handdator

Visa fullständig version : extrem träning? (20h+)


Pojk18
2007-08-31, 16:16
Tjenare!

Jag kommer troligen tyvär vara arbetslös nu under en period på ca 3 månader. Jag har precis slutat skolan och har troligen ingen möjlighet att fortsätta på det jobb jag har nu. I början av januari kommer jag ( om inget annat sägs ) göra lumpen. Därför har jag funderar på förberedande träning för just lumpen men också för mitt eget intresse.

Jag tränar just nu styrketräning ca 5 gånger i veckan men vill öka detta drastiskt. Att fixa lite bättre kondition är inte helt fel så jag har funderar på att köra 2-3 pass om dagen. Både styrketräning och kondition.*flex*

Min fråga är då, är det någon ide att träna så mycket? Alltså ca 3-5h/dag. Jag förstår att det kommer krävas ganska extrem koll på träning, mat , sömn för att jag ska behålla min hällsa och faktiskt göra framsteg. Så därför behöver jag råd på just dessa områden. Annat som jag kan behöva tänka på?

Alla tipps är behövliga!:thumbup:

piraten99
2007-08-31, 16:33
lär nog fungera under en kort tid tills skadorna kommer.

3-5 timmar om dagen är ju galet.
om man kollar på hur eliten tränar så är det ju mindre och de har ju kroppar som tål mkt stryk (ändå lyckas de bli skadade ibland)

Pojk18
2007-08-31, 16:38
Prec, jag är inte ute efter att skada mig eller dyligt utan helt änkelt öka i styrka, massa och kondition så mycket som möjligt. En dag kan t.ex spenderas genom först löpning på morgonen i ca 1-1,5h och sedan ett pass på gymmet i ca 2. Eftersom jag kommer få sjukt mycket tid nu kommer det vara möjligt att sova 12h/ natt och äta sjukt ofta. Därför vill jag optimera träningen men verkligen inte skada mig. möjligt?

Olsson
2007-08-31, 16:40
Har du inte hållt en relativt hög träningsmängd under en längre sammanhängande tid så är chansen mycket stor att du åker på skador. I de flesta konditionssporter tränar eliten över 20 timmar i veckan men de har ökat träningsmängden dit under ett par år. Dessutom är det inte helt ovanligt med skador ändå. Vill man satsa hårt måste man våga ta chansen att bli skadad oxå genom att ligga på gränsen för vad kroppen klarar. Håller man i hop med stor träningsmängd har man chansen att bli bra. Har man ingen stor träingsmängd så har man inte chansen att bli bra. Ungefär...

krellik
2007-08-31, 16:40
Börja träna kampsporten mma. Det är helt sjukt var lätt det blir att man ska börja träna både bjj, boxning och brottning vid sidan av mma passen och styrka och övrig fys...;) Men då ska det ju förstås vara teknik träning en hel del av tiden för tillgodogöra dej 5 timmars "hård träning" om dagen det kan du ju förstås inte....

Sniggel
2007-08-31, 16:44
Lägg ner de där tankarna, du kommer inte göra några framsteg på ett sånt upplägg, punkt slut.

gibfel
2007-08-31, 16:51
Börja träna kampsporten mma. Det är helt sjukt var lätt det blir att man ska börja träna både bjj, boxning och brottning vid sidan av mma passen och styrka och övrig fys...;) Men då ska det ju förstås vara teknik träning en hel del av tiden för tillgodogöra dej 5 timmars "hård träning" om dagen det kan du ju förstås inte....


+1 Jag tycker att om du vill börja träna hårdare så borde du börja med någon sport vid sidan om gymandet. Det räcker nog med runt 3 pass till i veckan. Att helt plötsligt börja träna runt 15pass i veckan kommer troligtvis sluta i skador och omotivation med det. Under min intensivaste period av träning, under vintern, tränar jag 10 pass i veckan med riktig träning som tar på i princip hela kroppen genom ispass och styrkepass. Då blir man riktigt sliten och jag sköter ändå kosten, sömnen m.m helt OK.
15 pass i veckan kommer kräva exeptionell koll på allt du gör samt att det kommer krävas ganska lång tid att "trappa upp" till så många träningspass så kroppen vänjer sig.
Så jag tror inte det kommer funka i längden att köra hård träning i den mängden. Du kommer helt enkelt inte bli mer vältränad, snarare tvärt om.

