handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig välja, historia eller religion?


Fed up
2007-08-30, 14:02
Ok, upprop imorgon så innan dess ska det vara beslutat!

Bakgrund för problemet:
Jag har, genom min kvinnliga list, lyckats bli antagen till både religionsvetenska grundkurs och Historia med kulturanalys, men jag kan ju bara läsa ett utav dem.
Jag hade bestämt mig för religion men fick panik när jag såg det mastiga schemat och eftersökte till historia också. Nu är jag rätt sugen på historia...också.
Jag ska bli högstadie- gymnasietlärare och har samhällsvetenskap som huvudämne.

Presentation av ämnena:
Historia:
http://www.edu.mah.se/IS101F/syllabus/
Om kursen från kursplanen
Kursen syftar till att studenterna efter genomgången kurs ska ha en förståelse för grundläggande historiska förändringsprocesser och deras konsekvenser för människors liv. Den skall också ge studenterna en första inblick i historiska metodfrågor.
Fördelar:
-Kursen hålls i Malmö, alltså lättare att ta sig dit, billigare då jag slipper åka buss
-Schemat är lite glesare, alltså fler lediga dagar då jag kan träna osv, billigare då jag inte behöver lämna Doris hos dagmatte mer än nån gång ibland
-Intressant ämne som jag gärna vill undervisa i
-Jag har bra kompisar som ska läsa den här kursen
-Vanlig kombination att ha historia-samhälle, alltså fler jobb att söka (förhoppningsvis)
Nackdelar:
-Det är väldigt mycket böcker, men bara ett par sidor ur varje ca 5-100 sidor ur varje bok, går ju visserligen att samköpa med kompisar osv.
-Hur ska jag kunna minnas alla jäkla grejer som har hänt? Jag är ett slappt as ju!


Religion:
http://www.teol.lu.se/student/kursmaterial.html
Om kursen från kursplanen:

Kursen behandlar i huvudsak religionerna islam, judendom,
kristendom, hinduism och buddhism samt deras spridning,
texter, läror och praktik. De olika religionernas utveckling i
Europa avhandlas och begrepp som mystik och modernitet
diskuteras. Kursen syftar till att studenten ska öva upp
förmågan att kritiskt reflektera över religion, andlighet och
livsåskådning i dagens värld. Utöver behandlingen av
världsreligionerna utformas kursen kring olika teman och
religionsvetenskapliga metoder (argumentationsanalys samt
beteendevetenskapliga och etiska teorier och metoder) och
strävar efter att ge medvetenhet om grundläggande
hermeneutiska problem. Teman som kan tas upp är t.ex.
religion och våld, nyandlighet och sekterism, genus och
religion, moralens grund, religionskritik, samt religion i
vardagen som socialt fenomen.
Fördelar:
-Jätteroligt, intressant ämne
-Lite mindre vanlig kombination att ha samhälle-religion alltså färre att konkurera med
-Vill gärna undervisa i detta ämnet
Nackdelar:
-Jag måste åka till Lund=dyrt och bökigt
-Jag måste leja dagmatte oftare=dyrt och bökigt
-Schemat är rätt späckat, ur mina mått mätt, är rädd att kursen kommer vara svår och krävande, jag är ett slappt as, som sagt.

Jag känner kanske lite mer för religion men det känns praktiskt mycket enklare med historia och det är ju kul också och....jag önskar att jag bara fick läsa båda, det hade varit sååå mycket lättare. Det jag väljer nu måste jag läsa upp till C-nivå. Jag kan iof. läsa en termin av det jag inte väljer nu efter det att jag är klar, om jag inte får jobb, men då har jag läst 5 år på raken och är kanske inte så sugen på det.

HJÄLP!

Fatalist
2007-08-30, 14:05
Religion! Ett väldigt intressant ämne som är viktigt att förstå sig på även idag.

Eddie Vedder
2007-08-30, 14:08
Jag håller med Fatalist, dessutom tror jag att du kommer tjäna pengar i jämförelse med tre års studielån i vilket fall. Så även om religionen kanske kommer innebära att det kostar lite mer än historian kanske det är mer ekonomiskt gångbart än att flytta till Lund och leva på CSN-lån i tre år.

Tycker dock inte pengarna skall avgöra vad du studerar, du verkar vara mest intresserad av religion och borde således ta det.

coxie
2007-08-30, 14:08
Religon så du kan sekularisera folket i en tidig ålder.

LadyG
2007-08-30, 14:11
Historia. Satsa på en kombination som inte alla andra har, så blir du mer konkurrenskraftig.

Dessutom är historia kul, det är ju inte bara kungalängden utan en massa dramatik inte bara i Sverige utan även resten av världen. Historia, om man har rätt lärare, är jätteskoj!

