handdator

Visa fullständig version : Frukosten är dagens viktigaste måltid

Larsson85
2007-09-02, 11:35
Jag kommer ihåg att man upp till iaf gymnasiet blev itryckt propaganda om hur viktig frukosten var, både från lärare och skolsyster. Om man inte åt frukost så skulle man inte ha tillräckligt med energi för att orka med dagen osv.

Nu är min fråga, hur sant är detta? Vad händer om man skippar frukost och får i sig sina kalorier vid senare tidpunkter istället. Kommer man få svårare att koncentrera sig osv?

big_silencer
2007-09-02, 12:06
Om du äter middag klockan 19 dagen innan sedan går och lägger dig och vaknar klockan 7 dagen efter, så har du inte fått i dig någon mat på 12 timmar. Att sedan vänta 3-4 timmar till skulle jag inte rekommendera.
Breakfast, breaking the involuntary fast of sleep. Alltså avbryta fastan du hållt på med hela natten.

Men när jag var mindre så åt jag bara en halv macka till frukost men blev sedan väldigt hunrig timmarna innan lunchen och hade en aning svårt att koncentrera mig. Så du klarar dig men kroppen mår mycket bättre av att äta en stadig frukost!

Pretender
2007-09-02, 12:07
Det finns studier som visar på det. Ett samband mellan utebliven frukost och risk för övervikt verkar också föreligga.

Breakfast habits, nutritional status, body weight, and academic performance in children and adolescents. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15883552&ordinalpos=19&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)

Sverker
2007-09-02, 12:59
Jag skrev detta i en tråd för några dagar sedan:
Det låter för mig som om du under dagen sakta sackar ihop i bänken och låter ögonen långsamt vandra längs taklisterna. Inte alls ovanligt hos elever som slarvar med ( eller t o m inte får ) frukosten för att därefter uppleva skolmaten äcklig och inte äter den heller*mini*

För läraren är det ju bra för du STÖR ju inte men för din egen skull kanske du skulle göra omprioriteringar i livet.

Hur du upplever den sitaution är ju din sak men som lärare så vill jag ha elever som är koncentrerade på sitt lärande;)

Eddie Vedder
2007-09-02, 15:12
Jag tycker det är fel att se det så svart eller vitt. Att frukosten inte skulle vara det viktigaste målet under dagen innebär ju inte för den delen att alternativet är att skippa frukopsten helt.

Det är troligtvis en fördel i dom allra flesta lägen att äta frukost, vid hyfsat "normal" kosthållning har det ju ändå gått ganska många timmar sedan man åt senast och troligtvis ganska sällan som den senaste måltiden var gigantisk (alla äter inte som King Grub:D).

Då är ju såklart frukost bra att äta, men viktigast vet jag inte. Inte är den det för mig iaf.

Emil_Larsson
2007-09-02, 20:38
Jag själv har svårt att skippa frukosten då min mage alltid börjar kurra framåt förmiddagen. Även om jag inte är speciellt hungrig på morgonen så ser jag alltid till att få i mig en stadig frukost, det är värt det, även om det smakar sandpapper i käften på morgonen :D

KaptenKnäsvag
2007-09-02, 20:49
Jag kör alltid en lätt frukost, bestående av 3-4 mackor med ost och skinka, och laddar upp med ett välnärande förmiddagsmål efteråt istället.

skaparn
2007-09-02, 20:53
Den senaste tidens diskussioner kring måltidsfrekvens, frukostens vara eller icke vara och så vidare är att vi precis som Eddie skriver inte bör se allt som svart eller vitt. Om man verkligen mår illa av att äta direkt efter uppvaknande är det inte hela världen om man istället tar en lite större smörgås vid fikat eller äter en stadig lunch.

Visst kan det vara en fördel att äta frukost, men att dogmatiskt mässa om den snabba död som drabbar de som inte äter den är att fara med osanning och missa att ifrågasätta varför man gör något som är av gammal hävd mer. Utveckling är nämligen beroende av det sistnämnda.

Koloftw
2007-09-03, 11:01
Jag får det inte svårare, inte alls faktiskt.

Larsson85
2007-09-03, 11:39
Anledningen till att jag frågar är att jag även har högt motsatsen, dvs om det är viktigt att man ska prestera på topp mentalt, t.ex inför ett prov så ska man inte äta. Resonemanget var då att när man äter så går det åt mycket energi åt att smälta maten och man blir trött och presterar sämre än vad man hade gjort på fastande mage.

