handdator

Visa fullständig version : Går det att bygga massa på vaderna?


Slartibartfast
2007-08-29, 17:51
Hur många kan ärligt säga att de har grövre vader idag än när de började träna förutsatt att fettprocenten är densamma eller lägre?

Jag kan tänka mig att nån som har hyffsade vader från början kan bygga bra vader, men jag tvivlar på att någon som har riktigt kassa vader kan förbättra dem nämnvärt.

Åsikter?

Mass-Tech
2007-08-29, 17:57
Mina har växt duktigt sen jag började träna dem.

von huff
2007-08-29, 17:58
Mina har växt duktigt sen jag började träna dem.

+1.ökade 3-4 cm snabbt då jag börade träna vaderna

BigForre
2007-08-29, 17:58
Hur många kan ärligt säga att de har grövre vader idag än när de började träna förutsatt att fettprocenten är densamma eller lägre?

Jag kan tänka mig att nån som har hyffsade vader från början kan bygga bra vader, men jag tvivlar på att någon som har riktigt kassa vader kan förbättra dem nämnvärt.

Åsikter?

Mjo, något bättre...men det är fanimej en konstig muskelgrupp...lite som traps..känns som att genetiken är med och avgör till 90% resten sköts av träningen :D

RassK
2007-08-29, 18:01
Inte en cenitimeter

Slartibartfast
2007-08-29, 18:02
OBS! Vi snackar alltså vid samma kroppsfett eller mindre. :MrT:

Jag ökade också tre-fyra cm när jag bulkade upp mig 30 kilo.

Stoltz
2007-08-29, 18:05
Ja, det går absolut. Vaderna tål att man piskar dem enormt mycket, och det var precis vad jag gjorde, och de växte.

machine gun
2007-08-29, 18:07
Mina vader har ökat ordentligt i omkrets sen jag började med löpträning för 2-3 år sen och jag har inte högre BF% nu än då, snarare tvärtom. Dock säger ju folk på det här forumet att man inte kan bygga muskler av någon annan träning än ren styrketräning, så jag antar att det är inbillning att jag knappt får på mig ett par normala stövlar numera... *rolleyes*

Robban
2007-08-29, 18:14
Högreps bygger vader! Kör 20-25reps minst. Minst 12set/v. Dem växer...

BigForre
2007-08-29, 18:18
Mina vader har ökat ordentligt i omkrets sen jag började med löpträning för 2-3 år sen och jag har inte högre BF% nu än då, snarare tvärtom. Dock säger ju folk på det här forumet att man inte kan bygga muskler av någon annan träning än ren styrketräning, så jag antar att det är inbillning att jag knappt får på mig ett par normala stövlar numera... *rolleyes*

Klart man kan, kroppen anpassar sig efter den miljö den utsätts för. Vissa anpassningar tar längre tid än andra (muskelvolym tar ett litet slag). Kräver ditt nya liv med löpning större muskelvolym än ditt tidigare liv så kommer kroppen sakta men säkert lägga på sig just muskelvolym.

Frågan om det går att bygga muskelvolym beror helt enkelt på till vilken miljö som kroppen förnärvarande är anpassad, en byggere kommer inte bli grov av en vardag med löpning. Styrketräning och livet runt omkring kan man se som ett försök att sätta kroppen i en perfekt miljö för att vilja lägga på sig muskler...så jag skulle väl säga att styrketräning är att föredra ur volymsynpunkt.

Erik__
2007-08-29, 18:19
Jodå dom har växer helt ok, tror faktiskt jag tränade dom en gång för 2år sen också.. HEHE

Nitrometan
2007-08-29, 19:06
Hur många kan ärligt säga att de har grövre vader idag än när de började träna förutsatt att fettprocenten är densamma eller lägre?

Jag kan tänka mig att nån som har hyffsade vader från början kan bygga bra vader, men jag tvivlar på att någon som har riktigt kassa vader kan förbättra dem nämnvärt.
Mina vader är ca. 15 cm större idag - 15 år efter att jag började träna.

