PDA

View Full Version : Behöver man marklyft?

Slartibartfast
02-09-2007, 15:30
Jag har inte kört marklyft på åratal. Behöver man dem alls? Jag vet inte var jag skulle placera dem i så fall.

Lägger man dem på ryggdagen övertränar man benen och man kan inte lägga dem på samma dag som knäböj.

Scratch89
02-09-2007, 15:37
Övertränar man benen? Så du menar att alla andra som tränar marklyft på ryggdagen och kör böj på sin bendag inte växer optimalt för att de övertränar benen? :confused:

stevebc
02-09-2007, 16:00
Behöver och behöver. Vill du ha en stor rumpa så visst :)

Kör man lätt kan man köra oftare.

Slartibartfast
02-09-2007, 16:02
Övertränar man benen? Så du menar att alla andra som tränar marklyft på ryggdagen och kör böj på sin bendag inte växer optimalt för att de övertränar benen? :confused:

Om man som jag kör ben tungt var fjärde dag tror jag det inte är nån bra ide att slänga in tunga marklyft däremellan.

Slartibartfast
02-09-2007, 16:02

Det vill jag ha. Men det får man väl av stela mark också? Det kör jag redan.

stevebc
02-09-2007, 16:04
Det vill jag ha. Men det får man väl av stela mark också? Det kör jag redan.Alltid gött med variation.

Allan
02-09-2007, 16:06
Behöver man marklyft?

Nej

Yucko
02-09-2007, 16:15
Varför kan du inte köra dem tillsammans med (efter) knäböj? Blir det för jobbigt för herrn eller?

Slartibartfast
02-09-2007, 16:30
Varför kan du inte köra dem tillsammans med (efter) knäböj? Blir det för jobbigt för herrn eller?

jup.

Yucko
02-09-2007, 16:35
jup.

Vad är det för inställning? Kan du inte köra bänkpress och militärpress på samma pass heller?

Böj och mark är ju ganska lika, så det funkar bra att köra dem i samma pass - men visst krävs det lite bawls för att klara av det ja.

Ignatius72
02-09-2007, 16:37
man klarar sig säkert bra utan om man vill. Finns ju massor med övningar som kompenserar. Men jag ser marklyftet som ett sätt där jag kan lasta på många kg och där stora delar av kroppen kräver sin ansträning. En jävligt bra basövning helt enkelt.

Damien Thorne
02-09-2007, 16:46
Om man som jag kör ben tungt var fjärde dag tror jag det inte är nån bra ide att slänga in tunga marklyft däremellan.

Om du kör tungt var 4de dag nu. Så kan du testa att köra så här :

Dag 1 Lätt böj + tung mark
2
3
4
5 Tung böj + Lätt mark
6
7

Obs, börja alltid med böjen, eftersom det är dumt att vara slut i korsryggen när man ska köra böj.

Liten Men Fet
02-09-2007, 16:47
Jag kör knäböj på ena passet och marklyft på andra. Jag kör en tvåsplitt 3-4 ggr per vecka. Jag tycker det fungerar men det är nog för att jag inte kör så våldsamt hårt, inte så många set (4-5) med 6 reps i varje. Ibland slänger jag in nån single.
Jag har full förståelse för att slarti inte vill köra knäböj och marklyft på samma pass och att jämföra det med att köra bänk och axelpress är helt vansinnigt, jag pallar inte mark och böj på samma pass heller.

Dock har jag inga problem att köra marklyft med lite träningsvärk i benen, jag lyfter på ett sätt så jag använder ryggen mer än benen och då tycker jag det fungerar bra att köra varannat pass mark och varannat böj.

Niklas Sjöö
02-09-2007, 16:50
Jag tränar ben+korsrygg under samma träningstillfälle, fungerar skit bra! Då inkluderas knäböj och marklyft.

Liten Men Fet
02-09-2007, 16:57
Jag tränar ben+korsrygg under samma träningstillfälle, fungerar skit bra! Då inkluderas knäböj och marklyft.

Fast stora killar som slarti hanterar mycket mer vikt i knäböj och marklyft än vad vi två gör vilket suger musten ur dom fullständigt..

Yucko
02-09-2007, 17:03
Fast stora killar som slarti hanterar mycket mer vikt i knäböj och marklyft än vad vi två gör vilket suger musten ur dom fullständigt..

Det stämmer att det sliter så klart hårdare, men det är samtidigt en stor hög med skitsnack att det inte går att kombinera även om man drar 300+ och böjer 300+. Förslagsvis ligger man dock inte på maxvikter varje pass...

Liten Men Fet
02-09-2007, 17:26
Det stämmer att det sliter så klart hårdare, men det är samtidigt en stor hög med skitsnack att det inte går att kombinera även om man drar 300+ och böjer 300+. Förslagsvis ligger man dock inte på maxvikter varje pass...

Singlar har jag lättare för än 5-6 set med 6-7 tunga reps där sista knappt går. Kör man först 6 set sådana knäböj å sen ska gå på 6 set marklyft så klarar inte jag av det utan att ligga på golvet mellan seten å vila 5 minuter.

jwzrd
02-09-2007, 18:27
Det finns ingenting man måste göra på gymmet. Ingen måste få resultat heller, många (nästan alla) tränar enbart för att de gillar det och vill göra så som de gör (även om en lika stor del av desamma antagligen påstår att de önskar sig resultat). Men det finns en viktig liten hemlighet här:

Man får ut resultat i proportion till det man stoppar in. Fikar man bort t ex marklyft (nej, man måste inte använda just precis marklyft) så fikar man samtidigt bort en del av resultstårtan. Inget fel på det som sagt, alla har olika ambitionsnivå. Det viktigaste här är dock att man har det klart för sig just kopplingen mellan det man stoppar in och det man kan förvänta sig att få ut.

