handdator

Visa fullständig version : Är skrotlyftargymens tid förbi?


Allan
2007-09-02, 19:56
Framtiden verkar inte innehålla podie och magnesium (http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=30483&categID=98)

Det känns ju som man måste dra en lans för de föreningsdrivna och kommunala gymen/träningslokalerna. På egen hand lär de knappast överleva.

MasterChief
2007-09-02, 20:00
Jag har för första gången på 16 år inget gymkort längre. Idag köpte jag skivstång, massor av vikter, chinsräcke och dipsställning.

Mitt förråd ska bli mitt nya hardcoregym framöver och för alltid.

För övrigt tror jag INTE skrotlyftargymens tid är förbi. Ökar antalet gymtränande så gynnar det även skrotlyftargymen i slutänden.

coxie
2007-09-02, 20:09
Jag tror det kommer igen. När folk tröttnar på att betala 15k om året för SATS så blir det retro och inne igen med källarlokaler som luktar svett, blod och magnesium.

Jax
2007-09-02, 20:17
Jag har för första gången på 16 år inget gymkort längre. Idag köpte jag skivstång, massor av vikter, chinsräcke och dipsställning.
Har precis fått garage med lite plats över, är sugen också. Vad har det kostat dig?

OnT: Jag tror också att det vänder.

jwzrd
2007-09-02, 20:20
Kan det inte bli så att alla som tränar helt planlöst bara för att stilla samvetet nu blir intresserade av att faktiskt nå resultat och börjar kräva vettig utrustning på gymmen?

ramagoen
2007-09-02, 20:20
Finns ett sånt där gym i fagersta med massa silverhantlar osv.

Kan säga att det är bra mycket mer folk som tränar på atletklubben här än där iaf.

600kr per år är inte direkt dyrt för medlemskort heller. :D

MasterChief
2007-09-02, 20:23
Har precis fått garage med lite plats över, är sugen också. Vad har det kostat dig?

OnT: Jag tror också att det vänder.

Ca 5000 kanske. Typ.


(Kolfibervikter du vet. Dyra krejjer).


Tycker ändå det är kul att gymträning är populärt. Bra att svenskarna rör på sig.

Honken
2007-09-02, 20:24
Malmö Atletklubb ftw! Ändå riktiga gymmet i Malmö, resten är cardioförråd med speglar och maskiner.

Deceiver85
2007-09-02, 20:34
Saxat från artikeln:

SATS, 44 gym, varav 30 i Stockholm. Årskort: 7 300 kronor.

World Class, 20 gym, varav 15 i Stockholm. Årskort: 6 600 kronor.

Friskis & Svettis, 83 träningscenter, varav 9 i Stockholm. Årskort: mellan 700 och 4 000 kronor.

Nautilus, 83 gym, varav 10 i Stockholm. Årskort: mellan 2 000 och 4 000 kronor.

Fitness24seven, 14 gym, varav 2 i Stockholm. Årskort: 2 600 kronor.

7300kr för ett årskort på SATS? Jag spyr!

Allan
2007-09-02, 20:38
Var rädda om era föreningsgym ute i bygderna. Här i storstan är det ett evigt hoande om illojal konkurrens när atletklubbarna har medlemmar som faktiskt bara tränar där och inte tävlar. Man har t o m en samarbetsgrupp mellan de stora gymkedjorna för att bevaka hur stora kommunala bidrag till nyanskaffning av utrustning de olika klubbarna söker.

Yes
2007-09-02, 20:40
Idag köpte jag skivstång, massor av vikter, chinsräcke och dipsställning.

WTF - ingen pullovermaskin!? :MrT:

skaparn
2007-09-02, 20:41
Men vaddå, bara för att fitness/wellnessgym ökar i antal behöver väl inte det ske på bekostnad av styrkelyftargymen (eller motsvarande)?
Om färre utövar hardcoreträning så beror väl det på att intresset för hardcoreträning minskat vilket inte behöver vara en konsekvens av att intresset för övrig träning ökat.

Jorgen
2007-09-02, 20:45
Grejen är att det finns inga pengar bland dom "seriöst" tränande. Det är bland motionärerna som stålarna finns. Klart att kedjorna fokuserar på dom. Det hade jag också gjort om jag skulle startat ett gym idag.

Men jag tror inte att "källargymmen" och atletklubbarna kommer att försvinna för det. Dom som vill träna "ordentligt" kommer att finnas kvar.

Deceiver85
2007-09-02, 21:01
Men jag tror inte att "källargymmen" och atletklubbarna kommer att försvinna för det. Dom som vill träna "ordentligt" kommer att finnas kvar.

Jag är inne i samma banor själv. Jag tror inte alls att de kommersiella gymmen kommer konkurrera ut "hardcore-gymmen", snarare tvärtom. En generell uppsving i hela styrke/fitness-branschen kommer nog locka folk till alla gym.

Allan
2007-09-02, 21:03
Åh, det har försvunnit massor med "hardcoregym" de senaste tio åren. Eftersom de i stor utsträckning bygger på frivillig medverkan och eldsjälar.

mangemani
2007-09-02, 21:04
det jag än idag inte fattar är hur folk kan punga ut uppåt 7000 spänn(!!!!) på ett års gymkort när dom kan kan få ett för mindre än 600 spänn,det går liksom inte ihop för mej.
tar man SAK här i sundsvall tex,ett årskort ligger väl på 700 spänn i dagsläget skulle jag tro,man får då ALLT man behöver för träningen..tar man sen step in och alla andra "snobb" gym som kostar uppåt 4-5000,vad mer får man?PT?lite renare lokaler?bastu?solarium?..är det verkligen värt alla dessa tusenlappar?ärligt?nej,skulle inte tro det....så varför?

gymmet som jag tränar på nu(vilket är gratis och lite hardcore aktigt) är helt perfekt och jag ska nog se till att det förblir så.

