handdator

Visa fullständig version : Bröd


Mr Zero
2003-04-13, 17:50
Finns det ingen som har några bra recept på ett gott och nyttigt bröd??

King Grub
2003-04-13, 19:42
Jag har ett utmärkt recept på ett gott och nyttigt långpannebröd med hela gryn i, som i stort sett bakar sig självt. Nu har jag inte tillgång till det idag, men jag kan gräva fram det imorgon.

Mr Zero
2003-04-14, 22:12
Låter bra, ser fram emot det!:thumbup:

King Grub
2003-04-15, 10:07
Men ack vad jag ljög. Det kan inte bli förrän på onsdag. :(

Mr Zero
2003-04-15, 17:24
Nåväl, den som väntar på nåt gott....

King Grub
2003-04-16, 12:14
Okej!

Ingredienser:

6 dl grynblandning (t ex AXA)
1 dl vetekli
50 gram margarin eller olja (kan uteslutas, men bröder blir såklart saftigare med det i)
6 dl kokande vatten
50 gr jäst
½ msk salt
2 dl vatten
1.2 - 1.3 liter vetemjöl

Blanda ihop grynblandning, vetekli och fettet. Koka upp de 6 deciliterna vatten och häll det över blandningen. Rör om och låt svalna.

Smula ner jästen och tillsätt de 2 deciliterna fingervarmt (37 grader) vatten och vetemjölet.

Låt jäsa 50 minuter övertäckt.

Arbeta ihop degen ordentligt i bunken med en slev eller händerna.

Smörj och mjöla en långpanna.

Tryck ut degen över hela långpannan. Skär degen i rutor.

Täck över långpannan med en bakduk och låt jäsa 30 minuter.

Grädda i 225 grader i 20 minuter.

Stjälp upp på galler.

Klart!

Glöm inte att smaka medan det fortfarande är varmt. :thumbup: Brödet är hållbart, men innan det svalnat är det en gudagåva.

Vänskap
2003-04-16, 15:35
Helst ska man inte värma degvätska till fingervarmt. Det står visserligen så i nästan alla recept men det är bättre med sval vätska och förlänga jästiden istället.
Lååångsam jäsning ska det vara.

Vänskap
2003-04-16, 16:10
Att baka bröd är inte så svårt. Man behöver bara mjöl, degspad, jäsningsmedel, lite fett, salt, sötmedel.
Godast (och nyttigare) blir brödet om du ersätter en del av jästen med surdeg.
Hela rågkorn gör också brödet nyttigare.


Jag bakar rätt mycket på måfå, aldrig recept. Så här ser det ut ungefär:

Först en fördeg.
Blanda 1 dl surdeg, 5-6 dl vatten och 8-10 dl fint rågmjöl. Låt stå ett dygn.

Ska du ha hela rågkorn så blötlägg 3-4 dl i 10 h, koka de sedan mjukna, tar kanske 30 min.

Nu till huvuddegen.
Smula ner 25 g jäst i 5 dl degvätska. Strö i lite salt och socker. Klunka i lite olja. Blanda i fördegen och rågkornen. Och sedan i med mjölet, valfria sorter, 20-25 dl sammanlagt. Ibland brukar jag också skålla t ex krossblandningar, kruskakli, grahamsmjöl som man kan lägga i.
Jäs i 2-3 h.
Forma 2 limpor som du lägger i 2-liters bakformar. Jäs ytterligare 30-60 min.
In i ugnen, omkring 200 grader. Tar iallafall mer en timme, 95 grader ska brödet komma upp i. Man kan lägga ett bakplåtspapper på brödet om man tycker brödskorpan blir för mörk.

