handdator

Visa fullständig version : Underviktig övertränare-hjälp mig bygga!


Bonde
2007-08-29, 16:39
Tja

jag är 16 år, är 1,81 lång och väger 52 kilo(!) Jag är således rejält underviktig. Detta beror mycket på att jag inte äter tillräckligt med mat, samt att jag äter alldeles för lite mat. Brist på information helt enkelt. Men nu har jagbestämt mig för att lägga ner mitt sjuka beteende och börja gaina muskelvikt.
Det kanske underlättar om jag skriver mina dagsrutiner:
stiger upp klockan 6.
Kör ett hårt styrkepass med ca 150 armhävningar (30*5), situps och tillsist ett hantelpass. Det tar ca 30 min.
Frukost. En Proteinshake och en dubbelmacka med skinka och ost.

sedan går jag i skolan och innan lunch som är klockan 12 så går jag nånstans avskillt och kör typ 100 armhävninngar till.
sedan är dte lunch, bestående av typ motsvarande 1-2 potatisar, en hel masssa morötter och pizzasalla och tip 100-200 kyckling/kött/fisk

klockan 3 äter jag en tonfiskburk. Detta gör jag innan träning, och då kör jag typ samma som på morgonen. sedan tar jag en dubbel proteiindryck.

innan middag så kör jag så många armhävningar jag förmår på en minut.
samma middag som Lunch

Innan jag går och läggere mig kör jag ytterliggare ett träningspass, något lättare än eftermiddans och morgonens. tar en proteindryck och går och lägger mig.
Snälla hjälp mig. Hur mycket och vad ska jag äta för att bygga upp istället för att bryta ner med mina tträningsrutiner. Och ska jag dra ner på träningen-Hur mycket?*flex*

Rahf
2007-08-29, 16:41
Vad vill du uppnå med dina "träningspass"?

Innan du svarar så vill jag påpeka att fler repetitioner inte innebär snyggare muskler, det är en myt. 100 repetitioner innebär ingenting utöver uthållighetsträning. I princip.

Bonde
2007-08-29, 16:44
Vad vill du uppnå med dina "träningspass"?

Innan du svarar så vill jag påpeka att fler repetitioner inte innebär snyggare muskler, det är en myt. 100 repetitioner innebär ingenting utöver uthållighetsträning. I princip.
Jag vill bygga muskler, se bra ut, bli starkare

Tom Jr
2007-08-29, 17:03
Ät mer mat.
Kör efter ett nybörjar schema.
SÖK på forumet, LÄS på forumet.

Tack.

Hockeyplayer
2007-08-29, 17:07
Kör inte dina "3ggr om dagen pass" utan börja träna på gymmet efter en bra 2-split eller 3-split.. Ät mer mat! Vanlig husmanskost är utmärkt.

elderberry
2007-08-29, 17:48
jag vet inte riktigt om det är hälsosamt att träna alls när man är så pass underviktig..

Eddie Vedder
2007-08-29, 17:52
jag vet inte riktigt om det är hälsosamt att träna alls när man är så pass underviktig..

+1

Särskilt inte den här typen av, till synes, ganska besatta träningsform. Träningen i sig lär ju knappt ge något resultat men det verkar som du bara inte kan hålla dig från att känna att du tränar.

Ett sorts träningsupplägg som känns resultatlöst fysiskt men som tär på dig psykiskt. Satsa på att gå upp i vikt, när du kommit igång och ätit så du regelbundet får i dig nog med mat utan problem och långsamt ökar så kanske det kan vara tid att ta sig till ett gym och få instruktioner för ett 2-split t.ex.

King Grub
2007-08-29, 17:57
Träning har en fördelaktig påverkan på kroppssammansättning och psykiskt välbefinnande även hos svårt sjuka anorexiapatienter, så ja, träning är bra för underviktiga. Ett antal pass per dag av typen som beskrivs i första inlägget i tråden är däremot inte fördelaktigt för någon.

elderberry
2007-08-29, 18:19
varför tränar du så mycket? det låter nästan lite tvångsmässigt..

elderberry
2007-08-29, 18:21
Träning har en fördelaktig påverkan på kroppssammansättning och psykiskt välbefinnande även hos svårt sjuka anorexiapatienter, så ja, träning är bra för underviktiga. Ett antal pass per dag av typen som beskrivs i första inlägget i tråden är däremot inte fördelaktigt för någon.

gäller det även styrketräning? hur kommer det sig då att många som går i behandling för sin anorexi förbjuds att träna?

Alfred Nobel
2007-08-29, 18:33
När jag tränar dåligt, mår jag dåligt. När jag tränar bra, mår jag bra.