Tom Jr
2007-08-31, 16:52
Ja visst fungerar det!

Överträning
Fysisk och psykisk trötthet
Muskelnedbrytning
Skador

Pojk18
2007-08-31, 17:01
Hmm får nog kanske tänka på annat. Men det måste ju vara möjligt att träna något vid sidan om styrketräning? Hur mycket kan jag träna tror ni då? 10 pass i vecka? alltså 5 styrke och 5 kondition?

Jag har en relativt bra grund, ni som undrade det. simmade på elitnivå till ca 17 års ålder, sedan slappade jag ca 1,5 år med undantag för något/några få pass i veckan. De senaste 10 månaderna har jag sysslat med boxning och även en hel del gymande. Jag går alltså inte från totalt otränad till träningsnarkoman.

Så hur rekomenderar ni att ja ska träna dessa 3 månader för bästa resultat?

Rahf
2007-08-31, 17:04
Hmm får nog kanske tänka på annat. Men det måste ju vara möjligt att träna något vid sidan om styrketräning? Hur mycket kan jag träna tror ni då? 10 pass i vecka? alltså 5 styrke och 5 kondition?

Jag har en relativt bra grund, ni som undrade det. simmade på elitnivå till ca 17 års ålder, sedan slappade jag ca 1,5 år med undantag för något/några få pass i veckan. De senaste 10 månaderna har jag sysslat med boxning och även en hel del gymande. Jag går alltså inte från totalt otränad till träningsnarkoman.

Så hur rekomenderar ni att ja ska träna dessa 3 månader för bästa resultat?

Du tränar efter den kapacitet du är kapabel. Tränar du för mycket så kommer du att märka det inom ett par veckor och då kommer det vara som en känga i ansiktet.

10 pass i veckan? När hade du tänkt ha vilodag då? För det kommer en dag då du verkligen inte VILL träna.

Pojk18
2007-08-31, 17:10
Du tränar efter den kapacitet du är kapabel. Tränar du för mycket så kommer du att märka det inom ett par veckor och då kommer det vara som en känga i ansiktet.

10 pass i veckan? När hade du tänkt ha vilodag då? För det kommer en dag då du verkligen inte VILL träna.

Jo det e klart, är ju ingen maskin. isf är det ju bara att trappa ner. Men det är ju onödigt att göra det misstaget om det kan undvikas. Därför försöker jag förbereda mig i största möjliga mån.
haha jo fan det e klart. Men det är ju möjligt att köra mer än ett pass om dagen med tanke på att jag kan köra både morgon och kväll och har möjlighet att vila/äta mellan. Jag tänkte ha fredag/lördag som vilodag isf.

gibfel
2007-08-31, 17:38
Hmm får nog kanske tänka på annat. Men det måste ju vara möjligt att träna något vid sidan om styrketräning? Hur mycket kan jag träna tror ni då? 10 pass i vecka? alltså 5 styrke och 5 kondition?

Jag har en relativt bra grund, ni som undrade det. simmade på elitnivå till ca 17 års ålder, sedan slappade jag ca 1,5 år med undantag för något/några få pass i veckan. De senaste 10 månaderna har jag sysslat med boxning och även en hel del gymande. Jag går alltså inte från totalt otränad till träningsnarkoman.

Så hur rekomenderar ni att ja ska träna dessa 3 månader för bästa resultat?


