handdator

Visa fullständig version : Era åsikter om styrka.


MathiasP
2003-04-13, 14:58
Vad är era åsikter om styrka i de "kroppsegna"(kroppsvikts-)övningarna;Dips,Chins och Pushups(armhävningar)?Var går gränsen( i antal) för att kunna kalla sig stark?Det är ju inga övningar man kör ofta,men jag har tänkt att börja träna mer av dem.Nu menar jag med korrekt utförande.Skriv gärna in hur många ni klarar av varje sort,själv klarar jag:12-13 Dips,4 chins och c:a 32-33 Pushups.Som ni ser ingen vidare relativ styrka än,men den kommer förhoppningsvis.Just Chins tycker jag att jag ligger efter i,ska man klara mer blir det ju att man drar sig upp med armarna.

^J^
2003-04-13, 15:00
När man kan räknas som stark?
Tjaa... hur långt är ett snöre?

Chris
2003-04-13, 15:07
Chins 13 Dips 20 Pushups 50

Nått sånt...

:cool:

MathiasP
2003-04-13, 15:10
Tack för ditt intelligenta svar.Jag ville bara ha era åsikter,lite mer seriösa svar hade jag tänkt mig.

MathiasP
2003-04-13, 15:12
Jag menade det första svaret.Tack för ditt svar.

Grahn
2003-04-13, 15:24
En enormt fet person(300kg blob eller ngt) som klarar en enda chin är väll rätt stark med?

MathiasP
2003-04-13, 15:37
Jo då är han stark,hur många klarar du då,Grahn?Är du seriös bodybuildare eller tränar du "bara"?

^J^
2003-04-13, 15:37
Originally posted by MathiasP
Tack för ditt svar.

Ingen orsak.

Grahn
2003-04-13, 15:38
Originally posted by MathiasP
Jo då är han stark,hur många klarar du då,Grahn?Är du seriös bodybuildare eller tränar du "bara"?

Tränar bara, seriösa bodybuildare tävlar eller har planer på det enligt mig.

Jorgen
2003-04-13, 15:39
Tja, det är ju väldigt svårt att svara på. Jag gör 24 chins och runt 33 dips. Inte 100 strikta chins kan jag ju tillägga. :) Pushups har jag inte provat hur många jag klarar av. När man räknas som stark har jag ingen upfattning om.

//jörgen

ivandrago
2003-04-13, 16:48
klarar 10 chins och 18 dips.. push ups har jag aldrig testat ordentligt.

Allan
2003-04-13, 17:01
När jag låg i lumpen klarade jag väl av en fyra-femhundra push-ups om dagen, med näsan i en vattenpöl (allan var tämligen uppkäftig då oxå). Därefter har jag inte gjort en enda!


allan

Jo0oHaN
2003-04-13, 18:10
e push-ups lika med armhävningar eller? :confused:

Jorgen
2003-04-13, 18:26
Just det.

//jörgen

Valrossen
2003-04-13, 18:31
13 dips, 6 chins, armhävningar har jag gjort runt 80 st i rad när jag tränade boxning för 20kg sen. nu fixar jag högst 50.

Spud
2003-04-13, 20:46
Originally posted by Grahn
En enormt fet person(300kg blob eller ngt) som klarar en enda chin är väll rätt stark med?

nja han är ju inte stark om man ska jämföra i kroppsviktsövningar.
jag skulle säkerligen kunna bolla med min egen kropp bättre än honom, vilket i detta fall skulle göra mig starkare.

om han bräcker mig i armbrytning tex är ju en annan fråga :)

det är svårt att säga vad som är starkt eller inte.
allt är relativt.


på styrketest i skolan gjorde jag 26 dips och 10 chins.
gränsen för MVG var minst 10 dips och chins. precis att jag klarade chinsen med andra ord.

Grahn
2003-04-13, 21:00
Skillanden är väl att han kan bolla med dig och att du inte kan bolla med honom; sen klarar du nog itne en enda chin med 200kg runt midjan för att simulera hans kroppsvikt.

Han är onekligehn starkare, styrka är inte relativt till kroppsvikt.

En elefant är starkare än en myra men relatvit till sin kroppsvikt är myrans starkare, detta är sant men helt irrelevant då det inte hjälper myrahn mot elefanten eller att prestera samma saker. Sen skalar inte styrka linjärt mot vikt heller för den delen.

shirunai
2003-04-13, 21:10
10chins 0dips 32pushups

chinsen är helt strikta, dips faller jag bara på pushupsen gör jag intill kroppen, alltså armbågarna och givetvis på knogarna, vanliga pushups blir väll 50 kanske.

183 och väger 81kg

:mallan:

z_bumbi
2003-04-13, 21:12
Originally posted by Spud
på styrketest i skolan gjorde jag 26 dips och 10 chins.
gränsen för MVG var minst 10 dips och chins. precis att jag klarade chinsen med andra ord.