BigForre
02-09-2007, 19:17
Det finns ingenting man måste göra på gymmet. Ingen måste få resultat heller, många (nästan alla) tränar enbart för att de gillar det och vill göra så som de gör (även om en lika stor del av desamma antagligen påstår att de önskar sig resultat). Men det finns en viktig liten hemlighet här:

Man får ut resultat i proportion till det man stoppar in. Fikar man bort t ex marklyft (nej, man måste inte använda just precis marklyft) så fikar man samtidigt bort en del av resultstårtan. Inget fel på det som sagt, alla har olika ambitionsnivå. Det viktigaste här är dock att man har det klart för sig just kopplingen mellan det man stoppar in och det man kan förvänta sig att få ut.

Slartis fråga var nog dock hur stor del av tårtan folk anser att man går misste om genom att utesluta marklyftet. Hur nödvändig är övningen för ett massabygge?

Calle Siren
02-09-2007, 19:30
Jag gillar marklyft och har svårt att hitta ett bra substitut till det. Dock har jag börjat köra det varannat ryggpass istället för varje, just för att spara på kroppen. Det blir lite kaka på kaka och köra marklyft under ryggpasset för att köra raka mark på benpasset.

Mvh Calle Sirén

Robban
02-09-2007, 19:58
Jag tycker marklyft é grymt bra. Har Kört det i fem veckor nu. Jag tror det är en riktig massabyggare. Är dock osäker på om det behövs särskilt tunga lyft. Jag tycker 12-15 reps ger en bra genomkörare och pump. Detta är jobbigt som fan men leder troligtvis inte till överträning. En enorm fördel med att börja ett ryggpass med marklyft är att man per automatik hittar ryggmusklerna i nästkommande övningar.
Jag är som sagt osäker på om det behövs tunga lyft för volym. Har sett åtskilliga som är 2-3 gånger starkare än mig som ändå saknar volym så...

Nitrometan
02-09-2007, 20:45
Nej. Böj = rumpa. Mark är inte lika med rumpa.

UEIS
02-09-2007, 20:52
Ett förslag till dig, Slarti, är att istället för böj och mark träna sittvändningar. Det är en kombination av dessa båda övningar. För mig fungerar det suveränt!

TommyBoy
02-09-2007, 20:58
Tycker marklyft är extremt viktigt för ett bra ryggpass. Däremot förstår jag inte varför många här yrar om benträning i kombination med marklyft. Kan förstå om det är styrkelyft det dryftas om men inte muskelbyggning.
Man koncentrerar lyftet till att ta på ryggen, inte får jag någon som helst känningar i benen av mark!? Det är en ryggövning....

Sheogorath
02-09-2007, 21:13
Tycker marklyft är extremt viktigt för ett bra ryggpass. Däremot förstår jag inte varför många här yrar om benträning i kombination med marklyft. Kan förstå om det är styrkelyft det dryftas om men inte muskelbyggning.
Man koncentrerar lyftet till att ta på ryggen, inte får jag någon som helst känningar i benen av mark!? Det är en ryggövning....

Hur gör du dina marklyft? :confused:

ramagoen
02-09-2007, 21:18
Ett förslag till dig, Slarti, är att istället för böj och mark träna sittvändningar. Det är en kombination av dessa båda övningar. För mig fungerar det suveränt!

Nej, dumt enligt mig. Tar otroligt lång tid att lära sig sittvändningar med bra teknik.

Om jag skulle kört som slarti skulle jag variera som nån tidigare skrev med lätt böj + tung mark , tung böj + lätt mark.

Timme
02-09-2007, 21:21
Ja för sjutton! Det behöver man!

Allan
02-09-2007, 21:25
Vad fan ska han med mark till? Det är en jättebra skttrist övning som Slarti knappast behöver. Jag känner massor med folk som byggt stabila bra kroppar utan ett marklyft i hela sitt liv. Dessutom är det en av de övningar som gymägare hatar mer än allt annat

jwzrd
02-09-2007, 21:26

Du har så rätt. Samma övning för samma person aktiverar olika muskler helt beroende på om han kallar sig kroppsbyggare eller styrkelyftare den dagen. Det är ostbågen du får ont i ryggen av, inte lyftmekaniken som sådan.

Jag kan bara tala för mig själv såklart när det gäller resultat av marklyft men jag inbillar mig att allting tar ett litet kliv framåt när jag kör marklyft på vettiga vikter och tycker inte att jag når samma resultatförbättring rakt över om jag utesluter dem. Men jag har andra mål.

Timme
02-09-2007, 21:27

Du har fel. Ryggen får mängder med stryk i marklyft men musklerna i ryggen jobbar statiskt. De musklerna som jobbar dynamiskt i marklyft är framförallt baksida lår och rumpa. Det är dessa muskler som drar upp ryggen.

Fråga: Hur tror du att ryggen ska kunna dra upp sig själv?

Slutsats: Marklyft Aktiverar nästan hela ryggen (inte så mycket lats men allt annat) OCH benen. Det går inte att "koppla ur" benen när man tränar mark.

jwzrd
02-09-2007, 21:27
Vad fan ska han med mark till? Det är en jättebra skttrist övning som Slarti knappast behöver. Jag känner massor med folk som byggt stabila bra kroppar utan ett marklyft i hela sitt liv. Dessutom är det en av de övningar som gymägare hatar mer än allt annat

Vissa tycker att det är skittrist att träna vader, andra tränar bara vader.

