handdator

Visa fullständig version : Rådgivning - Axelskada


kevvan
2007-09-02, 01:12
För drygt 2 veckor sen så skadade jag min axel i en axelpress övning. Sen dess har jag ju haft ont i den och inte kunnat träna. 1. Min första fråga är om ni rekommenderar att jag fullständigt helt bara vilar ut skadan eller att jag kör lite "rehab" på axeln sålänge?

2. Min andra fråga är om jag ska motionera lite (jogga) på gymmet istället eller behåller jag mina muskler bättre om jag avstår från det?

Fartman
2007-09-02, 01:57
Tanken att gå till en sjukgymnast eller dylikt har aldrig slagit dig?

För att svara på 2: Det bästa sättet att behålla musklerna på om du inte kan träna dom är att iaf se till att du ligger på kaloriöverskott.

Whistler
2007-09-02, 03:37
1) Du har antagligen förkortad muskulatur runt AC-leden i axeln. Det som gör ont är bl a en slemsäck som kläms. Vila och stretcha bröst-musklerna ordentligt och axlarna om du kan.

2) Konditionsträning vid minskad styrketräning leder till större muskelnedbrytning. Försök köra de styrkeövningar du kan, du använder väl inte axlarna vid t ex benpress? Se det som en vilovecka annars. Du kommer inte tappa all din massa bara för att du rehabtränar en skada. Sen som Fartman skrev så är ju kaloriplus en förutsättning också.

Gällande Fartmans inlägg så kan jag säga att jag drogs med ovan nämnda skada i två och ett halvt år, var på besök hos ett flertal sjukgymnaster och läkare och fick även göra diverse röntgenundersökningar. Berättade det en dag här på forumet, fick rådet att stretcha och två veckor senare var jag helt smärtfri och kunde träna axlar precis hur hårt jag ville. Det finns vissa av oss som av liknande händelser som inte har så stort förtroende för sjukvård/gymnastik.

kevvan
2007-09-02, 11:41
Hmm okej tackar för era svar.

Har förresten varit hos en sjukgymnast och hon rekommenderade att jag vilade 1 vecka och sen se hur det va.

nyrjoh
2007-09-02, 19:09
"1) Du har antagligen förkortad muskulatur runt AC-leden i axeln. Det som gör ont är bl a en slemsäck som kläms. Vila och stretcha bröst-musklerna ordentligt och axlarna om du kan."

Finns inga muskler som verkar direkt på AC-leden i klassisk mening, dock kan som du säger bröstmusklerna vara och är ofta korta om man ej stretchar dem regelbundet vilket kan ge ökad belastning på ac-leden.

"Gällande Fartmans inlägg så kan jag säga att jag drogs med ovan nämnda skada i två och ett halvt år, var på besök hos ett flertal sjukgymnaster och läkare och fick även göra diverse röntgenundersökningar. Berättade det en dag här på forumet, fick rådet att stretcha och två veckor senare var jag helt smärtfri och kunde träna axlar precis hur hårt jag ville. Det finns vissa av oss som av liknande händelser som inte har så stort förtroende för sjukvård/gymnastik."

För kort bröstmuskulatur är ju inte direkt någon skada... Eftersom kevvan skriver att han fick ont under en övning så tyder ju det på att han fått en skada i axeln. Behöver ju inte vara så allvarligt men jag tycker det är farligt att avråda folk från att gå till sjukvården när man har gjort illa sig...

Alla sjukgymnaster är ju tyvärr inte så duktiga på träningsrelaterade skador men de allra flesta är ju bättre på att diagnostisera än vad man kan göra över nätet...
__________________