Om man förstår sin historia blir det lättare att förstå sin samtid :)

Snafu
2007-08-30, 14:13
Historia måste ju vara ett av hatämnena i gymnasiet (ja det finns några underliga typer som faktiskt gillade att läsa om svenska kungar, egypten och krig i Poltava - samma muppar som gillar andra världskriget och röstar på SD i vuxen ålder).

Religion var ju ändå halvintressant då det öppnade för diskussioner. Men samtidigt bör du ju ha i åtanke maximering av att hitta lediga jobb. Om du GILLAR historia och ändå kan tänka dig lära ut historia, samt att det ger dig mest jobb - go for it. Ditt största intresse är väl ändå samhällsvetenskapen och man kan ju inte få allt man vill här i världen :Ö

Eddie Vedder
2007-08-30, 14:15
Om man förstår sin historia blir det lättare att förstå sin samtid :)

Typ den motiveringen jag skulle ge om religion också.:D Dom går ju hand i hand, dom flesta stora händelserna för oss människor genom historien har ju med religion och ideologier att göra. Så det är såklart ett svårt val mellan två jätteintressanta ämnen.:)

Fed up
2007-08-30, 14:15
Jag håller med Fatalist, dessutom tror jag att du kommer tjäna pengar i jämförelse med tre års studielån i vilket fall. Så även om religionen kanske kommer innebära att det kostar lite mer än historian kanske det är mer ekonomiskt gångbart än att flytta till Lund och leva på CSN-lån i tre år.


Det där med pengarna och tre år förstår jag inte riktigt? Jag kommer ha läst i fem år när jag är färdig, oavsett vad jag väljer. Mig veterligen från inte religionslärare mer betalt än historialärare, men man lär nog få tillräckligt för att kunna betala av sina lån nån gång (hoppas jag).
Jag ska inte flytta till Lund oavsett vad, här flyttas inget.

Historia. Satsa på en kombination som inte alla andra har, så blir du mer konkurrenskraftig.

Dessutom är historia kul, det är ju inte bara kungalängden utan en massa dramatik inte bara i Sverige utan även resten av världen. Historia, om man har rätt lärare, är jätteskoj!

Om man förstår sin historia blir det lättare att förstå sin samtid :)

Historia är den vanligaste kombon med samhällskunskap, så nu säger du emot dig själv. I övrigt håller jag med dig helt, historia och samhällskunskap hänger ju ihop liksom. Men det gör ju religionen också...:cryout:

gibfel
2007-08-30, 14:17
Historia. Satsa på en kombination som inte alla andra har, så blir du mer konkurrenskraftig.

Dessutom är historia kul, det är ju inte bara kungalängden utan en massa dramatik inte bara i Sverige utan även resten av världen. Historia, om man har rätt lärare, är jätteskoj!

Om man förstår sin historia blir det lättare att förstå sin samtid :)


+1 HISTORIA!!!

LadyG
2007-08-30, 14:17
Historia är den vanligaste kombon med samhällskunskap, så nu säger du emot dig själv. I övrigt håller jag med dig helt, historia och samhällskunskap hänger ju ihop liksom. Men det gör ju religionen också...:cryout:

Det trodde jag religion/samhäll var? Isf blir det ju trassligt :)

Och läsa alla tre var du inte så sugen på..? :)

Eddie Vedder
2007-08-30, 14:17
Det där med pengarna och tre år förstår jag inte riktigt? Jag kommer ha läst i fem år när jag är färdig, oavsett vad jag väljer. Mig veterligen från inte religionslärare mer betalt än historialärare, men man lär nog få tillräckligt för att kunna betala av sina lån nån gång (hoppas jag).
Jag ska inte flytta till Lund oavsett vad, här flyttas inget.

Oj förlåt, jag läste "C-nivå" och tänkte att utbildningen är tre år. Men fortfarande är ju poängen densamma, jag tror du tjänar på att pendla jämfört med att flytta oavsett om det är tre eller fem år.

jwzrd
2007-08-30, 14:18
Religion för tusan, det är extra relevant just nu (förutom att det är våldsamt intressant).

gibfel
2007-08-30, 14:20
2/3 säger Historia. Det talar för sig sjävt:D

Tolkia
2007-08-30, 14:27
Om du måste läsa det upp till C-nivå så ta för guds skull det som du känner mest för, om det så är aldrig så liten skillnad. Det är jobbigt nog att skriva uppsats etc. i ett ämne man verkligen genuint gillar.

(Edit: Jag skulle ha valt religion, men det är bara för att jag själv tycker att det verkar mer lajbans.)

