handdator

Visa fullständig version : Nu tävlar jag


Sofia4_4
2007-08-30, 19:39
Nej, inte i Bodybuilding faktiskt men i en animationsfestival.

Vill ni, så kan ni rösta på min video

pleeezepleeze

http://www.bitfilm.com/festival/member.php?page=fd&fid=1242&id=111440&category_token=FL

King Grub
2007-08-30, 19:40
Neat-o! Lycka till!

LadyInsane
2007-08-30, 19:47
Jätteläcker. Du fick en femma!*kissass*

Kurash
2007-08-30, 19:48
Härlig musik, galen animation. Riktigt coolt.

Avesta
2007-08-30, 20:05
Tankar bakom den? Är nyfiken.

mathor
2007-08-30, 20:15
Jag ser Ignatius J Reilly.

Granatgiraffen
2007-08-30, 20:43
Rätt bra gjord, men fruktansvärt tråkig. Var tvungen att spola lite.

spange
2007-08-30, 21:48
tkr den var asskön:d blev lite beroende av att se den, har sett den 5 ggr nu, så jag antar att jag tycker om den skarpt haha, good luck:hbang:

vsson
2007-08-30, 22:04
Tyckte den var långseg och lite obehaglig. Men det är väl får att jag kanske inte fattar vitsen eller meningen bakom.

Helt klart välgjord dock.

Berguven
2007-08-30, 22:49
Du har en riktigt härlig stil i ditt tecknande. Riktigt mysigt att titta på.

Scratch89
2007-08-30, 23:07
Jag tyckte den var hemskt obehaglig. Om det inte hade varit för den glada musiken hade jag nog tyckt att den var jätte hemsk :(
Bra tecknat dock, riktigt, riktigt bra. :)

Batman
2007-08-30, 23:23
Inte min stil alls, men många saker facinerade mig.

Tex när en tanig gammal gubbe kommer släpandes på en vagn med en vältränad nisse och något som såg ut som ett jordklot (?)

Och en tant som växlade mellan 2 huvuden, räv-Jägare : antilop-Byte ?

Meningen bakom dessa innebörder skulle vara skoj att veta.


När jag ändå är här o skriver, är det bara jag eller har unga tjejer en tendens att be folk att göra saker utan någon motivering, Tex snälla snälla snälla rösta på min animation.
WHY !?

tjabon
2007-08-30, 23:34
Superhäftig, najs å skön !!
Man blir glad.
:)

Dav0d
2007-08-30, 23:50
Vette fan om man blir glad, men skön stil var det och intressant.

Kwon
2007-08-31, 00:30
Den där getingen var kuslig

Sofia4_4
2007-08-31, 06:02
Oj, vad många kommentarer. Tackar alla, och alla som har röstat.

Batman:
Det är inte bara du, jag har en tendens att be folk rösta på mig utan någon som helst motivering och det är helt ok om folk ge mig fingret för det. :D Och varför? Jo, för att alla andra som tävlar där gör så. Och nu har jag färre kompisar irl än vad jag har på Kolozzeum, så jag tänkte, why not.

Ok, lite förklaring angående musik videon. Jag hade tänkt göra det lite wierd. Jag blev inspirerad av musiken. De ljudeffekter de la till - koppen, blandaren, surplandet - ja, de var redan i låten. Och jag tänkte, fan, vilken konstigt låt, men på nåt sätt kan jag inte låta bli att lyssna på den. Tänk om jag kunde matchar det med en lika konstigt video.

Så jag tänkte - en video där det inte händer nåt, som i låten, utan allting bara flyter på, men det som flyter på berättar saker. Surplandet inspirerade mig att plasera den skumma karaktären i en miljö, kanske nån stans i Frankrike, på ett fik där det serveras bästa Caffé Latten. Alla har vi varit på sådana udda ställen utomlands, där man accepterar omgivningen som den är och njuter, oavsett vad som dyker upp.

Karaktärerna som går förbi - den gamla manen som drar kärran med sin son - Atlas, som är trött på att bära jorden på sina axlar. I den ännu mer dolda subtexten ska man tolka att det är egentligen inte Atlas, som är stor och stark, som bär på jorden, utan hans far, som är gammal och sliten har större styrka än sin son och drar båda sonen och jorden, när sonen är trött, motiverad av faderligt kärklek.

