handdator

Visa fullständig version : Defffunderingar


Viveqa
2003-04-13, 12:28
Vad tro ni andra om en diet där måltiderna består utav antingen protein+fett eller protein+kolhydrat.

Som jag har förstått det så är det kombinatioen utav fett och kolhydrat som göra tt man går upp, mkt kolhydrat=stor insulinutsöndring och äter man fett samtidigt så hamnar det lättare i fettcellerna.

Räcker det med några timmars mellanrum för att måltiderna inte ska påverka varandra negativt?

Hade tänkt kolhydrat efter morgonpromenader samt före/efter träning (och kaloriunderskott givetvis)

Munter
2003-04-13, 12:34
Det är perfekt upplägg, jag brukar också tänka i de där banorna och det fungerar bra. Kolhydrater morgon och efter träningen (tränar förmiddag), sen lite kolhydrater först till middagen. Inget på kvällen eller före middagen.

Ta massa kort nu före, under och efter dieten ! Förra bulkiga korten såg jevla köttiga ut, vågar inte tänka på hur farlig du kommer se ut efter en diet.

Grahn
2003-04-13, 12:36
Tror definitvt på det om du partionerar upp dan i P+K och P+F, tror inte på det om du menar att man bara tittar på varje enskilt mål mat och tar tex varannat P+F och varannat P+K.

P+K lämpar sig bäst på morgonen.

mangemani
2003-04-13, 13:02
vadå ska man inte äta kolisar på kvällen?
fan,då sprack mitt shema.

jag hade tänkt äta ett mindre mål med havregrynsgröt och en proteindrink på kvällen under min deff,men det är alltså inge bra då?

resterande dagen ser ut som så att jag äter 3 lagade mål mat och sen 2 mellanmål(typ som riskakor och en proteindrink).mellanmålena placerar jag in innan jag går och tränar och på kvällen.övriga lagade mål placerar jag in på morgonen(efter morgonpromenaden),efter träningen och mitt på dagen.

Grahn
2003-04-13, 13:05
havregrynsgröt på kvällen är ingen katastrof..kan tom vara "nödvändigt" om du tränar tidigt på morgonen.

Men tränar du på eftermiddagen/kvällen så är det föredelaktigare att äta mer kolhydrater tidigt på dagen än att äta dem när de enda du ska göra är att sova.

mangemani
2003-04-13, 13:08
ok,men vad föreslår du at man ska äta på kvällen istället då?
jag menar om jag drar in på kvällsmaten så blir det för lite,då får jag bara i mej 4 mål mat och det rekomenderas att man ska få i sej 5

Grahn
2003-04-13, 13:12
Ett par kokta ägg eller tonfisk och lite rapsolja(utmärkt tillfälle att ta extra linfröolja osv). Finns massor av alternativ som inte innehåller kolhydrater.....grillad kyckling med skinnet kvar....bacon och ägg....osv osv

Enklast är väl tex protec och lite olja.

mangemani
2003-04-13, 13:15
hmm,ok,tack för svaren.

en till liten fråga som har stört mej rätt så länge nu,jag fick höra från en polare att om man bara äter proteiner och inge kolisar så omvandlas proteinet till kolisar i kroppen...stämmer detta?

Grahn
2003-04-13, 13:43
Om du bara äter protein och ingen annan energi(fett eller kolhydrater) så kommer kroppen att ta energi av det som den kan dvs proteinet.

Äter du för stora mängder snabbt protein omvandlas det oxå till energi.

nu har vi kommit långt från orginalfrågan här...

mangemani
2003-04-13, 14:17
jo vi har kommit lite offtopic,ska ge mej nu,en fråga till bara,vad är snabba proteiner?jag menar,vilken mat finns det i?

King Grub
2003-04-13, 14:21
Originally posted by mangemani
jo vi har kommit lite offtopic,ska ge mej nu,en fråga till bara,vad är snabba proteiner?jag menar,vilken mat finns det i?

Vassle. Alltså pulver. Enda gången det är bättre med pulver än mat är direkt efter träningspasset, bland annat för att man vill ha just ett snabbt protein, och då får man söka sig till vassle.

mangemani
2003-04-13, 14:38
visst är protec+ ett bra val då då?det finns ju vassle proteiner i det...eller måste ma nha ett rent vassle pulver eller?