Janna
2003-04-16, 17:28
här kommer lite recept alla e inte superdupernyttiga men vilka som är bra o mindre bra ser ni själva på ingredientserna

Supergoa tekakor
1 dl olja
50gr jäst
0.5 l mjölk eller vatten
1 l mjöl
0.5 liter grahamsmjöl
1.5 dl sirap (om man vill göra det nyttigare minskar eller utesluter man detta)

gröt:
3dl havregryn
0.5 l vatten
salt

1. Blanda ut jästen med ljummet vatten
2. Blanda i övriga ingredienser
3. forma till tekakor
4. jaså på plåt 1 timme
5. Grädda i 225grader tills de fått fin färg

Janna
2003-04-16, 17:29
Kruskabröd

1-2 dl kruskakli
1 dl havregryn
3 dl vatten
2 dl vatten
50 gr jäst
1 tsk salt
2msk olja
5dl gramhamsmjöl
4-6dl vetemjöl

1. Låt kruskakli och havregryn svälla30 min i 3 dl av vattnet i en bunke

2. värm 2 dl vatten fingervarmt rör ut jästen i detta. Häll i det i bunken med kli o gryn. tillsätt övriga ingredientser.

3. jäs 45 min under bakduk.

4. forma två böd av valfri form.

5. jäs under bakduk i 30 min

6. grädda i nedre delken av ugnen i 30-40 min i 200 grader

Janna
2003-04-16, 17:29
rekommenderar detta SKARP så gott att man bara dör

Valnötsbröd

0,6 l vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
0,5 dl potatisfiber
1 tsk salt
2 msk olja
1 msk ljus sirap
25 g jäst
3 dl vatten
1 dl valnötskärnor


1. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt oljan, sirapen och jästen utrörd i 37 grader varmt vatten. Arbeta ihop till en deg. Låt jäsa 30 minuter. Hacka valnötterna grovt och mjöla en brödkorg eller bunke som brödet sen får jäsa i.

2. Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Arbeta in valnötterna och forma degen till en stor rund bulle.

3. Lägg den att jäsa i brödkorgen 30 minuterLägg försiktigt upp den jästa bullen på en plåt och grädda ca 30 minuter i 200 grader varm ugn. Låt kallna på galler under bakduk.

Janna
2003-04-16, 17:30
Saftigt fiberbröd

1,5 dl rågmjöl
1 dl linfrö
1 dl havrekli
1 msk rapsolja
1,5 tsk salt
1 paket jäst
0,8 l vatten
0,85 l vetemjöl
1 dl solrosfrön

Deg 1
Blanda rågmjöl, linfrön, kli, olja och 1 tsk salt i en bunke. Koka upp 4 dl vatten och slå över mjölblandningen. Låt stå medan du blandar deg nummer två.

Deg 2
Smula sönder jästen och slå över 4 dl fingervarmt vatten. Tillsätt 0.5 tsk salt och rör om tills jästen har lösts upp. Blanda ner vetemjölet och låt jäsa 1 timme.

Rör ihop de båda degarna ordentligt och låt jäsa 3-4 timmar.

Värm ugnen till 225 grader.
Häll ut degen mitt på en plåt med bakplåtspapper, strö över solrosfrön och grädda i 25 – 30 minuter. Låt svalna under en handduk.

Janna
2003-04-16, 17:30
Lingonbröd

2,5 dl rågkross
2,5 dl linfrö
3 dl lingonsylt
2 dl vatten
0,5 l mjölk
50 g jäst
0,5 dl Kesella mager kvarg
1 msk salt
1 l rågmjöl
0,8 l vetemjöl

Gör det här dag 1.
Lägg rågkross, linfrö och lingon i en bunke. Häll över hett vatten (70 grader) och låt det stå över natten eller tills det svalnat.



Gör det här dag 2.
Värm mjölken till 37 grader och smula ner jästen så att den löser sig. Blanda i rågkrossgröten från dag 1, Kesella, salt, rågmjöl och det mesta av vetemjölet. Låt sedan degen jäsa ca 30 minuter.


Arbeta degen kraftigt på ett mjölat bakbord och forma den till en limpa. Låt limpan jäsa i ca 30 minuter eller tills den har nått dubbel storlek.


Sätt ugnen på 200 grader. Pensla limpan med vatten och strö över rågkross och linfrö. Grädda den nederst i ugnen i ca 45 minuter. Låt den sedan svalna på galler under en bakduk.

