handdator

Visa fullständig version : 14åring som undrar över några saker..


Dennis93
2007-08-31, 14:50
Tja !
Jag e en kille på 14år typ 155cm lång och vet inte hur mkt jag väger.. har inte vägt mig på långe.. med typ lite mindre än 50kg

Och jag undrar, jag har fotbollsträning 3ggr i veckan.. och försöker springa resten av vardagarna antingen 2.5km eller 4.3km beror på vad jag kämner för. Och om jag inte e ute eller nåt på helgerna så kanske jag springer då...

Så det jag undrar e om jag skulle ligga på kaloriunderskott (eller om det nu var det ordet). Växer jag saktare då ? För jag e kort och vill inte göra så att jag växer saktare. För annars så tänkte jag springa för min kondis som e huvudmålet och kanske gå ner nåt kilo inte så viktigt men skulle kunna va bonus eftersom jag vill att musklerna ska synas mer, jag e inte tjock men asså har inte synliga muskler, väger ju lite mer än andra så har lite mer fett...

Tom Jr
2007-08-31, 14:55
Hej Dennis!

Du är 14 år gammal och jag tycker verkligen inte att du ska försöka gå ned i vikt. Det är sjukt vad skönhetsidealet driver människor till. Käka som du gör, men dra bara ned på godiset och läsken till en dag per vecka, och på den dagen så äter du inte så mycket. Sen när du joggar så kan du slänga in lite styrkeövningar som Armhävningar, Sit-ups och Chins.

MVH,

T

Dennis93
2007-08-31, 15:00
mm förstod det, men om jag joggar så kör lite armhävningar, sittups och har 2 hantlar.. asså hur fort märker man på kondisen att den blir bättre ? och sen så kom jag på att det e väll underhuds fett man har som gör att inte musklerna syns.. går det bort om man tränar även fast man inte går ner i vikt ?

Nonamenoshame
2007-08-31, 15:03
Om jag hade varit dig hade jag ätit på som vanligt och löpt som vanligt. Din kondis ökar ändå!.

Eddie Vedder
2007-08-31, 15:08
Har du hantlar med dig när du löper?:confused:

chaffisen
2007-08-31, 16:10
Kom ihåg att försöka öka belastningen vecka efter vecka du gör din armhävningar och dylikt. Du kan tex köra med ryggsäck.

Väx färdigt innan du börjar försöka gå ned i vikt.

Dennis93
2007-09-01, 07:26
Har du hantlar med dig när du löper?:confused:

Jag springer ju först sen gör jag armhävningar situps använder hantlar o.s.v

Jorgen
2007-09-01, 07:59
asså hur fort märker man på kondisen att den blir bättre ?
och sen så kom jag på att det e väll underhuds fett man har som gör att inte musklerna syns.. går det bort om man tränar även fast man inte går ner i vikt ?

Det går inte att svara på.

Nej. Sen gissar jag att anledning till att det inte syns så mycket muskler på dig är att där inte finns så mycket.

Noctrl
2007-09-01, 08:42
Ät lite nyttigare mat och inte massa godis så ska du se att dina 3 fotbollsträningar i veckan räcker gott och väl för att håll dig i form. Om jag var i din sits så skulle jag iaf väntat tills jag var 15-16 år innan jag gick på styrketräning. Om du nu absolut vill så försök använda kroppen till så många övnigar som möjligt och inte massa tunga vikter, tex. situps, armhävningar, utfall m.m.

Jorgen
2007-09-01, 09:20
Om jag var i din sits så skulle jag iaf väntat tills jag var 15-16 år innan jag gick på styrketräning. Om du nu absolut vill så försök använda kroppen till så många övnigar som möjligt och inte massa tunga vikter, tex. situps, armhävningar, utfall m.m.

Lite OT, men varför?

Mirre
2007-09-01, 09:47
När jag var fjorton år så tränande jag massor i form av både kampsport, basket och kunde inte heller hålla mig ifrån tennisplanen när vädret tillät detta. Inte var det dataspel och datorer för min del. Inte tänkte jag på bantning eller kost. Jag åt massa mat, bra husmanskost och rörde på mig väldigt mycket. Med husmanskost menar jag potatis, pasta, kött, kyckling, bruna bönor, fläsk, köttbullar mm. Läsk, kakor, chips och godis var lyx som jag fick någon gång i veckan i lagom mängd. Donken visste jag inte ens vad det var eftersom vi inte hade det på landet i mörka Småland.