Tolkia
2007-09-03, 12:55
Anledningen till att jag frågar är att jag även har högt motsatsen, dvs om det är viktigt att man ska prestera på topp mentalt, t.ex inför ett prov så ska man inte äta. Resonemanget var då att när man äter så går det åt mycket energi åt att smälta maten och man blir trött och presterar sämre än vad man hade gjort på fastande mage.
Det där är en sanning med modifikation. Efter ett julbord är de flesta inte på topp, men å andra sidan har hunger en tendens att medföra att en rätt stor del av hjärnkapaciteten går åt till att tänka smarta saker som "åfan vad huuuungriiiig jag är!". Det optimala är förmodligen varken uthungrad eller proppmätt (jag tror att det har skrivits tidigare i tråden att allt inte är antingen svart eller vitt). F.ö. har koncentrationssvårigheter etc. efter en kraftig måltid mer att göra med vilken verksamhet kroppen prioriterar än med hur mycket energi det kostar att spjälka maten (om energikostnaden för att ta hand om föda vore så stor att hjärnan slutade fungera skulle vi nog ha dött ut ganska fort).

Doctor Snuggles
2007-09-03, 13:12
Tror det har med impulskontroll att göra. Barn som inte få en ordentlig frukost har en tendens att stoppa i sig en hel del sötsaker istället under dan, och det är snarast det som gör dem bångstyriga och jobbiga/sockerhöga.

skaparn
2007-09-03, 14:00
Det där är en sanning med modifikation. Efter ett julbord är de flesta inte på topp, men å andra sidan har hunger en tendens att medföra att en rätt stor del av hjärnkapaciteten går åt till att tänka smarta saker som "åfan vad huuuungriiiig jag är!". Det optimala är förmodligen varken uthungrad eller proppmätt (jag tror att det har skrivits tidigare i tråden att allt inte är antingen svart eller vitt). F.ö. har koncentrationssvårigheter etc. efter en kraftig måltid mer att göra med vilken verksamhet kroppen prioriterar än med hur mycket energi det kostar att spjälka maten (om energikostnaden för att ta hand om föda vore så stor att hjärnan slutade fungera skulle vi nog ha dött ut ganska fort).

Hunger har en tendens att medföra att alla tror sig måste sitta med mat konstant i käften under tentor och störa min koncentration. Kan man inte skriva klart en tenta - vilken som helst - på kortare tid än att man behöver ta fram och tillreda en jättelik fasan med tillbehör (ja, jag överdriver) så borde man studera något annat alternativt inte alls.

Tolkia
2007-09-03, 14:13
Hunger har en tendens att medföra att alla tror sig måste sitta med mat konstant i käften under tentor och störa min koncentration. Kan man inte skriva klart en tenta - vilken som helst - på kortare tid än att man behöver ta fram och tillreda en jättelik fasan med tillbehör (ja, jag överdriver) så borde man studera något annat alternativt inte alls.
Nå, jag uppfattade snarare frågan som om den rörde huruvida man borde äta frukost innan en tenta (min åsikt: ja) eller om man presterar bättre utan (min åsikt: nej). Apropå störande mat-ljud på tentor hade jag en kursare som gillade att medföra öl; det brukade väcka viss uppmärksamhet. :D

Ignatius72
2007-09-03, 14:43
Läste för någon vecka sedan en artikel om det faktum att frukosten inte alls hade samma betydlese som man velat göra gällande tidigare. Det gladde mig eftersom jag aldrig gillat att käka frukost men att jag alltid fått höra en massa tjat om det. Hittar dock inte artikeln nu.

skaparn
2007-09-03, 16:40
Nå, jag uppfattade snarare frågan som om den rörde huruvida man borde äta frukost innan en tenta (min åsikt: ja) eller om man presterar bättre utan (min åsikt: nej). Apropå störande mat-ljud på tentor hade jag en kursare som gillade att medföra öl; det brukade väcka viss uppmärksamhet. :D

Jaha, så det var inte tråd där jag skulle få hålla en roidmonolog över folk som äter på tentor? My bad.

Hur som, jag håller nog med dig. Personligen skulle jag ogilla att sitta hungrig på ett teoretiskt prov, precis som väldigt mätt inte vore optimalt. Lagom är som vanligt bäst.

bertbert
2007-09-03, 18:15

:D

Jag åt alltid under tentorna när jag läste, en hel del också. Det kanske var många som blev smått irriterade när jag pillade fram min döda älg mitt i skrivningen?

Hur som helst, om frukost är bra eller dåligt vet jag inget om, däremot blir jag fullständigt omöjlig att ha att göra med om jag inte får mat i mig på morgonen, och helst ganska mycket mat. Jag tror inte att man behöver oroa sig så mycket för vad som är bra eller dåligt, så länge man äter tillräckligt och nyttigt och mår bra lär det knappast spela någon roll. Vissa kan ju tydligen styrketräna på tom mage.