Det betyder inte att de är stora nu - men de var små innan.

Rhino
2007-08-29, 19:41
Hur många kan ärligt säga att de har grövre vader idag än när de började träna förutsatt att fettprocenten är densamma eller lägre?

Jag kan tänka mig att nån som har hyffsade vader från början kan bygga bra vader, men jag tvivlar på att någon som har riktigt kassa vader kan förbättra dem nämnvärt.


Jag har alltid varit stark i vaderna, dvs bra grundförutsättningar, men har dock inte styrketränat speciellt länge, lite mer än ett år. Tyvärr mätte jag dem inte innan jag började, men har ca 44 cm i omkrets nu och det känns som de är större (vid en också betydligt lägre BF-%.)

Jag har satsat på att köra tungt och ca 8-10 repetitioner x 4-5 set.

Handcuff
2007-08-29, 19:50
Mina har växt duktigt sen jag började träna dem.

jepp. fast mina är fortfarande löjliga :thumbup:

Paltkoma
2007-08-29, 20:50
Vader är gjorda för att klara av att dämpa grymma stötar vid löpning. De är därför mycket starkare på vägen ned än på vägen upp. Den som vill tortera sina vader ordentligt kan köra köra på två ben upp, ett ben ned - Samma effekt som att springa fort i nedförsbacke, men lite mindre skaderisk.

Ectomorph
2007-08-29, 20:55
Högreps bygger vader! Kör 20-25reps minst. Minst 12set/v. Dem växer...Mina vader växer finfint med 12-reppare och 30 sek vila. Just höga reps och kort vila verkar vara receptet för mig, dom bränner rejält och sväller, växer!

Alfred Nobel
2007-08-29, 21:29
Precis påbörjat vadträning och får se hurvida de förändras med tiden, ska bli kul att spec. följa dem :)

PiNG.
2007-08-29, 22:20
Ja pinnarna till vader jag hade innan har blivit (något) större...;) När jag börja vadträning va jag sugvärdelöst klen...:em:

Nu kör jag (stående) 50 kg x 15, 90 kg x 12, och 110 x 12...har varit uppe på 150 kg x 8 typ men de va ett tag sen... Har dock aldrig mätt mina vader *rolleyes* Kanske dags å ta fram måttbandet *flex*

muddler
2007-08-29, 23:03
har tränat i drygt 4 år nu... mina har bara växt runt 4-5cm... dock har det ju slarvats en hel del med vadträningen så jag ska inte yttra mig :D

agazza
2007-08-29, 23:15
mina vader har inte blivit nämnvärt större men styrkan har dubblerats. Tror alla ljuger om att dom har fått större vader :D

He-man
2007-08-29, 23:46
Jag har slutat träna vader, främst på grund av bristande utrustning på gymmet och har tröttnat på att ständigt köra dem i smithmaskin. Men sedan tycker jag att mina vader är hyfsat välutvecklade redan från början. Vet inte om det kan förklaras med att jag cyklade mycket som ung (men det borde ju inte ta så mycket på vaderna?).

pragmatist
2007-08-29, 23:51
För egen del är jag övertygad om att det bästa sättet att få vaderna att växa är att vara fet (tung) som en gris och gå på tårna hela dagarna, för styrketräning kommer man inte långt med. Vetenskapliga studier har visat att den förhöjning av proteinsyntesen som traditionell styrketräning orsakar i vaderna är en bråkdel av vad samma typ av träning åstadkommer i andra muskelgrupper. Det går med andra ord extremt trögt att bygga vader på samma sätt som man bygger andra muskelgrupper.

Yes
2007-08-29, 23:52
Värdelösa bilder att jämföra, men jag tror ändå vaderna vuxit en aning...
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=38015&stc=1&d=1176274454
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=38016&stc=1&d=1176274454

Borde vara lägre fettprocent på efter-bilden.

