PDA

View Full Version : knäböj. ben först rygg sen?

piraten99
03-09-2007, 11:16
till er experter som kan göra feta marklyft= ben först-rygg sen.

är teknik utförandet samma i knäböj?

förklara tekniken i 1,2,3,4!!!

Deceiver85
03-09-2007, 11:43
1. Ryggen ska förbli i neutralt läge
2. Ryggen ska förbli i neutralt läge
3. Ryggen ska förbli i neutralt läge
4. Ryggen ska förbli i neutralt läge

piraten99
03-09-2007, 17:44
vad menas med neutralt läge?
ja jag håller ryggen rak!

delta_mats
03-09-2007, 17:57
I marklyft ska du inte räta ut benen och sedan ryggen utan benen och ryggen ska samarbeta. Det är dock ganska vanligt att ryggen drar det sista lastet, slutdraget.

Knäböj är en helt annan övning. Men även där ska ryggen och benen hjälpas åt.
Eftersom du inte verkar ha en aning om hur man utför dessa övningar föreslår jag dig att ta hjälp av en kunnig person som kan instruera dig i verkligheten på gymmet.

Knabb
04-09-2007, 09:34
vad menas med neutralt läge?
ja jag håller ryggen rak!

30-35 graders svank i korsryggen ger jämnast belastning. Vissa kallar detta neutralt läge, jag vet inte om det finns någon allmän definition av neutralt läge.

piraten99
04-09-2007, 13:26
era nötter

piraten99
04-09-2007, 13:30
I marklyft ska du inte räta ut benen och sedan ryggen utan benen och ryggen ska samarbeta. Det är dock ganska vanligt att ryggen drar det sista lastet, slutdraget.

Knäböj är en helt annan övning. Men även där ska ryggen och benen hjälpas åt.
Eftersom du inte verkar ha en aning om hur man utför dessa övningar föreslår jag dig att ta hjälp av en kunnig person som kan instruera dig i verkligheten på gymmet.

säg det till juniorsm mästarn damir (han som lärt mig).

http://youtube.com/watch?v=D3SLN5ILIBY

(det här skulle inte varit nödvändigt om du läste vad jag skrev: jag ville ha råd från experter)

Liten Men Fet
04-09-2007, 14:22
säg det till juniorsm mästarn damir (han som lärt mig).

http://youtube.com/watch?v=D3SLN5ILIBY

(det här skulle inte varit nödvändigt om du läste vad jag skrev: jag ville ha råd från experter)

Tror du verkligen "experter" kan ge dig råd över internet så du kan föbättra dina marklyft, utan att ens se dig göra ett? Tror du verkligen det är så lätt att beskriva hur man gör ett tungt marklyft i text?

Du ska nog vara försiktigare innan du börjar kalla folk nötter, det blir så lätt att du idiotförklarar dig själv.

piraten99
04-09-2007, 14:45
Tror du verkligen "experter" kan ge dig råd över internet så du kan föbättra dina marklyft, utan att ens se dig göra ett?

ehhhh...ja.

[/QUOTE]Tror du verkligen det är så lätt att beskriva hur man gör ett tungt marklyft i text?[/QUOTE]

ehhh...nej

Du ska nog vara försiktigare innan du börjar kalla folk nötter, det blir så lätt att du idiotförklarar dig själv.[/QUOTE]

ok,,ser du stenen som kastad?

huvudsaken är att jag hade rätt men det är inte det denna tråd handlar om.
den handlar om hur man ska göra ett korrekt knäböj inte marklyft.
och då frågade jag om det ska vara som i marklyft= benen först, ryggen sen och får som svar att det är fel. bara för att ni gjort likadant i 5 år betyder det inte att det är det rätta. glöm inte det grabbar!

Liten Men Fet
04-09-2007, 15:04
ehhhh...ja.

Tror du verkligen det är så lätt att beskriva hur man gör ett tungt marklyft i text?

ehhh...nej

Du ska nog vara försiktigare innan du börjar kalla folk nötter, det blir så lätt att du idiotförklarar dig själv.

ok,,ser du stenen som kastad?

huvudsaken är att jag hade rätt men det är inte det denna tråd handlar om.
den handlar om hur man ska göra ett korrekt knäböj inte marklyft.
och då frågade jag om det ska vara som i marklyft= benen först, ryggen sen och får som svar att det är fel. bara för att ni gjort likadant i 5 år betyder det inte att det är det rätta. glöm inte det grabbar!

Erkänner att jag missade att du ville ha råd om knäböjen, jag hakade upp mig på din felaktiga beskrivning av hur ett marklyft går till. Det är fel att dra med benen först och sen rygg, det skulle leda till att höften höjer sig och vikten är kvar på golvet. Det är möjligt att du menar annorlunda men du har kanske inte förmågan att beskriva det rätt.
Varför jämför du marklyft och knäböj? Det är inte samma rörelse, i marklyft fäller man fram ryggen och drar med den, baksida lår rumpa och framsida lår beroende på hur djupt man börjar med höften. I knäböj så försöker man undvika att fälla fram kroppen, nu fäller man ofta fram ändå för det blir så när vikten är på gränsen till för tung.

Vilken djävla sten och var har du kastat den? Mumla inte dumheter åt folk samtidigt som du frågar om hjälp för då kommer du få klara dig själv. Förklara gärna för mig i vilken del av diskutionen där du har rätt för jag hittar den inte. Vidare förstår jag inte varför du frågar om hjälp du har ju uppfattning att du redan kan allt å inte gärna ta råd från dom som uppenbarligen kan betydligt mer än dig.

