handdator

Visa fullständig version : Den fulaste staden i Sverige


Sofia4_4
2007-08-29, 05:56
De här 2 killarna åker runt och fotar svenska städer för att presentera Sverige ur en "sann" perspektiv. Att bara titta på det som är fult kan jag knappast kalla objektivism, men lite kul är det med alla bilder å så.

http://detsannasverige.com/

Iaf, vilken tycker ni är Sveriges fulaste stad?

Jag börjar - Nässjö vinner på min lista.

Angel
2007-08-29, 06:02
Ha, härligt, Jönköping fanns inte med ens, helt förståligt. Men däremot kan jag bjuda på en ganska ful bild på en stadsdel i Jönköping, där jag jobbar i hemsjukvården, i dessa husen klampar ja runt för att hjälpa sjuka människor som skriker åt mig på spåk jag inte förstår...

http://pepija.webblogg.se/images/n515483446_109576_5569_1188363722.jpg

Sofia4_4
2007-08-29, 06:10
Ha, härligt, Jönköping fanns inte med ens, helt förståligt. Men däremot kan jag bjuda på en ganska ful bild på en stadsdel i Jönköping, där jag jobbar i hemsjukvården, i dessa husen klampar ja runt för att hjälpa sjuka människor som skriker åt mig på spåk jag inte förstår...

http://pepija.webblogg.se/images/n515483446_109576_5569_1188363722.jpg

OMG!!!!!!! Stackars dig, Angel. :(

Angel
2007-08-29, 06:18
Jag överleber, jag slipper ju bo där :). Nädå, men gud vad jag älskar sådana här sidor med små fula utdöende 60-tals samhällen (iallafall några av dom). Tycker på något sätt att det är otroligt vackert. Ett vackert förfall. Åh, någon kan väl slänga fram den där UE sidan som varit uppe här.

OggeP
2007-08-29, 06:47
Usch Råslätt är inte direkt mysigt.

Laan
2007-08-29, 06:52
Den sidan var det sämsta jag sett på länge.. hörde om det på radion igår, och tänkte att det nog var intressant.. finns ju andra som tex rostsverige och jag trodde det var något liknande..

Fel, denna sidan var bara tråkig med helt normala miljöer som finns i varendaste liten eller stor stad.. TRÅKIGT!!!

ska det vara en sida som vill visa upp en annorlunda bild av en plats/ort, så ska det väl åtminstone vara lite bra bilder? i detta fallet har de ju bara knäppt på när de sett ngt som inte är tipptopp..


Tummen ner...

z_bumbi
2007-08-29, 07:00
Laan: Typ så.
Det är inte så svårt att hitta vyer liknande de bilder som jag kollat på hittils i en och samma stad, hade de dessutom vridit kameran några få grader på några av bilderna så hade bilderna blivit mycket "snyggare" (subjektivt) då det finns betydligt vackrare motiv i den riktningen.
Grundidén är däremot ganska kul men jag skulle koncentrera mig på en företelse i taget t ex köpcentrum/gallerior där man av någon anledning verkar anstränga sig för att de ska se så fula ut som möjligt.

Mitt nästa större projekt är iofs bensinmackar. *screwy*

Guybrush
2007-08-29, 07:16
Kul att se Malmö från sin rätta sida. Malmö är precis lika fult som bilderna visar! Det förvånar mig att de inte har tagit en bild på Centralstationen, både in- och utvändigt, som är en skam för Sveriges tredje största stad. Pinsamt ful...

Nu har de visserligen äntligen börjat bygga ett "upplevelsecentrum" vid infarten från Lund. Det första som mötte en förut när man kom in i Malmö var en stor ödetomt. Pinsamt...

http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Blandat/Bild1.jpg

Eddie Vedder
2007-08-29, 07:20
10 bilder från Degerfors, bl.a. min högstadieskola.:D

Men bilderna på den här sidan är ju precis lika vinklade som en bild i en turistbroschyr. Nu är det folktomt snöslask, grått och kala träd.
I turistbroschyren är det liv, solsken, blommor och träd o.s.v.

Så inte är deras bilder mer "sanna" inte, vinklade på sitt sätt helt enkelt.