Jorgen
2007-09-02, 21:06
det jag än idag inte fattar är hur folk kan punga ut uppåt 7000 spänn(!!!!) på ett års gymkort när dom kan kan få ett för mindre än 600 spänn,det går liksom inte ihop för mej.
tar man SAK här i sundsvall tex,ett årskort ligger väl på 700 spänn i dagsläget skulle jag tro,man får då ALLT man behöver för träningen..tar man sen step in och alla andra "snobb" gym som kostar uppåt 4-5000,vad mer får man?PT?lite renare lokaler?bastu?solarium?..är det verkligen värt alla dessa tusenlappar?ärligt?nej,skulle inte tro det....så varför?

gymmet som jag tränar på nu(vilket är gratis och lite hardcore aktigt) är helt perfekt och jag ska nog se till att det förblir så.

För dom som betalar det är det värt det.
Alla prioriterar inte samma saker.

Ignatius72
2007-09-02, 21:10
det jag än idag inte fattar är hur folk kan punga ut uppåt 7000 spänn(!!!!) på ett års gymkort när dom kan kan få ett för mindre än 600 spänn,det går liksom inte ihop för mej.
tar man SAK här i sundsvall tex,ett årskort ligger väl på 700 spänn i dagsläget skulle jag tro,man får då ALLT man behöver för träningen..tar man sen step in och alla andra "snobb" gym som kostar uppåt 4-5000,vad mer får man?PT?lite renare lokaler?bastu?solarium?..är det verkligen värt alla dessa tusenlappar?ärligt?nej,skulle inte tro det....så varför?
.

Man får en massa snygg utsikt som inte visar sig på hardcore ställena. Dvs chansen att föröka sig alternativt bara för att träna på barnalstringstekniken.

mangemani
2007-09-02, 21:10
För dom som betalar det är det värt det.
Alla prioriterar inte samma saker.

är det för att dom då inte vet om att det finns billigare gym att träna på då som är lika bra?

sen "prioriterar inte samma saker"?förstår inte riktigt..är inte träning som träning?

Deceiver85
2007-09-02, 21:10
En fråga: Vad räknas universitetsgym som?

skaparn
2007-09-02, 21:11
För dom som betalar det är det värt det.
Alla prioriterar inte samma saker.

Mycket konstigare än att folk betalar 7000 är ju faktiskt att du var tvungen att förklara det där. Det verkar alltid finnas behov av att påminna om att människor är olika.

Slartibartfast
2007-09-02, 21:13
Orka läsa tråden, men skulle jag ha pengar och inte svettas så in i helvete så skulle jag träna på ett flashigt gym med mycket speglar där jag fick visa upp mig och kolla brudar. Men nu är jag fattig svettare så jag trivs bäst i krafthallarna.

mangemani
2007-09-02, 21:15
Mycket konstigare än att folk betalar 7000 är ju faktiskt att du var tvungen att förklara det där. Det verkar alltid finnas behov av att påminna om att människor är olika.


människor som är glatt beredda att slänga bort flera tusen medans en del väljer det billigare allternativet och får ut lika mycket?
jo nog är vi olika alltid.

skaparn
2007-09-02, 21:16
människor som är glatt beredda att slänga bort flera tusen medans en del väljer det billigare allternativet och får ut lika mycket?
jo nog är vi olika alltid.

Hur kan man äta ute på krogen när samma mat går att laga själv till ett mycket lägre pris? Och det är lika gott.

Är det värt pengarna bara för att slippa disk?ärligt?nej,skulle inte tro det....så varför?

Jorgen
2007-09-02, 21:20
är det för att dom då inte vet om att det finns billigare gym att träna på då som är lika bra?

sen "prioriterar inte samma saker"?förstår inte riktigt..är inte träning som träning?

Nej, det tror jag inte.

Det finns dom som vill ha PT, lite renare lokaler, bastu, solarium, pass och en massa annat på gymmen. Det är väl inte så svårt att förstå. Låt dom som betalar 7000:- för att träna ett år göra det. Dom trivs uppenbarligen med det annars hade dom inte gjort det.

Jag tränar gratis ett tag till, annars kostar det 800:-/året på mitt gym och jag är fullt nöjd med det. Men jag har inga problem att förstå att det finns folk som inte vill träna där utan väljer andra ställen.

Tolkia
2007-09-02, 21:47
Åh, det har försvunnit massor med "hardcoregym" de senaste tio åren. Eftersom de i stor utsträckning bygger på frivillig medverkan och eldsjälar.
Jag undrar om inte det är en trend när det gäller ideellt engagemang överhuvudtaget och inte främst en "gym-trend". Alltså, frivilligengagemanget går ned generellt.

NiXPhoenix
2007-09-02, 22:29
det jag än idag inte fattar är hur folk kan punga ut uppåt 7000 spänn(!!!!) på ett års gymkort när dom kan kan få ett för mindre än 600 spänn,det går liksom inte ihop för mej.
tar man SAK här i sundsvall tex,ett årskort ligger väl på 700 spänn i dagsläget skulle jag tro,man får då ALLT man behöver för träningen..tar man sen step in och alla andra "snobb" gym som kostar uppåt 4-5000,vad mer får man?PT?lite renare lokaler?bastu?solarium?..är det verkligen värt alla dessa tusenlappar?ärligt?nej,skulle inte tro det....så varför?

gymmet som jag tränar på nu(vilket är gratis och lite hardcore aktigt) är helt perfekt och jag ska nog se till att det förblir så.