Corpobal
2007-08-30, 00:13
Om vi har en muskel som konstant belastats varje dag i en stor del av livet, tror ni det är lättare att få den att växa på gymmet sen? Där ligger nog en stor del av svaret på varför tankar som att "vader kan inte bli större" uppkommer.

Sen kan man alltid diskutera typen av muskelfibrer, muskelfästen för visuellt intryck osv.

Fatalist
2007-08-30, 01:02
Mina vader har ökat ordentligt i omkrets sen jag började med löpträning för 2-3 år sen och jag har inte högre BF% nu än då, snarare tvärtom. Dock säger ju folk på det här forumet att man inte kan bygga muskler av någon annan träning än ren styrketräning, så jag antar att det är inbillning att jag knappt får på mig ett par normala stövlar numera... *rolleyes*

Det handlar om utgångsläget, för jag tvivlar på att du stoltserar med ett par läckra 47or till vader.

Ignatius72
2007-08-30, 05:13
Jag måste säga att jag aldrig förstått vad det är som skiljer vadmusklen från kroppens övriga muskler. Vad skulle det vara för specifikt som gör att vaderna inte skulle kunna öka i volym?

PiNG.
2007-08-30, 05:49
Jag måste säga att jag aldrig förstått vad det är som skiljer vadmusklen från kroppens övriga muskler. Vad skulle det vara för specifikt som gör att vaderna inte skulle kunna öka i volym?

Vadmuskeln aktiveras HELA tiden när du går. Det är nog en (två, soleus+gastrocnemuis) av dom musklerna som jobbar längst och tyngst genom hela livet. Som nån sa...svårt att bygga en muskel som får ta så extremt mycket stryk genoim hela livet. Men jag är av åsikten att det går ;)

Det är iaf en väldigt uthållig muskel *flex*

Sheogorath
2007-08-30, 05:51
Nej, det går inte. Jag hatar (mina) vader. Att de börjar bli snygga nu har att göra med att jag går upp i vikt och de bär runt på mer massa hela dagarna; inte på att jag plågat dem till förbannelse i år. *gah!*

PiNG.
2007-08-30, 05:59
Nej, det går inte. Jag hatar (mina) vader. Att de börjar bli snygga nu har att göra med att jag går upp i vikt och de bär runt på mer massa hela dagarna; inte på att jag plågat dem till förbannelse i år. *gah!*

Jag har gått ner i vikt å fått större vader, och det är inte bara fettet runt vaderna som försvunnit som gjort dom synligare. Nä det är "ta mig fan nu ska vaderna tränas hårt" inställningen som jag fick för något år sen som gav resultat *flex*

Så jo de går ;)

Danny Devito
2007-08-30, 06:10
Jag måste säga att jag aldrig förstått vad det är som skiljer vadmusklen från kroppens övriga muskler. Vad skulle det vara för specifikt som gör att vaderna inte skulle kunna öka i volym?

Har hört olika teorier om varför vaderna generellt sett svarar sämre på styrketräning än andra muskelgrupper.
En teori säger att vaderna är fulla med långsamma muskelfibrer och därför har svårare att växa.
En annan teori säger att det finns färre androgenreceptorer i vadernas muskulatur.
Om någon av dom teorierna är sanna låter jag vara osagt, men helt klart är det svårare att få volym på vaderna för dom flesta.

z_bumbi
2007-08-30, 06:21
Det är många som tränar vaderna med samma upplägg som andra muskler t ex 3x10 en gång i veckan men de får en högre belastningen på vaderna av att gå uppför en trappa med lite fart. Det krävs en dragkraft på ett ton (har jag för mig) för att dra tillbaka en hälsena som gått av och när man springer utsätt varje fot för 4-6 gånger kroppsvikten vid varje steg.
Både belastning och volym bör alltså enligt mig ökas betydligt mer än vad de flesta lägger ner på vadträningen och har man inte insett att vadträning är kul så får nog de flesta svårt att öka. All träning måste inte vara med vikter utan vadhopp, spänsthopp över häckar osv gör att man i alla fall känner av det rejält i vaderna och med lite tur så förs det över i både styrka och volym.