Yip_man
2007-08-29, 07:35
Eslöv, landskrona någon??

skaparn
2007-08-29, 07:49
Jag har bara varit i Örebro när det varit vackert väder, och om man bortser från en båttår längs en kanal ut på Mälarvatten där det faktiskt var ganska fint så tillhör Örebro en Sveriges fulaste städer om jag får tycka.
Det finns många städer som har en ful stadskärna tyvärr. Hus byggda på 60-talet borde inte alltid fått ersätta gamla fina fasader. Skellefteå - världens vackraste stad - som exempel skulle varit ännu vackrare om man inte skävlat bland husen som man gjorde. I alla fall av arkivbilderna att döma.

Tolkia
2007-08-29, 07:51
Idén är rolig, men utförandet hade varit mer lyckat om bilderna varit mer up-to-date. Vissa bilder är ju verkligen sedan Adam var länsman.

petersson
2007-08-29, 07:52
Tierp är kanske inte riktigt en stad men det sägs att det är så fult att kråkorna flyger upp och ner över Tierp för att slippa se.

tano
2007-08-29, 07:56
Om det där var dem fulaste bilderna de kunde fotografera, då måste sveriges städer verkligen vara vackra. Allvarligt i de städer jag tittade på (luleå umeå) var det ju knappast några bilder som var avskräckande fula.

loolY
2007-08-29, 07:57
Ja de är i Märsta jag bor och det fanns faktiskt med på listan. Trodde jag aldrig

bertbert
2007-08-29, 07:59
Idén är rolig, men bläddrar man runt bland bilderna så ser man inte alls det förfall som antyds, utan det mesta ser välordnat ut. Och precis som z_bumbi skriver, på många av områdena som jag känner till, hade man kunnat fånga rätt fina miljöer, bara genom att vända kameran i en annan riktning.

Är en tegelvägg med en parabol på ful? Knappast, det beror på omgivningen. Samma vägg i ett grönt och lummigt område eller i en kal betongkonstruktion ger helt olika intryck.

Tycker man detta är så jävla illa är man rätt bortskämd enligt min mening.

Men projektet är kul.

Och herr bumbi, du måste få med en av de här gamla Shell-stationerna med snäckskal som tak - det finns en sådan i Göteborg, även om den inte säljer bensin längre.

bertbert
2007-08-29, 08:00
Kul att se Malmö från sin rätta sida. Malmö är precis lika fult som bilderna visar! Det förvånar mig att de inte har tagit en bild på Centralstationen, både in- och utvändigt, som är en skam för Sveriges tredje största stad. Pinsamt ful...

Nu har de visserligen äntligen börjat bygga ett "upplevelsecentrum" vid infarten från Lund. Det första som mötte en förut när man kom in i Malmö var en stor ödetomt. Pinsamt...



Och det säger du när du bor i Lund, ett råtthål och akademisk ankdamm enligt mitt tycke.. :laugh: ;)

Piranha
2007-08-29, 08:07
IMHO Laxå

Lillgrabben
2007-08-29, 08:07
Idén är rolig, men bläddrar man runt bland bilderna så ser man inte alls det förfall som antyds, utan det mesta ser välordnat ut. Och precis som z_bumbi skriver, på många av områdena som jag känner till, hade man kunnat fånga rätt fina miljöer, bara genom att vända kameran i en annan riktning.

Är en tegelvägg med en parabol på ful? Knappast, det beror på omgivningen. Samma vägg i ett grönt och lummigt område eller i en kal betongkonstruktion ger helt olika intryck.

Tycker man detta är så jävla illa är man rätt bortskämd enligt min mening.

Men projektet är kul.

Och herr bumbi, du måste få med en av de här gamla Shell-stationerna med snäckskal som tak - det finns en sådan i Göteborg, även om den inte säljer bensin längre.


Appropå bensinstationerna:

Det finns en sådan hemsida redan, men jag kommer inte ihåg adressen. Där finns det bilder på gamla GULF-stationer, gamla OK, Texaco osv samt en hel del annat som antika bensinpumpar osv.

LadyInsane
2007-08-29, 08:11
Haha sumpan har två bilder i Rissne-tunnelbana och en på Alles bilmack! haha

Wopper
2007-08-29, 12:05
Kul att se Malmö från sin rätta sida. Malmö är precis lika fult som bilderna visar! Det förvånar mig att de inte har tagit en bild på Centralstationen, både in- och utvändigt, som är en skam för Sveriges tredje största stad. Pinsamt ful...

Nu har de visserligen äntligen börjat bygga ett "upplevelsecentrum" vid infarten från Lund. Det första som mötte en förut när man kom in i Malmö var en stor ödetomt. Pinsamt...




