View Full Version : Bättre hållning
Vad kan jag göra för att få bättre hållning? Jag vill fram för allt jobba bort min gamnacke och göra mina axlar mindre inåtroterande.
Kan någon förklara L-flyes mer ingående? Jag läste om dem i "Best of", men jagf förstod inte hur de skulle utföras.
Jag har även förstått genom att söka och läsa gamla trådar att streching av höftböjare är att rekommendera. Varför vet jag inte.
Streching av Obliques är ska tydligen också vara bra. Varför?
mvh
Var jäkligt noga med att stretcha bröst vid varje pass, inte bara då du tränar bröst. Annars kan jag bara tänka mig att vara noga med att träna rygg korrekt och fortsätta med det!
beckman88
03-09-2007, 08:20
Kör basövningar:thumbup:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11249
Bra guide...
ramagoen
03-09-2007, 14:24
Det bästa för mig har vart att dra bak axlarna bara, simpelt. Har bra hållning nuförtiden, tagit ett tag och ibland glömmer man bort det, men man brukar komma på de rätt snabbt igen.
Fått mycket kommentarer för att jag har snygg hållning.
kalle_banan
03-09-2007, 18:34
Det bästa för mig har vart att dra bak axlarna bara, simpelt. Har bra hållning nuförtiden, tagit ett tag och ibland glömmer man bort det, men man brukar komma på de rätt snabbt igen.
Fått mycket kommentarer för att jag har snygg hållning.
Bild! Vad är en bra hållning? Hur ser den ut, rak i ryggen, axlarna bak, ingen ank-svank, huvudet rakt och axelbrett med benen.... Men hur ska det se ut på bild?
kalle_banan
03-09-2007, 18:44
Bild! Vad är en bra hållning? Hur ser den ut, rak i ryggen, axlarna bak, ingen ank-svank, huvudet rakt och axelbrett med benen.... Men hur ska det se ut på bild?
Jag hittade en blid på google: http://www.wcb.ab.ca/images/Posture.jpg
ramagoen
03-09-2007, 20:19
Har väl ingen bild. Orkar inte be mamma ta en heller, men kan säga att jag har som han i mitten på posturebilden. Mitt axel och ryggont är helt borta med sen jag började tänka på hållningen, det kom dock tillbaks då jag jobbade som monterare/lödare på ett elektronikföretag vilket innebar att man satt med framåtroterade axlar hela dagarna. Borta igen dock.
Kvackan Jag tränar redan massor av bra ryggövningar, som sittande rodd och hantelrodd, sittvändningar, ryck.
Tack för tipset angående streching av bröst. Det ska jag börja med.
Nimille Jag kanske borde prova det, men jag kör såpass mycket ryggövningar redan att jag vill lägga min tid på andra övningar, som tar på andra muskelgrupper.
beckman88 I mitt träningsprogram finns enbart basövningar. :thumbup:
Masson Har redan läst den guiden :thumbup:.
kalle_banan Min hållning ser precis ut som den hållning som killen i mitten har, men jag vill ha ännu bättre hållning. Rakare nacke och tätare skulderblad. Är det möjligt tror du?
Träna rotatorcuffen. Kolla i övningsbanken. Och stretcha HELA kroppen ofta. Bröst + axlar + rygg är ju att rekomendera om du vill få bättre hållning. Även höftböjaren som du läste om ska stretchas...ja allt typ ;)
Va uppe en toppenövning jag testade någon vecka sen jag hittade i en post här. Va med något videoklipp på den.
Höll en längre stav framför sig.. överhandsfattning drog den över huvudet och så långt ner det går.. (raka armar). Mina axlar mådde mycket bra av den. :thumbup:
mvh
Du kan ju testa "Alexander technique". Det är inte en övning i gymmet utan mer en en teknik för att skaffa bättre hållning. Vad man ska tänka på osv. Du kan säkert ladda hem en instruktionsvideo på nätet någonstans. Det är en del filmkändisar osv som använder den.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.