Visa fullständig version : mellanmål, vad är positivt och negativt
svartellervitt
2007-09-02, 08:31
Nu blev jag lite intresserad över mellanmålets vara eller icke vara och undrar därför:
vad är positivt respektive negativt med att äta mellanmål och att inte göra det?
(sett ur både fysiologisk och psykologisk synvinkel. ur psykologisk synvinkel kan det förstås vara mycket individuellt, men utgå från er själva isåfall)
berätta, äter ni själv mellanmål? motivera varför!
:D
Alfred Nobel
2007-09-02, 09:10
Är jag hungrig mellan måltiderna tar jag något lätt och äter på, annars inte. Men jag föredrar att äta 3 stadiga basala måltider, enbart för att tänderna skall få vila. Dvs, jag äter sällan mellanmål.
Alfred Nobel
2007-09-02, 09:45
Kaffe/te räknas det? :D
nej
Jag vet att jag inte skulle kunna äta så mycket som jag behöver på 3 stora måltider. Sen tycker jag själv att frukost inte är direkt så mycket att hurra för.
Alfred Nobel
2007-09-02, 09:48
Tom Jr, frukosten är opti och bästa måltiden på dygnet JU! Sen är det upp till vad frukost är för något, behöver inte vara smörgås/gröt/yougurt/fil/flingor... Även här fungerar pasta med köttfärsås lika bra
Niklas Sjöö
Jag vet att frukosten är det viktigaste målet på dagen, men, jag känner ändå inte för att trycka i mig 1000 kalorier oavsett. Fungerar bara inte. :).
Eddie Vedder
2007-09-02, 10:27
Frukosten är vikrigast för vissa och för andra inte lika viktigt. Finns ingen "regel" för vad som är dagens viktigaste måltid.
Frukosten är då jag äter som minst, mitt viktigaste mål är det efter träning oavsett vilken tid jag tränar.
Animalistic
2007-09-02, 12:47
Är jag hungrig mellan måltiderna tar jag något lätt och äter på, annars inte. Men jag föredrar att äta 3 stadiga basala måltider, enbart för att tänderna skall få vila. Dvs, jag äter sällan mellanmål.
Frukost/Lunch/Middag-Kvällsmål ?
Alfred Nobel
2007-09-02, 15:29
Frukost, lunch och middag. Ibland slänger jag in ett kvällsmål, fast ytterst sällan. Beror på hur pass hungrig jag är efter middagen. Men oftast äter jag sent in på kvällen, vid 19.00-19.30 och står mig till 22.00 när jag går och lägger mig.
Men blir det tidigare middag och jag får en hunger känsla några timmar senare kan jag slänga i mig någon kesellaburk eller kesomacka innan läggdags. För jag tycker det är svårt att sova på fastande mage.
Men jag föredrar att äta en stabil frukost, lunch och middag för att sedan låta tänderna få vila ordentligt. De tar stryk hela tiden vi äter, även de behöver vila.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.