King Grub
2003-04-13, 15:04
Originally posted by mangemani
visst är protec+ ett bra val då då?det finns ju vassle proteiner i det...eller måste ma nha ett rent vassle pulver eller?

Det är inte det bästa valet, men helt okej. Fördelen med Protec+ är ju att det passar både som mellanmål och efter passet. Optimalt är ett rent vassleprotein, men i praktiken spelar det mindre roll.

Grahn
2003-04-13, 15:15
Vet inte om rent vassle är "optimalt" faktiskt...

King Grub
2003-04-13, 15:18
Vad är mer optimalt? Ett rent vassleprotein omedelbart efter avslutat pass och sedan ett protein med mer "normal" aminosyreutsöndring efter någon timme, när man kommer hem. Eller?

Grahn
2003-04-13, 15:22
Det funkar nog bra men varför inte blanda kasein och vassle rakt av i början istället?

King Grub
2003-04-13, 15:35
Jag har för mig att det är viktigare att få så hög anabol respons på proteinet efter träningen istället för anti-katabol respons, och ett långsammare protein skulle då teoretiskt sänka den anabola responsen. Jag har sett någon studie där proteinsyntesen skulle stimuleras långt högre med ett intag av rent vassle än ett blandat protein, flera 100 % faktiskt, och just efter träningen skulle en sådan skillnad kunna göra en hel del.

Grahn
2003-04-13, 15:42
De siffror jag sett var ngt i stil med 34% ökning av proteinsyntesen för kasein och 68% för vassle men ökningen var så kortvarig att den knappast hade ngn effekt. Däremot var den långvariga effekten från kasein viktigare för massaökningarna.
Sen oxiderade visst massor av vasslet (60%) när man tillförde stora mängder av det i en enda servering, vilket kanske är ett lite onödigt dyrt sätt att tillverka socker.

Tanken med att blanda kasein och vassle 50/50 var väl att få styrkan hos båda proteinsorterna.

Fast jag kan ju ha fel, var inne på samma linje som du tidigare.

King Grub
2003-04-13, 15:55
Det spelar nog större roll i laboratoriet än på gymmet i alla fall. :) Men det är också därför jag intar snabba kolhydrater strax före vasslet, för att få upp insulinnivåerna snabbt och slippa offra aminosyror för att få upp dem.

Grahn
2003-04-13, 16:07
Mjo är nog mest finlir :D fast lite itnressant dock om stora mängder vassle messt bara "eldar för kråkorna" så att säga.

Pinglan
2003-04-13, 17:44
Originally posted by Grahn
Ett par kokta ägg eller tonfisk och lite rapsolja(utmärkt tillfälle att ta extra linfröolja osv). Finns massor av alternativ som inte innehåller kolhydrater.....grillad kyckling med skinnet kvar....bacon och ägg....osv osv

Enklast är väl tex protec och lite olja.

Om jag förstår det rätt så ska man undvika att äta kolhydrater på kvällen för att inte få insulinpåslag som skapar fettlagring under natten. Då blir min fråga om man inte skapar fettlagring genom att äta fett på kvällen, vore det inte bättre att äta så "rent" protein som möjligt på kvällen? :confused:

mangemani
2003-04-13, 17:51
men hell,nu blev det krångligt här...

men om man gör så här då,att man direkt efter gymmet dricker en protec+ och sen får i sej 1-2 bannaner,sen kanske 40-50 min efter man komme hem så äter man jasminris och tonfisk eller nått annat protein+ en till protec,det borde väl bli mycket vassle proteiner det...eller?

mangemani
2003-04-13, 17:53
Originally posted by Pinglan


Om jag förstår det rätt så ska man undvika att äta kolhydrater på kvällen för att inte få insulinpåslag som skapar fettlagring under natten. Då blir min fråga om man inte skapar fettlagring genom att äta fett på kvällen, vore det inte bättre att äta så "rent" protein som möjligt på kvällen? :confused:

jadu,förstår inte riktigt det här jag heller,är hur krångligt som helst....men som jag har fattat det så ska man helst få i sej proteiner iställe för kolisar beroende på om du ska träna tidigt på morgonen,då är det bra med kolisar.