Vill du ha hjälp får du släppa idiotattityden och vara öppen för förslag och råd, att tro att du redan kan avgöra vad som är rätt är ju åt helvete och det borde du ju inse eller hur grabben?

piraten99
04-09-2007, 15:04
Jag kör marklyft så som damir beskrev för mig hur man skulle göra. Jag vet att marklyft är skitsvårt och han själv anser sig nog inte själv ha tekniken till 100%. På videon och hur jag själv kör är rätt så likt, enda grejen är att han gör det 100 ggr tekniskt bättre än mig såklart.

sen vet jag också dessa marklyft ni snackar om, som jag själv blev lärd av nautilus instruktörn. det är inte så jag kör, men det är väl inge fel att köra så om man vill det! jag är bara en nybörjare= vet inte vad som är rätt och fel

grejen att jag frågar om knäböj är för förra gången fick jag fett träningsvärk i ryggen direkt efter setten på knäböj och jag kör knäböj så som ni beskriver det

Liten Men Fet
04-09-2007, 15:13
Jag kör marklyft så som damir beskrev för mig hur man skulle göra. Jag vet att marklyft är skitsvårt och han själv anser sig nog inte själv ha tekniken till 100%. På videon och hur jag själv kör är rätt så likt, enda grejen är att han gör det 100 ggr tekniskt bättre än mig såklart.

sen vet jag också dessa marklyft ni snackar om, som jag själv blev lärd av nautilus instruktörn. det är inte så jag kör, men det är väl inge fel att köra så om man vill det! jag är bara en nybörjare= vet inte vad som är rätt och fel

grejen att jag frågar om knäböj är för förra gången fick jag fett träningsvärk i ryggen direkt efter setten på knäböj och jag kör knäböj så som ni beskriver det

Anledning till att du fick träningsvärk i ryggen kan vara att den är lite svagare än benen och då den stabiliserar i knäböj så kan man bli trött och få träningsvärk i ryggslutet. Om du fäller fram ryggen mycket i knäböjen så blir ju ryggen mer ansträngd också, anledningen till att du kanske fäller fram kroppen kan vara att du är stel i fotleder så kommer du inte kunna gå så djupt utan att fälla kroppen framåt. Men det är omöjligt att ge några vidare råd eller bedömningar utan att se dig köra knäböj.
Mitt tips är att du går in i best-of delen och tittar på artiklarna om knäböj som Allan skrivit.

piraten99
04-09-2007, 15:23
Erkänner att jag missade att du ville ha råd om knäböjen, jag hakade upp mig på din felaktiga beskrivning av hur ett marklyft går till. Det är fel att dra med benen först och sen rygg, det skulle leda till att höften höjer sig och vikten är kvar på golvet. Det är möjligt att du menar annorlunda men du har kanske inte förmågan att beskriva det rätt.
Varför jämför du marklyft och knäböj? Det är inte samma rörelse, i marklyft fäller man fram ryggen och drar med den, baksida lår rumpa och framsida lår beroende på hur djupt man börjar med höften. I knäböj så försöker man undvika att fälla fram kroppen, nu fäller man ofta fram ändå för det blir så när vikten är på gränsen till för tung.

Vilken djävla sten och var har du kastat den? Mumla inte dumheter åt folk samtidigt som du frågar om hjälp för då kommer du få klara dig själv. Förklara gärna för mig i vilken del av diskutionen där du har rätt för jag hittar den inte. Vidare förstår jag inte varför du frågar om hjälp du har ju uppfattning att du redan kan allt å inte gärna ta råd från dom som uppenbarligen kan betydligt mer än dig.

Vill du ha hjälp får du släppa idiotattityden och vara öppen för förslag och råd, att tro att du redan kan avgöra vad som är rätt är ju åt helvete och det borde du ju inse eller hur grabben?

först och främst jag är ingen expert i marklyft och skulle inte ens kalla mig bra, så att jag skulle sagt det är en feltolkning.

så att vi ska ha en battle i marklyft kan jag hänvisa dig till den här damir isåfall. Jag försöker så gott det går göra som han beskrev för mig och hur han själv gör på dessa klipp han postade i sin journal till mig.
om det är rätt eller fel är för någon annan att svara på för jag bryr mig inte.

ok, då var väl mina knäböjar inga allvarliga fel på.

Liten Men Fet
04-09-2007, 15:36
först och främst jag är ingen expert i marklyft och skulle inte ens kalla mig bra, så att jag skulle sagt det är en feltolkning.

så att vi ska ha en battle i marklyft kan jag hänvisa dig till den här damir isåfall. Jag försöker så gott det går göra som han beskrev för mig och hur han själv gör på dessa klipp han postade i sin journal till mig.
om det är rätt eller fel är för någon annan att svara på för jag bryr mig inte.

ok, då var väl mina knäböjar inga allvarliga fel på.

Det är rätt att ta råd av damir men det är svårt för honom att kolla att du förstått och gör rätt om ni inte tränar tillsammans. Tränar ni tillsammans är det bra, gör ni inte det så tycker jag du ska be nån på det lokala gymmet att kika på tekniken.

Jag vet inte om dina knäböjar är bra eller inte utan att se dom men i knäböjsartiklarna finns en hel del bra tips. Hade du bott i linköping hade jag kunnat hjälpa till med knäböjen ett pass men nu verkar du hålla till i stockholmstrakten. Dock finns det ju många kollozeumare där så jag tycker du ska fråga nån som är duktig om du får hänga på ett benpass nån gång, dom flesta säger säger ja om man ber snällt.

piraten99
04-09-2007, 16:05
ok, jo skulle va kul.

ska be nån på gymmet kolla in dem.

imorrn blir det
6 set knäböj
3 set utfall (på gymmets parkeringen för den extra touchen)
4 set benspark
3 set hacksquat (ner till 90grader)

fyra dar senare blir det
6 set marklyft
3 set lårcurl