handdator

Visa fullständig version : Annorlunda träningsupplägg vid deff?


diablogtr
2007-08-30, 23:14
Det kanske är ett diskuterat ämne vad vet jag, jag har sökt men inte hittat något.

Min fråga är:

I vanliga fall har jag delat upp tränandet på 5 dagar i veckan med 2 muskelgrupper varje dag. T.ex Rygg & triceps, bröst och biceps, Ben + vader, mage + axlar, ni förstår. Är detta det som skulle kallas 5-split?

Hursomhelst! Nu när jag deffar så vet jag att det är viktigt att träna musklerna för att behålla muskelmassan... i "rädsla" för att tappa muskelmassa så har jag istället påbörjat ett schema som liknar detta:

Rygg, triceps och ben | Bröst, mage axlar + lite biceps | vader, mage, rygg

och så vidare. Alltså ingen vidare regelbundhet, utan bara att försöka få med så många muskelgrupper vid varje pass som möjligt utan att hålla på längre än 1 ½ timma/pass. Jag tränar minst lika hårt som innan jag började med deffen.


Själva frågan: Eftersom att jag tränar ännu en muskelgrupp varje pass, som jag gör för att... hålla igång Alla muskler Hela tiden skulle man kunna uttrycka det, riskerar jag då att faktiskt bryta ner mer än vad jag skulle gjort om jag fortsatte som vanligt med 2 grupper/dag? Förut skulle det gå en vecka innan jag tränade samma muskel igen, nu tränar jag den igen på kanske 4-5 dagar.

När det gäller kosten så har jag dragit ner rätt mycket på både fett och kolhydrater och försökt behålla på proteinet. Jag är inte rädd för fett men det är inte lika mycket som förut. Chips och godis är det inte tal om.

Tror ni att detta kommer gå bra? :confused: *popcorn* :)