Tror den filosofin fungerar hos de flesta. När något positivt tycker upp smittar det av sig och ger motivation till andra sysslor. Som i mitt fall går skolan skit bra, mycket pågrund av lyckad och bra tränig :thumbup:

Därför råder jag dig att träna några dagar i veckan, gör ditt bästa varje pass, vila ordentligt och käka dig mätt och belåten. Annars blir det lätt att du hets/övertränar innan lunchen i skolan och innan sängdags "för annars kanske musklerna aldrig kommer". Sen ger du din träning en aning struktur också, om ditt syfte är muskelökning, som jag förstår det hela?

Angående mängden mat du stoppar i dig så är relativt från vilken kost du väljer. Vissa är mer energitäta än andra. En smörgås med skina är kanske inget att hurra för under en viktuppgång, kanske för proteinerna, men vill du öka i kilon kanske ost/leverpastej/kaviar eller jordnötssmör är mer lämpligt i detta fall.

Det är bara att kriga!

GL!

Cashew
2007-08-29, 19:01
Träning har en fördelaktig påverkan på kroppssammansättning och psykiskt välbefinnande även hos svårt sjuka anorexiapatienter, så ja, träning är bra för underviktiga. Ett antal pass per dag av typen som beskrivs i första inlägget i tråden är däremot inte fördelaktigt för någon.

gäller det även styrketräning? hur kommer det sig då att många som går i behandling för sin anorexi förbjuds att träna?

Visst kan träning vara bra för det psykiska välbefinnandet, det höjer endorfinnivåerna och hos många anorexipatienter sänker det ångestnivån MEN för många personer med anorexi är ju träning ett kompensativt beteende vilket inte alls är att rekommendera så länge man inte har hittat tillbaka till ett normalt ätbeteende, det håller en bara kvar i ätstörningen!!!*grr*
Dessutom kan det vara farligt för organ, bland annat hjärtat som är under stor påfrestning när man är underviktig, att dessutom träna på det gör belastningen på kroppen ännu större! De allra flesta proffs på ätstörningar rekommenderar absolut att man inte bör träna för än man nått en så pass stabil vikt att kroppen kan ta belastningen och man själv kan ha en sund inställning till träningen!!!

King Grub
2007-08-29, 19:17
gäller det även styrketräning?

Ja.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=12588057&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16874594&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Cashew
2007-08-30, 06:55
Ok, intressanta artiklar. Visst är det möjligt att bygga styrka trots att man är underviktig och har anorexi och som jag sa i förra inlägget tror jag absolut att man kan må bättre för stunden: träningen är ju ångestdämpande... men jag ställer mig dock fortfarande mycket tveksam till vilken påverkan det har i det långa loppet på tillfrisknande!

Spawn
2007-08-30, 07:03
jag vet inte riktigt om det är hälsosamt att träna alls när man är så pass underviktig..

Klart det är men man får ta det lungt, men jag skulle råda dig till som tidigare posts börja på gym och dra ner antalet reps som sagt det är bara uthålligheten du får där knappast allt för mycket styrka.

Så starta på gym och ta det lungt i början. Kör inga 3 pass per dag det är överdrivet musklerna lär inte hinna med att bygga innan de bryts ner igen.

Tolkia
2007-08-30, 08:53
Ang. träning vid ätstörningar är det ganska svårt att uttala sig generellt. Det beror helt på vilken kondition patienten är i och vilken förmåga patienten har att sköta träning på ett någorlunda vettigt och anpassat sätt. En anorektiker som är så undernärd att hon/han behöver dropp kan man t.ex. knappast rekommendera träning, även om patienten själv i de flesta fall skulle tycka att det var en bra idé (notera att man knappast lär träna speciellt effektivt när man är så undernärd att man behöver dropp; det är dock en avvägning som många patienter i det läget inte längre är förmögna att göra). Något som är viktigt för att bli frisk är också att bryta träningsneurosen och lära sig vila; d.v.s. att "göra om" träningen från ett psykofarmakum och knark till just träning (egentligen samma sak som måste göras med förhållandet till mat). Man måste lära sig vila, och man måste lära sig att inte alltid ta ut allt som känns jobbigt på kroppen - visst är det bra att kunna avreagera sig i löpspåret eller på gymmet, men det skall inte vara det enda sättet som finns att avreagera sig, så att man går under av ångest om man någon dag INTE har möjlighet att göra det. På samma sätt måste man arbeta bort föreställningarna om att man måste träna för att det skall vara tillåtet att äta - det är ganska vanligt att man lär sig hantera sin ångest kring maten någorlunda så länge man får träna mycket och hårt, men drabbas av panik och tror att man skall svälla upp till barbapappa etc. etc. om man tvingas att vila tre dagar t.ex. p.g.a. en resa i jobbet. Inte helt hållbart i längden.

Det kan också vara så att det är ett bättre alternativ att tillåta ett visst mått av träning än att förbjuda allt och få som resultat att patienten tränar i smyg och ljuger om det. Exakt hur man hanterar träningsnoja varierar som sagt från fall till fall.