Det jag vill ha sagt med detta är att om jag vore dig så skulle jag sluta tänka på bantning o sådant tjafs. Rör på dig men gör det som är kul! Du kanske kan komplettera din fotbollsträning med brottning eller tennis eller något annat? Variation ger jättemycket i form av både muskler, styrka och smidighet.
Jag har fått mycket gratis pågrund av varierad träningsbakgrund. Jag vågar påstå att jag bygger muskler lättare än många just på grund av varierad träningsbakgrund.

Alltså, ha kul, ät bra mat och skippa tankarna kring diet, synliga muskler mm. Jag lovar, de kommer på köpet om du har kul och mår bra!:thumbup:

Thaiboxarn
2007-09-01, 10:24
Om jag var i din sits så skulle jag iaf väntat tills jag var 15-16 år innan jag gick på styrketräning.

jag började träna styrka med min kroppsvikt när jag var 12, och började träna på gym när jag var 14 år, varför skulle det vara dåligt för?

Vinter
2007-09-01, 11:59
Börja styrketräna lite mer seriöst, dvs lär dig hur du ska göra och kör på så kommer det lösa sig med musklerna. Ät på som vanligt men öka lite på dosen styrketräning.

Jag fattar egentligen inte varför folk har fördommen att träna med vikter är farligt för ungdommar, medans tex elit träning inom andra sporter inte är det?

Dennis93
2007-09-01, 21:03
Jag tränar ju fotboll 3 ggr i veckan mån, tis och onsdag. Och joggar torsdag, fredag, lördag och söndag. När jag joggar så är det 2.5km.. inte så långt men känns som en skön runda... brukar springa med fotbollen 4km+ när vi springer på vintersäsongen och jag kan ta 4km rundan jag också men på 2.5km kan jag springa lite fortare.. men nu iaf så tänkte jag när jag känner att konditionen blir så bra så att 2.5km känns att man kan springa den väldigt lätt och fort tänker jag ta en runda som e ca 3km och sen en som är 4.3km när kondisen blivit ett steg bättre... Men tänkte hur lång tid tar det att känna att kondisen blir bättre ? Och sen så e 2.5km en för kort sträcka eller e dne bra om an springer den så man blir trött på slutet ?

Noctrl
2007-09-02, 09:25
Lite OT, men varför?

Jag har alltid fått lära mig att det inte är bra för kroppen att styrketräna när man växer mycket, dvs upp till 15-16? Klart man växer efter det också men oftast inte lika fort.

Får väl leta upp en två sidor lång studie nästan gång jag postar något så man har något att luta sig emot *whistle*

Jorgen
2007-09-02, 09:28
Jag har alltid fått lära mig att det inte är bra för kroppen att styrketräna när man växer mycket, dvs upp till 15-16? Klart man växer efter det också men oftast inte lika fort.

Får väl leta upp en två sidor lång studie nästan gång jag postar något så man har något att luta sig emot *whistle*

Det där stämmer inte. Det är ingen som helst fara att träna styrka även vid ung ålder och man stannar inte i växten eller något annat farligt.

Nej, det behöver du inte alls göra. Jag är ganska ointresserad av studier.

Noctrl
2007-09-02, 09:30
jag började träna styrka med min kroppsvikt när jag var 12, och började träna på gym när jag var 14 år, varför skulle det vara dåligt för?
Dåligt? vart skrev jag det?

Noctrl
2007-09-02, 09:35
Det där stämmer inte. Det är ingen som helst fara att träna styrka även vid ung ålder och man stannar inte i växten eller något annat farligt.

Då lärde man sig ännu något nytt, får nog kanske sluta med att gå runt och tro på allt som man hörde när man var tolv år. Får bara hoppas att faktan man får här på kolo är trovärdigare, men det betvivlar jag inte.
Tack.

Vinter
2007-09-02, 09:40
Jag tränar ju fotboll 3 ggr i veckan mån, tis och onsdag. Och joggar torsdag, fredag, lördag och söndag. När jag joggar så är det 2.5km.. inte så långt men känns som en skön runda... brukar springa med fotbollen 4km+ när vi springer på vintersäsongen och jag kan ta 4km rundan jag också men på 2.5km kan jag springa lite fortare.. men nu iaf så tänkte jag när jag känner att konditionen blir så bra så att 2.5km känns att man kan springa den väldigt lätt och fort tänker jag ta en runda som e ca 3km och sen en som är 4.3km när kondisen blivit ett steg bättre... Men tänkte hur lång tid tar det att känna att kondisen blir bättre ? Och sen så e 2.5km en för kort sträcka eller e dne bra om an springer den så man blir trött på slutet ?