Timme
02-09-2007, 21:30

SL gym for the win? :D

Timme
02-09-2007, 21:30

Och en +1 på den

Emil_Larsson
02-09-2007, 21:35
Jag vet själv hur jäkligt det kan bli att få för sig att köra knäböj någon dag efter man är färdigpiskad i ryggen av marklüft, knäböj är att föredra först som folk säger.

Alexton
02-09-2007, 21:40

Att inte köra marklyft är ju inte att utesluta ryggövningar :P

petah
02-09-2007, 21:45

Då undrar jag hur du utför dina mark. :)

stevebc
02-09-2007, 21:49
Du har fel. Ryggen får mängder med stryk i marklyft men musklerna i ryggen jobbar statiskt. De musklerna som jobbar dynamiskt i marklyft är framförallt baksida lår och rumpa. Det är dessa muskler som drar upp ryggen.

Fråga: Hur tror du att ryggen ska kunna dra upp sig själv?

Slutsats: Marklyft Aktiverar nästan hela ryggen (inte så mycket lats men allt annat) OCH benen. Det går inte att "koppla ur" benen när man tränar mark.Tack. Har otaliga gånger försökt förklara att marklyft i huvudsak tränar posterior chain ("benen") och inte ryggen (i huvudsak).

Nitrometan: *rolleyes*

edit: Ni som kallar mark för ryggövning, ni kan ju köra lite chins och shrugs och se hur mycket ni ökar i mark så lallar jag runt med GM's och stela mark och annat trams :thumbup:

Timme
02-09-2007, 22:37
Tack. Har otaliga gånger försökt förklara att marklyft i huvudsak tränar posterior chain ("benen") och inte ryggen (i huvudsak).

Tyvärr så tror väldigt många att det är ryggen som jobbar mest i marklyft vilket är helt åt skogen fel. Ryggen kan som sagt inte lyfta sig själv.

Spiffy
02-09-2007, 22:41
Tyvärr så tror väldigt många att det är ryggen som jobbar mest i marklyft vilket är helt åt skogen fel. Ryggen kan som sagt inte lyfta sig själv.

Den del som är svagast lär antagligen jobba hårdast eller?

Honn
02-09-2007, 22:51
De enda skillnaderna jag märker på träning med mark mot tidigare när jag inte körde mark, är att jag numera är starkare i mark och att jag inte längre behöver träna traps. Marklyft är däremot en så pass kul övning att den numera ingår i mitt schema.

Just det ja. Mina ben jobbar inte i närheten lika hårt som min rygg i marklyft. Det är alltid ryggen som ger upp först på mig. Alltid.

Spiffy
02-09-2007, 23:18
Mina ben jobbar inte i närheten lika hårt som min rygg i marklyft. Det är alltid ryggen som ger upp först på mig. Alltid.

+1

Erik__
02-09-2007, 23:21
De enda skillnaderna jag märker på träning med mark mot tidigare när jag inte körde mark, är att jag numera är starkare i mark och att jag inte längre behöver träna traps. Marklyft är däremot en så pass kul övning att den numera ingår i mitt schema.

Just det ja. Mina ben jobbar inte i närheten lika hårt som min rygg i marklyft. Det är alltid ryggen som ger upp först på mig. Alltid.

skulle benen ge upp är det rätt stor chans att du kommer höja höften och kröka ryggen, och många tror då att det är ryggen dom är död.

Grandmaster
02-09-2007, 23:35
Slarti, lägg ner veckotänkandet kring träningen och träna både tunga mark och böj inom en 8 eller 9-dagars cykel. Om du använder ganska hög intensitet i båda, är minst tre dagar vila mellan böj och mark minimum i min egen erfarenhet (om man vill kunna öka i båda övningar). Att skippa marklyft, bara för att det inte passar in i ditt schema, är ett idiotiskt argument.

TommyBoy
03-09-2007, 07:21
Styrkelyftsmark: Mål, lyfta så mycket vikt som möjligt. Stången lyfts från liggande på marken till stående med mycket hjälp av ben o gluteus.

Byggarmark: Mål: aktivera ryggmuskulaturen o växa. Stången nuddar marken eller vänds strax därinnan. I bottenläget är ryggen utsträckt, i toppläget är ryggen sammandragen. Alltså allt annat än statiskt arbete. I bottenläget är korsryggen den mest aktiva muskeln, i övre delet av lyftet koncentreras belastningen till traps, skuldermuskulatur o lats.

Tips på utförande: colemans unbelieveble

Något som många inte förstår är att samma övning kan användas för olika muskler. Pullovers kan koncentreras att ta på lats eller bröst. Dips: bröst eller triceps. Alltberor på hur du utför övningen och hur du banar in den.

Sheogorath
03-09-2007, 07:59
Så om man inte använder "ben och gluteus" som i dina SL-mark så har man, vad, benen mer raka eller? Hur skulle detta bli mindre ben med tanke på att raka/stelbenta mark är f.f.a. en övning för baksida lår?

Det som händer när man ändrar utförande från böjda till sträckta ben är att du förflyttar belastningen från quadsen till hamsen. Eller du kanske menar att man i dina byggarmark har raka ben, tyngpunkten långt fram, och lyfter med ostbåge i korsryggen för att få dynamisk träning? Sounds nice when put in that way...

Men jag ska inte lägga orden i munnen på dig. Beskriv gärna igen/tydligare så får vi se om jag kan förstå att det här inte bara är ogenomtänkta byggarmyter.

Liten Men Fet
03-09-2007, 10:24
Så om man inte använder "ben och gluteus" som i dina SL-mark så har man, vad, benen mer raka eller? Hur skulle detta bli mindre ben med tanke på att raka/stelbenta mark är f.f.a. en övning för baksida lår?