Sjukt höga krav för att vara betygsgrundande i skolan !
Iofs bättre än det många på min tid blev utsatta för då styrka inte alls bedömdes utan bara bollsinne och tiden på 2300 m.

Snafu
2003-04-13, 21:16
För att jag skulle få mvg (femma motsvarande), skulle jag ta 100% av kroppsvikten i bänkpress. Det var nåt sånt iaf...har jag för mig. På den tiden vägde man väl typ...65kg. Det roliga är att jag är lika lång nu men väger 85, fan vilket skelett man måste sett ut att vara på den tiden, förvånande att man fick hångla alls!

Lillgrabben
2003-04-13, 21:26
Hur i helvete kan man betygsbedöma ngn i idrott baserat på hur många chins killen/tjejen presterar?! :smash:

Det är väl ändå att eleven visar upp god vilja samt är villig att prova på alla grenar i idrottsämnet som borde vara det centrala?

Vad är betygsgrundande härnäst? - Kanske att alla 14 åringar ska klara att reppa på COC 2 eller att lyfta 35 kg i pinchgrip........

Allan
2003-04-13, 21:26
Det finns sätt att mäta styrkeutvecklingen hos en individ. Bl a använde ryssar o bulgarer det för att sålla bort vilka som inte hade kapacitet att bli riktigt duktiga inom tyngdlyftning.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg detaljerna, men med hjälp av elektronik mätte man vilka impulser som gick genom musklerna vid vissa givna rörelser (som jag tror var frivändning och press). Samtidigt kontrollerade man med hjälp av biopsier vilka signalsubstanser som utvecklades - var väl serotonin och några andra.
Kontentan av det hela var att styrka är relativt och kan endast mätas vid givna tillfällen med givna regler. Det man konstaterade var också att den största kraftutvecklingen gjordes av lyftare som vägde mellan 60 och 75 kg. De kunde använda vikter som låg på tre gånger deras kroppsvikt.
Styrka handlar enligt den definitionen - som innefattar explosivitet och kraftansamling under ett kort ögonblick - om vem som lyfter mest i förhållande till sin kroppsvikt under 1RM.
När man sedan började blanda in fler repetitioner visade det sig att styrkan där låg direkt proportionerlig till vilken mängd mjölksyra man utvecklade - och, inte minst, kunde bryta ner. Mjölksyretålighet kan tränas till en viss grad men vissa individer har en högre gräns än andra - det är bl a därför en del personer aldrig kommer att få utbyte av fler än åtta reps.

En övning som chins är en dålig värdemätare på styrka. Den är direkt avhängig kroppsvikt, styrka i underarmar och händer, och tar inte hänsyn till de muskler i kroppen som kan utveckla mest kraft, nämligen benen. Dessutom kräver just de här övningarna ofta en väldigt hög tröskel för mjölksyran.
Vill man kontrollera sin styrka finns det tre kanonbra moment - de heter knäböj, marklyft och bänkpress. Där handlar det om styrka...
En elitgymnast jag känner - som specialtränar just några av de här momenten - har gjort 66 dips, 41 chins och en bit över 200 push-ups. Men han säger också att just dipsen handlar om teknik och rutin.

Själv gör jag kanske 12 chins, och en femton dips. Vid kroppsvikt på 91. Push-ups gör jag överhuvudtaget inte.

allan

Allan
2003-04-13, 21:28
Originally posted by Lillgrabben
Hur i helvete kan man betygsbedöma ngn i idrott baserat på hur många chins killen/tjejen presterar?! :smash:

Det är väl ändå att eleven visar upp god vilja samt är villig att prova på alla grenar i idrottsämnet som borde vara det centrala?

Vad är betygsgrundande härnäst? - Kanske att alla 14 åringar ska klara att reppa på COC 2 eller att lyfta 35 kg i pinchgrip........

Det låter helt jävla sjukt. Läge för en anmälan tycker jag. Vad blir nästa - femtio tillslag på en boll? I såna fall, mina vänner, hade allan haft streck i gympa!

allan

Munter
2003-04-13, 21:28
Vill man kontrollera sin styrka finns det tre kanonbra moment - de heter knäböj, marklyft och bänkpress :love:

Grahn
2003-04-13, 21:34
är knäböj, bänk och mark egentligen så bra mått på styrka då det är direkt negativt att vara lång?
I normala situationer där man använder styrka är ofta de längre starkare men just i de tre kontrolerade momenten är det negativt med längd.

Lillgrabben
2003-04-13, 21:34
Precis min tanke Allan.


Jag blir så jävla sur då jag ser såna där mystiska idéer - fattar inte var läraren i det fallet fått sina betygsgrunder ifrån( knappast från läroplanen i allafall).



Åja dags att sova några timmar före jobbet i morgon.

