handdator

Visa fullständig version : Crossfit


Iron claw
2007-08-29, 21:21
Har läst lite om träningsfilosofin "Crossfit" efter att ha besökt deras hemsida (www.crossfit.com). Är det någon här som har någon erfarenhet av denna typ av träning? Är det bara en upphottad variant av cirkelträning?

krellik
2007-08-30, 06:31
Har läst lite om träningsfilosofin "Crossfit" efter att ha besökt deras hemsida (www.crossfit.com). Är det någon här som har någon erfarenhet av denna typ av träning? Är det bara en upphottad variant av cirkelträning?

Hur skulle det kunna vare en upphottad variant av cirkelträning när det för typ nån dag sen var 6 x marklyft singlar som dagens tränings form.

Det är en träningsform som försöker kombinera styrkelyft, olympiska lyft, löpning av olika slag, gymnastik, etc och hävdar att grundlägande färdigheter i varje disciplin kommer att göra dej mer "fit" än att "bara" vara elit inom en av dom. Vilket man kan säga vad man vill om. Hursomhelst så har alla som håller på med kampsport erfarenhet i regel av liknande "gränsöverskridande" fys och det är den här typ av "crosstraining" som är nödvändigt. Sen kan man säga vad man vill om just crossfit, lite kult mentalitet, dålig progression i vissa lägen samt man har mkt mkt lättare att genomföra det mesta om man redan är ganska stark, det kan vara svårt att bygga den styrka som krävs om man bara gör deras WOD (workout of the day)

Med det sagt så kan man stjäla många av deras WODs eftersom de är väldigt bra "conditioning". Dock så handlar ju allt om mål, om man gör det för att man är bodybuilder eller bara vill höja sin maxstyrka så är det fel träningsform och man kommer bli besviken på det.
Å andra sidan om man är ute efter en allround stark fys och kör typisk bodybuilding pass kombinerat med lite långdistans löpning på måfå, isånafall är crossfit så överlägset för det syftet att det inte ens är roligt.

Jag skulle själv slå ett slag för materialet på www.rosstraining.com som i mina ögon är överlägset crossfit. Speciellt hans böcker.

Einar Brown
2007-12-15, 13:05
Jag har provat detta i ungefär ett halvår. Jag följer inte deras schema slaviskt, men tränar ungefär som de gör med en kombination av klassiska lyft (som mark och knäböj), övningar med kroppsvikt (som dips, chins, armhävningar, knäböj utan vikter) kondition (hopprep, löpning mm) och kettlebells (som dock sällan ingår i crossfits s k "wods").

Jag håller inte på med bodybuilding utan tränar för att få en bra allround fysik och som komplement till kampsport. För det syftet är "Crossfit" den helt överlägset bästa metoden jag prövat.

Ironbabe
2007-12-15, 13:12
Fick syn på en infolapp på FC där man fick prova på Crossfit gratis och det tänker jag göra! Verkar vara en rolig och krävande träning vilket passar mig perfekt. Har länge sökt efter en träningsform (utöver min styrketräning) som passar mig då jag inte är någon aerobic/spinning/stepup/bodypump bla bla tjej och vad jag kunde läsa på infolappen så är det vad jag sökt efter! Återkommer när jag varit där och provat :thumbup:

MTnewbie
2007-12-15, 13:28
Finns det några svenska crossfitgym?

Einar Brown
2007-12-15, 13:36
Tror det finns ett med "licenscierade" instruktörer på en kamsportsklubb vid Slussen i Stockholm. Finns säkert fler.

Annars är ju fördelen med det här sättet att träna att du enkelt kan bygga ett eget gym. Du behöver en skivstång med vikter, räck är köra chins och dips samt några kettlebells om du vill. Sen är det bara att kolla dagens program på crossfits hemsida eller ännu hellre hitta på ett eget.

Iron claw
2007-12-18, 20:53
Hur skulle det kunna vare en upphottad variant av cirkelträning när det för typ nån dag sen var 6 x marklyft singlar som dagens tränings form.