Brukar väl t ex inte finnas mycket till konditionsmaskiner på de flesta källargym?
Träna på gym innebär för många konditionsträning (ensam) och konstiga pass (kondition och "styrka" :D i grupp).
Britt, 55, efterfrågar inte samma utbud av skivstänger och hantlar som du. ;)

Tigerkotten
2007-09-02, 23:10
Betalar 350kr / månaden för mitt SATS kort @ Farsta :)

Liten Men Fet
2007-09-02, 23:55
Jag tränar på i ett källargym nu, 60 kvadrat drivet av två studenter som gör det för att ha nånstans att träna billigt. Ca 40 stycken som tränar där.
Utrustningen är ganska basic, en bänkpressställning en ställbar ställning för skivstång, två internationella skivstänger med 250 kg vikter. Lite dipsställningar och ett chinsräcke, en latsdrag maskin och hantlar man får skruva ihop själv.
Det är litet och instängt men väldigt trevligt, snackar med alla som dyker upp i gymmet så passen drar ibland ut på tiden.
Det räcker bra för mig, jag tror jag tränar ordentligare där för det finns inte massa skumma maskiner eller ens en CC eller smith, det blir fria vikter för hela slanten. Visst det är inte skitbilligt men 150 kr per månad är mycket billigare än allt annat inom rimligt avstånd och jag kan träna när som helst på dygnet för jag har egen nyckel.

Nä fram för billiga källargym där det luktar svett och dit man går för att träna och inte för att spegla sig.

tjabon
2007-09-03, 00:58
Jag har för första gången på 16 år inget gymkort längre. Idag köpte jag skivstång, massor av vikter, chinsräcke och dipsställning.

Mitt förråd ska bli mitt nya hardcoregym framöver och för alltid.

För övrigt tror jag INTE skrotlyftargymens tid är förbi. Ökar antalet gymtränande så gynnar det även skrotlyftargymen i slutänden.

:hbang:

Lite info:
Sportlife öppnar en ny anläggning i Jönköping 6 sept.
Så jag mailade dom och frågade om hantlar och skivstänger,
då fick jag följande svar:

- ........och vi kommer ha hantlar upp till 35kg, vilket räcker mer än
väl för dej också........

:laugh: :laugh: :laugh:

När jag sedan mailade tillbaka och förklarade att jag emellanåt behöver
hantlar upp till 55kg så blev det helt tyst.

Piranha
2007-09-03, 08:22
Nej det kommer alltid finnas ställen för folk som inte vill passa in i SATS mallen för träning.

pragmatist
2007-09-03, 08:56
Grejen är också den att t.ex. SATS har många rabatter och avtal med olika arbetsgivare (dessutom finns det friskvårdsbidrag att söka), vilket gör att ganska många inte betalar i närheten av 7000 spänn om året. Jag tränar på SATS själv och betalar ungefär hälften.

bertbert
2007-09-03, 09:01
Jag tror inte det, och hoppas inte det, men visst måste vi värna om våra atletklubbar. Troligen kommer de att föra någon form av marginaliserad tillvaro, de flesta "vanliga motionärer" (kan man egentligen säga så) vill säkerligen ha lite fräschare lokaler, ordning och reda, tränar hellre med maskiner än fria vikter osv osv.

Men visst finns det plats för atletklubbar från det. LTK i Lund har haft en rätt lyckad nyrekrytering på senare år vad jag kan förså vilket resulterat i ett par riktigt duktiga lyftare och påföljande tidningsartiklar etc. Det hela går väl i vågor.

Men i takt med att styrketräning som företeelse blir så mycket mer utbrett kommer också en större bredd och differentiering. 99% av alla som sätter foten på ett gym kommer aldrig att lyfta 200 kg eller mer från marken, och så måste det kanske vara?

Jag tycker det är rätt bra att jag som gillar magnesium, kvalitetstänger och lyftarflak hittar mina ställen, och att de som "inte vill bli för stora" :D hittar sina instruktörer på SATS etc.

bertbert
2007-09-03, 09:03
Edit: men varför i h-e man betalar 7300 för ett årskort på SATS, det kommer jag aldrig att begripa!

redbrigade
2007-09-03, 09:21
tråkigt att västerås bästa hardcore gym Bjurhovda gymmet försvinner nu i höst, fria vikter är inte lika populärt längre när man kan sitta i en skön maskin och köra 15 lätta rep

Timme
2007-09-03, 09:26
Framtiden verkar inte innehålla podie och magnesium (http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=30483&categID=98)

Det känns ju som man måste dra en lans för de föreningsdrivna och kommunala gymen/träningslokalerna. På egen hand lär de knappast överleva.


Fjollgym suger så mycket. Usch vad jag avskyr dem.

elsputnico
2007-09-03, 09:34
tråkigt att västerås bästa hardcore gym Bjurhovda gymmet försvinner nu i höst, fria vikter är inte lika populärt längre när man kan sitta i en skön maskin och köra 15 lätta rep

Tråkigt att läsa. Den dag (Gud förbjude) som Träningsverket tvingas lägga ned och det bara finns Nautilus och andra s.k flashiga gym kvar så lovar jag att flytta till en stad som har ett källargym.Fast och andra sidan är vi i dagsläget c:a 250 ideella medlemmar och vad jag vet en god ekonomi för vi har köpt in ett antal Nordicmaskiner och andra godsaker bara iår och mer är på g.Ett kanongym verkligen med öppettider från 06-24 alla dagar om året.Kostnad med kortnyckel 1500SEK/år, billigare under 25 år.

Timme
2007-09-03, 09:38
Var rädda om era föreningsgym ute i bygderna. Här i storstan är det ett evigt hoande om illojal konkurrens när atletklubbarna har medlemmar som faktiskt bara tränar där och inte tävlar. Man har t o m en samarbetsgrupp mellan de stora gymkedjorna för att bevaka hur stora kommunala bidrag till nyanskaffning av utrustning de olika klubbarna söker.

Så otroligt ruttet. Sådant här gör att man bli lite lätt förbannad.

Timme
2007-09-03, 09:40
Tråkigt att läsa. Den dag (Gud förbjude) som Träningsverket tvingas lägga ned och det bara finns Nautilus och andra s.k flashiga gym kvar så lovar jag att flytta till en stad som har ett källargym.Fast och andra sidan är vi i dagsläget c:a 250 ideella medlemmar och vad jag vet en god ekonomi för vi har köpt in ett antal Nordicmaskiner och andra godsaker bara iår och mer är på g.Ett kanongym verkligen med öppettider från 06-24 alla dagar om året.Kostnad med kortnyckel 1500SEK/år, billigare under 25 år.