Cilia
2007-08-30, 14:32
pssttt
du vet att stadierna inte finns kvar i skolan va?



mvh
vän av ordning

Cilia
2007-08-30, 14:42
Nu ska jag svara på din fråga
Jag tycker du ska läsa religion för det var det du ville.
Att det är ett mastigt schema känns som ett svagt argument för att byta studieplan.
Nu menar jag svagt för att läsa det du eg vill

Kurash
2007-08-30, 14:42
Jag har hört att alla religioner ska avskaffas. Kör på historia, det blir aldrig gammalt.

Ärligt talat, historia är vansinnigt intressant. Och som tidigare sagts så går allt i cykler, "who controls the past now, controls the future" som Zack de la Rocha skulle säga. Nackdelen med att läsa historia i skåne skulle väl vara Dick Harrison, som har ovanan att ta sig vissa friheter med både den ena och det andra. Han är dessutom Sveriges osexigaste man enligt säkra källor.
Tänk vad roligt att sitta framför History Channel och bara mysa.

Stoltz
2007-08-30, 14:48
Jag har nyss läst ett år Teologi (Religionsvetenskap) -
Det är otroligt intressant, och du kan se all bullshit i media snabbare :D

Man får faktiskt en otroligt utvecklad syn på religiöst betingade problem i samhället, och även kultur och historia är en stor del av Religionsvetenskap. Du kommer troligen också läsa Religionssociologi och Religionspsykologi, vilket kommer ge dig väldigt bra möjligheter att förstå utvecklingen av religion på ett samhälligt plan, m.m

Dock har jag inte läst historia, så jag kan inte uttala mig om det.

Ta det du tycker är roligast. Jag hade valt Religion, men det är pga mitt intresse för det.

PS. Du kommer också att märka att eftersom folk har hört generella drag om en religion så tror de sig vara experter. Men jag misstänker att det är så om allting. DS.

Axmode
2007-08-30, 17:14
Religionsvetenskap is the shit. Galet kul och disskutera med alla övertroende präster som läser i samma grupp.

Fed up
2007-08-30, 18:32
Det trodde jag religion/samhäll var? Isf blir det ju trassligt :)

Och läsa alla tre var du inte så sugen på..? :)

Nej, nej, historia-samhälle är en sån där klassisk gymnasielärarekombo.

Nu har du allt slarvläst, damen, jag vill ju helst av allt läsa båda. Först skulle jag bara ha högstadie eller, ursäkta Cilia,grundsskolans senare år och då behöver man bara ha 40 p i ett ämne för att få undervisa i det, så då tänkte jag läsa 40 p religion och 20 historia, men på gymnasienivå, som jag har lagt till nu, måste man ha minst 60 p i ett ämne. Får jag inget jobb efter utbildningen och om jag orkar kan jag läsa 20 p till, sen är mitt csn slut.

OBS: jag vet att 20 p idag heter 30 p, men jag är så van att räkna så och blir helt förvirrad när jag börjar räkna om+att alla här nog inte vet det och kanske blir förvirrade.

Oj förlåt, jag läste "C-nivå" och tänkte att utbildningen är tre år. Men fortfarande är ju poängen densamma, jag tror du tjänar på att pendla jämfört med att flytta oavsett om det är tre eller fem år.

Till c-nivå tar ju tre terminer, inte tre år. Oavsett så ska jag inte flytta, Lund är en skitstad (att bo i, mysig att strosa i), min sambo och alla mina kompisar bor här, mina jobb är här. Det tar tio min med tåget så flytta har aldrig varit ett alternativ.

Om du måste läsa det upp till C-nivå så ta för guds skull det som du känner mest för, om det så är aldrig så liten skillnad. Det är jobbigt nog att skriva uppsats etc. i ett ämne man verkligen genuint gillar.

(Edit: Jag skulle ha valt religion, men det är bara för att jag själv tycker att det verkar mer lajbans.)

Ja, jag funderar på att kunna smita undan cuppsatsen genom att läsa två terminer religionsvetenskap och sen en termin islamologi eller nåt sånt, jag tror man får göra så och det vore rätt skönt tror jag.

pssttt
du vet att stadierna inte finns kvar i skolan va?



mvh
vän av ordning

Klart jag vet, på lärarutbildningen får man onda ögat om man råkar nämna ord som "mellanstadiet", men jag tror folk här tycker det är enklare om jag skriver "högstadiet" istället för "grundskolan senare år". Gymnasiet finns ju dock kvar.

--

Tack alla för era fina motiverande svar! Historian må ha vunnit omröstningen men religionen vann ju helt klart på kvalitetssvar (kvalitet är alltid bättre än kvantitet vet ni)! Jag är jäkligt peppad på religionen nu, det är ju det jag vill mest egentligen och nu har jag ju hittat dagmatte! Dessutom kan jag ju läsa historia i efterhand, om inte så på kvällstid samtidigt som jag jobbar eller nåt sen.