Om du ska träna 10 pass i veckan så tycker jag du ska börja med tex kampsport vid sidan om. Den är ju en rejäl genomkörare av kroppen. Jag skulle inte få för mig att gå till gymmet och springa 10 gånger i veckan för det hade sugit rakt igenom. Mitt upplägg denna vinter är 2 pass måndag, 2 pass tisdag, 1 pass onsdag, 2 pass torsdag, 2 pass fredag och en match på lördag samt vilodag på söndag. Mina pass är uppdelade så att jag kör is på morgonen dom dagar jag kör 2 pass och kvällspassen är styrka+ispass eller bara ispass.
Morgonpassen är inga skit-jobbiga pass men ändå ganska bra intensitet.
Jag har utvecklats enormt mycket sedan jag började köra dubbel-pass förra vintern så jag ser inget negativt med det.
Én sak jag däremot inte riktigt förstår är varför du enbart kör styrka när du tränar för lumpen? Första prio måste va kondition och uthållighet. Det är ingen mening att va ett muskelberg som inte orkar dra runt på sina egna kilon.

Eller det kanske är först nu du kom på idén med lumpen?

krellik
2007-08-31, 17:42
10 pass fördelat på 5 morgon pass och 5 kvällspass och 2 vilodagar är ju inte "orimligt", speciellt inte om det bara är under en begränsad tid även fast du bör trappa upp träningen stegvis naturligtvis.

Mer intressant är om du skulle ha det för att förbereda dej inför lumpen så tror jag att en 5 dagars "byggar split" är tämligen o-optimal för dej.
2 eller 3 helkropps pass, eller push pull squat split ala styrkelyft lär du få ut mer bang for the buck av. Sen lägga återstående 2 eller 3 styrkepass på något som mer är till för att höja allmän fysnivå, arbetskapacitet, muskeluthålighet, etc.
Typ slå på bildäck med tung slägga under hög intensitet i ronder, kettlebells arbete, 400m löpning och annat mjölksyre intensivt, muskeluthålighet. "Conditioning" /gpp helt enkelt.

Sen är ju en ide också att byta ut några av "konditionspassen" mot tung vandring med ryggsäck i skog.

....Något i den stilen tror jag är ett mer effektivt schema än 5 split bodybuilding style kombinerat med långdistans löppning...

GymTT
2007-08-31, 18:01
Lägg ner de där tankarna, du kommer inte göra några framsteg på ett sånt upplägg, punkt slut.

+315

Tom Jr
2007-08-31, 18:02
Vad vill du uppnå egentligen? Vill du bygga muskler eller vill du vara vältränad med inriktning på god uthållighet? Jag tyckte att jag läste om att du skulle gå med i lumpen, och de bästa förutsättningarna (vad jag har förstått) är att man tränar mycket kondition. Långa löpningar, gång med vikt i ryggsäck, och mycket basövningar i gymmet. Bara för att man tränar 8 gånger mer än någon annan, betyder det definitivt inte att man får 8 gånger mer muskler än vad han får. Din kropp tål en viss grad "stryk" och om du håller dig inom dessa ramar så kommer du att utvecklas, om inte, ja då är det överträning och du kommer inte se några utvecklingar.

Om jag skulle träna inför något som lumpen t.ex. så skulle jag göra något sådant här;

2 st styrkepass (Måndag/Fredag)

Bänkpress
Stående axelpress
Stela marklyft
Skivstångscurl

Knäböj
Marklyft
Pull-Ups
Rodd

Och de andra dagarna hade jag, som många andra redan föreslagit, träna kondition.

MVH, T

blekfet2
2007-08-31, 18:54
Vet inte om någon annan skrivit det, men om du ska träna enbart för lumpen så skippa styrketräningen nästan helt och hållet och träna endast kondition.

mellankrigarn
2007-08-31, 19:20
Alltså vad är det för utbildning som du ska göra?
Om du ska göra jägartjänst eller dylikt så kan du träna så många timmar som du skrev i början men då i form av marsch träning. Att marscha typ 3-6h om dagen efter en månads succesiv ökning av marschandet är inga problem.
Att gå till gymmet och köra typ bänkpress kommer du typ ha noll nytta av, det lilla du vinner på det kommer du att förlora när du inte orkar träna lika hårt i andra dicipliner.
Alltså klarar du inte av +50 vanliga armhävningar så är det förvisso skrämmande men jag lovar dig att du kommer att klara lumpen ändå.
Så det du ska träna i styrkeväg är följande:
(styrka med inriktning uthållig)
-bålen (för att stabilisera)
-ben (knäböj,knäböj,knäböj och lite mer knäböj)

Ska du inte bli jägare eller dylikt så glöm allt jag just har sagt och beställ en kebbabpizza och softa.