Det som händer när man ändrar utförande från böjda till sträckta ben är att du förflyttar belastningen från quadsen till hamsen. Eller du kanske menar att man i dina byggarmark har raka ben, tyngpunkten långt fram, och lyfter med ostbåge i korsryggen för att få dynamisk träning? Sounds nice when put in that way...

Men jag ska inte lägga orden i munnen på dig. Beskriv gärna igen/tydligare så får vi se om jag kan förstå att det här inte bara är ogenomtänkta byggarmyter.

Om du splittar upp benen så du kör framsida på knäböjsdagen å baksida på marklyftsdagen så kan du ju med gott mod göra marken med rakare ben och på så sätt flytta fokus från låren till hamstrings/rumpa. På det sättet kan du köra mark på ryggdagen samtidigt som du får bonusen att baksida lår får pisk i samma övning.
Men vill du inte köra mark så skippa den ett tag och kolla hur det funkar, kör istället övningar där korsryggen får jobba i ett längre rörelseomfång tex sittande rodd i kabel eller hyperextensioner med vikt eller om du kan göra skivstångsrodden som Arne P förespråkar.

Timme
03-09-2007, 10:56
Den del som är svagast lär antagligen jobba hårdast eller?

Ja. Är framsida lår svaga så kompenserar man det med stark baksida (hamstrings, gluteus).

Timme
03-09-2007, 11:12
TommyBoy: Läs det Sheo skrev både en och två gånger. Du har ganska mycket fel i ditt antagande. För övrigt så är Colmans utförande ingen höjdare verken för styrkelyftare eller byggare. Det blir onödigt mycket belastning på ländryggen och man löper stor risk att krumma nedre rygg. Med krummad nedre rygg så ökar risken för diskbråck avsevärt.

Ryggen utsträckt i bottenläget i mark? Ja, då har du ostbågerygg. Det enda som stämmer i ditt antagande är att musklerna som drar tillbaka skulderbladen (rhomberna) jobbar hyffsat dynamiskt (eftersom skulderbladen är utdragna i bottenläget). Ryggmsuklerna jobbar statiskt i marklyft. Källa: http://exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Stabilizers

Erector Spinae
Trapezius, Middle
Trapezius, Upper
Levator Scapulae
Rhomboids

Som du ser så står Hamstrings och gastrocnemis som "Dynamic Stabilizers" vilket betyder att de jobbar dynamsikt i röreslen. Gluteus står som "Target" då denna muskel är den som jobbar hårdast i marklyft tilssamans med hamstings (baksida lår).

Erik__
03-09-2007, 11:17
låter ju bara farligt att försöka dra mark tungt med mål att koppla ur benen (antar att det är framsidan som menas då)

im with timme

Timme
03-09-2007, 11:23

Det är inte din rygg som blir trött. Det är din röv och dina basida lår (även om det känns mest i ländryggen). När erector spinae inte längre orkar hålla ryggern rak, ja då blir ryggen ostbågeformad. Om ryggen ger upp före benen i marklyft så kommer det att se ut så här: Benen är helt utsträckta och hela din underkropp står rak. Ryggen är krummad men nedre rygg är rak och lodrät. Ryggen (erector spinae) är så trött att den inte klarar av att räta på sig. Du bommar alltså ditt marklyft precis innan utlåsning och din övre rygg är fortfarande krummad.

Nu kanske det är just där du bommar dina marklyft (innan utlåsningen/slutdraget) och då har jag antagit fel. Då är det ryggen som ger upp först.

Exrx backar upp det jag nyss skrev:
http://exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Timme
03-09-2007, 11:23
låter ju bara farligt att försöka dra mark tungt med mål att koppla ur benen (antar att det är framsidan som menas då)

im with timme

You, me, Sheo and some more :D

Honn
03-09-2007, 12:03
Det är inte din rygg som blir trött. Det är din röv och dina basida lår (även om det känns mest i ländryggen). När erector spinae inte längre orkar hålla ryggern rak, ja då blir ryggen ostbågeformad. Om ryggen ger upp före benen i marklyft så kommer det att se ut så här: Benen är helt utsträckta och hela din underkropp står rak. Ryggen är krummad men nedre rygg är rak och lodrät. Ryggen (erector spinae) är så trött att den inte klarar av att räta på sig. Du bommar alltså ditt marklyft precis innan utlåsning och din övre rygg är fortfarande krummad.

Nu kanske det är just där du bommar dina marklyft (innan utlåsningen/slutdraget) och då har jag antagit fel. Då är det ryggen som ger upp först.

Exrx backar upp det jag nyss skrev:
http://exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html
När jag bommar på marklyften är det när ryggen inte orkar hållas rak och bananryggen infinner sig. Ländryggen är det som ger upp. Jag bör nog nämna börjar med hög höft som standard för att kunna utnuttja baksida lår maximalt.

Liten Men Fet
03-09-2007, 12:06
När jag bommar på marklyften är det när ryggen inte orkar hållas rak och bananryggen infinner sig. Ländryggen är det som ger upp. Jag bör nog nämna börjar med hög höft som standard för att kunna utnuttja baksida lår maximalt.

Det där är nog väldigt individuellt, jag orkar alltid hålla ryggen rak men mina knän börjar dansa hambo i sidled om det blir för tungt. Då startar jag med ganska hög höft ändå så det blir inga "knäböjs-mark" för mig.

Yucko
03-09-2007, 12:06

En tanke bara: är du säker att det är ryggen som är problemet, och inte en (förhållandevis) svag bål? Det är ett ganska vanligt förekommande fenomen.

bertbert
03-09-2007, 12:17
Tack. Har otaliga gånger försökt förklara att marklyft i huvudsak tränar posterior chain ("benen") och inte ryggen (i huvudsak).

