handdator

Visa fullständig version : Smärta vid raka armar.


ChillyWippen
2007-09-02, 12:08
Jag började gymma för en vecka sen oich allt har gått bra, men sen i fredags efter bices övningarna så har jag mer och mer haft svårt att ha armarna raka utan att känna smärta... Betyder det att jag gjort övningarna fel eller är det bara normalt?

Hades
2007-09-02, 12:13
Det låter som träningsvärk.

ChillyWippen
2007-09-02, 12:46
Det låter som träningsvärk.
Men ska den sitta i armböjen? (Jag är ej så kunnig *whistle* )

Tolkia
2007-09-02, 13:14
Man kan få träningsvärk där, ja. Musklerna som böjer en led går ju "över" leden och fäster på andra sidan. Har du tränat en rörelse där armenn böjs kommer träningsvärken att kännas när armen böjs. Vänta ett par dagar och se om det inte går över.

Cerwinbob
2007-09-02, 13:14
Det är antagligen Brachialis senan som har fått lite stryk. Inte mycket att oroa sig över, går över inom en vecka oftast. Anledningen till att du fått det kan vara att du översträckt armen i någon av övningarna, så att det inte längre är musklen som arbetar för att hålla armen. Det du kan göra för att få det till att gå lite snabbare är att strecha armen och försöka få upp lite cirkulation i den någon gång om dagen.

Edit: detta är endast om det är i armvecket och inte musklen du har ont.

Sadde
2007-09-02, 13:21
har hänt mig samma sak 2-3 gånger, ganska störande då det faktiskt gör ganska ont. För mig så har det gått över genom att vila armarna i 2-3 dagar.

spange
2007-09-02, 14:21
haha kommer ihåg att jag hade nåt liknande när jag började träna för ett par år sen, för mkt dåligt utförda bicepsövningar med inflammation i muskelfästena till följd. gjorde ont som fan och det tog ca 5 minuter att räta ut armen:D gick över helt efter nån vecka, men det var fan inte kul.

ChillyWippen
2007-09-02, 14:41
Jag kan inte räta ut högra armen med smärta.... men vänstra går inte :smash:
Antar att jag gjorde fel när jag gjorde växlande hantelcurl.

Liten Men Fet
2007-09-02, 15:55
Jag kan inte räta ut högra armen med smärta.... men vänstra går inte :smash:
Antar att jag gjorde fel när jag gjorde växlande hantelcurl.

Inte säkert, jag körde en gång bicep efter ett längre uppehåll och det resulterade i att jag inte kunde rätta ut armarna på en vecka och smärtan höll mig vaken flera nätter. Jag hade inte gjort något fel förutom att jag hade tränat för hårt efter ett långt uppehåll.
Du var nog bara ovan.
Det är svårt att göra fel när man kör bicepscurl, man ska sträcka ut armen helt och sedan curla upp vikten. Därefter sträcker man ut armen helt igen och upprepar.
Svårt att göra fel så man skadar sig.

ChillyWippen
2007-09-02, 19:44
Inte säkert, jag körde en gång bicep efter ett längre uppehåll och det resulterade i att jag inte kunde rätta ut armarna på en vecka och smärtan höll mig vaken flera nätter. Jag hade inte gjort något fel förutom att jag hade tränat för hårt efter ett långt uppehåll.
Du var nog bara ovan.
Det är svårt att göra fel när man kör bicepscurl, man ska sträcka ut armen helt och sedan curla upp vikten. Därefter sträcker man ut armen helt igen och upprepar.
Svårt att göra fel så man skadar sig.

Måste vara det.... jag gjorde 20 (10 för varje arm)*4 med relativt tung vikt.

Rahf
2007-09-02, 20:00
Ovan träning + gå ut hårt = rejäl träningsvärk för många. Det är förmodligen övergående så oroa dig inte. Andra dagen av träningsvärk är alltid värst.