handdator

Visa fullständig version : Träning vid deff tung eller lätt


norpx
2003-04-13, 09:05
Ej ej. Jobbar på med min deff.

Kör igenom kroppen på 4 dagar i veckan och kör badminton nån morgonpromenad och nåt jogging pass i veckan.

Frågan är dock tung eller lätt träning vad brukar ni köra?

Jag körde innan med 12 reps men efter ökat proteinet och fettet så beslutade jag mig för börja köra nånstans runt 6 istället. Detta har gått bra i ca 3 veckor men dock börjat känna mig lite sliten nu så ska ta en lugn vecka.

Men frågan kör ni tok tungt eller går ni ner å kör mer högreppare under dieten?.

Mvh Marcus

:bpump:

Munter
2003-04-13, 09:08
Jag kör få reps oavsett diet...

Everest
2003-04-13, 09:43
Om du känner att du har tillräckligt med energi i kroppen för att köra lågreps så skulle jag rekommendera det. Känner du dej lite sliten så kan du höja repsantalet lite.

King Grub
2003-04-13, 11:23
Jag tycker man skall sträva efter att slippa sänka vikterna så länge det bara är möjligt under en deff, om inte annat för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Barbastark
2012-05-08, 15:24
Råden vid deff är ju numera tung styrketräning (antar det menas runt 5reps). Finns det någon anledning till detta förutom att det inte är lika glykogentömande och energikrävande som mer högreps?

Pretorian
2012-05-08, 16:59
Jag tror det kan vara bra att fortsätta på samma sätt som innan deffen. Lättare att jämföra och se eventuell styrkeförlust.

Och har man kört på ett sätt för att bygga muskler tror jag samma sätt fungerar för att försöka behålla dessa muskler.

Rusk
2012-05-08, 17:03
Jag tror det kan vara bra att fortsätta på samma sätt som innan deffen. Lättare att jämföra och se eventuell styrkeförlust.

Och har man kört på ett sätt för att bygga muskler tror jag samma sätt fungerar för att försöka behålla dessa muskler.

Detta!:thumbup:

Ghoetic
2012-05-08, 17:26
Detta!:thumbup:

Tanken är väll rätt i sin kontex, men sanningen är väl ändå inte den?

Om du låg på ett överskott och körde mycket s.k "högreppare" som i sin natur är glykogentömmanden så är nog det inget jag skulle vilja köra på på en restrikterad mängd kolhydrater, pga kraven som ställs genom den typen av träning, hellre kör jag tungt 4-6 för att använda sig utav musklernas lagrade ATP och därigenom stimulera enbart med "mål" som att "behålla" nuvarande massa.

Dvs Hög volym och ev frekvens under konstant överskott och jävligt låg volym och frekvens under deff.

Men jag går efter vad jag lärt mig av t.ex lyle, berkhan osv.

Fredrik_S
2012-05-08, 17:30
Varför skulle man ha låga glykogendepåer under en deff? Det är väl bara att hålla kolhydraterna tillräckligt högt för att inte det ska ske?

Barbastark
2012-05-08, 17:33
Varför skulle man ha låga glykogendepåer under en deff? Det är väl bara att hålla kolhydraterna tillräckligt högt för att inte det ska ske?

Kan ju vara svårt att få i sig rätt mängd för detta och samtidigt täcka protein å fettkvoten på sin kcal budget.

Jag har ofta svårt att komma över 250g på mina 85kg nu under deffen.

Ghoetic
2012-05-08, 17:49
Varför skulle man ha låga glykogendepåer under en deff? Det är väl bara att hålla kolhydraterna tillräckligt högt för att inte det ska ske?

Nu skrev jag inte att man "ska" men det är inte ovanligt så att säga, själv ligger jag ju på ca 50-60g på mina träningsdagar och inget på vilodagar, "enbart" för att jag kan inte dra ner på något mer förutom min protein kvot för att nå ett underskott utan över drivet med "cardio"

Peter Hansen
2012-05-08, 19:13
Varför skulle man ha låga glykogendepåer under en deff? Det är väl bara att hålla kolhydraterna tillräckligt högt för att inte det ska ske?

Tjena! Vet du att det går att ha välfyllda glykogendepåer i muskulaturen under deff? Jag frågar för jag själv undrar, så menar inget drygt. Om kroppen ligger på underskott så borde väl leverglykogenet efetr ett tag ta slut i och med att man hela tiden förbränner mer än vad som kommer in. Tänkte att med en tom lever så kommer du väl inte kunna fylla på muskulaturen så väl, eller? Levern tar nog det mesta tills den är relativt välfylld trodde jag.

Fredrik_S
2012-05-08, 19:53
Peter Hansen
Nej det är inget jag vet, annat än att jag själv lyckas gå ner i vikt sakta men säkert på ett väldigt högt kolhydratintag och hela tiden har ork och tryck på gymmet.
Jag tror att det beror på att mina glykogendepåer är relativt fyllda men är inte tillräcklig kunnig om de detaljerna i kroppen för att säga säkert....