Tipset om två ben upp och ett ben ner är ett mycket snabbt sätt att bli starkare i vaderna och när det gäller just vaderna så är den typen av negativ träning inget att vara orolig för om man ökar i lugnt tempo.

Ignatius72
2007-08-30, 06:25
Eftersom Slarti har startat mer än en sån här tråd så vill han nog egentliegn bara höra att det inte går att få någon volym.

Spawn
2007-08-30, 07:19
Hur många kan ärligt säga att de har grövre vader idag än när de började träna förutsatt att fettprocenten är densamma eller lägre?

Jag kan tänka mig att nån som har hyffsade vader från början kan bygga bra vader, men jag tvivlar på att någon som har riktigt kassa vader kan förbättra dem nämnvärt.

Åsikter?

Jag kan ärligt säga att jag har de kör vaderna rätt hårt, vad press 40kg 20*3
Sen tåhävningar 60*3. Jag har för övrigt kassa vader men det går mot ljusare tider. Har slappat lite med benträningen och får nu lida med vadaben så nu har jag börjat och vaderna kämpar sig upp sakta men säkert.


Mvh/Spawn

machine gun
2007-08-30, 10:50
Det handlar om utgångsläget, för jag tvivlar på att du stoltserar med ett par läckra 47or till vader.

Ca 40 cm är de i omkrets. Vilket är ganska stort på en tjej som väger 60 kg och är 170 cm lång.

Gpajpen
2007-08-30, 11:06
vaderna har växt, vad jag vet, absolut ingenting. tränat dom i ett par år.

Slartibartfast
2007-08-30, 12:16
Förutom den träning jag gör på gymmet ska jag börja köra enbenta vadpressar från golvet på vilodagar. Typ 100 rep sets. :thumbup:

Doctor Snuggles
2007-08-30, 12:22
Ett annat tips vore kanske att fokusera på det utsträckta läget, och köra statiskt eller korta reps där med hiskeligt mycket vikt.
Som jag nämnt in nån annan tråd har jag en teori om att det är ett ypperligt sätt att träna envisa muskelgrupper (detta verkar stämma iaf för mig när det gäller traps, de enda som oförhappandes fick dem att växa var aptunga barholds, tyvärr är det inte lika praktiskt/lätt att träna vader på det sättet).

Karl_alfred
2007-08-30, 13:18
:thumbup: Tränar dem väldigt lätt, ganska få reps o sällan, de är nyckeln!

Fatalist
2007-08-30, 13:32
Ca 40 cm är de i omkrets. Vilket är ganska stort på en tjej som väger 60 kg och är 170 cm lång.

Grymt! :)

Då tar jag tillbaka det. Du verkar ha bra anlag för vader.

bertbert
2007-08-30, 14:21
Det är många som tränar vaderna med samma upplägg som andra muskler t ex 3x10 en gång i veckan

...

Både belastning och volym bör alltså enligt mig ökas betydligt mer än vad de flesta lägger ner på vadträningen och har man inte insett att vadträning är kul så får nog de flesta svårt att öka.

Du kan inte tänka dig att kvantifiera lite? Vad är hög volym enligt, 6 set i veckan, 12 set, 20 set, 40?

Sonny.
2007-08-30, 14:46
Jag väntade mig ingen tillväxt men jag kan faktiskt se lite skillnad. LITE.

Diggler
2007-08-30, 15:04
Har man inte förutsättningar tror jag ändå att det går att bygga massa på vaderna, men det krävs extremt hård träning och vaderna kommer ändå alltid att vara små, bara en gnutta större än om man inte hade tränat dom.

Jag tror du och jag är likadana på den punkten Slarti. Lika bra att skita i det och låta vaderna vara, jag fick vaderna att växa litegrann i en period, men då tränade jag såpass att jag inte kunde gå ordentligt. Så fort jag la av med den träningen krympte dom igen.

