handdator

Visa fullständig version : Realistisk viktminskning och hälsa för föräldrar


Paltkoma
2007-08-30, 21:24
Jag har hängt lite på Kolozzeum ett tag nu och noterat att de flesta som skriver här i huvudsak skriver om kost och träning, ofta med ganska så abmitiösa mål. Färre skriver om tidsbrist, matekonomi, signaler till barn när man äter osv (även om några sådana diskussioner finns).

Själv är jag en trebarnsfar som lyckats rycka upp mig och gå ned i vikt från sryga BMI 27 till BMI strax under 25 och fått upp min kondis så pass att jag kan jogga 5 km i alla fall. För ett träningsfreak är det här ingen konst, men för mig handlade konststycket om att hitta tid, energi och möjlighet medan jag skötte ett krävande heltidsjobb plus alla plikter hemmavid.

Jag har startat en blogg där jag tänker skriva lite om den sociala och psykologiska biten av att komma sig för att träna och komma tillbaka till normalvikt om man är en vanlig dödlig förälder som jag.

http://friskforalder.blogspot.com/

I bloggen har jag formulerat problemet för såna som mig så här:

Problemet:
Du vill
a) gå ned i vikt,
b) få bättre hälsa (bättre kondis, mer energi, mer styrka i rygg och axlar),
men
a) du har väldigt lite tid till träning och matlagning,
b) du kan inte använda alla dina pengar på superfin mat och preparat,
c) du har barn som du varken kan eller bör pådyvla lågenergikost och viktnoja.

Jag tänker ägna lite tid åt att formulera mig kring kopplingen mellan hälsa och vardagslivet som småbarnsförälder, i hopp om att kanske inspirera andra soffpotatisar.

Jag tar gärna emot förslag av er på forumet om intressanta ämnen att skriva om på en sådan här blogg. (Den ska inte i första hand handla om optimal kost och träning, utan om genomförbar kost och träning.)

Eddie Vedder
2007-08-30, 21:31
(Den ska inte i första hand handla om optimal kost och träning, utan om genomförbar kost och träning.)

Ett jätteintressant initiativ Paltkoma!:thumbup:

Jag skulle bara vilja påpeka dock, att texten i citatet gäller typ 90% av kolos kostdiskussioner skulle jag vilja säga.

Sällan sällan läser jag om påståenden och tips om "optimal" kost (hur en sådan kost nu kan tänkas se ut) här på forumet och har själv aldrig ens nämnt ordet knappt (och då skrriver jag ändå "hyfsat" ofta i trådar kring kost;)).
så genomförbar kost och träning tycker jag genomsyrar forumet mer än optimalitetsonani faktiskt.

Som sagt, kul initiativ och kul med inriktning på en lite annan målgrupp dessutom.:)

Paltkoma
2007-08-30, 21:40
Jag skulle bara vilja påpeka dock, att texten i citatet gäller typ 90% av kolos kostdiskussioner skulle jag vilja säga.

Jo, det är sant. (Tycker f ö att du skriver mkt bra). Men vad som är "genomförbart" skiljer sig uppenbarligen åt mellan såna som mig och såna som frågar efter om det är optimalt att dricka ett glas mjölk på kvällen under en deff. ;) Därav min blogg.

Rahf
2007-08-30, 21:58
Jo, det är sant. (Tycker f ö att du skriver mkt bra). Men vad som är "genomförbart" skiljer sig uppenbarligen åt mellan såna som mig och såna som frågar efter om det är optimalt att dricka ett glas mjölk på kvällen under en deff. ;) Därav min blogg.

Och de största fanatikerna får ofta reprimander också eftersom det inte är ett hälsosamt beteende att hänga upp sig så på träning och kost.

När jag kommenterar kostupplägg och i princip vad som helst så brukar jag alltid se det som att personen måste inse att allting ska vara så smidigt och funktionabelt som möjligt. Så försöker jag också leva själv. Inga bekymmer, inga besvär och man är lycklig var dag. Hakuna Matata!

Du förstår nog poängen med mitt inlägg ;) bra jobbat med kondisuppgången och gott initiativ med bloggen.