Janna
2003-04-16, 17:31
Brytbröd med kesella

3,5 dl grahamsmjöl
50 g jäst
250 g kesella
2,5 msk ljus sirap
0,5 l mjölk
1,5 tsk salt
0,85 l vetemjöl

Om du använder matberedare börjar du med de torra ingredienserna i beredningsskålen och tillsätter jästen och vätskan.

Gör annars så har:
1. Värm mjölken till 37 grader. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt kesellan, sirapen, saltet och mjölet och arbeta degen smidig.

2. Låt jäsa 30 minuter på dragfri plats.

3. Ta upp degen på bakbordet och arbeta den. Dela i 24 lika stora bitar, rulla till bollar och lägg tätt i en långpanna.

4. Jäs under bakduk 30 minuter. Grädda i 225 grader varm ugn i 15-20 minuter. Pensla med vatten och lite matfett. Låt kallna på galler under bakduk. Bryt isär bullarna.

Mr Zero
2003-04-16, 19:21
Nu börjar det hända saker!! :thumbup:
Bara iväg och handla ingredienser nu då.

Mr Zero
2003-04-22, 17:27
Jaha, då har man provat Grubs bröd då. Helt ok, tack för det:thumbup:
Vänskap: Hur gör du surdegen?
Janna: Var brukar man hitta potatisfiber?

Vänskap
2003-04-22, 19:33
Originally posted by Mr Zero

Vänskap: Hur gör du surdegen?



Köper härifrån: http://mejeribolaget.textalk.com/

Man kan göra själv också på olika sätt, men med sämre resultat.

Janna
2003-04-22, 21:13
potatifiber hittar du i hälsokoshyllan .. pofiber e den bvanligaste sorten

MacLeod
2003-04-23, 10:16
Sött av dig Janna att berätta hur man gör gröt =) Det är ju det kanske svåraste "baket" av dom alla..

Allan
2003-05-01, 08:16
Janna, har du bagare i familjen? Mums!


allan

Janna
2003-05-01, 08:50
nope Allan men det e ju så kul att baka så efter ett tag har man samlat på sig en del favoritrecept

Mr Zero
2003-05-01, 12:37
Valnötsbrödet:hbang:

Tjockisen
2003-12-08, 18:53
Någon som har en uppskattning om GI:t på dessa bröd? Sitter och bakar ett valnötsbröd i skrivande stund och F*N va det doftar gott.
Ska öppna dörren till korridoren så att mina kära granner får njuta av doften också, men inte mer än så.. Om de inte är snälla och söta flickor då förstås. :angel:

King Grub
2003-12-08, 18:57
Originally posted by Tjockisen
Någon som har en uppskattning om GI:t på dessa bröd? Sitter och bakar ett valnötsbröd i skrivande stund och F*N va det doftar gott.
Ska öppna dörren till korridoren så att mina kära granner får njuta av doften också, men inte mer än så.. Om de inte är snälla och söta flickor då förstås. :angel:

Mitt har ett GI på runt 70. Jannas kruskabröd kan nog ligga runt samma siffra. De andra ligger högre.

YTS
2003-12-13, 01:00
Originally posted by Mr Zero
[Vänskap: Hur gör du surdegen?


Ta 6 dl kallt vatten och lös upp 9 g havssalt, rör sedan i 9 dl fint och/eller grovt fullkornsrågmjöl.

Låt stå med talrik över i 4 dygn, men glöm inte att röra om ordentligt var 24:e timme.

Efter 4 dygn är surdegen klar, pytsa upp den i 75g´s portionrr i 2 liters fryspåsar. Se till att surdegen ligger i ena hörnet och knyt tajt. Frys in.

När du skall använda din surdeg lägger du den i kylskåpet ca 10 timmar innan. Klipp av nedre hörnet på påsen och spritsa ur surdegen.

Den här surdegen blir lika bra som mejeribolagets.

YNGVE

flipp
2005-11-23, 14:59
Mitt har ett GI på runt 70. Jannas kruskabröd kan nog ligga runt samma siffra. De andra ligger högre.

Mycket gott bröd måste jag säga! Hur vet du att brödet har ett GI på runt 70? Hur kan det bli så lågt?