MVH

Allan
2003-04-13, 21:54
Originally posted by Grahn
är knäböj, bänk och mark egentligen så bra mått på styrka då det är direkt negativt att vara lång?
I normala situationer där man använder styrka är ofta de längre starkare men just i de tre kontrolerade momenten är det negativt med längd.

Japp, men det har att göra med hur vi definierar styrka. Som du själv var inne på. Jag minns att Joachim Kunze från DDR gjorde över 180 i stöt i 60 kg'sklassen, samtidigt som Zacharievitj gjorde 242,5 i 110:an. Vem är starkast? Han som lyfter mest eller den som lyfter mest i förhållande till sin vikt?

Gör man om de här bulgariska testerna där man mäter vilken anspänning kroppen utvecklar, och omräknar det till hästkrafter (eller hur f-n de gjorde; det är sent nu) var det entydigt att de som var starkast i ett monent oftast också var starkast i det andra.
Om jag nu minns rätt hade man även med längden som en faktor, och det var inte många av de starkaste som låg över 185 cm.
Och så ser det ju ut i både styrkelyft och tyngdlyftning och WSM - de där riktigt långa, typ Samuelsson eller Manfred. är rätt sällsynta. Däremot drösar det av killar på ca 180 cm.

allan

Grahn
2003-04-13, 22:43
Tja han som lyfter mest är ju starkast, han som springer snabbast är snabbast.

Überbiffen
2003-04-14, 07:10
Sen när blev man stark bara för att man lyckas göra en massa push-ups ? :)

Spud
2003-04-14, 07:45
Originally posted by Grahn
Skillanden är väl att han kan bolla med dig och att du inte kan bolla med honom; sen klarar du nog itne en enda chin med 200kg runt midjan för att simulera hans kroppsvikt.

Han är onekligehn starkare, styrka är inte relativt till kroppsvikt.

En elefant är starkare än en myra men relatvit till sin kroppsvikt är myrans starkare, detta är sant men helt irrelevant då det inte hjälper myrahn mot elefanten eller att prestera samma saker. Sen skalar inte styrka linjärt mot vikt heller för den delen.

nä självklart är han starkare, det skrev jag ju.

men tråden handlar ju om styrka i de kroppsegna övningarna.
chins, dips, pushups osv.

och om jag klarar fler chins än honom, och man mäter i antalet chins man klarar, så är ju jag starkare.

Spud
2003-04-14, 07:52
Originally posted by Lillgrabben
Hur i helvete kan man betygsbedöma ngn i idrott baserat på hur många chins killen/tjejen presterar?! :smash:



Jo det var sjukt det håller jag med om.
Det var inte många som fick mvg på de där testerna.

för tjejerna var det runt 5 chins och dips har jag för mig. INGEN tjej klarade det.

Grahn
2003-04-14, 08:10
Originally posted by Spud


nä självklart är han starkare, det skrev jag ju.

men tråden handlar ju om styrka i de kroppsegna övningarna.
chins, dips, pushups osv.

och om jag klarar fler chins än honom, och man mäter i antalet chins man klarar, så är ju jag starkare.

Nej eftersom basen i jämförelsen var ANTAL chins så är du uthålligare på sin höjd. ;)

Spud
2003-04-14, 09:13
Originally posted by Grahn


Nej eftersom basen i jämförelsen var ANTAL chins så är du uthålligare på sin höjd. ;)

ja :)

men styrkan i det här fallet handlar ju just om mängden reps man klarar med sin egen kropp.

Grahn
2003-04-14, 09:24
Dåligt ordval isf. :)

Nils
2003-04-14, 09:56
Originally posted by Spud


nä självklart är han starkare, det skrev jag ju.

men tråden handlar ju om styrka i de kroppsegna övningarna.
chins, dips, pushups osv.

och om jag klarar fler chins än honom, och man mäter i antalet chins man klarar, så är ju jag starkare.
Du kan säga att du är bättre på chins.
Eller att du är starkare/ kroppsvikt. Genom att använda kroppsvikten som extra parameter kan man bli starkare i relation till kroppsvikten. Men han är starkare och även starkare i de kroppsegna övningarna. Även om han inte kan göra så många reps med så mycket extra tyngd.
Nils

Spud
2003-04-14, 10:44
Nils: är inte styrka/kroppsvikt just styrka i de kroppsegna övningarna?

just ordet stark beror väl på vilket sammanhand man sätter det i.

eller har jag missat nåt nu? :)

Action
2003-04-14, 10:53
Chins och dips handlar ju mer om uthållighet än styrka. Iaf då man kommer över 10 repetitioner och när man gör över 20 strikta chins och 40 dips så är det uthålligheten och inte själva styrkan som avgör.

Men häng på 40kg vikter och gör sen chins då börjar det bli styrka :D

Doktor V
2003-04-14, 10:53
Chins kan jag inte köra pga problem med skuldran.

Utvilad med dips som förstaövning gör jag väl 20-24 st på 118 kg kroppsvikt.