handdator

Visa fullständig version : ZMA - värt att köpa?


G-ice
2007-09-02, 19:22
Jag har sökt i forumet men det gick inte att hitta något (fel på sökfunktionen) så jag postar här. Funderar på att köpa ZMA från shopen men undrar om det är värt pengarna eller om det är lurendrejeri??? Om någon som testat kan ge feedback på ZMA så hade det varit grymt. Jag tränar löpträning och styrketräning. Övriga tips om kosttillskott är aldrig fel heller...

Tack!

Rahf
2007-09-02, 19:44
Om du inte har ett underskott på zink och magnesium så känns det som ett slöseri. Folk sover tydligen bra på det men någon speciell effekt tror jag inte man får.

Sheogorath
2007-09-02, 20:07
Nej. (det är inte värt att köpa)

krellik
2007-09-02, 21:52
Det känns som det är många som upplever att de sover mkt djupare på zma.
Med tanke på att återhämtning är en av de viktigaste faktorerna för lyckad träning så tycker jag bara det är värt priset.

Jag tänker själv testa det, det är tämligen billigt desutom.

diablogtr
2007-09-02, 22:13
Sover bra?

Stor skillnad mellan dyra märken eller billiga märken?

krellik
2007-09-03, 12:59
Ja hur stor skillnad det är mellan märkena undrar jag med faktiskt, men prisklassen är ganska lika tycker jag, nånstans mellan 180-280 kr för 90 tableter ungefär... (det lilla jag kollat)


...Jo många upplever klart att dom sover djupare/längre. En hel del upplever även att de har -väldigt- tydliga drömar som de minns mer av än annars, vilket förstås är antingen possitivt eller negativt beroende på drömarna..;)

Så vitt jag vet är en del av anledningen till att man somnar djupare att magnesium är muskelavslapnande. Jag kan ha fell här dock...

Sen är ju förstås huvud anledningen till att använda ZMA att ganska många har brist på magnesium och zink och dessa mineraler har betydelse för testosteron produktion, samt att detta även är mineraler som försvinner när man svettas, vilket kan göra att idrottsmän kan vara lite extra i farosonen för brister...

Hursomhelst är det lite win/win ifall jag antingen höjer upp min testo produktion lite eller den gör att jag sover bättre eftersom båda lär ha gynsamma effekter för mej, jag ska själv testa det en två månader nu och se om jag upplever några possitiva effekter, det är så pass billigt att jag har plats för det i budgeten...

Rahf
2007-09-03, 18:41
Jag tror fortfarande inte testo-produktionen kommer skjuta upp med en massa procent. Däremot kan jag tro att risken finns för diarrè och att placeboeffekten ger dig några styrkeökningar.

Att idrottsmän skulle vara i någon form av farozon ställer jag mig tveksam till. Äter man bra och varierat så är det lugnt.

Halldin
2007-09-03, 19:11
Dom flesta brukar väl säga att dom drömmer mycket mer frekvent och intensivt, och det är väl snarare ett tecken på att man får mindre kvalitetssömn.

ArnoldOnLehmä
2007-09-03, 19:16
Man sover så jävla skönt med ZMA. synd att jag är så jävla snål, köpte zink magnesium och b6 separat men det verkar inte funka alls lika bra, svårt att få exakt 10,5 mg b6 :). tycker 280 kr för en månad är lite för mycket, blir 3400 per år.
Men har man råd att köpa ZMA så är det väldigt skönt, jag sov mellan 4-7 timmar per natt och var som en helt ny människa när jag vaknade och dygnet blev ju mycket längre än när man sover 9 timmar.