Pojk18
2007-09-03, 16:21
bahh nu blir jag lite irriterad. Alla verkar tro att jag är lite halv utvecklingsstörd och totalt obildad. Självklart kommer jag sluta om jag får problem! Självklart kommer jag öka gradvis! Självklart är det inte 10 pass styrka och 10 pass kondition osv osv.

Det jag pratar är något i stil med 10-12 pass totalt! det blir ca 2 pass om dagen. Ett kondition och ett på gymmet. Detta är i min mening inte överdrivet om man har skaplig grund och någorlunda koll på faktorer som kost och sömn. Det verkar som ni tror jag pratar om att springa 3 mil och sedan direkt gå och maxa i 4 timmar på gymmet...

Iaf tillbaka till ämnet. Att styrketräningen inte kommer hjälpa så mycket under lumpen förstår jag också. Men det är dock så att jag tycker just styrketräning är både avslapnande och roligt och därför vill jag göra det. Detta är något som jag tror de flesta här kan förstå. Sedan till konditionen. Om jag inte varit medveten om att konditionen var viktig, varför skulle jag då äns nämnt det? Jag ville bara har förslag såsom t.ex kampsport som många nämn! tack gör dem :)

Det jag ville poängtera med mina "överdrivna" förslag var just det att jag har sjukt mycket tid och sjukt mycket vilja att lägga på träning nu under de månader som kommer. Jag vill maximera mina resultat nu när jag har möjligheten. Därför ville jag höra lite åsikter om var denna gränsen troligen ligger.

Ni som har gett kreativa förslag, tack! det är sådant jag ville se!

Sedan en separat fråga, som som gjort lumpen, har det funnits möjlighet, tid, utrustning att fortsätta styrketräningen under tjänsgöringen? Jag gör inte jägare utan någon sjukt slapp tjänst, men det kan ju inte skada att vara någorlunda i form.

Handcuff
2007-09-03, 16:50
"Less is more" är en bra inställning när det kommer till träning. Så mycket träning kommer enbart vara kontraproduktivt enligt mig.

Sen ser jag ingen mening i att träna hårt inför värnplikten heller.

För de flesta räcker 4pass/vecka utmärkt och ger förmodligen bättre resultat än dina 12pass/vecka. Träning + Mat + Återhämtning = resultat.

Fokusera dessutom på en sak i taget. Konditionsträning+styrketräning kommer att ge sämre resultat än om du periodiserar träningen.

Pojk18
2007-09-03, 17:08
"Less is more" är en bra inställning när det kommer till träning. Så mycket träning kommer enbart vara kontraproduktivt enligt mig.

Sen ser jag ingen mening i att träna hårt inför värnplikten heller.

För de flesta räcker 4pass/vecka utmärkt och ger förmodligen bättre resultat än dina 12pass/vecka. Träning + Mat + Återhämtning = resultat.

Fokusera dessutom på en sak i taget. Konditionsträning+styrketräning kommer att ge sämre resultat än om du periodiserar träningen.

