handdator

Visa fullständig version : Bodybuilding + cykling


Peon
2007-08-31, 12:23
Hej,

Funkar det att kombinera bodybuilding och cykling? Siktar mot Vätterrundan 2008 men är orolig om det går att kombinera med styrketräningen. Går det bra att vara tung, ha mycket muskler och ändå cykla bra på långa sträckor? Löpning funkar ju inte så bra, där blir det mycket jobbigare om man är tung.

Danny Devito
2007-08-31, 12:25
Vad menar du med "gå bra"? Vad är det du vill satsa på? Cykling eller BB?

Peon
2007-08-31, 12:33
Hur hämmande för styrketräningen är det att cykla två långa cykelpass i veckan (vill köra vättern på 10-11 timmar)? Jag vill gå upp 3-4 kg till sommaren (väger 73 nu) och öka i bänk till 90 kg (tar 77.5 nu). Är mina mål oförenliga?

GymTT
2007-08-31, 12:37
Allting är relativt.....vad mer exakt vill du uppnå inom grenarna?

Ironwoman
2007-08-31, 12:56
Nog går det bra att cykla bra även om man är lite tyngre, inga problem alls. Med en bra cykelteknik (rundtramp och sittposition) och en bra klungteknik (våga ligga nära/rätt dvs snett bakom vid sidvind) så sparar du mycket tid och kraft. Att fixa utan pausar sparar också bra med tid, optimalt på 10-11 timmar är 2 st korta bara för att fylla på vätska.

Att öka så du tar 90 i bänkpress tror jag inte heller ska vara något problem.

Vastrix
2007-08-31, 14:44
Hej,

Funkar det att kombinera bodybuilding och cykling? Siktar mot Vätterrundan 2008 men är orolig om det går att kombinera med styrketräningen. Går det bra att vara tung, ha mycket muskler och ändå cykla bra på långa sträckor? Löpning funkar ju inte så bra, där blir det mycket jobbigare om man är tung.

Det beror ju på hur seriöst du vill ta det. Min egna reflektion är att mkt tid på cykeln gör att jag måste äta mkt mer, något jag redan har svårt för.
Hur mkt har du cyklat innan?