handdator

Visa fullständig version : Alkohol + träning


Spawn
2007-08-30, 07:15
Jag tränar 5 dagar i veckan ca 1 timme stenhårt och har sedan en tid tillbaka lagt av med alkoholen helt men nu är jag sugen på att följa strömen en helgdag. Om jag drar i mig ca 4 öl på 1 kväll hur mycket förstör detta min själva träning?

Låt oss säga att jag ska dricka på fredag och tränar kl 11 på fredagen, börjar dricka runt 9 på kvällen hur mycket påverkas veckan/dagens träningspass?

Mvh/Spawn

Eddie Vedder
2007-08-30, 07:26
Hur länge sökte du?

Det startas alkoholtrådar jämt jämt jämt. Varför super du inte bara på och tar konsekvenserna? Helt sjukt hur man kan gå runt och fundera över vad det eventuellet ställer till med.

Du super skallen av dig om du har lust, det mår inte kroppen bra av men du kommer ju inte tyna bort heller.

Ett sökord du kan testa är t.ex. "alkohol".

Ignatius72
2007-08-30, 07:27
Jag tränar 5 dagar i veckan ca 1 timme stenhårt och har sedan en tid tillbaka lagt av med alkoholen helt men nu är jag sugen på att följa strömen en helgdag. Om jag drar i mig ca 4 öl på 1 kväll hur mycket förstör detta min själva träning?

Låt oss säga att jag ska dricka på fredag och tränar kl 11 på fredagen, börjar dricka runt 9 på kvällen hur mycket påverkas veckan/dagens träningspass?

Mvh/Spawn

Drick du fyra öl och njut av det. Kommer inte påverka dig ett skit. Hade Johan Wissman frågat mig samma sak om det är ok att dricka fyra bärs ikväll så hade jag sagt nej. Låt bli, det har ingen positiv effekt. Men jag utgår ifrån att du är en vanligt hederligt tränande motionär.

Spawn
2007-08-30, 07:30
Hur länge sökte du?

Det startas alkoholtrådar jämt jämt jämt. Varför super du inte bara på och tar konsekvenserna? Helt sjukt hur man kan gå runt och fundera över vad det eventuellet ställer till med.

Du super skallen av dig om du har lust, det mår inte kroppen bra av men du kommer ju inte tyna bort heller.

Ett sökord du kan testa är t.ex. "alkohol".

Jag sökte men ville veta om man super och tränar samma dag samt hur det påverkar veckans träning men om du kan hitta en sådan tråd var god och gört

Eddie Vedder
2007-08-30, 08:45
Jag sökte men ville veta om man super och tränar samma dag samt hur det påverkar veckans träning men om du kan hitta en sådan tråd var god och gört

Och varför tror du inte du hittat något svar? Jo därför att det givetvis inte finns. Hur uppmäter du effekten av en veckas träning? Är träningeseffekten densamma vecka efter vecka? Vilka faktorer spelar in för en bra effekt av veckans träning? Du kan svina lös en hel helg och troligtvis få okej träningsresultat om du sköter dig optimalt undernyktra dagar, på samma sätt kan en nykterist träna ner sig fullständigt.

Det finns tio miljoner alkoholtrådar och ingen har ett svar. Man dricker så mycket man vill, inget fel i att dricka alkohol. Det är som sagt, i mina ögon, ganska sjukt att man inte ens kan festa utan att börja fundera över såna här saker.

Spawn
2007-08-30, 08:53
Och varför tror du inte du hittat något svar? Jo därför att det givetvis inte finns. Hur uppmäter du effekten av en veckas träning? Är träningeseffekten densamma vecka efter vecka? Vilka faktorer spelar in för en bra effekt av veckans träning? Du kan svina lös en hel helg och troligtvis få okej träningsresultat om du sköter dig optimalt undernyktra dagar, på samma sätt kan en nykterist träna ner sig fullständigt.

Det finns tio miljoner alkoholtrådar och ingen har ett svar. Man dricker så mycket man vill, inget fel i att dricka alkohol. Det är som sagt, i mina ögon, ganska sjukt att man inte ens kan festa utan att börja fundera över såna här saker.

Okey :P men rent styrkemässigt sprit lr öl? Vill lixom inte förlora min enorma styrka

Alfred Nobel
2007-08-30, 09:02
Eddie Vedder, Man dricker så mycket man vill, inget fel i att dricka alkohol. Det är som sagt, i mina ögon, ganska sjukt att man inte ens kan festa utan att börja fundera över såna här saker.