Tyvärr så är ju träningsverket på väg att förvandlas till ett fjollgym då de har värdelösa stänger (hala som snor och mjuka) och man får i princip inte träna marklyft där längre. Det var därför jag stack därifrån för att träna i garaget.

z_bumbi
2007-09-03, 09:44
Skrotgymen kan ju också vakna upp i tid och anpassa sig lite, det går att kombinera skivstänger, lyftarflak, magnesium, böjdräkter, tyngdlyftning osv med "vanlig" motionsträning i samma lokaler utan att någon blir nämvärt lidande av vad de andra håller på med. Rekryteringsbasen för sporten ökar ju dessutom om man får fler tränande.
Det går även att tänka från andra hållet om man inte ingår i någon kedja så kan man tänka själv och undvika tecnogym-maskiner och casallstänger.

elsputnico
2007-09-03, 09:48
Tyvärr så är ju träningsverket på väg att förvandlas till ett fjollgym då de har värdelösa stänger (hala som snor och mjuka) och man får i princip inte träna marklyft där längre. Det var därför jag stack därifrån för att träna i garaget.

Jag känner till det du säger men förhoppningsvis kommer gymmet flyttas till andra lokaler så vi slipper grannar som klagar som i ditt fall.Sen vet jag att det klagats på stänger och vad jag hört så kanske det kommer in andra.

Timme
2007-09-03, 09:51
Jag känner till det du säger men förhoppningsvis kommer gymmet flyttas till andra lokaler så vi slipper grannar som klagar som i ditt fall.Sen vet jag att det klagats på stänger och vad jag hört så kanske det kommer in andra.

Om det blir så så är det riktigt bra. Man kan inte ha ett gym på översta våningen. Det är ganska galet. Stängerna går inte att träna med och magnesium får man ju inte längre ha så det går inte alls.

Erik__
2007-09-03, 09:53
Skrotgymen kan ju också vakna upp i tid och anpassa sig lite, det går att kombinera skivstänger, lyftarflak, magnesium, böjdräkter, tyngdlyftning osv med "vanlig" motionsträning i samma lokaler utan att någon blir nämvärt lidande av vad de andra håller på med. Rekryteringsbasen för sporten ökar ju dessutom om man får fler tränande.
Det går även att tänka från andra hållet om man inte ingår i någon kedja så kan man tänka själv och undvika tecnogym-maskiner och casallstänger.

det hände här, medlemtalet förbubblades men man märkte ingen skillnad för ingen använde flaket iaf hehe

Liten Men Fet
2007-09-03, 10:13
Skrotgymen kan ju också vakna upp i tid och anpassa sig lite, det går att kombinera skivstänger, lyftarflak, magnesium, böjdräkter, tyngdlyftning osv med "vanlig" motionsträning i samma lokaler utan att någon blir nämvärt lidande av vad de andra håller på med. Rekryteringsbasen för sporten ökar ju dessutom om man får fler tränande.
Det går även att tänka från andra hållet om man inte ingår i någon kedja så kan man tänka själv och undvika tecnogym-maskiner och casallstänger.

Problemet är väl den allmänna attityden att om man är lite större och tränar hårt och kanske, gud förbjude, frustar å stönar så skrämmer man andra kunder. Verkar som om många gym inte vill ha seriösa stora killar som tränar i deras lokaler då dom tar plats, använder mycket vikter och förmodligen sliter mycket mer på utrustningen. Att dom sedan kan idiotförklara många PTs gör väl saken inte bättre.

olle lindblad
2007-09-03, 10:23
En fråga: Vad räknas universitetsgym som?
ÖUIF får nog räknas som ett mellanting, (Om de inte uppgraderat med tyngre hantlar och mer vikter) det finns ju en del stänger och ett power rack utöver alla maskiner.

Deceiver85
2007-09-03, 10:27
ÖUIF får nog räknas som ett mellanting, (Om de inte uppgraderat med tyngre hantlar och mer vikter) det finns ju en del stänger och ett power rack utöver alla maskiner.

Hantlarna går upp till 49kg, men vikter finns det allt så det blir över till.

olle lindblad
2007-09-03, 10:31
Hantlarna går upp till 49kg, men vikter finns det allt så det blir över till.

Trevligt. Har för mig att det var upp till 40 när jag tränade där.

MasterChief
2007-09-03, 10:32
WTF - ingen pullovermaskin!? :MrT:

Tanken har slagit mig. Det är tyvärr platsbristen. Annars vorde det grymt kul att köpa en äldre variant och polera upp.

Deceiver85
2007-09-03, 10:38
Trevligt. Har för mig att det var upp till 40 när jag tränade där.

Var det på den tiden då gymmet låg i källaren? Nu ligger det på marknivå i fräscha lokaler, och även ifall det finns en hel del Nordic-maskiner så är det bra med fria vikter och hantlar (dubbel uppsättning hantlar upp till 34kg). Finns en hel del motionsmaskiner också, men de står i ett separat rum.

olle lindblad
2007-09-03, 11:09
Var det på den tiden då gymmet låg i källaren? Nu ligger det på marknivå i fräscha lokaler, och även ifall det finns en hel del Nordic-maskiner så är det bra med fria vikter och hantlar (dubbel uppsättning hantlar upp till 34kg). Finns en hel del motionsmaskiner också, men de står i ett separat rum.