King Grub
2005-11-23, 15:50
Hur vet du att brödet har ett GI på runt 70?

Titta på ingredienserna?

flipp
2005-11-23, 17:00
Titta på ingredienserna?

Javisst. Trodde dock inte att grynblandningen skulle dra ner GI-värdet så mycket, särskilt när mängden vetemjöl är relativt stor.

King Grub
2005-11-23, 17:02
Över 400 kcal fett gör sitt till.

flipp
2005-11-30, 23:17
Över 400 kcal fett gör sitt till.

Tror du man skulle kunna få ner GI ytterligare om man använder havrekli istället för vetekli? Vetekli är väl inte vattenlösligt om jag inte minns fel.

pilt77
2005-12-01, 00:30
Okej!

Ingredienser:

6 dl grynblandning (t ex AXA)
1 dl vetekli
50 gram margarin eller olja (kan uteslutas, men bröder blir såklart saftigare med det i)
6 dl kokande vatten
50 gr jäst
½ msk salt
2 dl vatten
1.2 - 1.3 liter vetemjöl

Blanda ihop grynblandning, vetekli och fettet. Koka upp de 6 deciliterna vatten och häll det över blandningen. Rör om och låt svalna.

Smula ner jästen och tillsätt de 2 deciliterna fingervarmt (37 grader) vatten och vetemjölet.

Låt jäsa 50 minuter övertäckt.

Arbeta ihop degen ordentligt i bunken med en slev eller händerna.

Smörj och mjöla en långpanna.

Tryck ut degen över hela långpannan. Skär degen i rutor.

Täck över långpannan med en bakduk och låt jäsa 30 minuter.

Grädda i 225 grader i 20 minuter.

Stjälp upp på galler.

Klart!

Glöm inte att smaka medan det fortfarande är varmt. :thumbup: Brödet är hållbart, men innan det svalnat är det en gudagåva.

grynblandning, vad är det för något? Går det bra med havregryn istället?

flipp
2005-12-01, 01:47
grynblandning, vad är det för något? Går det bra med havregryn istället?

Testade med hälften havregryn, hälften rågflingor, då jag inte hade grynblandning hemma. Fungerade utmärkt! Grynblandning finns annars att köpa i välsorterade mataffärer, kolla i hyllan där havregryn finns. Grynblandning består av havregryn, rågflingor, veteflingor, kornflingor och vetekli.

pilt77
2005-12-01, 18:31
bakade en sats idag, hittade ingen grynblandning på willys så jag använde havregryn istället. Trodde det skulel bli riktigt misslyckat efter första jäsningen då det i princip var en smet istället för deg. men jag öste i lite mera mjöl och det blev rätt bra sen i slutet ändå. Gott o nyttigt *popcorn*

gladiatorerna1
2007-03-12, 16:22
Okej!

Ingredienser:

6 dl grynblandning (t ex AXA)
1 dl vetekli
50 gram margarin eller olja (kan uteslutas, men bröder blir såklart saftigare med det i)
6 dl kokande vatten
50 gr jäst
½ msk salt
2 dl vatten
1.2 - 1.3 liter vetemjöl

Blanda ihop grynblandning, vetekli och fettet. Koka upp de 6 deciliterna vatten och häll det över blandningen. Rör om och låt svalna.

Smula ner jästen och tillsätt de 2 deciliterna fingervarmt (37 grader) vatten och vetemjölet.

Låt jäsa 50 minuter övertäckt.

Arbeta ihop degen ordentligt i bunken med en slev eller händerna.

Smörj och mjöla en långpanna.

Tryck ut degen över hela långpannan. Skär degen i rutor.

Täck över långpannan med en bakduk och låt jäsa 30 minuter.

Grädda i 225 grader i 20 minuter.

Stjälp upp på galler.

Klart!

Glöm inte att smaka medan det fortfarande är varmt. :thumbup: Brödet är hållbart, men innan det svalnat är det en gudagåva.

vad är en långpanna?

Dnepr
2007-03-12, 16:26
vad är en långpanna?

Det är en kille med högt hårfäste. Eller så är det en lång panna som man använder i köket.