Paltkoma
2007-08-30, 22:04
Hur som helst, poängen är inte huruvida jag gav en exakt rättvisande bild utav inläggen här, utan om ni har några bra ämnes-ideer gäller det sociala och psykologiska; tid och pengar; signaler till barn osv.

Tolkia
2007-08-31, 08:28
Jag fattar faktiskt vad du menar. ;)

Ett förslag är att ta upp vikten av och fördelarna med planering när man skall koordinera fler liv än ett; vad man skall äta, se till att ingredienser finns hemma osv. En bekant till mig (som till skillnad från mig är gift och har ett par barn, och alltså borde veta vad han snackar om) beskrev nyligen att just planeringen hade varit nyckeln för honom när det gällde att styra upp kosten. Han och hans fru hade börjat skriva veckomatsedlar och storhandla, och detta hade gjort att mängden "halvfabrikats-panik-middagar" hade minskat enormt, vilket i förlängningen också fått hans midjdemått att minska en hel del.

En annan sak är hur man får barn att äta "nyttiga saker"; där finns det 10000000000 åsikter som spänner mellan "lätt" och "omöjligt" så det finns gott om utrymme för dig att spekulera ... (min egen teori är att det handlar om att låta dem testa många saker, och att låta dem vänja sig vid saker som kanske inte är "traditionell barnmat", typ pasta med ketchup - om inte annat tror jag att det påverkar hur de själva lägger upp kosten när de blir vuxna mer än man tror, t.ex. om grönsaker är en naturlig beståndsdel på menyn eller inte).

Så, två saker att spekulera kring ...

celtiC
2007-08-31, 09:38
Jag kan bara fortsätta att poängtera det Tolkia just skrev.
Planering!

Jag har mina två barn varannan vecka och vet en del om alla "problem" som detta skapar. Det är stress hem från jobbet, hämta på dagis, hämta på lekis, peta i dom mat, iväg till fotboll. Det är svårt att ta sig tiden att laga ordentligt mat.

För några månader sen när jag började tävla (i sport med viktklasser) så blev helt plötsligt kosten mycket mer viktig för mig och jag började läsa på och äta nyttigare. Nu har jag visserligen fördelen att jag tycker det är ganska kul att laga mat också.
Men det sättet jag har löst det på i stora drag.

Handla bara hem "riktig" mat. Dra inte till köpcentret när du är som hungrigast.
Dom gånger som du köper hem skit (lördagar, fest eller dylikt), se till att köpa bara för den kvällen och inte köpa på dig ett lager att ha hemma.

Sen på kvällarna efter jag nattat barnen så förbereder jag så mycket som möjligt för dagen efter och här tjänar jag mycket tid, det är ändå så stressigt på morgonen med trötta barn och kläder och allt runt omkring.
Jag dukar fram för frukosten, fram med tallrikar, skedar, havregryn osv.

Ett annat smidigt tips är frysta grönsaker, typ wok modell. Skapligt nyttigt, kalori fattigt och går väldigt fort att göra iordning.

Slimfit
2007-08-31, 10:00
Ämnen att ta upp:

- Hur får man partnern att förstå att alla i familjen får nytta av att "jag" får tid för mina träningspass? En tränad kropp är ju oftare friskare, piggare och orkar mer än en kropp som är fastvuxen i TV-soffan.

- Kan man laga olika rätter när man är på deff; en till familjen och en åt sig själv, eller är det tabu?

Paltkoma
2007-08-31, 19:32
Tolkia, celtic, slimfit - tack för tipsen. Jag har skrivit ett slags "manifest" nu i min blogg där jag försöker sammanfatta de faktorer som ska gå ihop, dels utifrån mina egna funderingar, dels utifrån era tips. Som sagt, tack! Läs gärna vad jag har skrivit!

h1tman
2007-09-01, 14:24
mamma "tvingade" mig att smaka på massor av konstiga saker när jag var liten samt att jag fick lov att äta grönsaker till varje måltid - det är jag väldigt glad över idag

h1tman
2007-09-01, 15:10
bra ide btw... lycka till

Paltkoma
2007-09-01, 17:32
bra ide btw... lycka till

Tack!

Nu har jag skrivit en text om att hushålla med självkontroll som en slags basförutsättning för att kunna göra förändringar i sina kostvanor.