Nitrometan: *rolleyes*

edit: Ni som kallar mark för ryggövning, ni kan ju köra lite chins och shrugs och se hur mycket ni ökar i mark så lallar jag runt med GM's och stela mark och annat trams :thumbup:

Stevebc, nu yrar du. :) Mark är en ryggövning, men den tar mest på bålen och erector spinae, men givetvis även på sätesmuskulaturen och benen. Vidare måste du stabilisera vikten med både latissimus dorsi och trapezius.

Har du provat att köra chins efter säg 5 set tunga mark?

bertbert
03-09-2007, 12:19
För att tillföra diskussionen något så tycker jag att mark är en mycket bra övning som absolut inte är livsnödvändig.

Pecto
03-09-2007, 12:27
ryggen får bra mkt mer lyftväg än benen, så det är ryggen som tränas mest!

Spiffy
03-09-2007, 12:30
Ja. Är framsida lår svaga så kompenserar man det med stark baksida (hamstrings, gluteus).

Om vi tar en person med Tom Platz benstyrka och inte direkt tränad i överkroppen. Inte fan är det benen som kommer att få jobba hårdast.
För mig är det en ryggövning helt klart. Inte för att jag har några Platz ben.

Honn
03-09-2007, 12:44
En tanke bara: är du säker att det är ryggen som är problemet, och inte en (förhållandevis) svag bål? Det är ett ganska vanligt förekommande fenomen.
Magen är rätt klen den med :)

Slartibartfast
03-09-2007, 14:09
Ok, om det är en ryggövning så är den i alla fall onödig för min del.

jwzrd
03-09-2007, 14:10
Om vi tar en person med Tom Platz benstyrka och inte direkt tränad i överkroppen. Inte fan är det benen som kommer att få jobba hårdast.
För mig är det en ryggövning helt klart. Inte för att jag har några Platz ben.

Kallar du Tom Platz för att vara "inte direkt tränad i överkroppen"? Blanda inte ihop att det svider i ryggen för att du ostbågar vikter med var övningen tar givet ett vettigt utförande.

jwzrd
03-09-2007, 14:13
Stevebc, nu yrar du. :) Mark är en ryggövning, men den tar mest på bålen och erector spinae, men givetvis även på sätesmuskulaturen och benen. Vidare måste du stabilisera vikten med både latissimus dorsi och trapezius.

Har du provat att köra chins efter säg 5 set tunga mark?

Har du provat att vila från benträningen och sen köra 5x5 på så tungt det bara går i marklyftet och se vars du får träningsvärken? Var tar raka marklyft för dig? Tror du att du använder benen MINDRE om du sänker röven mer och trycker mer med framsidan av låren (som du gör i konventionella marklyft) än som du gör i raka marklyft?

Doctor Snuggles
03-09-2007, 14:16
Hm, fördelningen på muskelaktivering beror nog till stor del på förutsättningar. Vissa lyfter mer med benen andra med ryggen. Har man långa ben och korta armar visst fan kommer benen få jobba en hel del, och vice versa.

Anders The Peak
03-09-2007, 14:35
Marklyft aktiverar kappmuskelns nerver och androgenreceptorer kraftigt vilket troligen leder till en generell styrkeökning/muskelanpassning i hela kroppen.
Om man tittar på tex Kevin Levrone mfl träning så kör/de de/han extremt tunga shruggs långt över trehundra kilo mot just den bakgrunden.

jwzrd
03-09-2007, 14:38
Hm, fördelningen på muskelaktivering beror nog till stor del på förutsättningar. Vissa lyfter mer med benen andra med ryggen. Har man långa ben och korta armar visst fan kommer benen få jobba en hel del, och vice versa.

Men du får inte upp vikten från golvet utan hamstring och röv. Helt omöjligt att dividera sig ur det.

Timme
03-09-2007, 14:39
Det där är nog väldigt individuellt, jag orkar alltid hålla ryggen rak men mina knän börjar dansa hambo i sidled om det blir för tungt. Då startar jag med ganska hög höft ändå så det blir inga "knäböjs-mark" för mig.

Det är mycket bra att du startar med höften/röven högt. Då utnyttjar styrkan i baksida lår och rumpa. Knäböjmark bör de flesta undvika.

tjabon
03-09-2007, 14:42
Marklyft aktiverar kappmuskelns nerver och androgenreceptorer kraftigt vilket troligen leder till en generell styrkeökning/muskelanpassning i hela kroppen.
Om man tittar på tex Kevin Levrone mfl träning så kör/de de/han extremt tunga shruggs långt över trehundra kilo mot just den bakgrunden.

när jag började kötta på ordentligt med marklyft, så blev jag
också starkare i chins/latsdrag och alla roddövningar.
Mao: marklyft är en viktig basövning!

Timme
03-09-2007, 14:55
ryggen får bra mkt mer lyftväg än benen, så det är ryggen som tränas mest!

Ryggen kan inte dra upp sig själv! Det är grundleggande anatomi. Hamstrings (baksida lår) och röv fäster i ditt bäcken och på ditt bäcken sitter ryggraden. Det är hamstrings och gluteus som utför det dynamiska arbetet i marklyft, dvs drar upp ditt bäcken så att du tillslut kan stå rak. Ryggmusklerna jobbar statiskt för att hålla din ryggrad rak. Alltså belastas givetvis ryggen maximal också. Utan starka erectorer (erector spinae) så blir ryggen ostbåge/Krummad/böjd.