Det är en träningsform som försöker kombinera styrkelyft, olympiska lyft, löpning av olika slag, gymnastik, etc och hävdar att grundlägande färdigheter i varje disciplin kommer att göra dej mer "fit" än att "bara" vara elit inom en av dom. Vilket man kan säga vad man vill om. Hursomhelst så har alla som håller på med kampsport erfarenhet i regel av liknande "gränsöverskridande" fys och det är den här typ av "crosstraining" som är nödvändigt. Sen kan man säga vad man vill om just crossfit, lite kult mentalitet, dålig progression i vissa lägen samt man har mkt mkt lättare att genomföra det mesta om man redan är ganska stark, det kan vara svårt att bygga den styrka som krävs om man bara gör deras WOD (workout of the day)

Med det sagt så kan man stjäla många av deras WODs eftersom de är väldigt bra "conditioning". Dock så handlar ju allt om mål, om man gör det för att man är bodybuilder eller bara vill höja sin maxstyrka så är det fel träningsform och man kommer bli besviken på det.
Å andra sidan om man är ute efter en allround stark fys och kör typisk bodybuilding pass kombinerat med lite långdistans löpning på måfå, isånafall är crossfit så överlägset för det syftet att det inte ens är roligt.

Jag skulle själv slå ett slag för materialet på www.rosstraining.com som i mina ögon är överlägset crossfit. Speciellt hans böcker.

Vad är skillnaden mellan crossfit och rosstraining? varför är rosstraining bättre tycker du?

krellik
2007-12-19, 00:21
Vad är skillnaden mellan crossfit och rosstraining? varför är rosstraining bättre tycker du?

Äpplen och päron.

Först och främst, crossfit är en träningsstil med en klar ide om exakt vad som ska tränas och hur det ska göras. Det är också ganska random i hur de tränar.

Rosstraining är inte en "stil" på samma sätt, det är en kille som skriver väldigt bra böcker angående träning helt enkelt.

Det som gör att det blir naturligt att jämföra "metoderna" är att både crossfit och Ross betonar att man ska träna flera olika fysiska kvalliteter, en kombination av varierad "conditioning" med styrketräning.

Nu anledningarna varför jag tycker att Ross material är bättre är först och främst att i hans material ger han läsaren möjligheten att själv konstruera sin träning och hans nyckelord är i princip att allt alltid ska anpassas efter sina omständigheter och han försöker helt enkelt ge läsaren möjligheter till att göra detta.
Crossfit är ofta ganska redskapskrävande medans Ross material mkt enklare går att anpassa efter de redskap man har tillgång till.
Yterligare en faktor är att crossfit kan ha en ganska "kult" betonad mentalitet, de har en del konstiga ideer ibland om olika saker och det som har tyckts bland de stora tyckarna är helig sanning, Ross är raka motsatsen så att säga...

Men i grund och botten är det två hemsidor med -väldigt mkt- grattis material som man kan lära sig mkt av. I crossfits fall så kan man ju följa det helt grattis tex. Crossfit är bland annat starka på att blanda in gymnastiska moment och tyngdlyftningsmoment. Rossfit å andra sidan har väldigt starkt material när det gäller kroppsviktsövningar, hantlar, sandsäckar, mm.

Min rekomendation är att utnytja båda sidornas gratisfunktioner eftersom båda kan vara guldgruvor. Sen om man ska betala för något så får man -mkt- mer av de 3 produkter som Ross säljer än man får om man betalar för crossfits journal. Ross böcker och film är helt enkelt snuskigt bra och prisvärda.

Honken
2007-12-19, 00:43
Crossfit's träningsidéer är jävligt bra och väldigt breda i min åsikt, men när det gäller den tekniska sidan av utförseln av alla övningar så är de väl mindre bra.

Inget slår dock 'instruktionsvideorna' man hittar på YouTube om man skriver power clean.