Grahn
2003-04-13, 17:54
Originally posted by Pinglan


Om jag förstår det rätt så ska man undvika att äta kolhydrater på kvällen för att inte få insulinpåslag som skapar fettlagring under natten. Då blir min fråga om man inte skapar fettlagring genom att äta fett på kvällen, vore det inte bättre att äta så "rent" protein som möjligt på kvällen? :confused:

Visst kan du konsumera nog protein för att bränna det under hela natten..men varför?
Din kropp kommer ju inte att lagra fett bara för att du äter fett. Snarare tvärt om, äter du fett kommer det att spara protein till muskelbyggnad och dessutom måste man äta fett för att leva. Någon gång måste man ju då äta det och natten/kvällen passar sig bäst då du antagligen kommer att ha minst fysisk aktivitet då(uhhhh med vissa undantag).

mangemani
2003-04-13, 18:50
en enkel fråga':får man muskler när man deffar?

Viveqa
2003-04-13, 18:54
Originally posted by mangemani
en enkel fråga':får man muskler när man deffar?

Nej, de muskler du har börjar synas mer eftersom underhudsfettet minskar.

Viveqa
2003-04-13, 19:02
Originally posted by Grahn
Tror definitvt på det om du partionerar upp dan i P+K och P+F, tror inte på det om du menar att man bara tittar på varje enskilt mål mat och tar tex varannat P+F och varannat P+K.

P+K lämpar sig bäst på morgonen.

Har funderat i de barnorna ja.
Alternativet är att just varann dag P+K och varann dag P+F, och att köra styrketräningen på P+K-dagarna.
Sista måltiden P+F alla dagarna och frukost P+K alla dagarna.

Har tänkt cykla kal. intaget kring 2000 kal (mellan 1500 och 2500) så att kroppen inte vänjer sig.
Ätardagar några veckor in i dieten max en gång varje/varann vecka ifall man känner sig sliten/det händer något speciellt.

Viveqa
2003-04-13, 19:08
Originally posted by Munter
Det är perfekt upplägg, jag brukar också tänka i de där banorna och det fungerar bra. Kolhydrater morgon och efter träningen (tränar förmiddag), sen lite kolhydrater först till middagen. Inget på kvällen eller före middagen.

Ta massa kort nu före, under och efter dieten ! Förra bulkiga korten såg jevla köttiga ut, vågar inte tänka på hur farlig du kommer se ut efter en diet.

Jag tror också att det kan fungera bra att käka P+K på förmiddagen och P+F därefter, tyvärr så förutsätter det att man kan träna på förmiddagen.
Har du testat upplägget med kvällsträning?

Tack, har inte kunnat styrketräna på ett tag, bara promenera, så jag har krymt lite, mest fett få vi hoppas =)

mangemani
2003-04-14, 09:37
nu har jag äntligen börjat deffen:
dagens kostschema ser ut så här:
har precis kommit hem från min morgonpromenad(tog en protec+ med vatten innan*blää*)sen blev det 100 gr havregrynsgröt(340 kcal)med mjölk och 2 äggvitor......snart innan träningen vet jag faktiskt inte vad jag ska äta(tänkte fråga er om det föresten?)sen efter blir det jasminris med protec+ och tonfisk.....sen till middag blir det pasta med tonfisk....på kvällen blir det eventuelt gröt eller en till protec+......det här ser väl bra ut=)?

är fan skitnervös hur resultatet kommer bli:(

King Grub
2003-04-14, 10:04
Originally posted by mangemani
nu har jag äntligen börjat deffen:
dagens kostschema ser ut så här:
har precis kommit hem från min morgonpromenad(tog en protec+ med vatten innan*blää*)sen blev det 100 gr havregrynsgröt(340 kcal)med mjölk och 2 äggvitor......snart innan träningen vet jag faktiskt inte vad jag ska äta(tänkte fråga er om det föresten?)sen efter blir det jasminris med protec+ och tonfisk.....sen till middag blir det pasta med tonfisk....på kvällen blir det eventuelt gröt eller en till protec+......det här ser väl bra ut=)?

