handdator

Visa fullständig version : Hastigheter/Reps


Honken
2007-09-02, 16:36
Jag är tyngdlyftare och tränar som en (få reps, snabba sammandragningar, tunga vikter, lång vila).

Marklyft skall tydligen inte vara bra för en tyngdlyftare. Varför? Tills skillnad från vanliga stöt/ryckdrag så kan man dra mer vikt från marken, vilket borde hjälpa en med första draget. Ända skillnaden är att marklyft är långsamma och drag accelererar väldigt snabbt. "Förlorar" man något genom att träna mark då och då istället för att köra drag?

Tänkte pröva 20 reps böj! Kommer detta att påverka min träning negativt om jag fortsätter med det under en längre tid? Vanligtvis så ligger jag på 1-3 reps.

Mitt mål är att bli bättre på tyngdlyftning och att kunna lyfta så mkt vikt som möjligt. Nu bulkar jag dock och hade kanske velat lägga på ännu mer vikt, 20 reps programmet skall tydligen vara bra att träna medans man bulkar eftersom det bygger rätt bra. MEN, jag är inte så insatt på muskelfibrer och så men om jag tränar 20 reps så kanske jag förlorar spänst/explosivitet eller liknande?

Hoppas ni förstår vad jag menar, tack i förhand!
-Honken

pragmatist
2007-09-02, 21:53
Jag har ingen aning om varför det skulle vara skadligt för en tyngdlyftare att köra marklyft då och då. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att man är orolig för skador eller möjligen att marklyftet stjäl för mycket återhämtningsresurser från "riktiga" lyft, eller att man kanske lär sig fel teknik om man marklyfter för mycket. Att själva marklyftet skulle vara negativt har jag svårt att förstå, tvärtom stärker ju marklyft muskelgrupper som tyngdlyftare har stor användning för.

Angående högrepsträning i knäböj så är det sant att det bygger volym bra, men något att tänka på som tyngdlyftare är att den typen av träning kan bidra till att de mest explosiva muskelfibrerna delvis omvandlas till mer uthålliga (typ IIx blir typ IIa). Det kan alltså gå ut över din maximala explosivitet. Detta gäller i stort sett all bodybuildingträning för övrigt. Det är dock ingen irreversibel utveckling, vilar man upp sig så återbildas typ IIx-fibrerna och kanske till och med ökar i antal (vilket förklarar varför många som tävlar i explosiva sporter kan "vila sig i form").

Rahf
2007-09-02, 21:54
Vad hände med 12-19 reps i böj? ;)

Honken
2007-09-02, 22:01
Tack pragmatist! Jo jag tror också det har något med återhämtningen att göra då seriösa utövare tränar minst 4 dagar i veckan. Råstyrka när man lyfter från marken borde ju vara bra! Varför jag undrar är mest för att det är den delen av lyftet jag sackar efter mest (styrkemässigt).

Jag tänkte det på högrepsträningen. Tror jag skippar den och håller uppbyggnadsfasen på 6-8 reps istället.

Rahf, you rascal you! :D

Timme
2007-09-02, 22:02
varför dra det till det extrema? Kör lite 5or och kanske 6or i böj under din uppbyggnad?

Marklyft är nog ingen fara för en tyngdlyftare att träna. Så länge du försöker dra vikten från golvet så fort och eplosivt du kan då blir inte lyften så sega (om du inte drar ett ritkigt max lyft dvs). Gör du 1or på 90% av max i marken så blir de faktiskt ganska explosiva. Marklyft är bra!

panzerpig
2007-09-02, 22:14
Vad jag förstått så är det så här: det är inte "skadligt" för tyngdlyftare att träna marklyft. men en tyngdlyftare tränar först och främst explosivitet och snabbhet dom måste få hög hastighet på stången för att kunna "dra sig under den". tung marklyftsträning blir för långsam och har då negativ effekt på snabbheten och explosiviteten.
många tyngdlyftare fokuserar en stor del av träningen på teknikträning och explosivitetsträning på ca 50-70% av max.
jag antar att stötdrag och ryckdrag är vettigare för en tyngdlyftare att köra. http://www.haningeak.net/docs/ryckovningar.htm http://www.haningeak.net/docs/stotovningar.htm
startsidan: http://www.haningeak.net finns rätt bra info där.

Rahf
2007-09-02, 22:29
Tack pragmatist! Jo jag tror också det har något med återhämtningen att göra då seriösa utövare tränar minst 4 dagar i veckan. Råstyrka när man lyfter från marken borde ju vara bra! Varför jag undrar är mest för att det är den delen av lyftet jag sackar efter mest (styrkemässigt).

Jag tänkte det på högrepsträningen. Tror jag skippar den och håller uppbyggnadsfasen på 6-8 reps istället.

Rahf, you rascal you! :D

Var inte rädd att klättra upp mot åtminstone 12 reps. Det är nånstans där som det börjar bränna rejält i vissa övningar. Allt över det känns nog aningen bortkastat. Men som det är sagt så bygger 1-20 reps bäst.