handdator

Visa fullständig version : Är vassle med tex mjölk mindre lipogent än kassein med mjölk?


Xerxex
2007-08-31, 14:04
Ja som rubriken lyder.

Vassle som tas med något annat blir resulterar alltid i ett långsammare upptag. Dock ska vassle inte vara lika lipogent som kassein. Är då bättre att försöka slöa ned vassle istället för att ta kasein för att slippa den extra lipogena effekten som kassein har med sig.

Eddie Vedder
2007-08-31, 15:01
Att tillsätta mjölk i vasslen istället för att ta en kaseindrink med vatten för att minska risken för lipogenes känns ungefär lika logiskt som att tillsätta grädde på fruktsalladen för att sänka GI.;)

Är det fettinlagring du inte vill åt så är det ju kaloribalansen som fäller avgörandet i slutändan ändå så då är ju givetvis "risken" för fettinlagringen större med vassle+mjölk än kasein+vatten eftersom den första blir mer kaloririk helt enkelt.

Annars tycker jag inte du skall oroa dig, kasein är allmänt känt som ett bra protein och särskilt bra om du vill ha långsamt. Att vassle är mer lipolytiskt är troligtvis bättre ur hälsosynpunkt men hur det faktiskt skulle göra en praktisk skillnad har jag svårt att se. Proteinpulvret är ju knappast den avgörande faktorn för din form.

the_colonen
2007-08-31, 19:04
Att tillsätta mjölk i vasslen istället för att ta en kaseindrink med vatten för att minska risken för lipogenes känns ungefär lika logiskt som att tillsätta grädde på fruktsalladen för att sänka GI.;)

Är det fettinlagring du inte vill åt så är det ju kaloribalansen som fäller avgörandet i slutändan ändå så då är ju givetvis "risken" för fettinlagringen större med vassle+mjölk än kasein+vatten eftersom den första blir mer kaloririk helt enkelt.

Annars tycker jag inte du skall oroa dig, kasein är allmänt känt som ett bra protein och särskilt bra om du vill ha långsamt. Att vassle är mer lipolytiskt är troligtvis bättre ur hälsosynpunkt men hur det faktiskt skulle göra en praktisk skillnad har jag svårt att se. Proteinpulvret är ju knappast den avgörande faktorn för din form.

är det då bättre att blanda med mjölk då man vill ha i sig mer kalorier också? jag har hört att näringsämnena sabbas när man tex dricker mjölk till maten och då borde väl samma sak hände med proteinpulvret.... är detta skitsnack eller stämmer det...? förresten vad skulle rekomenderas att ta direkt efter man tränat (och som måltidsersättare); kassein eller vassle? funtade på double pro (proteinpulvret) ska köpa proteinpulver, kreatin, aminosyror och allt det dära så fort jag blitt frisk (har vart sjuk i flera veckor nu sen magis *cry* )

Ola Wallengren
2007-08-31, 19:11
Du tänker på hämningen av järnupptaget, men deftersom varken mjölk eller vassle är så värst järnrikt så spelar det ingen roll i det här fallet.
Att blanda pulvret med energiinnehållande drycker ger naturligtvis mer energi totalt sett om mängden pulver är den samma. I de flesta situationer blir det inte mycket mer mättande heller så det kan bli lättare att öka energiintaget.
Vad du skall ta direkt efter träning beror på vad och när du äter nästa gång men generellt är snabbt protein att föredra.
Häng ilnte upp dig på huruvida vassle eller kasein är lipogent eller ej. Jag tror detta härstammar från en eller ett par rått eller mus studier under speciella förhållanden så det är inte speciellt relevant för dig skulle jag tro utan att känna dig närmare.

Rahf
2007-08-31, 23:36
Ja som rubriken lyder.

Vassle som tas med något annat blir resulterar alltid i ett långsammare upptag. Dock ska vassle inte vara lika lipogent som kassein. Är då bättre att försöka slöa ned vassle istället för att ta kasein för att slippa den extra lipogena effekten som kassein har med sig.

Du klyver atomer. Kaloribalansen avgör.

jaosef
2008-06-27, 17:24
Du klyver atomer. Kaloribalansen avgör.

+1

Eddie Vedder
2008-06-27, 17:27
+1

Var det verkligen nödvändigt att bumpa en tråd som snart är ett år gammal för att skriva +1?

TylerDurden84
2008-06-27, 17:36
Var det verkligen nödvändigt att bumpa en tråd som snart är ett år gammal för att skriva +1?

+1 på den posten också HAHA :D