Jag tror att de precis hade flyttat in i de nya lokalerna då. (hösten 2004) Nordic är bra, gillar maskinen för baksida axlar. Har för mig att det var ganska billigt också. Magnesia har jag bara sett Fredrik använda där. Kul liten strongman! :D

Deceiver85
2007-09-03, 11:16
Jag tror att de precis hade flyttat in i de nya lokalerna då. (hösten 2004) Nordic är bra, gillar maskinen för baksida axlar. Har för mig att det var ganska billigt också. Magnesia har jag bara sett Fredrik använda där. Kul liten strongman! :D

Nordic-maskinerna är bra, speciellt baksida axel (som du har nämnt) och french pressen är fin med. Vi är två-tre nu för tiden som har magnesium på ÖUIF, Fredrik har ju blivit portad därifrån ;)

Yucko
2007-09-03, 11:31
Jag har för första gången på 16 år inget gymkort längre. Idag köpte jag skivstång, massor av vikter, chinsräcke och dipsställning.

Mitt förråd ska bli mitt nya hardcoregym framöver och för alltid.

För övrigt tror jag INTE skrotlyftargymens tid är förbi. Ökar antalet gymtränande så gynnar det även skrotlyftargymen i slutänden.

Det skulle jag aldrig palla. Det är en social grej för mig att träna på ett gym med lite folk man kan tjöta med, även om träningen så klart är det primära.
Saknar du inte det?

MasterChief
2007-09-03, 11:35
Det skulle jag aldrig palla. Det är en social grej för mig att träna på ett gym med lite folk man kan tjöta med, även om träningen så klart är det primära.
Saknar du inte det?

Jag har inte börjat än. :D

Första passet ikväll. Gymträning är en egogrej för mig. Jag sluter mig helt och varken ser eller hör andra. Socialisera får jag tillräckligt av på jobbet och i privatlivet.

Sen är jag ju en HIT-tönt vilket innebär att jag inte har 17 minuter mellan varje set att slå ihjäl.

Det jag kommer sakna är variationen som ett stort gym erbjuder. Och värmen på vintern förmodligen eftersom det är ett icke uppvärmt förråd :-/

Nu kan jag dock spela Bloodbath jämt. Det ville inte mitt gym.

JJ
2007-09-03, 12:00
Jag har inte börjat än. :D

Första passet ikväll. Gymträning är en egogrej för mig. Jag sluter mig helt och varken ser eller hör andra. Socialisera får jag tillräckligt av på jobbet och i privatlivet.

Sen är jag ju en HIT-tönt vilket innebär att jag inte har 17 minuter mellan varje set att slå ihjäl.

Det jag kommer sakna är variationen som ett stort gym erbjuder. Och värmen på vintern förmodligen eftersom det är ett icke uppvärmt förråd :-/

Nu kan jag dock spela Bloodbath jämt. Det ville inte mitt gym.

Trots mitt gym i källaren kommer jag nu att köpa gymkort, det är helt enkelt roligare. Men jag kommer självklart att ha kvar mitt gym hemma, perfekt komplement.

z_bumbi
2007-09-03, 12:13
Problemet är väl den allmänna attityden att om man är lite större och tränar hårt och kanske, gud förbjude, frustar å stönar så skrämmer man andra kunder. Verkar som om många gym inte vill ha seriösa stora killar som tränar i deras lokaler då dom tar plats, använder mycket vikter och förmodligen sliter mycket mer på utrustningen. Att dom sedan kan idiotförklara många PTs gör väl saken inte bättre.

Jo men det innebär ju också att det finns ett antal lite större och starkare som saknar någonstans att träna utom i någon riktigt möglig källare och kan man plocka upp dessa har man trogna kunder och slipper leva på att folk nyårsköper sina kort och sen inte tränar något. De sk hardcoregym jag varit inne i brukar ha en del rejäla brister vad gäller utrustning, målarfärg på väggarna mm och det är inte så svårt att uppgradera så att det blir fullt i klass med vad vilket annat gym kan erbjuda plus att man har kvar möjligheten att träna riktigt tungt.

agazza
2007-09-03, 13:16
Funderade ett tag på ett starta eget "skrot" gym och ett tips för er som tänker på det fortfarande www.made-in-china.com

Där kan du köpa fria vikter billigt. Frakten går per container och inte på vikten så det är ofta en fast summa på mellan 1000 - 3000kr

800kg viktskivor.

2½, 5, 10, 15, 20, 25kg i officiella färger, gummivikter. 3400kr för alla :)

Tror jag valde 10 eller 12 av varje sort.

så alla som funderar på att öppna ett skrotgym så är det ett billigt tips

MasterChief
2007-09-03, 13:47
Trots mitt gym i källaren kommer jag nu att köpa gymkort, det är helt enkelt roligare. Men jag kommer självklart att ha kvar mitt gym hemma, perfekt komplement.

Jo, det kan säkert bli så efter ett tag (även om jag tvivlar).

Mel
2007-09-03, 13:51
För 7000: - för man barnpassning, det är skitbra för alla som inte har barn, bidrar ju till en träningsatmosfär utan dess like. Och för att inte tala om box, spinning och aerobicspass som leds av toksnygga ledare iklädda senaste - som gått en hel helgutbildning för sina PT cert! Här ta mina pengar för jag är en blekfet Svensson som äter enligt GI som jag lärt mig i Aftonbladet.

Yes
2007-09-03, 14:10
Tanken har slagit mig. Det är tyvärr platsbristen. Annars vorde det grymt kul att köpa en äldre variant och polera upp.
Om man hade plats och pengar vore ett sånthär gym rätt optimalt tror jag:
http://drdarden.com/readTopic.do?id=448584

Det skulle jag aldrig palla. Det är en social grej för mig att träna på ett gym med lite folk man kan tjöta med, även om träningen så klart är det primära.
Saknar du inte det?
Det bästa med eget gym är ju att slippa andra människor. Ingen som tar upp utrsutningen, ingen som försöker prata med en, ingen som stör, ingen dålig musik...

MasterChief
2007-09-03, 14:16
Om man hade plats och pengar vore ett sånthär gym rätt optimalt tror jag:
http://drdarden.com/readTopic.do?id=448584




Opti. Väcker mycket känslor de där bilderna på gamla maskiner från svunna HIT-pass i början av 90-talet.