Den andra med gejshan - jag hade precis läst "En gejshas memoarer" och inspirerades av hur deras liv var. En gejsha försöker uppnå en total perfektion och det tränas hon till underr hela sitt liv. Med den illustrationen så har en gejsha lyckas förföra även en ängel med sin konst att vara perfekt. Dock ängeln är långt ifrån perfekt. Och dessutom kan han inte andas luften på jorden, därför måste han har en mask, vilket han gärna gör bara för att vara nära gejshan. Det är en udda och nostalgisk och lite pervers bild.

Illustrationen med skalbaggen och kärran med de udda karaktärerna. Det är också en berättelse om kontraster - Den smala killen är helt fascinerad av den tjocka killens kropp. Den tjocka killen har äntligen hittat den personen han kan vara sigsjälv med. Och just därför känns det på något sätt obehagligt också. För att åskådaren hittar inte motiveringen för detta fascination från den ena karaktären och nakenheten och öppenheten från den andra.

Den gula bi-liknande mannen är en grotesk karrikatyr på någonting "söt". Stora ögon, tjock, len...men äcklig. Han är charmig också, på ett äckligt sätt.

Kärran med lilla tjejen som matar de mänskliga hundarna är också en berättelse om kontrasterna. Tjejen med sin oskuld och kärlek till världen som den är, matar människohundarna med den mat de äter - pengar. Hon ifrågesätter inte det och är inte heller rädd, eftersom hon tror att det är så världen fungerar. Hundarna simboliserar de giriga som söker sig till folk som inte ifrågesätter deras regler, vilket de utnyttjar för matas med mer pengar. En tolkning av dagens samhälle och den politiska spelet i världen.

Kvinnan med de två huvudena är perfektionen av kvinnan som inte har bestämt sig vem hon är - är hon rovdjuret eller offret? Är hon djävulen eller ängeln?. Det att hon switchar simboliserar att hon är både och. Min tolkning av hur dagens samhälle försöker definera kvinnan och hur hon själv inte vet vad definitionen är.

Och sen mannen som dricker sin Caffe Latté gör ingenting. Det är en tolkning av hur vi själva är - vad vi ser för konstigheter varje dag, allt det här passerar framför oss och vi sitter med en fika i handen och tittar på och accepterar världen som den är, oavsett hur obehagligt eller skön den är.

Idén var, att antigen tolkar man illustrationerna som jag gjort eller så inte tolka det alls, utan uppleva miljön och den konstiga med allting. Men eftersom det inte finns någon story i sig kan filmen upplevas som tråkigt. Det är förståeligt. Meningen var att man ska uppleva flyttet på stan och det uttragna passerandet av olika karaktärerna så som huvudkaraktären - kaffedrickaren, gör.


Tack så mycket igen, till alla som har röstat och/eller kommenterad videon.

foxx
2007-08-31, 06:16
Shit, låg det så mycket tanke bakom den lilla filmen!?

Schysst film!

:thumbup:

manko
2007-08-31, 09:50
shit, det är som om någon dragit lite pot och blivit djup :D

tonedef
2007-08-31, 11:58
Grym!

Semiramis
2007-08-31, 12:28
Jag tycker den var fascinerande och mycket välgjord.

Juliette
2007-08-31, 12:34
Jag tycker den var fascinerande och mycket välgjord.

Samma här! Du hade också fått in bra djup i bilden, vilket jag tycker verkar vara jättesvårt!

Kan inte annat än ge dig 1000x:thumbup:

Du fick 5 stjärnor av mig med (för det fanns inte fler) :)

upf
2007-08-31, 13:20
Du är ju bara för grym! Lagom störd animation helt i min smak. :)

Hur lång tid tog den att göra?

Sofia4_4
2007-08-31, 16:29
tack alla.

Om man inte har tillgång till "gräss" men vill ändå bli lite djup å små deppigt - flytta till Småland, det funkade utmärkt för min del. :D (det var svar till manko)

Juliette, jag använde kamerablur och en del andra effekter. Jag animerade även det i olika plan - typ delade upp alla miljöer och karaktärer i flera plan och lekte med zoom och blur. allt detta i After Effects. Animationerna är gjorda i Flash annars.