Bra svar :thumbup:
Detta kan man disskutera runt. Om jag inte minns fel så är vell sömnen det absolut viktigaste för återhämntningen? Kommer verkligen min styrkeökning minska avsevävärt om jag lägger in några konditionspass i veckan? Jag kommer ju fortfarande ligga på kaloriöverskott och sova betydligt mer än jag gör nu? Om det nu är så, finns det inte något sätt att komma runt detta? om man ser på de olika delarna separat, alltså styrka 5 gånger i veckan och kondition 5 gånger i veckan så är ju detta inte specielt mycket? men tillsammans kommer de alltså störa varandra mycket? Jag vill ju inte ge upp styrketräningen bara för att jag vill öka min kondition :(

Olsson
2007-09-03, 17:14
Alltså frågan är ju vad du vill ha ut av träningen? Vill du bara fördriva tiden genom att träna 20 timmar i veckan? Vill du bli starke och få bättre kondition? Om ja, varför? Vad motiverar dig? Att bara träna på den här mängden för att fördriva tiden och blir lite starkare o snabbare knäcker vem som helst. Sätt upp ett klart mål som du vill ge allt för att klara.

Har du provat att skriva upp hur ett schema sätt ut?
Jag skulle lägga upp det något liknande detta.

måndag fm: styrketräning 1,5 - em kondition högintensiva intervaller 1
tisdag fm styrketräning 1,5 - em konditon, snabbdistans 1,5
onsdag fm styrketräning 1,5 - em kondition, intensiva intervaller 2
torsdag fm kondition backträning 1,5 - em kondition, tröskelintervaller 1,5
fredag fm styrketräning lätt 1,5 - em kondition, distans 2
lördag fm styrketräning lätt 1,5 - em kondition långdistans 3
söndag vila

Styrketräning: 7,5h
Kondition: 12,5
Totalt: 20h

Tanken är att vara fräsh på måndagen, och då träna upp expolsivitet och snabbhet under mån-tors och fredag-lördag träna upp uthållighet. Sen bör du periodiera träningen över en 3-4 veckors cyklor där du börjar med en lätt vecka och går över mot tyngre och tyngre veckor med hårdare träning. Precis som vart träningspass har ett mål, bör varje vecka ha ett mål. När du har gått igenom första cyklen börjar du om med en lättare vecka igen, men denna veckan ska vara lite hårdare än den första veckan i förra träningscyklen. Och så vidare. Förslaget ovanför bör alltså vara från 3-4e veckan i en av de sista träningscyklorna.

Orkar du inte genomföra träningspassen så som de är tänkta så får du inte heller ut det tänkta resultatet. Anpassa då träningen så att du klarar ligga på rätt nivå. Hellre 30min på rätt intensitet än 90min på fel.

Tror du att det här är något du skulle orka med, så önskar jag dig bara lycka till!

Pojk18
2007-09-03, 17:46
Tack Olsson! precis vad jag behöver! Det var mer eller mindre exackt ett sådant shema jag hade tänkt mig även om jag i början ska starta kanske med halva träningstiden.

Angående min motivation så är jag också lite orolig. Jag funderar starkt på att skriva ner klara och tydliga mål och föra en träningsjournal. Trotts detta så kommer nog motivationen bli ett stort problem då den största drivkraften just nu enbart är att bli "bättre".

Tror du att min kropp kommer hålla för ett sådant shema under ca 3 månader? Vad tror ni andra?

Rahf
2007-09-03, 18:37
Tack Olsson! precis vad jag behöver! Det var mer eller mindre exackt ett sådant shema jag hade tänkt mig även om jag i början ska starta kanske med halva träningstiden.

Angående min motivation så är jag också lite orolig. Jag funderar starkt på att skriva ner klara och tydliga mål och föra en träningsjournal. Trotts detta så kommer nog motivationen bli ett stort problem då den största drivkraften just nu enbart är att bli "bättre".

Tror du att min kropp kommer hålla för ett sådant shema under ca 3 månader? Vad tror ni andra?

Det märker du bäst själv om du inte klarar det. Svårt att säga faktiskt eftersom det inte är min kropp. Jag hade inte pallat med det, inte som jag tränar nu iallafall.

20 pass i veckan är jag tveksam till om du kommer att klara. Du kan sova 10 timmar om dygnet men till slut räcker det inte.

gibfel
2007-09-03, 22:07
Tack Olsson! precis vad jag behöver! Det var mer eller mindre exackt ett sådant shema jag hade tänkt mig även om jag i början ska starta kanske med halva träningstiden.