är fan skitnervös hur resultatet kommer bli:(

Ser väl någorlunda ut. Jag tycker det är för variationsfattigt. Lite vitaminer i form av frukt och grönt skulle nog inte skada. Men bara du ligger på energiunderskott kommer du att gå ner. Har det inte hänt något om en vecka eller så får du helt enkelt strypa ett par 100 kcal per dag. Tvärtom om du rasar för fort.

Innan träningen: titta i en GI-tabell, välj någon kolhydratkälla med 70- i GI och ät något proteinrikt till det.

mangemani
2003-04-14, 14:14
blir 2 st bannaner direkt efter träningen och 1,5 dl jasminris ca 30 min efter för mycket snabba kolhydrater?

King Grub
2003-04-14, 14:19
Originally posted by mangemani
blir 2 st bannaner direkt efter träningen och 1,5 dl jasminris ca 30 min efter för mycket snabba kolhydrater?

Bananer är inte speciellt snabba.

1 gram snabba kolhydrater per kilo kroppsvikt brukar vara lagom, någon lägre vid deff. Direkt efter träningen är risken för att du lägger på dig fett dock minimal, så prova. Du kan också prova med en något mindre mängd och känna efter hur återhämtningen blir. Gå på känsla.

mangemani
2003-04-14, 19:32
är riskakor tillsamans med en protec bra att äta som sista måltiden på dagen?om inte,vad föreslår ni?

King Grub
2003-04-14, 19:43
Originally posted by mangemani
är riskakor tillsamans med en protec bra att äta som sista måltiden på dagen?om inte,vad föreslår ni?

Nej! Riskakor är toksnabba kolhydrater. Protecen är bra, men välj någon kolhydratkälla med långsamma kolisar om du vill ha dem alls. Titta i en GI-tabell och välj något med under 70.

mangemani
2003-04-14, 20:14
hmm,jasså,det visste jag inte,så då kanske man kankäka riskakor direkt efter träningen då iställe för bannaner?

vart får man tag i en sån där GI tabbel som du har nämt ett antal gånger nu?

King Grub
2003-04-14, 20:17
Originally posted by mangemani
hmm,jasså,det visste jag inte,så då kanske man kankäka riskakor direkt efter träningen då iställe för bannaner?

vart får man tag i en sån där GI tabbel som du har nämt ett antal gånger nu?

Ja, riskakor efter passet går jättebra.

Det finns en bra GI-tabell på Kolozzeum's huvudsida... :rolleyes:

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

mangemani
2003-04-14, 20:20
ojdå,hur kunde jag missa den tabellen,har ju glott igenom allt på denna sida:smash:

men alltså,hur funkar detta?ju högre GI desto långsammare kolisar eller?

King Grub
2003-04-14, 20:23
Originally posted by mangemani
ojdå,hur kunde jag missa den tabellen,har ju glott igenom allt på denna sida:smash:

men alltså,hur funkar detta?ju högre GI desto långsammare kolisar eller?

Nej, ju lägre desto långsammare.

Under 70 = långsamma.

70 - 100 = från halvlångsamma till snabba

100+ = riktigt snabba

140 = druvsockersnabbt

ZappaZ
2003-04-15, 13:11
gennerellt, när ska man käka snbba och när ska man käka långsamma?

King Grub
2003-04-15, 13:11
Originally posted by ZappaZ
gennerellt, när ska man käka snbba och när ska man käka långsamma?

Snabba=direkt efter ett träningspass. Långsamma=alla andra mål.

mangemani
2003-04-15, 13:54
vad anser ni om kostillskottet ripped fuel?

King Grub
2003-04-15, 14:06
Den som säljs i Sverige: tämligen värdelös. Den amerikanska varienten innehåller efedra.

mangemani
2003-04-15, 21:12
jag menar twinlabs ripped fuel.

så den ger inget resultat då?

mangemani
2003-04-15, 21:16
btw,har nu börjat min deff för 3 dar sen,och,heh,jag vet inte jag,men min kropp har svällt upp som fan!vad kan detta bero på?