handdator

Visa fullständig version : Fortfarande lika stark i mark?


Miiix
2007-09-02, 22:14
Strax innan jul drog jag 200 i marklyft. Har inte maxat sen dess, och knappt tränat mark heller nu sen mars/april då jag istället fokuserat på OL-övningar.

Har alltså blivit en massa ryck, frivändningar och såklart knäböj.

Tror ni att jag fortfarande skulle kunna dra 200 i mark om jag fick för mig att prova? Eller är OL-övningar inte tillräckligt för att bibehålla markstyrka?

Jag har själv ingen aning, så ni får gärna skriva vad ni tror, eller om ni har nån "liknande" erfarenhet?

panzerpig
2007-09-02, 22:29
jag tror du tar lika mycket eller mer. om du tränat hyffsat hårt med OL-lyften iaf (vilket jag antar). Själv har jag haft problem med korsryggen. tror det är en sträckning som jag fick för ca 10 år sedan (fotboll med tennisskor, halkade på gräset och "vrickade till" ryggen). Har knappt kört marklyft sen dess, klarade 220 nått år innan skadan när jag körde styrkelyftsliknande träning. efter flera års uppehåll så började jag träna i januari 2007, testade marklyft med 100 kilo, det kändes tungt och ryggen gjorde ont som f*n flera dagar efter.. skippade marklyft efter det, började köra ryck, stöt och andra OL-hjälplyft.
idag körde jag stötdrag på 120 kilo (drog stången en liten bit över magen) känns ingenting i ryggen och det känns som att jag jag blivit mycket starkare i marklyft, ska kanske testa om ett tag men är rätt för att skada mig. tror inte att 150-170 nånting ska vara några problem.
har hört flera tyngdlyftare som varit riktigt starka mark här tex: http://www.atb.nu/a6.asp