Själv drabbas jag av magont om jag inte äter frukost illa kvickt; jag blir dessutom på dåligt humör och inbillar mig att allt som rör sig går att jaga, döda och äta.

Vin
2007-09-03, 18:59
Jag har inte käkat frukost tidigare, men nu har jag börjat äta en rejälfrukost vilket resulterar i, bättre ork, bättre humör blir gladare och positivare osv.
Man orkar mer på jobbet och jobbar flitigare..
Frukosten är nog individuell , vissa klarar sig utan den vissa behöver den.

Eddie Vedder
2007-09-03, 19:08
Hur som helst, om frukost är bra eller dåligt vet jag inget om, däremot blir jag fullständigt omöjlig att ha att göra med om jag inte får mat i mig på morgonen, och helst ganska mycket mat.

Frukosten är nog individuell , vissa klarar sig utan den vissa behöver den.

Här känns det återigen som det är svart eller vitt. Det handlar ju inte om frukostens vara eller icke vara utan om påståendet att det skulle vara dagens viktigaste mål.

Det är skillnad på att utelsuta frukosten helt och att äta den men kanske inte käka mest just då för att någon skrivit i en bok någon gång att det är "bäst". Jag mår inte bra utan frukost, inte alls. Men fortfarande är det i regel den måltid jag äter minst troligtvis. Ibland äter jag en större frukost men då beror det på att jag är extra hungrig den morgonen helt enkelt.

Så jag skulle vilja säga att den viktigaste måltiden på dygnet är då DU känner att du behöver mest energi och har som bäst aptit.
Generella påståenden om vad som är "bäst" för gemene man har jag lite svårt för. Dom riktas oftast till folk som inte har någon särskilt bra koll på sin kost och som kan må bra av riktlinjer från någon "som vet bättre". Har man koll på sin kost och vad ens kropp vill ha så tycker jag man kan styra det där helt själv.:)

lectris
2007-09-03, 19:41
Generella påståenden om vad som är "bäst" för gemene man har jag lite svårt för. Dom riktas oftast till folk som inte har någon särskilt bra koll på sin kost och som kan må bra av riktlinjer från någon "som vet bättre". Har man koll på sin kost och vad ens kropp vill ha så tycker jag man kan styra det där helt själv.:)

+100000000

bertbert
2007-09-03, 19:51

Precis min poäng. Har mött flera människor som är som jag själv - måste äta ordentligt på morgonen - och flera som "inte kan". (De kan nog, men mår inte så bra av det)

Känna sig själv ftw.

propser
2007-09-04, 12:00
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=683225&rss=597

Jag tror det var den artikeln någon syftade på tidigare.

Så spelar då frukosten någon roll? Ja, men inte på samma vis som mamma har hävdat, säger Gibson.

Efter att ha gått igenom hundratalet vetenskapliga studier och gjort egna experiment med studenter är han övertygad om att en liten mängd kolhydrater kan förbättra minnesfunktionerna när de testas i laboratoriemiljö. Men då är det närmast petnoga med mängden kolhydrater; det ska vara 100 kalorier, eller 25 gram glukos.

För bättre minne ska vi alltså till frukost nöja oss med en banan, eller en liten skål flingor.

Detta kan diskuteras. Man vill ju vara mätt också.

Krabban
2007-09-11, 10:09
Frukost på morgonen är en plåga, iaf äta mackor det tar emot så jävla mycket! Men är det lagad mat tex, kött å potatis, eller pasta å köttfärs, det kan jag fan äta hur mycket som helst av. Men mackor och sådant, det går utmärkt att äta till mellanmål. Sitter det i skallen eller vad kan vara för fel?

Emil_Larsson
2007-09-11, 11:17
Frukost på morgonen är en plåga, iaf äta mackor det tar emot så jävla mycket! Men är det lagad mat tex, kött å potatis, eller pasta å köttfärs, det kan jag fan äta hur mycket som helst av. Men mackor och sådant, det går utmärkt att äta till mellanmål. Sitter det i skallen eller vad kan vara för fel?

Tvärtom för mig.

Mackor är det som slinker ner lättast. Jag skulle aldrig klara av att vräka i mig en tallrik med spaghetti å köttfärsås...
Sen beror det även på brödet. 100 % grovt, då kan jag hålla med om att man inte gärna äter en hel limpa precis.

Eddie Vedder
2007-09-11, 11:45
Sitter det i skallen eller vad kan vara för fel?

Att inte ha aptit för en viss sak är inga fel alls.

Att tycka om fil och müsli som middagsmat och kåldolmar med potatis och brunsås på morgon är inte mer konstigt än tvärtom. Vad som sedan är mer "accepterat" och konventionellt är ju en annan sak.