Tolkia
2007-09-01, 18:26
Nu har jag skrivit en text om att hushålla med självkontroll som en slags basförutsättning för att kunna göra förändringar i sina kostvanor.
Det där tyckte jag var skitbra skrivet.

thatkrillesshow
2007-09-01, 18:56
mamma "tvingade" mig att smaka på massor av konstiga saker när jag var liten samt att jag fick lov att äta grönsaker till varje måltid - det är jag väldigt glad över idag

+(numret för hur många dagar jag levt:D)
Min föräldrar har sedan jag föddes tvingat (när jag va mindre) i mig massa "nyttigheter". Morötter, äpplen, vitaminer osv och aldrig haft läsk eller godis eller liknande hemma (jul o påskmust är den ända läsk jag har druckit hemma). När jag va mindre va jag såklart otroligt sur över det ibland, men nu e jag gryyymt tacksam och äter "nyttigt" med glädje;)
Du fattar vart jag vill komma va:D

thatkrillesshow
2007-09-01, 18:58
... istället för lördagsgodis så samlades familjen varje lördag framför tv:n o åt några bullar o pepparkakor, det va det onyttigaste som idislades här:D

Aasa
2007-09-01, 21:28
Jag tycker det ser lovande ut. Det du skrev om självkontroll kändes insiktsfullt och välformulerat.

Krokodil
2007-09-01, 22:34
Bra blogg! :thumbup:

MyungChul
2007-09-01, 23:10
Lätt, gott, nyttigt, smalt, barnvänligt, billigt.
Pasta bolognese. Tar inte lång tid att göra, barn gillar och det är så nyttigt man gör det.

Om du vill ha nyttiga recept med utförliga instruktioner och ungefärlig tisuppskattning som ändå inte är dyrt - fast samtidigt barnvänligt kan du PM:a mig. Hjälper gärna till när jag känner att jag kan göra skillnad. :thumbup:

Paltkoma
2007-09-02, 19:03
Lätt, gott, nyttigt, smalt, barnvänligt, billigt.
Pasta bolognese. Tar inte lång tid att göra, barn gillar och det är så nyttigt man gör det.

Om du vill ha nyttiga recept med utförliga instruktioner och ungefärlig tisuppskattning som ändå inte är dyrt - fast samtidigt barnvänligt kan du PM:a mig. Hjälper gärna till när jag känner att jag kan göra skillnad. :thumbup:

Nice! Jag har en plan för lite mer allmänna saker som jag tänkte skriva först, men längre fram i min skrivplan så ligger att ge förslag på mat. Jag kontaktar dig då. Det blir ju bättre om de praktiska tipsen kommer från fler än en person.

Idag har jag för övrigt skrivit om fördelarna med en långsam viktnedgång och ett av de starkaste argumenten är just att det är genomförbart med vanlig nyttig mat. Texten är inte särskilt revolutionerande för er här på detta forum, men tanken är att texterna ska fungera för även de lite mindre insatta. Mitt fokus ligger fortfarande på praktisk genomförbarhet i en hetsig vardag.

MyungChul
2007-09-02, 21:09
Jag skummade igenom din blogg lite, och jag undrar hur gamla dina barn är.

Paltkoma
2007-09-02, 21:42
Jag skummade igenom din blogg lite, och jag undrar hur gamla dina barn är.

0, 2, 5 år. Skrev nog det i första inlägget i bloggen. En mycket intensiv tid i livet.

Paltkoma
2007-09-03, 14:25
Nu har jag skrivit inlägget "Mätt-på-färre-kalorier-metoden" där jag fokuserar på mättnad som en förutsättning för genomförbarhet. Dessutom diskuterar jag olika typer av diet-råd i relation till föräldralivet.

Eddie Vedder
2007-09-03, 15:23
Nu har jag skrivit inlägget "Mätt-på-färre-kalorier-metoden" där jag fokuserar på mättnad som en förutsättning för genomförbarhet.

En sådan kost skulle ju faktiskt enkelt gå att sammanföra med en "lära-barnen-äta-grönsaker-insats". Alltså om du som förälder vill äta mat som innehåller få kcal men ger bra mättnad så lär ju troligtvis den kosten innebära en del potatis, grönsaker, fisk, gröt o.s.v. kanske?