Ryggen bidrar inte i sig med någonting för att få loss vikten från golvet. Det är röv, baksida och framsida lår som ser till att vikten lyfts från golvet. Ryggen får stryk i marklyft endast pga att armarna/axlarna sitter längst upp på överkroppen och det är med armarna du håller fast stången. Ryggmusklerna måste se till att ryggen är rak under tiden som baksida lår + röv drar upp bäckenet och ryggraden.

bertbert
03-09-2007, 14:58
Har du provat att vila från benträningen och sen köra 5x5 på så tungt det bara går i marklyftet och se vars du får träningsvärken? Var tar raka marklyft för dig? Tror du att du använder benen MINDRE om du sänker röven mer och trycker mer med framsidan av låren (som du gör i konventionella marklyft) än som du gör i raka marklyft?

Första frågan: korsryggen.

Andra frågan: korsryggen och hamstrings. Men nu var det marklyft vi diskuterade, inte rakbensmark, som är tillräckligt olika för att vara en egen övning.

Givetvis engagerar jag benen mer om jag sänker röven i startläget. Mina proportioner dikterar ett relativt högt startläge.

Timme
03-09-2007, 14:59

Precis som Jwzrd skriver. Det kvittar om du har en rygg som coleman, du får ändå inte upp vikten från golvet utan röv och hamstrings. Du missar enkel och grundläggande anatomi. Det finns ingen i världen som kan lyfta marklyft "mer med ryggen" även om det ser ut som om man "lyfter" med ryggen. I själva värket så lyfter en person med rumpan högt mer med baksida lår och rumpa än med framsida lår. Ryggen lyfter ingenting i marklyft.

jwzrd
03-09-2007, 15:01

Andra frågan: korsryggen och hamstrings. Men nu var det marklyft vi diskuterade, inte rakbensmark, som är tillräckligt olika för att vara en egen övning.

Givetvis engagerar jag benen mer om jag sänker röven i startläget. Mina proportioner dikterar ett relativt högt startläge.

Men... det är ett identiskt moment som utförs i höften vid raka respektive konventionella marklyft.

bertbert
03-09-2007, 15:01
Men du får inte upp vikten från golvet utan hamstring och röv. Helt omöjligt att dividera sig ur det.

Men du får inte upp vikten från golvet utan erector spinae. Helt omöjligt att dividera sig ur det. :)

Timme
03-09-2007, 15:02

Bert: Krosryggen kan inte dra upp sig själv i marklyft. Du engarerar inte benen mer om du sänker röven. Du förflyttar däremot belastningen från hamstrings till quadriceps så att de får dlea på belastnignen mer. Korsryggen jobbar endast statiskt i marklyft genom att hålla ländryggen rak. Läst länken: http://exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

bertbert
03-09-2007, 15:03
Men... det är ett identiskt moment som utförs i höften vid raka respektive konventionella marklyft.

Jag försöker inte förneka att hamstrings jobbar i mark. Jag hävdar dock att för de allra flesta (och nu pratar jag inte om styrkelyftare) är kortsryggen begränsningen.

Timme
03-09-2007, 15:03
Men du får inte upp vikten från golvet utan erector spinae. Helt omöjligt att dividera sig ur det. :)

Hade du opererat in en metalplatta istället för erector spinae hade du fått upp vikten. Get my point? Erector spinae fungerar som en mänsklig metallplatta! Den ska jobba statiskt för att hålla ryggraden rak.

jwzrd
03-09-2007, 15:04

Stelopererad ryggrad. Np.

Timme
03-09-2007, 15:05
Stelopererad ryggrad. Np.

My point.

Timme
03-09-2007, 15:07
Jag försöker inte förneka att hamstrings jobbar i mark. Jag hävdar dock att för de allra flesta (och nu pratar jag inte om styrkelyftare) är kortsryggen begränsningen.

Orkar du inte dra upp ryggen i marklyft så beror det inte på svag korsrygg. Inte för någon. Det beror på svag röv och hamstrings. Om korsryggen är svåg så resulterar det i att ryggen blir krummad. Grejen är den att du kan dra upp ryggen trots att den är krummad och det är röv + baklår som fixar det.

bertbert
03-09-2007, 15:08
Bert: Krosryggen kan inte dra upp sig själv i marklyft. Du engarerar inte benen mer om du sänker röven. Du förflyttar däremot belastningen från hamstrings till quadriceps så att de får dlea på belastnignen mer. Korsryggen jobbar endast statiskt i marklyft genom att hålla ländryggen rak. Läst länken: http://exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Alltså du kan inte ta bort någon av de musklerna du nämner - givetvis måste quadriceps, gluteus, hamstrings etc fungera under marklyftet (tillochmed vaderna!) annars kommer inte vikten upp.

Vad jag försöker säga är att marklyft för de flesta huvudsakligen är en ryggövning. Dvs, går jag in på gymmet och kör 5x5 mark så får jag träningsvärk i korsryggen, inte i röven och inte i hamstring.

jwzrd
03-09-2007, 15:13
Alltså du kan inte ta bort någon av de musklerna du nämner - givetvis måste quadriceps, gluteus, hamstrings etc fungera under marklyftet (tillochmed vaderna!) annars kommer inte vikten upp.

Vad jag försöker säga är att marklyft för de flesta huvudsakligen är en ryggövning. Dvs, går jag in på gymmet och kör 5x5 mark så får jag träningsvärk i korsryggen, inte i röven och inte i hamstring.

Du säger först att du inte kan dra mark utan att använda alla muskler, sen blir ändå din slutsats att det är en ryggövning?

Sniggel
03-09-2007, 15:17
Kan vi inte bara komma överens om att ryggen jobbar (till stor del) statiskt och glutes o hamstrings jobbar dynamiskt och båda delarna får jobba, fast på olika sätt (statiskt/dynamiskt) och vissa kanske får mer träningsvärk i det ena eller andra (vad det nu betyder egentligen). Själv får jag mest träningsvärk i ländryggen och rhomberna/traps efter ett lyckat marklyftspass.

bertbert
03-09-2007, 15:18
Du säger först att du inte kan dra mark utan att använda alla muskler, sen blir ändå din slutsats att det är en ryggövning?

