Logga in

Visa fullständig version : När ska jag käka?

Control_61
2007-09-02, 17:12
Dagarna ser fram till lunch ut såhär:

07.00-08.00
Frukost

11.00-12.30
Lunch

Jag slutat sedan jobba vid 3-4 på dagarna.
På kvällen har jag isträningar vid antingen 18.00, 19.00 eller 20.30.
Ska jag käka middagen innan träningarna eller ska man käka ett ordentligt mellanmål efter jobbet istället? Kan jag äta middag efter träningarna då jag tränar vid 18.00 men inte de andra dagarna?

Hur ska jag lägga upp "kost-schemat"?

TylerDurden84
2007-09-02, 18:03
Jag hade käkat middagen efter all träning då det inte är särskilt skönt med magen ful av käk om man ska åka skridskor. Ev nåt lättare mellanmål innan funkar bra!

Eddie Vedder
2007-09-02, 18:20
När du har träning så sent som 20:30 kan nog en måltid vid t.ex. femtiden vara klokt, ingen "megamåltid" men ändå äta något. Blir väldigt långt till middag annars.

Så antingen försöker du kanske skjuta lite på lunchen eller så gör du som jag skrev först, att du äter ett hyfsat stort mellanmål vid femtiden och sedan ordentligt middag efter träningen.:)

PiNG.
2007-09-02, 18:24
Du kan nog lugnt käka middag kl 16 om du hinner det efter jobb. Då har du 2 timmar som magen hinner smälta maten. Men du får ju testa dig fram. Ska du träna 20.30 så har du 4½ timme på dig att äta och smälta maten så om du inte äter middag dom dagarna är du kanske hungrig under ditt träningspass. Men annars finns det stora el små mellanmål att trycka i sig.

Så svar på din fråga: Det går bra vilket som. Fast å äta middag efter ditt 20.30 pass blir kanske lite sent...om du inte vill gå å lägga dig med full buk ;)

Control_61
2007-09-02, 19:54
Ne, middag efter 20.30 passet är otänkbart.
Det är bara det att vi tränar som fan och jag vill på något sätt "optimera" min återhämtning.

Tidiga träningar: Mellanmålet efter jobbet blir en "halvmiddag" typ omelett, soppa eller ett rejält mellanmål. Sedan tränar jag och käkar middag efteråt.

Sena träningar: Mellanmålet efter jobbet blir lätt, typ mackor, fil eller nåt. Sedan käkar jag middag framåt 6 o sen träning senare.

Låter det bra? ;)

Eddie Vedder
2007-09-02, 20:01
Låter det bra? ;)

Nej det tycker jag verkligen inte, inte om en ordentlig måltid efter hockeytäningen är ett alternativ.

Då känns det ganska värdelöst skulle jag vilja säga. Påvekar det sömnen väldigt mycket att äta så sent?

Control_61
2007-09-02, 20:28
Nej det tycker jag verkligen inte, inte om en ordentlig måltid efter hockeytäningen är ett alternativ.

Då känns det ganska värdelöst skulle jag vilja säga. Påvekar det sömnen väldigt mycket att äta så sent?

Det påverkar inte sömnen särskilt mycket för mig, hittills i varje fall.
Ska förklara ytterligare...

Tidiga träningar (18.00 & 19.00)
Stort mellanmål innan träning, middag efter träningen

Sena träningar (20.00 & 21.00)
Litet mellanmål och middag innan träningen, stort mellanmål efter träningen

TylerDurden84
2007-09-03, 21:06
Vad exakt är ett mellanmål, stort mellanmål och en middag (300-500-800 kcal??)? Det är i betraktarens öga och att säga att en middag eller ett stort mellanmål är bäst innan du lägger dig efter ett sent pass är omöjligt. Huvudsaken är att du inte hoppar i säng efter att käkat enbart en banan eller liknande efter ett träningspass, det är mindre bra.

PiNG.
2007-09-03, 21:17
Det påverkar inte sömnen särskilt mycket för mig, hittills i varje fall.
Ska förklara ytterligare...

Tidiga träningar (18.00 & 19.00)
Stort mellanmål innan träning, middag efter träningen

Sena träningar (20.00 & 21.00)
Litet mellanmål och middag innan träningen, stort mellanmål efter träningen

Ja de blir bra så. En middag efter ett sent pass kan ju vara att rekomendera för vissa men jag själv hade inte stått å lagat mat kl 22 på kvällen. Visst.. har du micro å färdiga "rester" eller nåt annat så kör på det. Men annars duger mackor me keso, gurka, leverpastej, ägg å kaviar eller nåt annat de med. Jag själv är en sucker för proteindrink direkt efter passet. Men som med allt annat så är det helt individuellt hur folk tar sina kcal ;)