Pamparius
2007-12-19, 01:24
Crossfit passar ju bra som konditionsträning för till exempel kampsport, men deras maxstryrketräning är ju inte fantastisk direkt.

z_bumbi
2007-12-19, 06:39
Crossfit passar ju bra som konditionsträning för till exempel kampsport, men deras maxstryrketräning är ju inte fantastisk direkt.

Det funkar väldigt dåligt som konditionsträning, uthållighet och mjölksyra är det som tränas och det är brukar inte vara någon större mening med att köra så ospecifka övningar om man sysslar med en idrott.

krellik
2007-12-19, 13:10
Rubbish.

Först och främst är rutinerna i deras WOD bättre för styrka än vad man faktiskt ser utföras i vanliga gym av 90% av de som tränar...

Sen när det gäller konditionen så finns det flera som fått bra resultat av Crossfit när det gäller just detta. Här har vi ett exempel: http://www.gymjones.com/knowledge.php?id=8

Slutligen när det gäller kampsport så är det väldigt användbart som -kompliment- till kampsportsträning. Något som borde vara uppenbart eftersom det är väldigt många högprofills kampsportstränare som är anslutna till crossfit (som jag personligen hellre lyssnar på i det här ämnet än en moderator med en nalle...). MMA som är min sport tex är -extremt- generell sport, de sportspecifika övningarna får mer än nog nötning i drillning och sparring, den komplimenterande fysen görs bäst genom träning för styrka, muskeluthålighet och energisystemen.

....Både Rosstraining och crossfit är så långt före "Svenne varianten" att köra byggar inspirerad träning på gymmet 3-4 pass i veckan för att sen gå ut och köra jogging i slingan för "kondition". Så långt framför att det blir löjligt.

Yankeee
2007-12-19, 13:33
....Både Rosstraining och crossfit är så långt före "Svenne varianten" att köra byggar inspirerad träning på gymmet 3-4 pass i veckan för att sen gå ut och köra jogging i slingan för "kondition". Så långt framför att det blir löjligt.

Beror självklart på vilka mål man har och hur man tränar. Det handlar snarare om kunskap, erfarenhet och färdigheter hos invididen, inte vilket program man kör.

krellik
2007-12-19, 13:37
Beror självklart på vilka mål man har och hur man tränar. Det handlar snarare om kunskap, erfarenhet och färdigheter hos invididen, inte vilket program man kör.

Jogging och byggarprogram hämtade från Body (där man sen lägger tonvikten på de muskler man gillar bäst eller som ens ego trivs bäst med) är en kombination från helvetet. Allt är bättre än det.

Yankeee
2007-12-19, 13:38
Jogging och byggarprogram hämtade från Body (där man sen lägger tonvikten på de muskler man gillar bäst eller som ens ego trivs bäst med) är en kombination från helvetet. Allt är bättre än det.

Vem eller vad säger att man måste träna så (och ha den inställningen) bara för att man inte kör crossfit, rossnrachel, eller motsv?

krellik
2007-12-19, 15:07
Ingen. Men det är vad jag noterar att de allra flesta gör.

Kör man med en klok metod så är det naturligtvis bra, jag skiter fullständigt i namn.

z_bumbi
2007-12-19, 15:56
Rubbish.

Först och främst är rutinerna i deras WOD bättre för styrka än vad man faktiskt ser utföras i vanliga gym av 90% av de som tränar...

Sen när det gäller konditionen så finns det flera som fått bra resultat av Crossfit när det gäller just detta. Här har vi ett exempel: http://www.gymjones.com/knowledge.php?id=8

Slutligen när det gäller kampsport så är det väldigt användbart som -kompliment- till kampsportsträning. Något som borde vara uppenbart eftersom det är väldigt många högprofills kampsportstränare som är anslutna till crossfit (som jag personligen hellre lyssnar på i det här ämnet än en moderator med en nalle...). MMA som är min sport tex är -extremt- generell sport, de sportspecifika övningarna får mer än nog nötning i drillning och sparring, den komplimenterande fysen görs bäst genom träning för styrka, muskeluthålighet och energisystemen.