Det är ju i allmänhet riktigt bra mat så om man är noga med att se till att ens barn får i sig tillräckligt med energi kan du ju faktiskt kombinera din "bantarmat" med att lära dina barn äta nyttigt. Kosten kan ju vara densamma sålänge man inte överför tänket om att äta kalorisnålt till sina barn om du förstår vad jag menar?

Paltkoma
2007-09-03, 15:33
En sådan kost skulle ju faktiskt enkelt gå att sammanföra med en "lära-barnen-äta-grönsaker-insats". Alltså om du som förälder vill äta mat som innehåller få kcal men ger bra mättnad så lär ju troligtvis den kosten innebära en del potatis, grönsaker, fisk, gröt o.s.v. kanske?

Det är ju i allmänhet riktigt bra mat så om man är noga med att se till att ens barn får i sig tillräckligt med energi kan du ju faktiskt kombinera din "bantarmat" med att lära dina barn äta nyttigt. Kosten kan ju vara densamma sålänge man inte överför tänket om att äta kalorisnålt till sina barn om du förstår vad jag menar?

Roligt att du ser denna potential. Rent näringslära-tekniskt är det ju inget revolutionerande över det som jag skriver, utan jag relaterar rätt så bakanta principer till en praktisk vardagssituation. Poängen är ju hela tiden att få det att synka med resten av familjen. Mina barn är utsatta för en daglig ät-grönsaker-och-frukt-kampanj, som går bra ihop med mina egna mål, precis som du säger.

Paltkoma
2007-09-04, 19:39
Nu har jag skrivit lite i bloggen om varför socker och sockersug är så mentalt krävande för alla sockertroll som vill gå på kaloriunderskott.

Paltkoma
2007-09-05, 19:04
Så där ja, nu har jag "förbättrat" tallriksmodellen också i min blogg. ;)

Eddie Vedder
2007-09-05, 20:17
Jag läste igenom hela din blogg i förmiddags och nu läste jag ditt senaste inlägg. Kan bara säga att jag tycker det är kanonbra på alla sätt. Inte bara det att den behandlar intressanta ämnen och innehåller bra tips o.s.v. Språket är bra, inläggen utfärliga men utan att bli tjatiga, ja det är bra skrivet helt enkelt och jag hoppas du fortsätter ett tag till.:thumbup:

Koloftw
2007-09-05, 21:11
Så där ja, nu har jag "förbättrat" tallriksmodellen också i min blogg. ;)

Läste igenom din blogg :). Jävligt trevlig läsning :thumbup:, bara det att jag inte höll med på alla punkter *whistle*.

Paltkoma
2007-09-05, 21:17
Läste igenom din blogg :). Jävligt trevlig läsning :thumbup:, bara det att jag inte höll med på alla punkter *whistle*.

Är mottaglig för konstruktiva synpunkter. Jag är säker på att det finns brister som jag inte ser själv.

Paltkoma
2007-09-05, 21:19
Jag läste igenom hela din blogg i förmiddags och nu läste jag ditt senaste inlägg. Kan bara säga att jag tycker det är kanonbra på alla sätt. Inte bara det att den behandlar intressanta ämnen och innehåller bra tips o.s.v. Språket är bra, inläggen utfärliga men utan att bli tjatiga, ja det är bra skrivet helt enkelt och jag hoppas du fortsätter ett tag till.:thumbup:

Tack så mycket. Jag har en lång lista med ämnen som jag hade tänkt skriva lite om.

Paltkoma
2007-09-06, 19:36
Nu har jag skrivit om kortsiktig mättnad vid måltiden och sociala anledningar till varför det är svårt att få till en mättnadskänsla under en stökig familjemåltid.