Man kan alltid se allting från två håll. Letar man skit hittar man det, letar man pärlor hittar man det med.

http://malmo.socinc.net/Images/Uploads/bro.jpg

http://www.firsthotels.se/Secure/HotelImages/Sverige/MALMO_GARDEN/lillatorg.jpg

http://hem.passagen.se/pretend/Mbilder/Malm%F6hus%20slott%202002.jpg

http://www.bizzbook.com/hamnen/bilder/hamn/blankhamn.jpg

http://www.mt96.se/galleri/2007/hif_b/9s.jpg

Rahf
2007-08-29, 12:13
Örnsköldsvik var riktigt misslyckad. De har alltså vandrat runt i staden och hittat den sunknaste byggnaden som ingen annan märker i body piercing studion. Den andra bilden känner jag inte ens igen, någon bakgård nånstans.

Örnsköldsvik är en fin stad. :D

gibfel
2007-08-29, 12:15
Örnsköldsvik var riktigt misslyckad. De har alltså vandrat runt i staden och hittat den sunknaste byggnaden som ingen annan märker i body piercing studion. Den andra bilden känner jag inte ens igen, någon bakgård nånstans.

Örnsköldsvik är en fin stad. :D


Jag tycker fina städer är i Stockholm/Karlskrona stuket. Mindre fint är vissa delar av malmö samt små "skogsstäder" man hittar lite här och var.

jwzrd
2007-08-29, 12:15
Jag saknar Västerås på den där sidan. Det är en riktigt svinigt ful stad, iallafall stadskärnan.

gibfel
2007-08-29, 12:22
Jag saknar Västerås på den där sidan. Det är en riktigt svinigt ful stad, iallafall stadskärnan.


+1 ! När man kommer in till tågstationen tror jag alltid jag har kommit fel. Är ett industriområde med massa fula saker plus att mängder av ungar med skate-boardar kör runt på gator och torg med 90:tals skate-kläder, så det känns lite getto.

Motorbreath
2007-08-29, 12:24
http://detsannasverige.com/gallery.php?image=551



:laugh:

jwzrd
2007-08-29, 12:26
+1 ! När man kommer in till tågstationen tror jag alltid jag har kommit fel. Är ett industriområde med massa fula saker plus att mängder av ungar med skate-boardar kör runt på gator och torg med 90:tals skate-kläder, så det känns lite getto.

Mja, men stationer är ett kapitel för sig. Jag tänker på stadskärnan nu, den ligger ett par 300 meter från stationen.

gibfel
2007-08-29, 12:31
Mja, men stationer är ett kapitel för sig. Jag tänker på stadskärnan nu, den ligger ett par 300 meter från stationen.


Jag vet var den ligger. Är ett litet torg där också som halvt om halvt vandaliserades av ungarna när jag var där. Klotter m.m.

nr16
2007-08-29, 12:38
Malmö, dom har flest invandrare...(skoja bara jörgen)

Helsingborg tror jag är fulast, fråga mig inte varför...

Yes
2007-08-29, 12:38
Ja de är i Märsta jag bor och det fanns faktiskt med på listan. Trodde jag aldrig
Haha, coolt!

Tycker den här bilden är rätt lustig:
http://detsannasverige.com/gallery/originals/marsta1156.jpg

Ser väl inte så jäkla hemskt ut? För sisådär 10-15 år sedan var det iof mycket finare. Vänder man däremot lite på kameran har man en datoraffär som ser ut som en skabbig loppmarknad, och vänder man sig ytterligare ser det mest ut som ett ganska tomt och övergivet centrum varifrån de flesta affärer och människor har flytt.

Fan, det där är typ den snyggaste delen av centrum. :D

champion
2007-08-29, 12:40
HAHA vilken vacker håla man bor i :P

nr16
2007-08-29, 12:40
Man kan alltid se allting från två håll. Letar man skit hittar man det, letar man pärlor hittar man det med.

http://www.mt96.se/galleri/2007/hif_b/9s.jpg




Dumt att ta en bild från ett skånederby BORTA mot HIF?

Snafu
2007-08-29, 12:48
Örnsköldsvik var riktigt misslyckad. De har alltså vandrat runt i staden och hittat den sunknaste byggnaden som ingen annan märker i body piercing studion. Den andra bilden känner jag inte ens igen, någon bakgård nånstans.