....Både Rosstraining och crossfit är så långt före "Svenne varianten" att köra byggar inspirerad träning på gymmet 3-4 pass i veckan för att sen gå ut och köra jogging i slingan för "kondition". Så långt framför att det blir löjligt.

Moderatorn med en nalle diskuterade iofs träning med en landslagstränare i brottning så sent som i går samt tränar tydligen inte på vanliga gym.

Jag diskuterar också crossfit och inte "ross"-träning som jag inte har kollat så mycket på.

Är man idrottare ska man självklart jämföra sig andra idrottare och inte slumpvis person som tränar motionsträning, att styrketräning skulle ge någon bättre effekt på konditionen för en som redan har något så när tränad på den fronten är nästan helt uteslutet.

Einar Brown
2007-12-21, 10:42
När det gäller Crossfit och uthållighet så tränar man ju inte konditionsträning av typ långdistanslöpning. Däremot intervallträning som ger just den typ av uthållighet som behövs om man håller på med kampsport, 3/5 minuter hårdkörning, 1 minut vila i 20 minuter. Precis som en match med 3/5 minuters ronder.

Och visst är träningen "ospecifik". Enligt Crossfit själva är det en av de stora poängerna med träningen. Dock måste jag säga att allt fokus på bålstyrka och explosivitet gör den till hyfsat specifik för just kampsport.

Att träningen är ospecifik har, enligt Crossfit, gjort att den är så populär bland exempelvis brandmän.

Sen skulle jag vilja lägga till att Crossfits wods inte alls är så slumpmässiga som det kanske verkar. De följer ett väldigt detaljerat system som man kan läsa om exempelvis här:

http://www.crossfit.com/journal/library/06_03_CF_Template.pdf

Betar
2007-12-21, 19:12
Tycker Crossfit har ett rätt intressant upplägg, då dom blandar allt från tung styrke-/tyngdlyftning till cardio och kroppsviktövning.

Sen en gång när jag var inne på deras hemsida så läste jag att P.J Benn baserar sin träning efter just crossfits upplägg. Och för er som inte vet så är han med i ufc och var även världsmästare i brasiliansk jujutsu (stavning?). Kul att veta kanske? :)

diskonto
2007-12-21, 19:14
Crossfit är inte till för att bli absolut starkast i världens på ME eller absolut bäst på triatlon, däremot är det till för att skapa atleter som NÄSTAN är bäst på dessa traditionellt långt ifråm varandra liggande träningsformer. Vad crossfit gör, som nästan är unikt för crossfit, är att dom förkastar tanken på att man behöver träna styrka och uthållighet för sig - rätt upplagd träning kommer att ge dig träning inom alla metaboliska vägar SAMTIDIGT. Alltså träna både lågenergiträning samt ME med samma typ av metodik. Ungefär samma tankar som Tabata kom fram till i sin berömda studie om intervaller. Dessutom gör slumpartigheten i träningen att kroppen dels återhämtar sig galet fort (prova att köra efter WODsen i nån/några månader och se att ni inte längre får träningsvärk av sig 5-5-5-3-3-3 knäböj!), dels ständigt är beredd på vad som helst, må så vara 10km löpning, 30 sittryck på tid, eller "Fran" 21-15-9 av thrusters och pullups. Okej, jag tar tillbaks det sista: "Fran" blir man aldrig ordentligt förberedd för... :-)

Sen finns andra fördelar med crossfit, tex skalbarhet för anpassning med vitt varibla åldersgrupper eller styrkeförutsättningar.

För mer info om tankarna bakom Crossfit läs det material som finns gratis på crossfit.com (What is crossfit) samt de artiklar i CFJ som handlar om konditionsträning samt grunmetodik för Crossfit.