Nu har jag bara ett mättnads-trix kvar att skriva om innan jag övergår till att diskutera ork- och tidsmässigt hållbara former för träning. Så mycket att skriva om, så lite tid. ;)

Doris
2007-09-06, 21:40
a) gå ned i vikt,
b) få bättre hälsa (bättre kondis, mer energi, mer styrka i rygg och axlar),
men
a) du har väldigt lite tid till träning och matlagning,
b) du kan inte använda alla dina pengar på superfin mat och preparat,
c) du har barn som du varken kan eller bör pådyvla lågenergikost och viktnoja.



a, Laga mat i förväg tex 1 dag i veckan så lagar du mat för 1 vecka frammåt.

b, man kan gå ner i vikt på vilken kost som helst så länge totala energi behovet e lägre än förbrukningen (jag personligen drack både gainers o åt kebab flera ggr/vecka när jag deffade från 88-79kg)

c, ät husmanskost, låt ungarna äta samma mat som du äter ta mindre portioner, om du väljer o laga "din mat" en dag i veckan så behöver du bara micra din egen mat o låta ungarna äta "vanlig" mat.

Morty
2007-09-06, 23:59
Nåt som du verkligen kan göra är att tutta i dom att allting är gott. Det funkar, mamma gjorde det på mig. Resultat: allt är gott. Drömmen idag till lunchen var ju en sallad med kidneybönor, kikärtor, ruccola och röd lök <3

Så gör gärna det. "detta är gröna linser, dom är ännu godare än dom röda!"

Paltkoma
2007-09-07, 08:25
a, Laga mat i förväg tex 1 dag i veckan så lagar du mat för 1 vecka frammåt.

b, man kan gå ner i vikt på vilken kost som helst så länge totala energi behovet e lägre än förbrukningen (jag personligen drack både gainers o åt kebab flera ggr/vecka när jag deffade från 88-79kg)

c, ät husmanskost, låt ungarna äta samma mat som du äter ta mindre portioner, om du väljer o laga "din mat" en dag i veckan så behöver du bara micra din egen mat o låta ungarna äta "vanlig" mat.

ang. a, bra tips

ang. b och c, håller med, har skrivit ett par texter i min blogg om hur man kan göra det.

ang. b, om du gick ned med gainers (1000 kcal-gainers?) och kebab gissar jag att du har utomordentligt god ämnesomsättning.

ang. c, jag äter helst samma mat som barnen.

Paltkoma
2007-09-07, 08:27
Nåt som du verkligen kan göra är att tutta i dom att allting är gott. Det funkar, mamma gjorde det på mig. Resultat: allt är gott. Drömmen idag till lunchen var ju en sallad med kidneybönor, kikärtor, ruccola och röd lök <3

Så gör gärna det. "detta är gröna linser, dom är ännu godare än dom röda!"

Hur många år dröjde det innan du gick på det? ;) Mina barn har inte gått på allt än, men jag jobbar på det.

Doris
2007-09-07, 12:05
ang. a, bra tips

ang. b och c, håller med, har skrivit ett par texter i min blogg om hur man kan göra det.

ang. b, om du gick ned med gainers (1000 kcal-gainers?) och kebab gissar jag att du har utomordentligt god ämnesomsättning.

ang. c, jag äter helst samma mat som barnen.

angående att jag gick ner på kebab o gainers var ju att jag räknade på mina kalorier inget annat.

Kebab 700kcal 3 bananer 300kcal 1 L mjölk 400kcal, middag 100g pasta med kotlett 600 kcal, gainer 300 kcal :ca 2200-2300 kcal totalt = viktnedgång, för mig 2800 var mitt normalbehov på ca 88kg.

sen så e jag ju helt skogstokig, var ju hockey VM... suck under deffen blev det 4L cola o 300g chips, happ så jag var cp konsekvent på att förbränna alla mina överskotts kalorier så det blev 3 timmar på motions cykeln innan jag fick sova. men jag kan förstå om alla inte orkar med att vara så för det e slitigt.

Tillslut så slutade det med att jag nöjde mej med en burk cola o 50g chips till Hockeyn o så blev det bara 30-60 minuter på cykeln eller så hade jag varit smart o svultit mej lite innan så jag inte hamnade på överskott.

Jag lagade också separat mat till mej och min tjej när jag deffade. för hon e underviktig så jag kunde ju inte sätta henne på min deffmat.

Det viktigaste i grunden är ju att ha den mentala bilden av hur du ska se ut och hålla fast vid den så man har ett mål o sträva emot.