Ps. jag är fet och bulkad...mina vader växer fan inte ändå.

pragmatist
2007-08-30, 15:11
Du kan inte tänka dig att kvantifiera lite? Vad är hög volym enligt, 6 set i veckan, 12 set, 20 set, 40?

Arnold körde väl sisådär 140 set i veckan, det fungerade förvisso. :D

Zatra
2007-08-30, 16:06
Jag läste någontans att de romerska legionärerna hade väldigt stora och starka vader.

Att marchera 5 mil om dagen med 40kg på ryggen kankse är lösningen:D

bertbert
2007-08-30, 16:14
Arnold körde väl sisådär 140 set i veckan, det fungerade förvisso. :D

Jag läste någontans att de romerska legionärerna hade väldigt stora och starka vader.

Att marchera 5 mil om dagen med 40kg på ryggen kankse är lösningen:D

Eeeeh det här är lite tidskrävande för min smak :D

z_bumbi
2007-08-30, 17:06
Du kan inte tänka dig att kvantifiera lite? Vad är hög volym enligt, 6 set i veckan, 12 set, 20 set, 40?

Högre än vad man kör idag, förutsatt att man inte får några resultat, är en bra början. Självklart finns det en övre gräns för vad man tål träningsmässigt men jag tvivlar på att så många är i närheten av den gränsen just när det gäller vaderna och man får helt enkelt öka volymen med jämna steg och hålla koll på överträningsymptom. Kör man negativa träningen så sliter det mer och man kanske kan nöja sig med att köra så med samma volym under en månad osv.
Iofs räknar jag inte 12 set som hög volym för vaderna (mer ett normalt vadpass) så gränsen kanske går runt 20 set och uppåt.

LadyInsane
2007-08-30, 17:15
Jag har enorma vader, och ja, de har bara blivit större sedan jag började styrketräna.

Allan
2007-08-30, 19:01
Iofs räknar jag inte 12 set som hög volym för vaderna (mer ett normalt vadpass) så gränsen kanske går runt 20 set och uppåt.

Man ska minnas att det kan ge skador att gå från ingen vadträning till extrem mängd. Särskilt om man lassar på vikt. En gradvis ökning av träningsdosen är att rekommendera, eftersom få av oss har möjlighet att låta vaderna vila totalt mellan träningspassen.

bertbert
2007-08-30, 19:03
Man ska minnas att det kan ge skador att gå från ingen vadträning till extrem mängd. Särskilt om man lassar på vikt. En gradvis ökning av träningsdosen är att rekommendera, eftersom få av oss har möjlighet att låta vaderna vila totalt mellan träningspassen.

Rullstol? :D

UEIS
2007-08-30, 19:16
En sak som ni med små vader borde testa är intervaller i en backe. Jag tränade det ett tag förut och min vader växte något enormt. De svarade mycket bättre på backträningen än vadträningen på gymmet. Dessutom är intervaller i backe ett bra alternativ för bättre kondition.

Muskelbyggaren
2007-08-30, 19:46
Rullstol? :D
Tanken har slagit mig mer än en gång under dagar med träningsvärk i de nedre regionerna...

Allan
2007-08-30, 20:08
Rullstol? :D

I min fd träningsjournal har jag skrivit om ett +30sets vadpass med BigB. Det var inte att leka med. F ö tycker jag mig se i bekantskapskretsen att de som får resultat på vaderna är samma som får resultat när det gäller armar. De ökar generellt i massa och då ökar vaderna också.

tntballe
2007-08-30, 20:54
Är det inte mycket så att dom som inte får så mycket resultat bara kör minimalt med vader.
Ofta ser man att det är många set o speciella upplägg på alla andra muskelgrupper, sen kommer 2 set vader lite när man känner för det.

bertbert
2007-08-31, 07:24
I min fd träningsjournal har jag skrivit om ett +30sets vadpass med BigB. Det var inte att leka med. F ö tycker jag mig se i bekantskapskretsen att de som får resultat på vaderna är samma som får resultat när det gäller armar. De ökar generellt i massa och då ökar vaderna också.

