handdator

Visa fullständig version : Rådgivning


kevvan
2007-09-02, 01:15
För tillfället kan jag inte gymma (pga av skada). Det jag priorieterar är att jag har så mycket muskelmassa som möjligt kvar. Men jag har ju inget emot att bränna lite fett när jag ändå inte kan gymma, så jag undrar vad ni rekommenderar (för att behålla maximal muskelmassa) att jag gör:

1. Väntar ut skadan.
2. Motionerar under tiden skadan går över.

ZHTOHELLAS
2007-09-02, 01:27
För tillfället kan jag inte gymma (pga av skada). Det jag priorieterar är att jag har så mycket muskelmassa som möjligt kvar. Men jag har ju inget emot att bränna lite fett när jag ändå inte kan gymma, så jag undrar vad ni rekommenderar (för att behålla maximal muskelmassa) att jag gör:

1. Väntar ut skadan.
2. Motionerar under tiden skadan går över.

Vilken skada har du?

motionera är bättre än ingen träning.

Eddie Vedder
2007-09-02, 10:35
Inaktivitet är i sig det mest nedbrytande som finns typ. Nu vet jag ju inte vad du menar med att vänta ut skadan iofs, det lär ju troligtvis inte innebära sängliggande utan ett helt vanligt liv där du bara skippar träningen.

Men hursomhelst säger jag som ZHTOHELLAS, att någon form av motionerande ALDRIG är "fel". Du komer inte vinna ett dugg på att skippa all form av träning under skadeperioden, finns nog bara nackdelar med det (förutsatt att du förstås inte väljer en motionsform som påverkar läkningen negativt).

kevvan
2007-09-02, 11:42
Okej.

Har en axelskada. Tänkte jogga en period medan jag e skadad men det ökar ju muskelnedbrytningen? :(

Eddie Vedder
2007-09-02, 15:16
Har en axelskada. Tänkte jogga en period medan jag e skadad men det ökar ju muskelnedbrytningen? :(

Inte i frhållande till inaktivitet, det kan jag lova dig. För jag gissar att ett par mil om dagen inte är vad du planerat?

diablogtr
2007-09-02, 16:57
Är det så alltså? Hur kommer det sig då att i princip alla här inte rekommenderar cardio när man ska gå ner i fett och behålla muskelmassa?

Men bara man är sjuk så är det bra? Visst, FÖREDRA endast styrketräning, men om ingen cardio är bättre än cardio när man styrketränar, borde ingen cardio vara bättre än cardio även om man INTE styrketränar.

Förstår ni mitt resonemang?

Eddie Vedder
2007-09-02, 18:00
Vi pratar inte om hård konditionsträning utan att vara fysiskt aktiv överhuvudtaget.

Winternal
2007-09-02, 19:18
Kan ju knappast vara så att man ska sitta stilla så mkt som möjligt bara för att vänta ut en axelskada, rör på dig och ät ordentligt så lär du nog inte tappa muskler i någon större utsträckning. Och glöm inte rehaben

Guddi
2007-09-02, 21:03
Är det så alltså? Hur kommer det sig då att i princip alla här inte rekommenderar cardio när man ska gå ner i fett och behålla muskelmassa?

Men bara man är sjuk så är det bra? Visst, FÖREDRA endast styrketräning, men om ingen cardio är bättre än cardio när man styrketränar, borde ingen cardio vara bättre än cardio även om man INTE styrketränar.

Förstår ni mitt resonemang?Vem tror du har mest muskler. En 45årig man som joggar 3ggr/vecka eller en 45årig man som bara sitter framför en dator hela dagarna?

Ingen/lite aerob träning är bättre än mycket aerob träning när man styrketränar och har som mål att lägga på sig mer massa. Om man däremot inte styrketränar så är den aeroba träningen den enda stimulansen musklerna får och då är det självklart bättre att utföra det än inget alls.

Är man skadad så man inte kan styrketräna är med andra ord aerob träning bättre än ingen träning alls för att underhålla muskelmassa. Man ska dock, precis som eddie skrev, inte ta det till en överdrift och springa mil om dagen då detta leder till att kroppen kommer vilja göra dina typ II fiber mer lika dina typ I och då förlorar du massa.

Till trådskaparn: du har skadat en axel. Detta är inget hinder för att du inte skulle träna resten av kroppen. Kör resten av kroppen hårt och rehab för axeln.

kevvan
2007-09-03, 17:09
Till trådskaparn: du har skadat en axel. Detta är inget hinder för att du inte skulle träna resten av kroppen. Kör resten av kroppen hårt och rehab för axeln.

Jo, fast kan i princip inte träna någon annan del av kroppen fullt ut förutom ben vilket jag skall fortsätta med =)