+1

Du bestämmer själv över dina val här i livet, vi kan bara påverka ditt beslut. Däremot finns det inga direkta bevis (så vitt jag vet) på hur alkoholen påverkar muskeluppbyggnaden i en mindre konsumation, i en större utrsäckning drabbas däremot levern som tvingas prioritera alkholnedbrytning och den normala fettförbränningen går ur funktion? Fast den nivån hamnar du inte på efter en kvälls fylla

Därför är lagras mer fett i samband med alkohol i kroppen? (kanske är ute och cyklar)

Lev livet och är du ett minsta tveksam får du helt enkelt dricka vatten och dansa dig svettig. Träningen är inte allt här i livet :thumbup:

Alfred Nobel
2007-08-30, 09:04
Styrkan påverkas nog inte. Alkholen kanske gör dig trött dagen därpå. Har du sovit dåligt en natt och känner dig mör i kroppen är prestations nivån kanske inte överst på listan. Men styrkan försvinner inte på första taget.

Det är både alkohol i sprit och öl? Volym skiljer dem åt, alkoholen är t.ex. mer koncentrerad i ren vodka.

Handcuff
2007-08-30, 09:21
Okey :P men rent styrkemässigt sprit lr öl? Vill lixom inte förlora min enorma styrka

Vaddå förlora styrka? Tror du man kan säga vad som du förlorar mest styrka på :confused:
Här får du lite vetenskapliga siffror:
2 glas öl = -8kg i knäböj.
1 glas rödvin = -3kg pushdowns.
10cl wiskey = -6kg i bänkpress.
6 folköl = +7kg i marklyft!!!

Alfred Nobel
2007-08-30, 09:26
Vaddå förlora styrka? Tror du man kan säga vad som du förlorar mest styrka på :confused:
Här får du lite vetenskapliga siffror:
2 glas öl = -8kg i knäböj.
1 glas rödvin = -3kg pushdowns.
10cl wiskey = -6kg i bänkpress.
6 folköl = +7kg i marklyft!!!

Hahahaha, en sexa brandy's då? *grr27*

nutz
2007-08-30, 10:39
Vaddå förlora styrka? Tror du man kan säga vad som du förlorar mest styrka på :confused:
Här får du lite vetenskapliga siffror:
2 glas öl = -8kg i knäböj.
1 glas rödvin = -3kg pushdowns.
10cl wiskey = -6kg i bänkpress.
6 folköl = +7kg i marklyft!!!

Ta marklyftet till ex.. förlorar man 7 kg av sitt 1RM omedelbart eller måste man bli bakfull först(om så är fallet, vad definieras som bakfull)?

Kan styrkeförlusterna motverkas med EsaPro?

groddddaan
2007-08-30, 11:20
Och varför tror du inte du hittat något svar? Jo därför att det givetvis inte finns. Hur uppmäter du effekten av en veckas träning? Är träningeseffekten densamma vecka efter vecka? Vilka faktorer spelar in för en bra effekt av veckans träning? Du kan svina lös en hel helg och troligtvis få okej träningsresultat om du sköter dig optimalt undernyktra dagar, på samma sätt kan en nykterist träna ner sig fullständigt.

Det finns tio miljoner alkoholtrådar och ingen har ett svar. Man dricker så mycket man vill, inget fel i att dricka alkohol. Det är som sagt, i mina ögon, ganska sjukt att man inte ens kan festa utan att börja fundera över såna här saker.

håller med man måste våga he sig ut ochså, förjävligt med dom som bara stänger in sig och har träning och kost i skallen dygnet runt.

Eddie Vedder
2007-08-30, 11:24
håller med man måste våga he sig ut ochså, förjävligt med dom som bara stänger in sig och har träning och kost i skallen dygnet runt.

Jag ser inget måste där heller, även det är ju ett val. Jag menar mest om man vill ut och festa och tycker om det så känns det sjukt att t.o.m. försöka lägga upp festandet efter eventuell träningspåverkan.

Att hålla sig skapligt nykter är ju en bra idé i vilket fall.:)

groddddaan
2007-08-30, 11:28
Jag ser inget måste där heller, även det är ju ett val. Jag menar mest om man vill ut och festa och tycker om det så känns det sjukt att t.o.m. försöka lägga upp festandet efter eventuell träningspåverkan.