Corpobal
2007-09-03, 14:33
Atletklubbarna kommer nog leva kvar på grund av själva tävlingsgrenarna tyngdlyftning och styrkelyft som har en något sånär solid utövarbas, även om den inte alltid är stor. Kommer ju tillhörande bidrag när man är erkänd som idrott också till skillnad från exempelvis byggning.

Jag tränar själv på en atletklubb och skulle förstås kännas väldigt drygt att gå över till något annat nu när man fått en smak av "det goda", men samtidigt kan man bli less på på attityden runt "hardcore" och att det skulle vara nån slags ärorik subkultur för dom som är "in the know".

Själva begreppet hardcore används ju ändå mest av ballongbyxe-bärande byggare som kör med kontakt i sittande bröstpressen, otroligt hårt. Bland det bästa med skrotgym är ofta att alla är tillåtna att träna, oavsett om det är medelålders kvinnor eller tonårskillar så kan dom räkna med att få bra hjälp av erfarna tränanden. Priset kan inte heller fungera som en naturlig bortsållning som det gör på dyrare ställen, där är det nog behändigt att bara Svenne Banan och Frida Falafel är i rätt ekonomisk grupp för att tänka sig att köpa ett kort. Slipper man några avvikande grupper eller karaktärer.

MilkmaN
2007-09-03, 14:54
Skrotgymen kan ju också vakna upp i tid och anpassa sig lite, det går att kombinera skivstänger, lyftarflak, magnesium, böjdräkter, tyngdlyftning osv med "vanlig" motionsträning i samma lokaler utan att någon blir nämvärt lidande av vad de andra håller på med. Rekryteringsbasen för sporten ökar ju dessutom om man får fler tränande.
Det går även att tänka från andra hållet om man inte ingår i någon kedja så kan man tänka själv och undvika tecnogym-maskiner och casallstänger.

Så ser det ut på GSK, en "flak/skrot" del och en "vanlig" del.

Funkade bra för dem tror jag.

jenny
2007-09-03, 20:37
Känns som jag tillhör en minoritet här. Men jag skulle lätt lägga 1000 kr i månaden fär att träna om jag fick ut något mer än det gym jag tränar på nu. Faktiskt så lägger jag mer pengar just nu eftersom jag har PT och det kostar 500 kr gången. Men nyckelordet är mervärde. Jag betalar inte mer bara för att det är SATS. Källargym är dock uteslutet för de har inte konditionsklasser.

Nitrometan
2007-09-03, 21:07
Källargym är dock uteslutet för de har inte konditionsklasser.
Man kan konditionsträna på ett annat ställe än där man lyfter skrot.

Man kan även konditionsträna solo.

z_bumbi
2007-09-04, 06:00
Källargym är dock uteslutet för de har inte konditionsklasser.

Vissa har det.

jenny
2007-09-04, 06:49
Vissa har det.

HAr de det? Jag trodde det var definitionen av källargym att det just var endast ett gym i en källare.
Man lär sig något nytt varje dag.

jenny
2007-09-04, 06:51
Man kan konditionsträna på ett annat ställe än där man lyfter skrot.

Man kan även konditionsträna solo.

Förvisso. Men om det är just bodycombat, step up och spinning man vill träna så är det svårt att finna på ett ställe som inte också har ett gym och då känns det onödigt att betala för två ställen.

z_bumbi
2007-09-04, 06:54
HAr de det? Jag trodde det var definitionen av källargym att det just var endast ett gym i en källare.
Man lär sig något nytt varje dag.

Jag vet inte om det finns någon officiell definition men jag har tränat på tre gym av källargymskarraktär (två atletklubbar och ett mycket litet gym som iofs inte låg i en källare men utrustningsmässigt kvalar det in vilken dag som helst) som har haft olika former av gruppträning, spinning och boxning.

Lizard
2007-09-04, 08:36
Det hela handlar, i min värld, inte om SATS vara eller inte vara. Inte heller om kostnader utan om en fiaskobetonad genomklappning av hela kraftsportsrörelsen.

När någon i tråden säger sig ha svårt att förstå varför hundratusentals nya medlemmar går till källargymmens motsats och andra skriver att de avskyr giro-kedjorna så slår de huvudet på spiken. Synd bara att det är just det egna huvudet som bankas.

I hundra år har kraftsporten, dess föreningar och dess medlemmar haft chansen att utveckla en affärsmodell för nyrekrytering. Detta har de nogsamt undvikit med just de argumenten som vi sett i tråden; "varför slösa när man kan få billigt", "fjantigt med speglar och bastu", "rena lokaler är för fåntrattar" etc. Att sedan tvingas, som ovan nybörjare och kanske till och med flicka, att ta sina första träningspass utan organiserad ledning eller vänligt bemötande och mellan grabbar som spottar snus, svär, gormar och luktar ammoniak är inget för den tvehågsne.

In i ringen äntrar affärsfolk, gör en enkel analys (kollar US market mao) och sedan faller de traditionella gymen som käglor.

Vi har idag fler styrketränande än någonsin tidigare i historien. Det kan vi tacka SATS, World Class, Friskis och Nautilus för. Inte tyngdlyftnings-, styrkelyfts-, eller bodybuildingklubbarna. Vi som var med fick på nära håll se Sveriges kanske främsta ideella klubb gå under som en stel oceanångare när Stockholms Frisksportsklubb envisades med att se sig som en klubb med syfte att bevara sina traditioner och sina redan redan rekryterade medlemmar. Det hela tog fem år på 80-talet.

Trots detta kommer det alltid att finnas källargym. Så ser alla marknader ut nämligen. Ju fler och större aktörer desto mer utrymme för specialister. Om vi som styrketränar skulle sätta ett större värde, alltså monetärt, på våra lokala ideella föreningar skulle chansen att de utvecklas och därmed överlever öka. Ibland är det faktiskt dumt att leta lägsta möjliga pris för samma vara.

