Visa fullständig version : Hur länge behöver jag ligga på kalorieöverskott??
athleticc
2007-08-30, 17:18
Hej! Jag är ny här på forumet och har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!
Jag undrar hur länge muskeltillväxten efter ett styrkepass håller på? Dvs hur många dygn efter passet behöver jag ligga på kaloriöverskott för att muskeln ska växa? Tacksam för svar!
Bästa hade varit om du håller dig på kcal+ tills du nått din målvikt!
Proteinsyntesen efter ett pass är förhöjt med upp till 48timmar.
Du kommer (enligt erfarenhet av egen träning) inte bygga nämnvärt med att ligga på ett litet kcal+ några dagar hit eller dit.
Kötta på stenhårt och ät mycket, det blir lite extra hud men vill du bygga får du nog leva med det, ett tag, tills du dietat
Lycka till
Eddie Vedder
2007-08-30, 17:52
Jag undrar hur länge muskeltillväxten efter ett styrkepass håller på?
Den håller på hela ditt liv, 24 timmar om dygnet. Syntes (nybildning) och nedbrytning av all kroppens vävnader är processer som pågår parallellt livet ut.
Det viktiga om man vill öka i vikt är att dom anabola processerna (d.v.s. dom inlagrande/uppbyggande) överstiger dom katabola (förbrännande/nedbrytande) kraftigare och under längre tid. Det är då du ökar. Så även om det finns perioder där muskelproteinsyntesen är extra stimulerad, uppemot 48 timmar efter avslutat pass, så är det lämpligt att sträva efter att äta mer än du förbrukar varje dag.
Näringstiming kring träning är extra viktig och att få i dig rejält med energi direkt efter träning är en fördel för att minska nedbrytningen så snabbt du bara kan och låta den uppbyggande fasen ta överhand.*flex*
Så tipset är att låta ditt största energiintag vara timmarna efter avslutat träningspass samt att låta varje dag resultera i ett viss kcalöverskott, DOCK INTE GRISÄTNING!
Det sistnämnda kan inte nämnas tillräckligt ofta då vissa tror att ordet "bulk" innebär ett startskott för en hetsätning där man bara käkar allt som kommer i ens väg och tror att mer är bättre. Ligg på moderat överskott (kanske 400kcal?) varje dag så kommer det ge bra resultat om du äter en hyfsat välsammansatt kost och inte slarvar jättemycket med näringstiming och träning/vila.:thumbup:
athleticc
2007-08-30, 19:12
Tack för svaren! Jag har dock lite svårt att planera måltider och kcal-intag på dagar/kvällar/nätter pga av mitt yrke (arbetar som polis) men jag ska göra mitt bästa;)
Alfred Nobel
2007-08-30, 19:58
Tack för svaren! Jag har dock lite svårt att planera måltider och kcal-intag på dagar/kvällar/nätter pga av mitt yrke (arbetar som polis) men jag ska göra mitt bästa;)
Kör vidare på de ständiga korvmojarna och så käkar du något stadigt när du har tid, det löser sig :thumbup:
Om Coleman klarar det gör du också det :thumbup:
athleticc
2007-09-01, 10:55
Om Coleman klarar det gör du också det :thumbup:
Ska försöka, blev dock McDonalds inatt, kanske inte det bästa men det fanns inte så mycket att välja på;)
Alfred Nobel
2007-09-01, 11:03
Jora det finns en del olika menyer, jag förer Double QP & co :)
Handcuff
2007-09-01, 11:05
Ska försöka, blev dock McDonalds inatt, kanske inte det bästa men det fanns inte så mycket att välja på;)
Försök styra intaget till då du har tid att äta /är ledig. Ingen praktisk skillnad i att äta 2 eller 10 mål om dagen :thumbup:
Jora det finns en del olika menyer, jag förer Double QP & co :)
:laugh:
tja när du ska upp i vikt så e det viktigare att du äter än att du inte äter, dvs ett par cheeseburgare är bättre än INGEN mat alls.
Kommer ihåg när jag flyttade i våras åt bara skräpmat chips o riskakor i 3v, nog fan gick det bra iaf - hade inte bestick o skit. dock detta är inte rekommenderat under längre perioder om du vill att dina kolestrolvärden ska vara vettiga hehe!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.