Mental
2007-03-12, 16:46
Det är en kille med högt hårfäste. Eller så är det en lång panna som man använder i köket.

Var inte så elack mot gladiatorerna, hon är ju bannad från google :)

Maharadja
2007-03-12, 20:34
Ett kanonbröd kan man lätt göra med dinkelmjöl som är mycket nyttigare än vanligt vete...slå i lite russin och hela fullkorn..garnera med linfrö..voilá! perfekt frukostbröd! ;)

YTS
2007-03-12, 21:27
vad är en långpanna?

Man kan säga att det är en djup bakplåt, ungefär som skillnaden mellan flat tallrik och djup tallrik.

jesuz
2007-03-12, 22:28
"En långpanna är en (oftast svart) plåt som man använder i ugnen. Den är lika stor (till ytan) som ugnen vanligtvis, men den har en kant (ca. 5 cm hög) så man kan grädda exempelvis kärleksmums eller tjockpannkaka i den."

Källa Wikipedia. :)

Fan vad sugen man blev på nybakt bröd.

Förresten, någon som har ett favoritrecept på russinbullar liggande?

Med russinbullar menar jag en slags mörka frallor med russin i, grymt goda!

Guybrush
2007-09-09, 17:28
*Bump*

Äppelyoghurtbröd

2 dl havregryn
5 dl siktad dinkelmjöl
1 dl linfrö
1 dl russin
1 dl grovt hackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
2 nypor havssalt
4 dl naturell yoghurt
1 rivet äpple
3 msk honung


Blanda alla torra ingredienser. Rör ner yoghurt, rivet äpple och honung och blanda ordentligt.
Häll smeten i en smord avlång brödform (strö eventuellt formen med sesamfrö). Grädda brödet längst ner i ugnen, 175°C i ca 1 timme. Kontrollera brödet med en sticka.


Gott och väldigt saftigt bröd! Äter det gärna med endast lite smör på. Godast nybakat och lite ljummet (som med allt bröd). Håller sig ungefär en vecka. Det kan inte bli mer lättbakat än såhär. Bara veva ihop ingredienserna och in i ugnen! Inget finlir!

edit: Har själv inte provat att strö formen med sesamfrön. Dessutom kör jag med gammalt hederligt bordssalt!

lectris
2007-09-09, 17:52
*Bump*

Äppelyoghurtbröd

låter helmumsigt. Lite energirikt för mig atm dock.. *rolleyes* :D

Guybrush
2007-09-09, 18:04
Ja, det är väl inget bantarbröd direkt! Men för mig som inte är en frukostmänniska är det bra med energitäta grejer så att det inte blir så stora mängder att trycka i sig.

Eva
2007-09-13, 14:34
Det här brödet med hård skorpa tycker jag är jättegott (och lättbakat), inte minst rostat:

1 veteöl (33 cl) (jag brukar ta vatten i stället)
1.5 dl kallt vatten
0.5 dl olja
0.25 paket jäst (12.5 g)
2 tsk salt
7.5 dl (450-480 g) fullkornsvetemjöl
ca 5 dl (300 g) vetemjöl

1. Häll öl, vatten, olja, jäst och salt i en degbunke. Rör tills jästen är helt upplöst. Blanda ner fullkornsmjölet. Tillsätt därefter vetemjölet och bearbeta degen, gärna i köksmaskin.
2. Klä en 2 l bakform med bakplåtspapper eller smöra formen. Häll degen i formen. Släta till ytan med baksidan av en sked som doppats i vatten.
3. Stick i degen med en gaffel och låt brödet jäsa 5-6 timmar under en bakduk.
4. Grädda brödet i 200 grader varm ugn i ca 1 timme. Låt brödet svalna på galler och låt det gärna vila över natten innan du skär i det.

Kommentar: Jag brukar tillsätta psylliumfrön och/eller linfrön också och använda de sorters mjöl som finns hemma så det blir litet olika från gång till gång.

Pekkis
2007-09-15, 19:27
Hurtbulle

2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

Jag brukar variera med att ha i torkad frukt (typ aprikoser), brödkryddor och rårivna morötter... Går självklart att ta mindre mängd vetemjöl och använda rågmjöl/grahamsmjöl...*drool*

kostkrig
2007-10-08, 12:38
Okej!