- Lycka till o kör hårt!

Paltkoma
2007-09-09, 19:57
Nu när jag har skrivit den 4e mätt-på-färre-kalorier-texten så tänker övergå till att skriva lite om realistisk träning för föräldrar. Har startat en tråd i träningsforumet om detta.

Eddie Vedder
2007-09-09, 20:02
Det är bra att du fortsätter att posta här när du skrivit en ny del i bloggen så jag inte glömmer att läsa. Många bloggar jag planerat att följa men så har jag glömt och vips är det tio långa inlägg och så skiter det sig.:D
Du har iaf en trogen läsare sålänge du uppdaterar här på kolo om dina nya blogginlägg.:thumbup:

Doctor Snuggles
2007-09-09, 20:35
Talas mycket om antioxidanter och fria radikaler när det gäller diet och hälsa, men det verkar inte vara lika sexigt att prata om glykation.
Kan vara intressant att kika lite på, bra för alla åldrar att känna till, men blir mer o mer relevant ju äldre man blir:

http://www.andersonclan.us/andersonclan_top/ages.html
http://www.methuselahfoundation.org/forums/archive/index.php/t-159.html
http://www.life-enhancement.com/article_template.asp?ID=1869

Paltkoma
2007-09-09, 21:22
Du har iaf en trogen läsare sålänge du uppdaterar här på kolo om dina nya blogginlägg.:thumbup:

Känns bra att du tar dig tid att läsa, ifall jag nu skulle få något allvarligt om bakfoten någon gång eller så. Fortsätter posta här.

Paltkoma
2007-09-09, 21:24
sen så e jag ju helt skogstokig, var ju hockey VM... suck under deffen blev det 4L cola o 300g chips, happ så jag var cp konsekvent på att förbränna alla mina överskotts kalorier så det blev 3 timmar på motions cykeln innan jag fick sova. men jag kan förstå om alla inte orkar med att vara så för det e slitigt.


3h. Respekt.

Paltkoma
2007-09-11, 11:01
Nu har jag skrivit ett inlägg i min blogg om vilka faktorer som kan vara värda att ta i beaktning när man ska välja träningsform.

Paltkoma
2007-09-11, 12:05
Talas mycket om antioxidanter och fria radikaler när det gäller diet och hälsa, men det verkar inte vara lika sexigt att prata om glykation.
Kan vara intressant att kika lite på, bra för alla åldrar att känna till, men blir mer o mer relevant ju äldre man blir:

http://www.andersonclan.us/andersonclan_top/ages.html
http://www.methuselahfoundation.org/forums/archive/index.php/t-159.html
http://www.life-enhancement.com/article_template.asp?ID=1869

Intressant. Fokus för min blogg är dock inte näringslära i sig utan det psykosociala runt omkring - hur man kommer sig för att orka och ha tid att genomföra förbättringar av sin hälsa.

Paltkoma
2007-09-13, 14:00
Oj, oj, oj. Nu har jag skrivit tränings-topp-listor i min blogg!

Paltkoma
2007-09-17, 15:21
Så där, nu har jag skrivit om att träna tidseffektivt.

Därefter ska jag skriva lite om planering.

Paltkoma
2007-09-21, 10:54
Nu har jag skrivit om planering i bloggen. För oss odisciplinerade spontan-ätare så är en planerad matdag a och o.

Paltkoma
2007-09-27, 21:24
Nu har jag skrivit ett inlägg om kvällsätande och stresshormoner i min blogg.

Eddie Vedder
2007-09-28, 05:21
Hur kommer det sig att du hänvisar mycket till Charlotte Erlanson-Albertsson? Jag har sett det i flera av dina blogginlägg, bl.a. där hon påstår att lightläsk gör oss hungrigare vilket inte har något egentligt vetenskapligt stöd så vitt jag vet.
Jag är alldeles för dålig på att granska froskning så jag kan inte uttala mig om hur pass kompetent hon är där (trots allt har hon ju tilldelats en forskartitel) men som person har jag väldigt svårt att ta henne på allvar. Det får mig tyvärr att ta hennes jobb på mindre allvar också.