För de allra flesta, ja. Eftersom ryggen är den svaga delen i lyftet.

Timme
03-09-2007, 15:18

Det är inte huvudskligen en ryggövning även om det är den bästa ryggövningen som finns. :) Det är det som är så bra med marklyft. Ryggmusklerna behövs inte alls i marklyft egentligen. Stelopererad och du kan marka hur mycket som helst utan att en använda en enda ryggmuskel men röv och hams måste fungera.

Nu är det ju så att vi inte är stelopererade och då måste ryggmusklerna användas för att vi inte ska få diskbrock.

bertbert
03-09-2007, 15:20
Kan vi inte bara komma överens om att ryggen jobbar (till stor del) statiskt och glutes o hamstrings jobbar dynamiskt och båda delarna får jobba, fast på olika sätt (statiskt/dynamiskt) och vissa kanske får mer träningsvärk i det ena eller andra (vad det nu betyder egentligen). Själv får jag mest träningsvärk i ländryggen och rhomberna/traps efter ett lyckat marklyftspass.

Jo. :)

bertbert
03-09-2007, 15:22
Det är inte huvudskligen en ryggövning även om det är den bästa ryggövningen som finns. :)

Säger allt tycker jag. Med de styrkorförhållanden som de flesta (icke-styrkelyftanden) har är marklyft än ryggövning.

jwzrd
03-09-2007, 15:26
Säger allt tycker jag. Med de styrkorförhållanden som de flesta (icke-styrkelyftanden) har är marklyft än ryggövning.

Lagom envis :)

bertbert
03-09-2007, 15:29
Lagom envis :)

Ja, det är vi. :)

Timme
03-09-2007, 15:31

Det låter bra.

Timme
03-09-2007, 15:32

Dock inte att glömma att man inte bommar ett marklyft pga svag korsrygg. Du gör ostbågemarklyft med svag korsrygg (erectro) men du bommar dem inte pga dem. Endast få har så svag rygg att de inte klarar av att låsa ut.

Arnoldski
03-09-2007, 16:28
Det kan ju vara så att små anatomiska skillnader och skillnader i tekniken vid utförande gör att den tar olika.

Tex är det ju skillnad på att fatta stången "mellan benen" ståendes bredbent, och att fatta stången utanför benen.

Jag får till viss del träningsvärk i hamstrings men i allra största utsträckning i ryggen. Tveklöst.

Sen kan folk säga att den tar eller inte tar tills man blir blå.
Vila ett tag från dylika övningar, kör sedan ett blodigt pass.
Där du har träningsverk finns det muskler som aktivieras av övningen .

Enkelt! *rolleyes*

Liten Men Fet
03-09-2007, 18:05
Det kan ju vara så att små anatomiska skillnader och skillnader i tekniken vid utförande gör att den tar olika.

Tex är det ju skillnad på att fatta stången "mellan benen" ståendes bredbent, och att fatta stången utanför benen.

Jag får till viss del träningsvärk i hamstrings men i allra största utsträckning i ryggen. Tveklöst.

Sen kan folk säga att den tar eller inte tar tills man blir blå.
Vila ett tag från dylika övningar, kör sedan ett blodigt pass.
Där du har träningsverk finns det muskler som aktivieras av övningen .

Enkelt! *rolleyes*

Håller med, den känns ju olika på olika individer för man är svag på olika ställen. Kör jag ett ordentligt mark och stångroddspass så har jag sjuk träningsvärk i rumpa och hamstrings, men knappt ingenting i korsrygg. Men det är ju lätt att inse att korsryggen bara arbetar statiskt i mark, det är väl ingen hemlighet? Det är därför man bör kasta in lite övningar som låter ryggen arbeta i ett längre rörelseomfång dvs hyperext och sittande rodd i kabel.

Spiffy
03-09-2007, 19:09
Kallar du Tom Platz för att vara "inte direkt tränad i överkroppen"? Blanda inte ihop att det svider i ryggen för att du ostbågar vikter med var övningen tar givet ett vettigt utförande.

Nä jag kallar inte tom platz för att var "inte direkt tränad i överkroppen".
Vad jag menade var att om vi tar en random person med benstyrka som Tom platz (eller valfritt benmonster) men med väldigt mycket svagare överkropp. Inte fan kommer marklyft vara speciellt jobbigt för denna personen i benen.

Sen var du fick att jag ostbågar har jag ingen aning om.

Ryska_raketen
03-09-2007, 19:12
Om vi tar en person med Tom Platz benstyrka och inte direkt tränad i överkroppen. .

:)

Spiffy
03-09-2007, 19:14

Ja vad vill du säga?

Ryska_raketen
03-09-2007, 19:17
Ja vad vill du säga?

Att han inte är direkt tränad på överkroppen :)

Spiffy
03-09-2007, 19:24
Att han inte är direkt tränad på överkroppen :)

vem menar du då. Tom Platz, eller en person med Tom Platz benstyrka?

Ryska_raketen
03-09-2007, 19:24
vem menar du då. Tom Platz, eller en person med Tom Platz benstyrka?

Jadu, jag menar Tom. Som du refereade till som "otränad överkropp" rätt sött skrivet, så därav :)

Krampus
03-09-2007, 19:26
:laugh: geez..

Ryska_raketen
03-09-2007, 19:29
http://www.ifbb.com/halloffame/2003/TomPlatz2.jpg

Dags att börja träna!! Eller som man säger i branschen, dags att trena!