Ross har mycket bra tankar, men det jag stör mig på är att han har så förtvivlat svårt att förenkla sitt koncept - det gör det för svårt att ta till sig för den stora massan. Tex behöver man faktiskt inte per nödvändighet separera hantelryck i mängder med olika, likartade, utföranden. Det gör prgrambyggnaden till en för svår uppläggningsprincip. Men visst är hans böcker (särskilt de om kroppsviktsträning tycker jag) mycket läsvärda.

diskonto
2007-12-21, 19:38
En annan mycket positiv effekt av Crossfit är att om man följer deras WOD någotsånär plus tex en uppvärmning (varför inte Crossfits "officiella" uppvärmning 3 varv av 10-15 repetitioner pullups, dips, GHD situps, armhävningar, Overhead Squats och Samson stretch) är den minskade tidsåtgången åt träning: Det är oerhört sällan ett träningspass kommer upp i mycket mer än 30 minuter, INKL omklädning/dusch, men ändå kan jag nästan garantera att man för det mesta flyttar ganska mycket vikt. Jämför detta med det nämnda svenneträningsupplägget (inte bara svennar förresten: har sett det hos rätt många som tycker dom är "proffs" på träning): 3-4 styrketräningspass a en timme och två 45 minutersvarv i löpspåret per vecka. Jag LOVAR att Crossfit kommer att ge mer ökningar i styrka och uthållighet till en bråkdel av tidsåtgången. Dessutom finns alltid möjligheten till hemmapass om man inte kan komma iväg till gymmet. Varför inte tex "Mary" (max number of rounds in 20 minutes of 5 handstand pushups, 10 one legged squats, 15 pullups) eller "Cindy"?

Man kan aldrig gömma sig bakom att bara träna sina goda sidor, utan dom förbaskade olympiska rycken och muscle-upsen dyker liksom vare sig man vill eller inte... På detta sätt blir man en mer fulländad atlet än ma skulle kunna blivit utan slumpen (det är ju såklart inte slump vad som dyker upp, men det är i vilket fall som helst bortom ens påverkan)

Sparven
2007-12-21, 21:38
Min personliga erfarenhet av crossfit är sedan i sommaras. Fick lite coach tips från en tränare men annars har jag kört på med några polare. Mycket varierande övningar, högt tempo tills du spyr*drool* och du kör på tid, sen kan du köra så du försöker slå din egen tid.
Ruggit bra konditions träning är det, ger bra uthållighet och en bra balanserad styrka enligt mig. Själv brände jag otroligt mycket fett i sommar av "crossfit" liknande träning och var sjukt kul. Kan rekomendera. :thumbup:

Iron claw
2007-12-22, 08:22
Crossfit är inte till för att bli absolut starkast i världens på ME eller absolut bäst på triatlon, däremot är det till för att skapa atleter som NÄSTAN är bäst på dessa traditionellt långt ifråm varandra liggande träningsformer. Vad crossfit gör, som nästan är unikt för crossfit, är att dom förkastar tanken på att man behöver träna styrka och uthållighet för sig - rätt upplagd träning kommer att ge dig träning inom alla metaboliska vägar SAMTIDIGT. Alltså träna både lågenergiträning samt ME med samma typ av metodik. Ungefär samma tankar som Tabata kom fram till i sin berömda studie om intervaller. Dessutom gör slumpartigheten i träningen att kroppen dels återhämtar sig galet fort (prova att köra efter WODsen i nån/några månader och se att ni inte längre får träningsvärk av sig 5-5-5-3-3-3 knäböj!), dels ständigt är beredd på vad som helst, må så vara 10km löpning, 30 sittryck på tid, eller "Fran" 21-15-9 av thrusters och pullups. Okej, jag tar tillbaks det sista: "Fran" blir man aldrig ordentligt förberedd för... :-)

Sen finns andra fördelar med crossfit, tex skalbarhet för anpassning med vitt varibla åldersgrupper eller styrkeförutsättningar.