Paltkoma
2007-09-28, 09:19
Hur kommer det sig att du hänvisar mycket till Charlotte Erlanson-Albertsson? Jag har sett det i flera av dina blogginlägg, bl.a. där hon påstår att lightläsk gör oss hungrigare vilket inte har något egentligt vetenskapligt stöd så vitt jag vet.
Jag är alldeles för dålig på att granska froskning så jag kan inte uttala mig om hur pass kompetent hon är där (trots allt har hon ju tilldelats en forskartitel) men som person har jag väldigt svårt att ta henne på allvar. Det får mig tyvärr att ta hennes jobb på mindre allvar också.

Mycket och mycket, två gånger. ;)

Har du träffat henne? Coolt isf. Det har inte jag. Jag vet bara att hon skriver rätt så lättfattliga och intressanta böcker. Vad är det som är oseriöst med hennes framtoning?

Den bok som jag refererar till är ju inte i första hand baserad på hennes egen forskning. Men hon är ju ansvarig för vilket (subjektivt) urval av forskning som hon stödjer sig på. Jag har dock ingen anledning att tro att hon förvrider forskningsläget om stress och ätande.

Jag gjorde lite nät-research om aspartam, hunger, aptit och ghrelin, och precis som du säger så verkar det vara långt ifrån klarlagt just det där med aspartamet, även om jag hittar en del sådana påståenden. De lite mer seriösa sammanfattningar av forskningsläget som jag hittat verkar faktiskt blåsa faran över för den tesen. Anledningen att jag tog upp detta var dock att inte bara hon utan även Paulun (och någon fler) skrivit om att aspartam ökar aptit. Antar att jag tänkte att de visste vad de talade om. De kanske skrev detta innan de senaste forskningsresultaten publicerats.

Men tesen om aspartam stämde mycket bra på mig. Jag har märkt att mina cravings minskat sedan jag slutade med light-läsk, samt att light-läsk på fastande mage gör mig ännu hungrigare.

Paltkoma
2007-09-28, 09:28
Ska modifiera mina texter om aspartam vid tillfälle. Tack för input.

Eddie Vedder
2007-09-28, 11:47
Jag har inte träffat henne, men det var inte så jag menade med "henne som person" utan mer hennes framtoning massmedialt.

Har du sett hennes hemsida t.ex.? Det är såna saker som helst enkelt ger mig en spontan känsla av att inte ta en professor på lika stort allvar.
Hon verkar mer sugen på att bli känd och få visa upp sig på något sätt.:Virro

Paltkoma
2007-09-29, 07:00
Jag har inte träffat henne, men det var inte så jag menade med "henne som person" utan mer hennes framtoning massmedialt.

Har du sett hennes hemsida t.ex.? Det är såna saker som helst enkelt ger mig en spontan känsla av att inte ta en professor på lika stort allvar.
Hon verkar mer sugen på att bli känd och få visa upp sig på något sätt.:Virro

Väldigt många forskare drömmer om att få stor uppmärksamhet kring sin forskning. Forskningsvärlden lockar fram narcissisten i vem som helst. Hon är bara en av de få som faktiskt fått göra det många skulle vilja göra. Utan att veta något om henne så verkar hon vara som forskare mest på den punkten. ;)

Hur som helst så har hon ett forskarteam och externa finansiärer. De resurserna får man oftast inte om man inte är bra.

Paltkoma
2007-10-02, 09:37
Nu har jag skrivit ett inlägg om att hantera känslor och tankar när det inte går som man hade tänkt sig med ätandet.

Paltkoma
2007-10-11, 19:53
Nu ska jag avslöja varför jag frågat en massa om förkylning här på kolo - jo för att jag höll på att skriva om förkylning och hälsoambitioner i min blogg. Nu är bloggtexten utlagd!

Paltkoma
2007-10-25, 12:34
Inspirerad av en del andra siter, där våg-nojan flödar mer än i detta forum, har jag skrivit ett litet inlägg om att använda våg och måttband i min blogg.

Paltkoma
2007-11-06, 10:41
Nu har jag skrivit en nytt inlägg i bloggen. Denna gång är det en recension av boken "Mat för hjärnan", som jag tycker har en livsbejakande inställning till mat.