handdator

Visa fullständig version : Hur gör man för att bli kock?


kalle_banan
2007-09-03, 09:43
Jag googlade och allt jag hittade var några kurser man kunde ta med sina polare för skojs skull, men om man vill jobba som kock, hur gör man? Jag har inte gått hotell restaurang f.ö, men tycker det är sjukligt kul o laga mat.

påven
2007-09-03, 10:21
finns ky och högskoleutbildningar.

olle lindblad
2007-09-03, 10:34
Ett tips kan ju vara att prova att praktisera lite på något bra ställe innan du går någon utbildning, så att du vet lite vad det handlar om. Det är stor skillnad på att tycka att det är kul att laga mat hemma och att göra det professionellt.

Kurash
2007-09-03, 10:44
Jag jobbade i nåt som hette "kock-laget" på studentpuben när jag pluggade. Sen sökte jag jobb som kock lite på skoj och fick det. Inget högkvalificerat jobb, men ändå. Det går nog att jobba sig upp inom området.

mela
2007-09-03, 12:08
Kocken på mitt jobb är utbildad civilekonom men sadla om och läste en KY-utbildning med fisk&skaldjur som inriktning i Sthlm.

kalle_banan
2007-09-03, 12:08
Ett tips kan ju vara att prova att praktisera lite på något bra ställe innan du går någon utbildning, så att du vet lite vad det handlar om. Det är stor skillnad på att tycka att det är kul att laga mat hemma och att göra det professionellt.

Fick idén förut när jag var på toa faktiskt, jag pluggar biologi nu, men inte så länge till. Nu ska jag prova på jobbet/göra fett med research innan jag utbildar mig nästa gång.