Med den träningsdosen och ett kaloriunderskott kommer du för eller senare se ut som en marathon löpare om du börjar springa mer, du bör äta mer än rekommenderat för att kompensera och istället fundera på att byta ut nått cardio mot styrketräning. Det ser iaf inte ut att vara nått fel på diciplinen.

Thaiboxarn
2007-09-02, 13:46
Dåligt? vart skrev jag det?

Det verkade ju iaf som att du tyckte att det var en dålig idè att börja på gym i 14-års åldern. Eftersom att du skrev att om du vore i hans sitts så skulle du vänta iaf 1-2 år innan han började.

Dennis93
2007-09-02, 18:45
Med den träningsdosen och ett kaloriunderskott kommer du för eller senare se ut som en marathon löpare om du börjar springa mer, du bör äta mer än rekommenderat för att kompensera och istället fundera på att byta ut nått cardio mot styrketräning. Det ser iaf inte ut att vara nått fel på diciplinen.

Jag har inte tänkt ligga på kaloriunderskott om du läst en bit in i tråden :cool:

Men jag skulle gärna villja ha svar på min fråga jag skrev om hur långt jag springer om nån vet *cupid*

Jorgen
2007-09-02, 18:47
Men jag skulle gärna villja ha svar på min fråga jag skrev om hur långt jag springer om nån vet *cupid*

Det har jag redan svarat på: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2491153&postcount=8

Dennis93
2007-09-02, 18:55
Ahha oj måste ha missat det :em: Men jag tänkte på styrketräning så gör jag armhävningar och sittups och så finns det några övningar med hantlar ni tycker e bra som jag borde göra ? Jag gör just nu bara när man gör som bänkpress fast med 2 hantlar och så sån här vanlig när man står upp och tar underarmen upp och ned eller hur man ska säga ni förstår antar jag *whistle*

tack på förhand

Jorgen
2007-09-02, 18:56
Vad var frågan?

Dennis93
2007-09-02, 18:58
Om det finns några bra övningar du tycker jag kan göra med hantlarna ?

Jorgen
2007-09-02, 19:00
Om det finns några bra övningar du tycker jag kan göra med hantlarna ?

Ah. Titta här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Dennis93
2007-09-02, 19:02
Ja! där fanns det massor tack *cupid* Och du som hade gjort det :thumbup:

Jax
2007-09-02, 19:10
Fortsätt att träna och äta ordentligt. Godis och chips är inte fel att äta av lite ibland heller om du tränar (jäkla gnäll på det jämt). Tränar du styrketräning så ska du se att musklerna blir tydligare förr eller senare, men allt tar sin tid. Sen är min gissningar att en del fett försvinner när du växer, särskilt om du tränar bra.

Jorgen
2007-09-02, 19:12
Godis och chips är inte fel att äta av lite ibland heller om du tränar (jäkla gnäll på det jämt).

Jag äter kakor och/eller glass varje dag. Det är ju gott. :em:
Rör man på sig så behöver man inte vara så rädd för det.

Jax
2007-09-02, 19:14
Jag äter kakor och/eller glass varje dag. Det är ju gott. :em:
Rör man på sig så behöver man inte vara så rädd för det.
Exakt.
Lite spännande med personer som inte kan tänka sig att äta en endaste lite godisbit, men dricker gainer och malto i mängder.

Dennis93
2007-09-02, 19:14
Vad tycker du hantlarna bör väga ? jag har sånna jag kan lägga på vikter på.. Jag har 3kg i vikter på den vet inte vad stången väger, men när man kör typ hantelpress vad bör den väga för jag kan göra ca 30 nu e det får många ?
Och typ samma kan göra kanske 30 st när jag kör hantelcurl.. Är det bättre om jag skulle ta kanske 5kg eller nåt sånt ?

xeym
2007-09-20, 13:37
30 reps är rätt mycket är väldigt blandade toerier om hur många reps som är ultimat. Men testa å lassa på så du är helt slut efter gjort 8a eller nått så kanske du får mer ut av din träning:)