Jag har valt att träna mycket "medelintensiv cardio" a.k.a dans för att det är ett intresse jag har. mitt intag är 4300 kcal och min förbrukning ca 5000 kcal....

Dedication
2012-05-08, 20:00
Peter Hansen
Nej det är inget jag vet, annat än att jag själv lyckas gå ner i vikt sakta men säkert på ett väldigt högt kolhydratintag och hela tiden har ork och tryck på gymmet.


This. Fick betydligt bättre deffresultat av en hög kolhydratskost än en s.k "LCHF"-diet.

Barbastark
2012-05-08, 20:39
This. Fick betydligt bättre deffresultat av en hög kolhydratskost än en s.k "LCHF"-diet.

Bättre resultat på vilket sätt?

Pungis
2012-05-08, 20:44
This. Fick betydligt bättre deffresultat av en hög kolhydratskost än en s.k "LCHF"-diet.

Dessutom, hur motiverande är det att stå och kötta på gymmet med noll tryck i musklerna pga lågt kolhydratsintag...

Dedication
2012-05-08, 20:44
Bättre resultat för mig är att jag behöll (tom ökade) styrkan, kände mig fräsch inför varje träningspass och då tränar jag 7 dagar i veckan endast styrketräning. Du kan kolla mina Före & efter-bilder i den tråden.

Sen mår jag mycket bättre när jag får äta mycket kolhydrater sålänge jag håller mig under kaloribehovet. Mår jag bättre så presterar jag bättre. Presterar jag bättre får jag bättre resultat. :)

Barbastark
2012-05-08, 20:55
Bättre resultat för mig är att jag behöll (tom ökade) styrkan, kände mig fräsch inför varje träningspass och då tränar jag 7 dagar i veckan endast styrketräning. Du kan kolla mina Före & efter-bilder i den tråden.

Sen mår jag mycket bättre när jag får äta mycket kolhydrater sålänge jag håller mig under kaloribehovet. Mår jag bättre så presterar jag bättre. Presterar jag bättre får jag bättre resultat. :)

Gött å höra!

Vad snittade du på för kcal och makronutrientintag/dag?

z_bumbi
2012-05-08, 21:00
Jag har inte kollat studierna på ett bra tag men när det talas om tung styrketräning i studiesammanhang så brukar det hamna på 10-12 rm och högre vikter. Som vanligt finns det inget motsattsförhållande mot att köra högre intensitet och flera reps i samma pass och om man börjar få ont om energi så får man anpassa sig till det. Exakt hur man gör den anpassningen spelar antagligen mindre roll men att som vanligt ha några set för att bibehålla viktvana och styrka och några för att köra flera reps är nog ingen dum idé.

Tjena! Vet du att det går att ha välfyllda glykogendepåer i muskulaturen under deff? Jag frågar för jag själv undrar, så menar inget drygt. Om kroppen ligger på underskott så borde väl leverglykogenet efetr ett tag ta slut i och med att man hela tiden förbränner mer än vad som kommer in. Tänkte att med en tom lever så kommer du väl inte kunna fylla på muskulaturen så väl, eller? Levern tar nog det mesta tills den är relativt välfylld trodde jag.

Äter man kolhydrater direkt efter träningen så går det mesta till musklerna utan att passera levern så just den faktorn inverkar inte. Det går att göra på en TKD (dvs en ketodiet där man fyller på med kolhydrater efter passen) och då finns det få andra dieter som det inte skulle funka på.

Dedication
2012-05-08, 21:26
Gött å höra!

Vad snittade du på för kcal och makronutrientintag/dag?

Låg mellan 1500-1900 kcal. Med ett intag på max 150g protein per dag, resten fyllde jag ut med kolhydrater och lite fett. (Alltså ett högt intag av kolhydrater för att vara diet)

Peter Hansen
2012-05-09, 22:29
Tack för svaret Z_bumbi! Man har ju hört talas om "first pass metabolism" och därav trodde jag levern snodde allt =D Kanske borde läsa på lite om glykogenladdning efter pass. Säg att jag på en deff har ca 150 g kolh att röra mig med, är det bättre att portionera ut dessa efter träning med ca 1h mellanrum? 3 x 50g t.ex.?

Tacksam för svar, borde ju vara till en stor hjälp om man kan fylla på ordentligt.

z_bumbi
2012-05-10, 11:10
150 g skulle jag nog dela på två mål, musklernas förmåga att lagra in glykogen avtar med tiden men två mål får man utan problem in på de 2 h som brukar anges och det utan någon som helst stress eller att man får minimala mål.

Peter Hansen
2012-05-10, 12:15
150 g skulle jag nog dela på två mål, musklernas förmåga att lagra in glykogen avtar med tiden men två mål får man utan problem in på de 2 h som brukar anges och det utan någon som helst stress eller att man får minimala mål.

Tack! Ska testas