handdator

Visa fullständig version : Vart går proteinöverskott?


nr-47
2007-08-31, 20:58
Hej! jag undrar vad som händer med proteinöverskottet? Tänkte börja äta lite mindre nu men har ett litet problem.... jag kan äta jätte mycket innan jag blir mätt, så jag undrade: om man äter proteiner istället för kolhyderater....

om man tar och äter mycket kött borde man väl inte lägga på sig något fettlager? Betyder det att kött=deffa?

Eddie Vedder
2007-08-31, 21:01
Ett kaloriöverskott innebär alltid fettinlagring oavsett om du enbart dricker proteinpulver. När du får i dig mer protein än vad som är nödvändigt för syntes av vävnad så kommer det oxisera till energi (ATP) samt en liten liten mängd utsöndras i urinen.

Protein omvandlas mycket sällan till fett själv men ett kaloriöverskott innebär alltid att mer fett lagras in än än frisättas.

Rahf
2007-08-31, 23:42
Sen ska du inte börja leva på enbart kött heller, kolhydrater behövs.

Kaloribalansen avgör. Makronutrientbalansen behövs.

nr-47
2007-09-01, 09:44
men det är så att jag måste äta jätte mycket.... är det då inte bättre att ersätta lite kolhyderater med proteiner?

tp_88
2007-09-01, 10:01
men det är så att jag måste äta jätte mycket.... är det då inte bättre att ersätta lite kolhyderater med proteiner?
Nej. Kött är mindre energitätt och gör dig mer mätt än kolisar. Har du problem med att få i dig nog med mat är inte mer kött lösningen. Sikta på mer fett och kolhydrater istället.

Sniggel
2007-09-01, 10:18
Tror han menade med "måste äta" att han är hungrig och vill äta men inte "lägga på sig". Isåfall är det ju bra att äta större mängd kött än potatis t ex, även om det blir dyrare.