Så är det för min del - massan ökar generellt, och så även både arm och vader, vaderna dock så minimalt att jag måste börja ta dem på allvar (vilket jag inte gjort). Armarna tränar jag inte så noga heller men de blir ju inblandade i så mycket annat. Kör man bänk, snedbänk och militärpress är triceps allt annat än kall... vaderna får iallafall inte jag på köpet på samma vis.

Några 30 set vader lär jag dock aldrig köra. Vem är BigB, Bucyrus?

Olof
2007-08-31, 11:46
Idrottar man kommer vad muskelatur oftast vare sig man vill eller inte. Kampsport, hopprep, trapp-/backträning och plyometrisk träning ökar vad omkretsen ordentligt i alla fall i den första tiden. Titta bara på thaiboxare och basketspelare, de har ofast lika stora vader som lår.

Motorbreath
2007-08-31, 14:46
Jag kan ärligt säga att mina vader har blivit större sen jag började träna. Har ökat från 35,5cm till 38cm i omkrets sedan mitten av Maj.

h1tman
2007-08-31, 15:09
JA DET GÅR

efter åratal av höjdhoppsträning är vaderna den enda muskelgrupp jag är nöjd med

svaret är nog nöta,nöta,nöta... och då inte bara vadpress

Durre
2007-08-31, 15:47
Mina har ökat på bra, runt 34cm i början och nu 40cm...

krellik
2007-08-31, 16:42
Dra släde ska vara grymt för vaderna sägs det... Själv inte börjat med det än men det är ju en bra fysträningsvariant för det flesta så kan ju vara en ide...

Stoltz
2007-08-31, 16:46
I min fd träningsjournal har jag skrivit om ett +30sets vadpass med BigB. Det var inte att leka med. F ö tycker jag mig se i bekantskapskretsen att de som får resultat på vaderna är samma som får resultat när det gäller armar. De ökar generellt i massa och då ökar vaderna också.

Fan, hade jag haft den tillväxten jag har på vaderna på mina armar hade jag varit glad. *cry*

Nitrometan
2007-08-31, 20:19
Fan, hade jag haft den tillväxten jag har på vaderna på mina armar hade jag varit glad. *cry*
55-armar och 55-vader?

machine gun
2007-08-31, 20:58
Mina armar ligger helt klart efter om man jämför med vaderna :D

Anders The Peak
2007-08-31, 21:34
Vaderna är rätt sega om man inte har bra gener, så det gäller att jobba hårt precis som med armarna.

Med åren som går lär man sig en del knep och ett knep som funkar på både armar och vader.
Ett knep är den sk 21:an som kan ge grymma resultat.

Tex sittande vadpress 7 reps med tårna vinklade utåt, 7 reps med tårna rakt och 7 reps med tårna vinklade inåt gånger 3-4 set när man är klar med det går man till stående vadpressen och kör likadant. Det här brukar resultera i viss träningsvärk till en början men det ger resultat.

Glöm inte att använda hjärnan! Vad menar jag med det då? Jo det är dina egna tankar(fördomar)som begränsar din förmåga.

Oktay
2007-08-31, 21:38
Vaderna är rätt sega om man inte har bra gener, så det gäller att jobba hårt precis som med armarna.

Med åren som går lär man sig en del knep och ett knep som funkar på både armar och vader.
Ett knep är den sk 21:an som kan ge grymma resultat.

Tex sittande vadpress 7 reps med tårna vinklade utåt, 7 reps med tårna rakt och 7 reps med tårna vinklade inåt gånger 3-4 set när man är klar med det går man till stående vadpressen och kör likadant. Det här brukar resultera i viss träningsvärk till en början men det ger resultat.

Glöm inte att använda hjärnan! Vad menar jag med det då? Jo det är dina egna tankar(fördomar)som begränsar din förmåga.

det där med vinklar vid vadträning blev väl färdat som en myt lr nåt har jag för mig? :confused:

Anders The Peak
2007-08-31, 21:44
det där med vinklar vid vadträning blev väl färdat som en myt lr nåt har jag för mig? :confused:
Myter är oftast effektivare än kliniska studier. Placebo är nog en av de effektivaste medicinerna som man studerat.