Musselbank
03-09-2007, 19:30
Spiffy talar om

En person
* med Tom Platz benstyrka
* (som) inte direkt (är) tränad i överkroppen

Han säger inget om Platz överkropp

Spiffy
03-09-2007, 19:31
Jadu, jag menar Tom. Som du refereade till som "otränad överkropp" rätt sött skrivet, så därav :)

Ja det är väl där det skiljer då. Jag menade en fiktiv person där det var väldigt stor skillnad på olika kroppsdelars styrka. Vi kan kalla honom Ryska-raketen om det gör det lättare att relatera till *kissass*

Spiffy
03-09-2007, 19:32
Spiffy talar om

En person
* med Tom Platz benstyrka
* (som) inte direkt (är) tränad i överkroppen

Han säger inget om Platz överkropp

:bow:

Ryska_raketen
03-09-2007, 19:34
http://www.ifbb.com/halloffame/2003/TomPlatz2.jpg

Dags att börja träna!! Eller som man säger i branschen, dags att trena!

Krampus
03-09-2007, 19:37
Ja det är väl där det skiljer då. Jag menade en fiktiv person där det var väldigt stor skillnad på olika kroppsdelars styrka. Vi kan kalla honom Ryska-raketen om det gör det lättare att relatera till *kissass*

Du utryckte dig efterblivet.
Nu gör vi så här: Du drar ner byxorna, böjer dig fram, biter i kudden och tar imot Ryskans internetpenis (tm) rakt upp i kärlekskojan. Du behöver bara göra det en gång, sedan glömmer vi allt. Ok, go go go! :)

Ryska_raketen
03-09-2007, 19:38
Haha, det låter som en plan. Im not hater!

Spiffy
03-09-2007, 19:40
Du utryckte dig efterblivet.
Nu gör vi så här: Du drar ner byxorna, böjer dig fram, biter i kudden och tar imot Ryskans internetpenis (tm) rakt upp i kärlekskojan. Du behöver bara göra det en gång, sedan glömmer vi allt. Ok, go go go! :)

Ja den kan väl inte vara så stor *böjer mig fram*

bertbert
03-09-2007, 19:40
Jag hade inga problem att förstå Spiffys formulering. (Er jak en hejter?)

Krampus
03-09-2007, 19:44
Ja den kan väl inte vara så stor *böjer mig fram*

:laugh: Jag skrattade rakt ut här! :D :thumbup:

The Marklyfts: Nej troligen behöver man inte någon övning alls. Men det är roligare än att supa och man känner sig som om man brottats med en trimmad stridsvagn efteråt och sådant gillar jag. Sen är det dessutom manligare än att bada bastu..

Musselbank
03-09-2007, 19:45
Ha, en så raffinerad taktik att fly on topic helt plötsligt ;-)

TommyBoy
03-09-2007, 21:56
Bodybuilding Universe:
The erector spinae (iliocostalis thoracis, iliocostalis lumborum, longissimus dorsai, and spinalis dorsai) will contract during the lift, along with the intertransversarii, interspinalis, rotores, and multifidus muscles to bring the spine into an erect position. These muscles become more active once the back is extended past a point that would be 60 degrees away from vertical. The inter-transversarii, interspinalis, rotors, and multifidus will also serve to stabilize the vertebrae and discs.

Skuldermuskulaturen är dessutom helt utsträckt i bottenläget och helt kontraherad i toppläget (oberoende på om ryggraden är böjd eller ej)

Självfallet används, hamstrings, gluteus och framsidan av benen precis som axlar, triceps m.m. används i bänkpress. Inte tusan är bänk en axelövning för det.

Nitrometan
03-09-2007, 22:01
Självfallet används, hamstrings, gluteus och framsidan av benen precis som axlar, triceps m.m. används i bänkpress. Inte tusan är bänk en axelövning för det.
OK. Så då är mark inte en benövning?

Innebär det att jag kan dra 250 i mark med klena ben?

TommyBoy
03-09-2007, 22:07
OK. Så då är mark inte en benövning?

Innebär det att jag kan dra 250 i mark med klena ben?

Lika lite som du kan bänka 250 med klena triceps

jwzrd
03-09-2007, 22:23
Bodybuilding Universe:
The erector spinae (iliocostalis thoracis, iliocostalis lumborum, longissimus dorsai, and spinalis dorsai) will contract during the lift, along with the intertransversarii, interspinalis, rotores, and multifidus muscles to bring the spine into an erect position. These muscles become more active once the back is extended past a point that would be 60 degrees away from vertical. The inter-transversarii, interspinalis, rotors, and multifidus will also serve to stabilize the vertebrae and discs.

Skuldermuskulaturen är dessutom helt utsträckt i bottenläget och helt kontraherad i toppläget (oberoende på om ryggraden är böjd eller ej)

Ingen har sagt att erektorerna inte kontraheras. Det är med marklyft och hamstrings som det är med klassiska situps och höftböjarna. Visst känns det i magen men det är höftböjarna som gör jobbet. Du kan kalla marklyft för en ryggövning om du vill; att du gör det ändrar dock inte på något vis vilka muskler du använder för att lyfta stången. Själv kallar jag vadpress för en bicepsövning.

jwzrd
03-09-2007, 22:25
Lika lite som du kan bänka 250 med klena triceps

Exakt. Både triceps och bröstmusklerna jobbar hårt och tillsammans för att pressa upp stången. Dina erektorer och resten av kroppen håller din kropp still för att de aktiva musklerna - de som jobbar dynamiskt - ska kunna göra sitt jobb. Lite som.... hur erektorerna tillsammans med resten av musklerna runt midjan håller ihop kroppen statiskt för att musklerna som lyfter vikten ska kunna jobba. Skönt att du förstår.