För mer info om tankarna bakom Crossfit läs det material som finns gratis på crossfit.com (What is crossfit) samt de artiklar i CFJ som handlar om konditionsträning samt grunmetodik för Crossfit.

Ross har mycket bra tankar, men det jag stör mig på är att han har så förtvivlat svårt att förenkla sitt koncept - det gör det för svårt att ta till sig för den stora massan. Tex behöver man faktiskt inte per nödvändighet separera hantelryck i mängder med olika, likartade, utföranden. Det gör prgrambyggnaden till en för svår uppläggningsprincip. Men visst är hans böcker (särskilt de om kroppsviktsträning tycker jag) mycket läsvärda.


Om man vill lära sig mer om att träna enligt Crossfit-konceptet, var hitta info? Finns tydligen på deras hemsida, men finns det "klubbar" eller gym här som sysslar med denna typ av träning?

diskonto
2007-12-22, 10:28
Jag tror inte det finns några certifierade crossfitgym i Sverige, men Crossfit Journal är ett bra ställe att börja, liksom hemsidan. Crossfit som koncept sysslar främst med ledarledd gruppträning, så utan crossfitgym får man köra själv på sitt vanliga gym/hemma eller slå sig ihop med nån eller några polare.

Tillägg till informationen är att Crossfitkonceptet kan modelleras mot exempelvis mer Styrka (se exempelvis Max Effort Black Box från performancemenu.com) eller tyngdlyftning (se performancemenu.com's WOD). Crossfits forum är en utmärkt resurs för att se hur man kan få Crossfit att passa just dig, beroende på vad du är ute efter.

Iron claw
2007-12-22, 11:52
Jag tror inte det finns några certifierade crossfitgym i Sverige, men Crossfit Journal är ett bra ställe att börja, liksom hemsidan. Crossfit som koncept sysslar främst med ledarledd gruppträning, så utan crossfitgym får man köra själv på sitt vanliga gym/hemma eller slå sig ihop med nån eller några polare.

Tillägg till informationen är att Crossfitkonceptet kan modelleras mot exempelvis mer Styrka (se exempelvis Max Effort Black Box från performancemenu.com) eller tyngdlyftning (se performancemenu.com's WOD). Crossfits forum är en utmärkt resurs för att se hur man kan få Crossfit att passa just dig, beroende på vad du är ute efter.

Tack, diskonto! performancemenu.com är en riktigt bra hemsida! mycket bra info där. En kort fråga. Hittar dock inte Max Effort Black Box. Var?

diskonto
2007-12-22, 12:45
Finns i tidningen Performance Menu (Motsvarande Crossfit Journal, men mer inriktad på tyngdlyftning samt hälsa/mat). Går också at köpa som separat artikelserie.

Tengo
2008-01-18, 00:37
Det finns två affilierade(?) Crossfitgym i Stockholm.
Balance Fitness Center - http://www.balancetraining.se/klass_crossfit.php
CrossFit STHLM - http://www.fightercentre.com/klubb.asp?klubb_id=33

Tengo
2008-01-18, 00:56
Tränad själv under ett par månader och följde ett vanligt splitt program vilket var det tråkigaste jag har gjort och jag kan förstå varför folk bara orkar en månad och sen lägger ner. Efter lite letande så hittade jag gymjones.com och sen till crossfitHQ och följde WOD i ett par månader och det är så sjukt mycket roligare än "vanlig" styrke/tyngd lyftning. Sedan december så har jag börjat gå på ett CFgym här i Tempe och om man som jag kommer från lagsport (hockey) så är det lättare och roligare att träna i grupp vilket CF är alldeles utmärkt för samt att det är lite lättare att pressa lite hårdare varje gång om man har någon att tävla med inte bara en klocka.
Kan bara konstatera att jag har blivit starkare, snabbare och uttåligare sedan jag började med crossfit. Har kanske gått upp ett eller två kilon men har fördelat om ett antal kilon till muskler.