handdator

Visa fullständig version : Dextrosol + Whey 80


Cactus Jack
2007-09-02, 19:55
Hej ska börja träna nu igen efter sommaruppehållet. Har tappat cirka 6 kilo muskler och fett och ska börja öka i volym igen.

Väger just nu 75 och använder whey 80 som kosttillskott, hade dock tänkt börja med att blanda det med dextrosol har läst att det är bra föråterupphämtning efter gympasset.

Hur mycket dextrosol ska jag ta, blandat med en whey 80 portion för bästa effekt. Fungerar detta som en gainer och i så fall hur mycket kcal innehåller en portion med whey80 + dextrosol.

Rahf
2007-09-02, 19:58
Räkna på ~ 4kcal per gram protein/kolhydrat.

Det kan nog bli lite väl sött, har du redan inhandlat dextrosol/dextropur? Maltodextrin är annars ett alternativ som är aaaningen snabbare men som inte har samma sötma. Värt att tänka på ifall du inte klarar av dextrosen efter ett tag.

Eddie Vedder
2007-09-02, 19:59
Är det dextrosol du använder? Säker på att det inte är dextropur? Dextrosol är ju dom där tabletterna och dextropur är pulvret.

Hur mycket kcal din gainer innehåller beror ju givetvis på hur mycket du har i den.

Cactus Jack
2007-09-02, 20:00
ok ska det vara 50/50, nej har inte inandlat något än så Maltodextrin har ingen smak när man blandar det? Köper man det hos en vanlig matvarubutik eller finns det bara hos gymgrossister?

Eddie Vedder
2007-09-02, 20:04
Malto finns här i koloshoppen, Fairing - Fast Carbs heter det.

50/50 väljer du om du vill, du kan dosera annorlunda om du vill och du kan skippa gainern helt om du vill.

Jag skulle nöja mig med det som anses vara "en portion" protein, typ 30 gram eller vad det är, och sedan tillsätta kolhydrat beroende på hur intensivt pass jag kört.

Men t.ex. 0.7-0.8g kolhydrat/kg kroppsvikt är ju en hyfsad mängd efter ett pass t.ex.

Cactus Jack
2007-09-02, 20:07
Malto finns här i koloshoppen, Fairing - Fast Carbs heter det.

50/50 väljer du om du vill, du kan dosera annorlunda om du vill och du kan skippa gainern helt om du vill.

Jag skulle nöja mig med det som anses vara "en portion" protein, typ 30 gram eller vad det är, och sedan tillsätta kolhydrat beroende på hur intensivt pass jag kört.

Men t.ex. 0.7-0.8g kolhydrat/kg kroppsvikt är ju en hyfsad mängd efter ett pass t.ex.

ok tack det låter bra, hur mycket väger 1 dl ?

Eddie Vedder
2007-09-02, 20:09
ok tack det låter bra, hur mycket väger 1 dl ?

Står inte det angivet på förpackningen? Hursomhelst har jag för mig att 1dl dextropur är ca.60g.

Whistler
2007-09-02, 20:10
ok ska det vara 50/50, nej har inte inandlat något än så Maltodextrin har ingen smak när man blandar det? Köper man det hos en vanlig matvarubutik eller finns det bara hos gymgrossister?

Billigare och smidigare än så här får du det knappt:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?products_id=159
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?products_id=166

Mycket högkvalitativa produkter, till lågt pris och dessutom stödjer du forumet genom att beställa från kolo-shopen. :)

Den vanligaste blandningen är 1dl (ca 30g) protein och 2dl (ca 50-60g) kolhydrater, men fördelen med att blanda själv är ju att det är upp till just en själv att bestämma fördelningen.

Maltodextrin är sött, men mycket smak i sig har det inte.