För övrigt håller jag med Jörgen och Skaparn - trots att jag älskar källargym.

Lizard

bertbert
2007-09-04, 08:52
Lizard, jag håller med till viss del om det du skriver, däremot finns det även mellanting. SATS med 7300 för ett årskort kommer alltid att förbli obegripligt för mig, av det enkla skälet att det finns betydligt billigare alternativ - som inte på något sätt är en atletklubb, men som har rena omklädningsrum, instruktörer, diverse cardiopass, "gott om speglar" etc. Utan att du behöver betala överpris.

Griseriet på vissa av atletklubbarna tycker jag är ett stort problem, en del omklädningsrum är nästan oanvändbara. Givetvis kan sådana klubbar missa många medlemmar på grund av man inte ser fördelarna, utan bara nackdelarna.

Men faktum kvarstår - på många atletklubbar finns ett stort kunnande och bra utrustning, samt möjlighet till att träna till ett extremt lågt pris - och det kommer nog alltid att finnas en trogen skara som kommer att föra budskapet vidare.

Men som z_bumbi var inne på, lite mer färg på väggarna, lite städning och lite marknadsföring hade gjort under.

Lizard
2007-09-04, 09:17
Lizard, jag håller med till viss del om det du skriver, däremot finns det även mellanting. SATS med 7300 för ett årskort kommer alltid att förbli obegripligt för mig, av det enkla skälet att det finns betydligt billigare alternativ - som inte på något sätt är en atletklubb, men som har rena omklädningsrum, instruktörer, diverse cardiopass, "gott om speglar" etc. Utan att du behöver betala överpris.....Men som z_bumbi var inne på, lite mer färg på väggarna, lite städning och lite marknadsföring hade gjort under.
Jo, förvisso, priset är inte satt på en reell equity market, dvs det finns inget fast värde att ta hänsyn till. Ursäkta att jag blir teknisk, men jag tror det blir lättare att diskutera kostnad i förhållande till efterfrågan.

Om kostnaderna vet vi föga, men bara leasingkostnaderna för maskinparken är omfattande. Lägg till hyra, el och personal så förstår du varför Nautilus låter instruktörerna städa gymmet och inte, som på SATS, städpersonal.

Efterfrågan är ju delvis skapad på annat håll (smala idoler) men uppfångad av giro-gymmen. Återstår att få en kostnadstäckning av kalkylen och sen har du ett pris. Här blir den ökade etableringsgraden ett hjälpmedel för de av oss som tycker att det är dyrt då konkurrensen bland liktydiga varor och tjänster brukar tvinga ned priset. Vi får se om någon utmärker sig här likt Victoria-Dannes kändisgym. Eller, varför inte ett magnifikt hard-core palats...?! :) Det sistnämnda kan komma som en spin-off på det ökade träningsintresset. Precis som med tennis med andra ord. Den som lever får se.

bertbert
2007-09-04, 09:43
Med resonemanget tillgång-efterfrågan lär vi inte skymta så många hardcorepalats, de flesta kedjorna lär inrikta sig på den publik där det är lätt att skapa marginaler, dvs den stora grå massan. Själva begreppet "hard-core" inbegriper någon form av elitism, få är kallade, och därmed lär hardcorenissarna nog vara förvisade till mindre entusiastgym alternativt atletklubbar...

jwzrd
2007-09-04, 09:50
Det är en skillnad i syfte. Hårdkår-ställena är sannolikt mer för de som tränar för resultat och med ett syfte; SATS-gymmen mer för de som kör pass, går och tränar lite på lunchen för att stilla samvetet. Två väsensskilda saker som råkar ha utrustningen delvis gemensam.

Lellan
2007-09-04, 10:07
Problemet är väl den allmänna attityden att om man är lite större och tränar hårt och kanske, gud förbjude, frustar å stönar så skrämmer man andra kunder. Verkar som om många gym inte vill ha seriösa stora killar som tränar i deras lokaler då dom tar plats, använder mycket vikter och förmodligen sliter mycket mer på utrustningen. Att dom sedan kan idiotförklara många PTs gör väl saken inte bättre.

När jag började träna, så tog det mig 2 besök på ökk innan jag vågade gå in. Nu var jag en riktig fegis, men ändå - det KAN verka skrämmande. Å andra sidan var det allt jag kunnat önska och mer, bästa gymet jag tränat på. Med rätt blandad kundkrets å hyfsade priser. La creme de la creme. :thumbup: Hursomhelst uppskattar jag killarna du beskriver långt mkt mer än välfriserade pt:s men hatar inte dem heller.

Var det på den tiden då gymmet låg i källaren? Nu ligger det på marknivå i fräscha lokaler, och även ifall det finns en hel del Nordic-maskiner så är det bra med fria vikter och hantlar (dubbel uppsättning hantlar upp till 34kg). Finns en hel del motionsmaskiner också, men de står i ett separat rum.

Förr i tiden var det som tjej rätt himla jättepinsamt att träna där, eller så råkade jag gå dit när mansgrisarna hade sammanträder. Tror de införde tjejtider sen, nu är det säkert bättre överlag. (Nej, jag var inte extra känslig, är tålig.).

Men summa kardemumma; stämningen gör en del för val av gym. Dessutom har jag en förkärlek för geografisk närhet, då blir träningen av. Numera tränar jag mest hemma med undantag för "kärringgym". Skulle lätt välja ett källargym istället om jag kände till något bra nära och kunde känna att man fick va som man är.

AsTfL
2007-09-04, 13:48
Så vart finns det gym i södra stockholm som tar 1000kr för ett årskort då?

130kg finsk sisu
2007-09-04, 13:56
D-85 hantlar upp till 34kg är väl ingenting egentligen? Alla (främst killar) hantelror väl med mer än så om man tränat en tid?