Men du pröva och köra 21:an på både armar och vader 8-10 veckor i en sk empirisk studie och återkom sedan och redovisa din studie för oss.

Stoltz
2007-08-31, 22:51
55-armar och 55-vader?

Snarare 50 vader och 34 armar *cry* Har årtiondets sämsta armgener medan vaderna växer så det knakar.

Timme
2007-08-31, 23:08
Mina armar ligger helt klart efter om man jämför med vaderna :D

Du är tjej. Det brukar se ut så för de flesta tjejer. Lite muskler på överkroppen men mycket muskler på underkroppen.

Mirre
2007-09-01, 09:23
Jag har fått mer vader. :hbang: Knappast pågrund av vadträningen på gymmet, som jag verkligen omedvetet "glömmer" att träna, utan med mina geishaliknande skor.:D MBT-skor. De använder sig av barfotateknik. Kolla in tekniken på www.swissmasai.se. I början har man konstant träningsvärk i allt från ben, vader till mage och rygg. Om det nu är placebo från skorna som har gjort att vaderna har vuxit eller mina promenader eller vadträningen bestående av cirka tre set i månaden,:em: låter jag vara osagt. Om det nu är placeboeffekten från skorna så vill jag passa på att säga att jag älskar placeboeffekten, för det funkar på mig. Tror jag på något, så går det men det kan ta lite tid. :D

/LillMirre

Hoppas det var ok att skicka med länken till mbt-sidan...

Cerberus
2007-09-01, 11:13
jag tror man får ha tur i genlotteriet, mina vader var väl ca 43cm innan ja börja styrketräna. Iof va ja fetare då, men ja kan då säga att de inte växt en cm på tre år :( dock har ja lägre bf. Nu kanske de är 42-43cm med lägre bf.

Har dock kört två vadpass i veckan ett tag, runt 10 set vardera me 4-6 reps i varje o försöker hålla emot i den negativa fasen. Har inte vågat mäta dom än...

vill att fanskapen ska växa! Armarna växer ikapp skitlätt tycker jag, iaf för mig.

Har också lagt märke till att riktigt feta människor har oftast stora vader utan att de ser enormt fläskiga ut, dock så vägrar jag bli skitfet bara för att få stora vader :P.

Slartibartfast
2007-09-02, 11:32
Vad tror ni om mitt nya vadupplägg: fyra set vader varje dag. :thumbup:

Var tredje-fjärde dag kommer jag att köra vaderna på gym 8-14 reps och alla andra dagar fyra set enbenta vadpressar utan vikt 12-30 reps.

joriice
2007-09-02, 11:36
Vad tror ni om mitt nya vadupplägg: fyra set vader varje dag. :thumbup:

Var tredje-fjärde dag kommer jag att köra vaderna på gym 8-14 reps och alla andra dagar fyra set enbenta vadpressar utan vikt 12-30 reps.

Överträning ftw? :D

BigForre
2007-09-02, 11:41
Överträning ftw? :D

Behöver inte innebära, beror på hur de belastas i övrigt under veckorna och hur hård träningen är vid varje träningstillfälle. Hurvida det är vettigt lämnar jag åt de mer lärda. Skulle dock vilja lämna ett tipps...kör din vanliga vadträning på gymmet och lägg till en extra dag i veckan, så att du inte helt plötsligt börjar köra vader sju dagar i veckan. På så sätt får kroppen chans att förstå vad som håller på att hända och du en chans att lyssna på om kroppen säger dig något.

Slartibartfast
2007-09-02, 11:54
Tanken är att eftersom vaderna jobbar hela dagarna är det väldigt svårt att överträna dem. Speciellt om volymen hålls låg varje dag.

Men jag tror jag ska göra som BigForre föreslår och gå ut lite lugnare. Kör vaderna varannan dag till att börja med.