handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning, svett och saltförluster


eleni
2007-08-30, 22:57
Jag har alltid haft lätt för att svettas, speciellt när jag tränat kondition. Det tar ungefär 5 minuter sedan börjar svetten att drypa. Vare sig jag vill det eller inte så får jag alltid in svett i munnen och har nu på senare tid märkt av en sak.
Förr sved det alltid som fasiken i ögonen när jag fick in svett där och det smakade väldigt salt. Numera så smakar det ingenting. Det är precis som om det är kranvatten som rinner av mig. Mat- och vätskeintaget är som tidigare.

Någon som vet vad detta beror på?

Guddi
2007-08-31, 09:03
Jag har alltid haft lätt för att svettas, speciellt när jag tränat kondition. Det tar ungefär 5 minuter sedan börjar svetten att drypa. Vare sig jag vill det eller inte så får jag alltid in svett i munnen och har nu på senare tid märkt av en sak.
Förr sved det alltid som fasiken i ögonen när jag fick in svett där och det smakade väldigt salt. Numera så smakar det ingenting. Det är precis som om det är kranvatten som rinner av mig. Mat- och vätskeintaget är som tidigare.

Någon som vet vad detta beror på?Kroppen anpassar sig. Tränar man en tid i varmare klimat så kommer kroppen att förlora mindre salt/enhet svett. Samma anpassning sker om man svettas väldigt mycket flera gånger i veckan, kroppen märker att den blir av med mycket salt under passen och anpassar sig.

Mpet
2007-08-31, 18:10
Jag tror snarare att d är så att första gångerna så hade du inte så mycket vätska i kroppen så då blev d mer koncentrerat med salt. men om du nu byggt lite muskler så har du mycket vätska i kroppen o koncentrationen är mindre..

Dav0d
2007-08-31, 20:41
Kroppen anpassar sig. Tränar man en tid i varmare klimat så kommer kroppen att förlora mindre salt/enhet svett. Samma anpassning sker om man svettas väldigt mycket flera gånger i veckan, kroppen märker att den blir av med mycket salt under passen och anpassar sig.

Tvivlar att värmen har något att göra med salt/enhet, snarare hur mycket och ofta man svettas som reglerar salt/enhet svett.

machine gun
2007-08-31, 20:46
Tvivlar att värmen har något att göra med salt/enhet, snarare hur mycket och ofta man svettas som reglerar salt/enhet svett.

Kroppen anpassar sig. Tränar man en tid i varmare klimat så kommer kroppen att förlora mindre salt/enhet svett. Samma anpassning sker om man svettas väldigt mycket flera gånger i veckan, kroppen märker att den blir av med mycket salt under passen och anpassar sig.

...

Guddi
2007-09-01, 10:12
Tvivlar att värmen har något att göra med salt/enhet, snarare hur mycket och ofta man svettas som reglerar salt/enhet svett."Sweating capacity, the most significant factor for heat acclimatization, increases early and nearly doubles after 10 days of heat exposure; sweat also becomes more dilute (less salt lost) and distributed more evenly over the skin surface"
Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

Sluta tvivla. Värmeanpassning är det som påverkar saltmängden i svetten mest. Den påverkan som sker av att man svettas ofta eller mycket är långt mindre.