Tränar själv i ett hårdkår gym. Mitt eget gym. Trivs bra med det, och de som tränar där likaså. sen finns det dem som har andra ambitioner och tränar på i mina ögon "fjoll-gym" inne i stan. Och det får de göra och även om jag tycker de tränar på "fjoll-gym" så är valet deras och jag respekterar dem.

Pez
2007-09-04, 14:05
Man kan konditionsträna på ett annat ställe än där man lyfter skrot.

Man kan även konditionsträna solo.
[Dåligt skämt]
"I faaaaablernaaaas väääääärld...." :D
[/Dåligt skämt]

Eddie Vedder
2007-09-04, 14:22
Pez vet att skrotlyftargymmens tid icke är förbi, han har skådat det med egna ögon.;)

Degerfors ftw!:hbang:

Pez
2007-09-04, 14:33
Pez vet att skrotlyftargymmens tid icke är förbi, han har skådat det med egna ögon.;)

Degerfors ftw!:hbang:

Pftt! Det var ju på god väg att bli ett friskvårds-center det med, jag menar - ni hade ju tom byggt en vägg mellan gymmet och omklädningsrummet/duscharna nu. :laugh:
Degerfors Atletklubb var fint. :)

Durre
2007-09-04, 16:35
Kan inte fattar hur man kan lägga ut 7000kr+ på ett årskort, jag la nyss ut 3000kr på ett kort och tycker det känns så onödigt för jag vill bara vara på gymmet men det är ca 50st mer förmåner inräknade, olika gratisaktiviteter etc.

Thimmy
2007-09-04, 18:04
Jag tränade på ett (för den staden) dyrt fjollgym kallat "California Fitness" när jag var i Kuala Lumpur ett halvår.

Jag hade gott och väl råd med det eftersom jag tog med västerländsk lön till ett lågprisland. Det var enormt och lyxigt. Det fanns bastu och ångrum. Utsikten var fin. Luften var alltid sval och allting alltid rent. Jag fick rena handukar varje dag. De anställda som kom ihåg mitt namn använde det, de som inte kom ihåg mitt namn tilltalade mig med "Sir". Det var fullt med platt-TV:n överallt. Det var gott om fria vikter även om det procentuellt fanns mycket mer styrke- och konditions-maskiner. Det fanns inget att klaga på!

Om jag var rik skulle jag välja ett dyrt gym även i Sverige, inte så mycket för att få en bättre träning utan för att det är lyxigt och jag gillar lyxigt.

MasterChief
2007-09-04, 18:15
Kan inte fattar hur man kan lägga ut 7000kr+ på ett årskort, jag la nyss ut 3000kr på ett kort och tycker det känns så onödigt för jag vill bara vara på gymmet men det är ca 50st mer förmåner inräknade, olika gratisaktiviteter etc.

Finns hur många orsaker som helst. En vanlig orsak är att gymet ligger nära hemmet alternativt jobbet. Något som är oerhört mycket värt för tränande föräldrar exempelvis.

Sen har många hängt upp sig på 7000kr. Det är få som betalar högsta priset på SATS. Många har företagsavtal och andra väljer att enbart ha tillgång till en anläggning. Många har varit medlemmar i många år och går fortfarande på låga månadskostnader. Det är ju inte så att alla 5000 som är medlemmar på ett stort SATS-gym betalar 7000/år.

Nitrometan
2007-09-04, 18:58
Det är få som betalar högsta priset på SATS. Många har företagsavtal och andra väljer att enbart ha tillgång till en anläggning.
Jobbet betalar hela medlemskapet/avgiften på SATS.

Jag tränar på en SL-klubb istället. Jag betalar årsavgiften (1400) själv istället. Orka krom.

bertbert
2007-09-04, 19:02
Jobbet betalar hela medlemskapet/avgiften på SATS.

Jag tränar på en SL-klubb istället. Jag betalar årsavgiften (1400) själv istället. Orka krom.

Och jag betalar 1100 per år på LTK. Innan dess betalade jag 2000 per år för gerdahallen, som måste vara ett av de mer välutrustade gymmen i landet, även om flak etc saknas (med det finns riktiga SL-stänger och styrkelyftare där!).

Masterchief:
Det du skriver förklarar en del.

z_bumbi
2007-09-04, 20:47
Jag tränar gratis men lägger i alla fall ut 20 kr för några enstaka träningar per år.

Sen edit: För att spinna vidare på vem som tränar billigast, vilket kanske inte tillför tråden så mycket..

Tolkia
2007-09-04, 21:28
Verkar som om många gym inte vill ha seriösa stora killar som tränar i deras lokaler då dom tar plats, använder mycket vikter och förmodligen sliter mycket mer på utrustningen. Att dom sedan kan idiotförklara många PTs gör väl saken inte bättre.
Jag är inte så säker på att det är så många gym som ser "seriösa stora killar" som något större problem (även om det säkert förekommer), lika lite som en tennisklubb skulle skrika högt om någon elitspelare skulle kliva in genom dörren. De som utgör problemet är nog i så fall den betydligt större skaran som ser sig som betydligt större och seriösare än de egentligen är, och som tar sin storlek och "seriositet" som anledning att breda ut sig, skrika, kasta vikter och med glädje idiotförklara inte bara PT:s utan alla och envar. Efter att ha stött på några sådana gillar man hårdkår lyftare och byggare ungefär lika mycket som man gillar tyskar efter en semester på Costa Brava.

Jag tycker, när jag läser många av inläggen i tråden, att det verkar som om problemet i viss utsträckning är att man ägnar en hel del tid åt att beklaga att de seriösa, genuina [infoga valfritt adjektiv] källargymmen försvinner och den stora gymkedje-konspirationen tar över, men mindre tid åt att funder på vad man kan göra för att rekrytera nya deltagare till sin egen sport och nya medlemmar till sina egna (källar-)gym. Vill man att det skall vara större ideellt engagemang i klubbarna får man engagera sig (vem skall annars göra det?), vill man att det skall komma nya medlemmar får man marknadsföra sig/rekrytera (hur skall de annars hitta dit?).