Angående min motivation så är jag också lite orolig. Jag funderar starkt på att skriva ner klara och tydliga mål och föra en träningsjournal. Trotts detta så kommer nog motivationen bli ett stort problem då den största drivkraften just nu enbart är att bli "bättre".

Tror du att min kropp kommer hålla för ett sådant shema under ca 3 månader? Vad tror ni andra?

Om du är träningsvan och motiverad så blir svaret ja. Att inte riktigt vara säker på om man kommer klara det innan du har dragit igång är ett DÅLIGT tecken som ofta slutan i att man hoppar över ett pass hit och dit och till slut blir det bara skit av det.
Varför inte börja med typ 6 träningspass i veckan. Sedan bygga på med dubbelpass efter hand istället för att börja uppifrån och troligtvis gå neråt.
Om du ska lyckas bli mer tränad till inryck med ett träningsschema som innehåller 12 pass i veckan utan en mjukstart betyder det att du inte får missköta någon mat, sömn och träning över huvud taget. Alkohol är bara att hoppa över under träningsperioder med sådan intensitet tex, vilket jag själv också gör under hårdträning.

flux110
2007-09-04, 07:30
Håller med om att det kan funka men du kommer inte att ha nåt liv utöver träningen då absolut inget.
Stig upp 0600, länk, ät, sova, ät, vila, ät, gymma, ät, vila, ät sova, gå och sova för dagen :)

Ironwoman
2007-09-04, 07:46
Jag har bättre träningsbakgrund än dig när det kommer till att palla mycket träning, min toppvecka detta år låg på närmare 23 timmar konditionsträning effektiv tid (räknar alltså bort vila mellan intervaller). Skulle jag fokusera på att klara så många 20 timmars veckor på raken som möjligt tror jag att runt 4 skulle gå bra, aldrig 13 som du planerar.

Sedan finns det folk som klarar det, med 10 års hård träning bakom sig.

Så som de slutar för de flesta jag känner är att det blir inte effektiv träning, du kommer bli tröttare och tröttare och tröttare sedan bara gå runt som en zombie och halv fixerad vid att få in timmarna utan att egentligen utföra så mycket på dem, eller skadad. Det första är inte faligt, men pappar du 2 veckor med 20 timmar, sedan få vila 2 veckor för att återhämta dig, kanske 10 timmar/vecka i 4 veckor hade varit bättre.

tejpis
2007-09-05, 00:08
Vill du förbereda för lumpen så rekommenderar jag en tung ryggsäck och skog, marsh och jogg (med lättare packning). Högintensiva intervaller är också en god idé. Även bål-/stabiliseringsövningar hjälper. Undvik asfalt och annat hårt underlag om du bär mycket vikt, ta hand om kroppen osv :>

Jag lovar, en massa styrketräning kommer inte hjälpa dig i lumpen, jag gjorde själv det misstaget.

edit: Lika bra att börja köra armhävningar redan nu, det blev det mycket av i lumpen - iaf för egen del.

tejpis
2007-09-05, 00:13
Kanske låter tråkigt men så är det, ut å knata med ryggan - du kommer inte ångra det. Det kommer alltid göra ont i ryggen att bära tung packning men börjar du tidigt så lindrar du "shocken" många får i början.

Olof
2007-09-05, 07:37
Börja träna kampsporten mma. Det är helt sjukt var lätt det blir att man ska börja träna både bjj, boxning och brottning vid sidan av mma passen och styrka och övrig fys...;) Men då ska det ju förstås vara teknik träning en hel del av tiden för tillgodogöra dej 5 timmars "hård träning" om dagen det kan du ju förstås inte....


:thumbup:

Helt rätt, håller man på med kampsport är det väldigt lätt att tiden bara rinner iväg. Själv kommer jag upp i 15-18 timmar i veckan.