handdator

Visa fullständig version : Aspartam - förbjudet

mommy
2007-09-02, 21:57
Är aspartam förbjudet i något land? Vilket/vilka?

flenders
2007-09-02, 22:10
Om det inte är förbjudet i Sverige är det förmodligen tillåtet jorden runt.

Rahf
2007-09-02, 22:27
Har svårt att tänka mig aspartam förbjudet någonstans. Det ska förmodligen vara på religiösa grunder då.

BigForre
2007-09-02, 23:13
Sådant förbannat kollofenomen...

Trådkaparen ställer en rak och enkel ja- eller nejfråga, varpå det kommer ett par sköna gissningar. Hade han/hon viljat gissa hade det väl varit onödigt att starta en tråd.

Ja det finns åtminstånde ett land, mig veterligen, som förbjudit aspartam och det är Japan.

panzerpig
2007-09-02, 23:45
när jag googlade hittade jag detta. "On the European Common Market, Aspartame is banned for all children's products. Why is this not the case in Canada and the U.S.?" vet ingen källa osv. men det verkar ju som att barnmat inte får innehålla aspartam i Europa.
hittade det här: http://www.healingdaily.com/detoxification-diet/aspartame.htm ingen koll på om det är trovärdigt

Eddie Vedder
2007-09-03, 06:03
Om det inte är förbjudet i Sverige är det förmodligen tillåtet jorden runt.

Varför skulle det vara så? Är det Sveriges lagar som styr alla andra länders lagar? Precis som BigForre säger är det förbjudet i Japan t.ex.

mommy
2007-09-03, 07:24
Okej, tack. Fler länder än Japan där det är förbjudet, nån som vet?

Fick massa propaganda mot mig angående min Cola Zero av en person som slängde ur sig att aspartam minsann är förbjudet i massa länder, t.ex. Norge och absolut i USA och eftersom man FÅR cancer av det så borde det verkligen vara förbjudet här... Behöver jag tillägga att han läser Aftonblaskan regelbundet? ;)

Tolkia
2007-09-04, 06:48
I USA såldes i alla fall Cola Zero när jag var där i juni, så att aspartam skulle vara förbjudet där är nog en myt (om det vore förbjudet där skulle jag vilja veta vad alla amerikaner som agiterar mot det håller på med ...?).

Ganymedes
2007-09-04, 07:24
Behöver jag tillägga att han läser Aftonblaskan regelbundet? ;)

Haha! In your face, Hierta! Japan är fö. det enda landet jag kände till beträffande förbudet.

mommy
2007-09-04, 08:05
I USA såldes i alla fall Cola Zero när jag var där i juni, så att aspartam skulle vara förbjudet där är nog en myt (om det vore förbjudet där skulle jag vilja veta vad alla amerikaner som agiterar mot det håller på med ...?).

Ja, min syster som bor i USA sa också att Cola Zero finns där.

Dav0d
2007-09-04, 12:31
Jag kan ju dra med en vild gissning här för att hålla mig till kollofenomet. Men jag "tror" att om det finns något i-land som inte kommer förbjuda aspartam är det absolut USA (ekonomiska anledningar). Dessutom det sista de behöver oroa sig för är Cancer, deras fetma problem är ju absolut en mycket större kris.

Knabb
2007-09-04, 12:34
Det finns ingen aspartam i Cola Zero.

Eddie Vedder
2007-09-04, 12:35
Det finns ingen aspartam i Cola Zero.

Eh?

Jo

Du kanske blandar ihop Coke Zero med Cola light. Den senare är sötad med sucralos men Coke Zero är sötad med aspartam och acesulfam-k.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_Zero

RobinEH
2013-02-24, 14:35
Är det fortfarande förbjudet i Japan?

King Grub
2013-02-24, 14:45
Det har det aldrig varit. En Internetmyt.

Gober
2013-02-24, 15:16
Det har det aldrig varit. En Internetmyt.

Inte bara internet, det har ju diverse "experter" påstått i både tidningar och på tv. Det var dock när det var som mest på tapeten.

På tal om myter, senast igår fick jag höra av flera kollegor att Red Bull görs av tjurpiss (taurin). Nej det är en myt man tar fram det kemiskt "nej, varför tror du att det är en tjur på burken?"....

nissepelle
2013-02-25, 11:34
Eh?

Jo

Du kanske blandar ihop Coke Zero med Cola light. Den senare är sötad med sucralos men Coke Zero är sötad med aspartam och acesulfam-k.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_Zero

Nu verkar du blanda ihop det. Coke zero innehåll tidigare sukralos, men man bytte ut det mot aspartam för flera år sedan.

Rikard Jansson
2013-02-25, 11:41
Inte bara internet, det har ju diverse "experter" påstått i både tidningar och på tv. Det var dock när det var som mest på tapeten.

På tal om myter, senast igår fick jag höra av flera kollegor att Red Bull görs av tjurpiss (taurin). Nej det är en myt man tar fram det kemiskt "nej, varför tror du att det är en tjur på burken?"....

Det har jag fått höra länge. Kan kanske komma ifrån blandningen av orden "taur" som ändå i någon variant är latin för tjur, och "urin"?

Gober
2013-02-25, 12:05
Det har jag fått höra länge. Kan kanske komma ifrån blandningen av orden "taur" som ändå i någon variant är latin för tjur, och "urin"?

Ämnet upptäcktes från början i tjuren och därav namnet. Men det är inte tjurpiss man använder i Red Bull, lite synd faktiskt. Vore ju mer hardcore att dricka piss innan träningen.

Wibba
2013-02-25, 12:06
Nu verkar du blanda ihop det. Coke zero innehåll tidigare sukralos, men man bytte ut det mot aspartam för flera år sedan.

Både light och zero innehåller aspartam nu, ser innehållsförteckningarna precis likadana ut eller är det någonting extra i den ena? Light är godare även om pepsi max är den bästa!

Det listade man själv ut för många år sedan men än idag tror folk att det är tjurpiss i red bull.

King Grub
2013-02-25, 12:16
Både light och zero innehåller aspartam nu, ser innehållsförteckningarna precis likadana ut eller är det någonting extra i den ena?

Olika fördelning av smakämnen, kanske.

Rikard Jansson
2013-02-25, 12:18
Det sötningsmedlet som skiljde dem åt förut var för äckligt tyckte många så de bytte till aspartam. Någon av varianterna innehåller dock 50% mer än den andra, så att man bara kan dricka 7 liter om dagen av den istället för 11. Kommer dock inte ihåg vilken som är vilken.

Omnomnom
2013-02-25, 18:07
Både light och zero innehåller aspartam nu, ser innehållsförteckningarna precis likadana ut eller är det någonting extra i den ena?

Det påstås att det är samma produkt för olika målgrupper: den "tuffa" Zero för män som inte vill bli associerade med bantande kvinnor som dricker Diet/light-läsk.