Ingredienser:

6 dl grynblandning (t ex AXA)
1 dl vetekli
50 gram margarin eller olja (kan uteslutas, men bröder blir såklart saftigare med det i)
6 dl kokande vatten
50 gr jäst
½ msk salt
2 dl vatten
1.2 - 1.3 liter vetemjöl

Blanda ihop grynblandning, vetekli och fettet. Koka upp de 6 deciliterna vatten och häll det över blandningen. Rör om och låt svalna.

Smula ner jästen och tillsätt de 2 deciliterna fingervarmt (37 grader) vatten och vetemjölet.

Låt jäsa 50 minuter övertäckt.

Arbeta ihop degen ordentligt i bunken med en slev eller händerna.

Smörj och mjöla en långpanna.

Tryck ut degen över hela långpannan. Skär degen i rutor.

Täck över långpannan med en bakduk och låt jäsa 30 minuter.

Grädda i 225 grader i 20 minuter.

Stjälp upp på galler.

Klart!

Glöm inte att smaka medan det fortfarande är varmt. :thumbup: Brödet är hållbart, men innan det svalnat är det en gudagåva.

Jag skulle gärna vilja se en bild på det färdiga brödet för jag har inte riktigt fått någon uppfattning om hur det kommer se ut när det är klart..

Känns som att jag gjort helt fel, ska slänga in det jag "skapat" i ugnen precis.

O.W.
2013-05-18, 20:59
Okej!

Ingredienser:

6 dl grynblandning (t ex AXA)
1 dl vetekli
50 gram margarin eller olja (kan uteslutas, men bröder blir såklart saftigare med det i)
6 dl kokande vatten
50 gr jäst
½ msk salt
2 dl vatten
1.2 - 1.3 liter vetemjöl

Blanda ihop grynblandning, vetekli och fettet. Koka upp de 6 deciliterna vatten och häll det över blandningen. Rör om och låt svalna.

Smula ner jästen och tillsätt de 2 deciliterna fingervarmt (37 grader) vatten och vetemjölet.

Låt jäsa 50 minuter övertäckt.

Arbeta ihop degen ordentligt i bunken med en slev eller händerna.

Smörj och mjöla en långpanna.

Tryck ut degen över hela långpannan. Skär degen i rutor.

Täck över långpannan med en bakduk och låt jäsa 30 minuter.

Grädda i 225 grader i 20 minuter.

Stjälp upp på galler.

Klart!

Glöm inte att smaka medan det fortfarande är varmt. :thumbup: Brödet är hållbart, men innan det svalnat är det en gudagåva.

Brukar baka detta bröd då och då. Hade inget vetekli hemma så chansade och tog krossade linfrön istället, det blev bra.

EfterlysT
2013-05-19, 10:11
Jag brukar göra proteinbröd på kvarg. Jag kommer inte ihåg vart jag hittade receptet dock.

250g kvarg/kesella
1,5dl Mandelmjöl
3st ägg
3msk fiberhusk
2tsk bakpulver
1tsk salt

Vispa kvarg + ägg i en bunke. Rör ihop mandelmjöl, fiberhusk, bakpulver och salt i en annan skål. Blanda ner allt i kvargen och rör om rejält. Degen ska bli rätt kladdig. Jag brukar fördela degen på fem bröd på ett bakplåtspapper. Ett tips är att skölja händerna i vatten så klibbar det mindre.

In i ugnen i 200grader. I vår ugn tar det ganska exakt 17minuter för dom att bli perfekta.

Näringsinnehåll per bröd (5st):
Kcal:136,3 Protein:12,1 Kolhydrater:2,52 Fett:8,6

Det tar max tio minuter att slänga ihop dessa och de blir faktiskt grymt goda och mättande.

Måsse
2013-05-21, 07:50
Brukar baka detta bröd då och då. Hade inget vetekli hemma så chansade och tog krossade linfrön istället, det blev bra.

Akta dig för att äta för mycket krossade linfrön bara :P