Att hålla sig skapligt nykter är ju en bra idé i vilket fall.:)

nee festen lär ju knappast bli rolig om man ska gå runt med ångest och ha träningen i bakhuvvet. men jag klankar inte ner på folk som inte dricker alkohol de är ju ett smart val, men inte om man väljer bort de pga man är så insnöad i träningen

gibfel
2007-08-30, 14:13
Alkohol har ingen positiv inverkan på kroppen ur byggarsyfte. Så enkelt är det ju bara men om man är motionär så är det skit samma. Om du tränar på absolut elitnivå så skippa alkohol precis som alla andra gör på den nivån.
Är man riktigt seriös så blir det inget mer festande under träningsperioder helt enkelt.

nypan
2007-08-31, 18:24
Jag fundear som du över detta och jag tror man prövar sig fram. Du reagerar säker på ett sätt om du super 2 dagar i helgen jag jag på ett annat. Pröva på en tid sen provar du vara nykter samma tid och så kan du göra lite antekningar över ja....det du vill :)


lycka till

Slartibartfast
2007-12-30, 23:00
Vill man vara på den säkra sidan, så flyttar man fram träningen till dagen efter drickandet (förutsatt att man inte är väldigt bakis). Bättre att träna när alkoholen är ur kroppen än att träna och sen förstöra allt genom att dricka en massa sprit.

Tror knappast träning som inte är i direkt anknytning till alkoholintag (dvs, börja dricka några timmar efter gymmet) påverkas nämnvärt (om vi snackar vettiga mängder alkohol. Inte en korg bärs).

Enda principen jag har med alkohol är att jag inte dricker på kvällen om jag tränat på dagen.

Så på nyårsafton blir det inget benpass.

Raschmus
2007-12-31, 11:12
Enda principen jag har med alkohol är att jag inte dricker på kvällen om jag tränat på dagen.

Så på nyårsafton blir det inget benpass.

Varför? Jag menar, jag tränar istort sett ALLTID innan jag super. Då känner jag mig fräschar och laddad för att kunna slagga en kväll och unna mig lite schtek och dunk.
"Förstör" alkoholen just det träningspasset då, eller?

Haxtall
2007-12-31, 11:57
I innebandyn fick vi alltid höra att alkoholen, eller åtminstne effekterna av den, ligger kvar i kroppen upp emot 11 dagar och påverkar prestationen därefter. Om det stämmer har jag inga belägg för. Fast skulle det vara så antar jag att den negativa effekten spelar mindre roll efter så lång tid. Framförallt i en lagidrott, då kan man ju alltid skylla på andra...*whistle*

En annan intressant uppgift jag snappat upp är att tränar man dagen efter man supit, så ska tydligen bakiseffekten skjutas upp. Antagligen för att kroppen inte hinner återställa och bryta ner de ämnen man förtärt kvällen innan. Vilket ger det en större anledning att ta ut en vilodag dagen efter och köra rehab genom kosten. :thumbup:

Slartibartfast
2007-12-31, 12:10
Varför? Jag menar, jag tränar istort sett ALLTID innan jag super. Då känner jag mig fräschar och laddad för att kunna slagga en kväll och unna mig lite schtek och dunk.


ok?

"Förstör" alkoholen just det träningspasset då, eller?

Mer eller mindre, ja.

regus
2007-12-31, 12:40
Träna dagen efter>Träna samma dag

Presterar mer eller mindre lika bra (i gymet) som vanligt dagen efter.

Eddie Vedder
2007-12-31, 13:36
En annan intressant uppgift jag snappat upp är att tränar man dagen efter man supit, så ska tydligen bakiseffekten skjutas upp. Antagligen för att kroppen inte hinner återställa och bryta ner de ämnen man förtärt kvällen innan.

Det tror jag inte stämmer. Att hård fysisk ansträngning på bakfyllan är negativt för kroppen är det inget snack om men egentligen av motsatt anledning till den du nämner.
Just alkoholförbränningen är konstant, du kan varken hämma eller öka på den i någon nämnvärd mängd.

Däremot hämmas alla andra processer som behöver fungera vid träningen, fettoxidation och glukosmetabolismen t.ex. Så dessa hämmas till förmån för alkoholoxidation och inverkar såklart negativt. En rejäl fylla med fysisk aktivitet (mycket dansande eller att man fyllepromenerar två mil:D) kan t.o.m. leda till hypoglykemi eftersom blodglukosbalansen försämras när alkoholförbränningen prioriteras av levern.