Det tog mig en månad att göra allting.

kspr
2007-08-31, 16:43
Väldigt imponerande! Önskar jag hade sådana skills.

Eddie Vedder
2007-08-31, 18:09
Jag gillade den skarpt, särskilt nu när du la fram innebörden och tankarna bakom.

Själva utseendet på figurerna fick mig att tänka på Karl-Bertil Jonsson faktiskt.:D

Sofia4_4
2007-09-02, 13:30
Jag gillade den skarpt, särskilt nu när du la fram innebörden och tankarna bakom.

Själva utseendet på figurerna fick mig att tänka på Karl-Bertil Jonsson faktiskt.:D

kspr och Eddie, tack.

LOL, jo, de kanske påminner lite om hans still (Karl-Bertil Jonsson).

fintelligens
2007-09-02, 14:28
Riktigt fet :D Alla färger och rörelser passade ihop med alla ljud och musik.

Batman
2007-09-02, 17:22
Jag gillade den skarpt, särskilt nu när du la fram innebörden och tankarna bakom.

Själva utseendet på figurerna fick mig att tänka på Karl-Bertil Jonsson faktiskt.:D

Ah det är därför jag hatar animationsstilen, avskyr den fattiga julsagan.

Btw tack Sofia4_4 för att du lade fram dina tankar bakom animationerna, dom var intresanta och ganska lika det jag själv tänkte *rolleyes*

Sofia4_4
2007-09-02, 17:35
Ah det är därför jag hatar animationsstilen, avskyr den fattiga julsagan.

Btw tack Sofia4_4 för att du lade fram dina tankar bakom animationerna, dom var intresanta och ganska lika det jag själv tänkte *rolleyes*

LOL, jag hade inte i åtanke den Julsagan när jag tecknade animationerna. Jag ville ge karaktärerna en groteskt men ganska realistisk utseende, lite som karikatyrer.

Men jag förstår nu varför du får "bad vibes" av att se musik videon. :D

fintelligens: tack för det.

Jax
2007-09-02, 18:14
Riktigt bra Sofia. Tror att jag måste titta en gång till.

Sofia4_4
2007-09-30, 07:46
Nu är tävlingen slut och jag tänkte meddela vad som hände.
Jag vann inte tävlingen, men jag kom 4:a i top 5 Flash filmer, vilket var också kul:

http://www.bitfilm.com/festival/flash.php

tackar alla för att ni röstade.

Jarod
2007-09-30, 08:08
Grattis! :cheers:

Nitrometan
2007-09-30, 08:43
Grattis!!!!

Så nu har du tid att rita till "the BB world"? *whistle*

King Grub
2007-09-30, 08:47
Hurra va bra!

Sofia4_4
2007-09-30, 09:11
Tack så mycket, Jarod, Nitro och King Grub.
Visst är det bra! Jag hoppades att vinna en licens för Final Cut Pro men det var bara första plats vinnaren som fick alla priser. *whistle*
Jo, snart bli det nya teckningar i BB-world också. :)

Cilia
2007-09-30, 09:36
Grattis, duktigt jobbat

Sofia4_4
2007-09-30, 10:43
Grattis, duktigt jobbat

tackar, det är i stort sätt er förtjänst, för att ni har röstat. :)

ArcTiC
2007-09-30, 10:46
Mycket underhållande, lagomt bizarr och sjukt bra musik.

Metal_boy_
2007-09-30, 11:19
Hur mycket knark behöver man för att tycka det är kul att göra en sån film med en massa tankar och tolkningar kring saker och ting? :D

Sofia4_4
2007-09-30, 12:06
Hur mycket knark behöver man för att tycka det är kul att göra en sån film med en massa tankar och tolkningar kring saker och ting? :D

Inget alls, man behöver bara flytta till Småland. :D

klingen
2007-10-03, 13:55
Jag fatttade ingenting av den. Men jag gillar stilen den är tecknad på. Jättefin. Kunde kanske varit lite mindre krispig i färgerna.