Durre
2007-12-31, 17:40
Alkohol är inte bra för träningen men på mig själv märks ingen skillnad eller så är den så liten att det inte märks.

Handcuff
2007-12-31, 17:42
Varför? Jag menar, jag tränar istort sett ALLTID innan jag super. Då känner jag mig fräschar och laddad för att kunna slagga en kväll och unna mig lite schtek och dunk.
"Förstör" alkoholen just det träningspasset då, eller?

Detta låter lite kul med tanke på din ålder :D

tp_88
2007-12-31, 17:57
Jag förstår fortfarande mig inte på den här jävla hysterin. Satsar man seriöst så vet man att droger inte är bra för träningen och avstår eller använder det så sällan att det inte kommer ha någon praktisk betydelse. PLS...! säger jag bara

Raschmus
2008-01-01, 12:07
ok?


Erhm, ja?

Detta låter lite kul med tanke på din ålder :D

Jag vill inte låta som en Pitpro, keps kille som dricker ljumna slotsöl var och varannan helg och snusar Xos mint. Fick det låta lite fel kanske.:smash:

Annars är det väl, ärligt talat, inget märdvärdigt eller outstanding att kunna ta sig ett järn eller två på snart fyllda 16år?

Nog talat om det. Back to topic. Några andra funderingar över mitt privtliv får vi ta det någon annan stans ;)
Träning ftw. :D *flex*

kavalen
2008-01-11, 16:34
Ska jag tala för mig själv så kan jag känna mig seg om jag dricker på rejält två dagar i rad, håller jag mig till en dag brukar jag ändå vara alert och stark till träningspassen. Måndagar brukar kännas tunga då jag super två dagar i rad och slavar med kost osv.

Degpekka
2008-01-12, 06:14
Jag förstår fortfarande mig inte på den här jävla hysterin. Satsar man seriöst så vet man att droger inte är bra för träningen och avstår eller använder det så sällan att det inte kommer ha någon praktisk betydelse. PLS...! säger jag bara

danke.

Denstillasittande
2008-01-12, 15:15
Jag dricker rätt mycket och ofta, blir dessutom oftast rätt dålig dagen efter så träning är inte att tänka på, mat blir de fast i väldigt små mängder. Detta plus jag tränar lite då och då när jag jag känner för att gör att jag inte få mycket till resultat.
Får mycket motion genom jobbet tack vare de är väldigt fysiskt, är lite kämpigt att tvinga i sig all mat man behöver på måndagen men det går, sedan äter jag bra hela veckan för att börja om när helgen kommer.

Meister
2010-10-16, 14:56
4 öl. Fan vad nice om man lyckas bli berusad på det.

Drack 5-6 liter öl igår. Tror inte det är så bra för träningen..

ceejay
2010-10-16, 16:38
oroa dig inte meister. Alkoholtrycket som infinner sig 2 dagar efteråt väger upp. :)

Meister
2010-10-16, 22:21
oroa dig inte meister. Alkoholtrycket som infinner sig 2 dagar efteråt väger upp. :)

Goodie =D

Mineur
2010-10-16, 22:53
Vaddå förlora styrka? Tror du man kan säga vad som du förlorar mest styrka på :confused:
Här får du lite vetenskapliga siffror:
2 glas öl = -8kg i knäböj.
1 glas rödvin = -3kg pushdowns.
10cl wiskey = -6kg i bänkpress.
6 folköl = +7kg i marklyft!!!

blir att börja klunka folköl då!

EIGuapo
2010-10-17, 15:26
4 öl. Fan vad nice om man lyckas bli berusad på det.

Drack 5-6 liter öl igår. Tror inte det är så bra för träningen..

Jag dricker oftast på tom mage och då räcker det med 2öl så snurrar det till bra i skallen :thumbup:

Cerberus
2010-10-17, 15:38
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

har druckit tre helger i rad nu sen jag läste den artikeln. Optimerar insulinkänslighet och minskar min risk för alzheimers!:D Försöker dock hålla drickandet på måttlig nivå, roligt är det iaf...förutom idag...ajaj mitt huvud.

mbruhn86
2010-10-17, 22:57
Ja vad ska man säga?! Först så förstår jag inte varför man ska välja bort den godaste drycken i världen för att man är nojjig för att tappa massa styrka ;) nädu tränar du inte för att tävla så drick du dina 3-20 öl om helgen! Det gör jag och jag är fan lika stark på måndagen som jag va på fredagen! Om inte lite starkare! :O