Örnsköldsvik är en fin stad. :D

Den andra bilden är helt enkelt bilden som föranleder bilden på piercingstudion typ. Piercingen ligger till höger där om man kliver in på parkeringen.

Storgatan 6 där hade man rollspelsförening för sissådär 15-20 år sen haha.

Jäkla kass bild iaf för Övik är en fin stad faktiskt sånärsompå Tingshuset.

olle lindblad
2007-08-29, 12:53
Uddevalla är lätt den fulaste staden jag bott i.

Wopper
2007-08-29, 13:03
Dumt att ta en bild från ett skånederby BORTA mot HIF?

Ok om det stör dig så mycket så tar jag en bild HEMMA mot HIF i stället. Nöjd nu då?

http://www.mt96.se/galleri/2007/hif_h/5s.jpg

Rahf
2007-08-29, 13:20
Den andra bilden är helt enkelt bilden som föranleder bilden på piercingstudion typ. Piercingen ligger till höger där om man kliver in på parkeringen.

Storgatan 6 där hade man rollspelsförening för sissådär 15-20 år sen haha.

Jäkla kass bild iaf för Övik är en fin stad faktiskt sånärsompå Tingshuset.

Haha tingsrätten är lätt den fulaste byggnaden i Ö-vik.

Fartman
2007-08-29, 13:52
Inte helt oväntat att Boden inte gick att finna på den här sidan, då Boden är en jävla fin stad.
Däremot Luleå (som finns där) borde ges en hel egen sida, fulare stad får man leta efter.

nr16
2007-08-29, 14:19
Ok om det stör dig så mycket så tar jag en bild HEMMA mot HIF i stället. Nöjd nu då?

http://www.mt96.se/galleri/2007/hif_h/5s.jpg

Nej? Ser INGET fint med en stad där man behöver visa en fotbollsarena som måste vara full för att man inte ska se hur otroligt förstor och ful den är...ska du inte knäppa en bild på mobiliamärket nu också? Kanske du kan ta Burger King också när du ändå är i farten..?

z_bumbi
2007-08-29, 15:09
Jag saknar Västerås på den där sidan. Det är en riktigt svinigt ful stad, iallafall stadskärnan.

Alla gallerior med gångtunnlar och phallossymbolen där McDonals ligger är ingen riktigt höjdare, grundtanken från 30-40 talet är däremot bra (det måste jag säga för samma arkitekt har ritat min mors hus :D ).

Deceiver85
2007-08-29, 15:42
Haha, jag bor en trappuppgång till vänster om detta hus. I övrigt tycker jag det är lite fult att samtliga kort är taget mitt under en traditionell svensk vinter (slaskigt och grått). Jag kan gå ner på 3 minuter och ta ett bra mycket fräschare kort nu

http://detsannasverige.com/gallery/originals/orebro104-600x450.jpg

Loke
2007-08-29, 15:55
Det är komiskt att både norrskedika och östhammar är med, och att de verkar ungefär lika fula i bilderna. För östhammar är lätt en av sveriges finaste städerna i sverige, samtidigt som norrskedika lätt kan anses vara sveriges fulaste och tråkigaste genomfarter. Personerna bakom den där sidan är uppenbarligen inga esteter med någon riktigt smak för att skilja det vackra från det fula.

Om de gjorde något ställningstagande om vad som är fult så skulle det kanske funka, men de verkar mest ta lite random bilder på stadsdelar som är öde för tillfället, och då blir de flesta bilderna varken speciellt fula eller sanningsenligt dokumenterande.

Annat är det med sånna där typiska sovjet-bilder där man inriktar sig på byggnader som är öde och ser ut att vara byggda med överoptimism under 60-talet. Då lyckas man väcka känslor.

Empe
2007-08-29, 15:59
Haha, jag bor en trappuppgång till vänster om detta hus. I övrigt tycker jag det är lite fult att samtliga kort är taget mitt under en traditionell svensk vinter (slaskigt och grått). Jag kan gå ner på 3 minuter och ta ett bra mycket fräschare kort nu



Pretty please?

Angel
2007-08-29, 16:25
Haha, jag bor en trappuppgång till vänster om detta hus. I övrigt tycker jag det är lite fult att samtliga kort är taget mitt under en traditionell svensk vinter (slaskigt och grått). Jag kan gå ner på 3 minuter och ta ett bra mycket fräschare kort nu

[/IMG]


pliz do, du bor i de finare kvarteren va?

NiXPhoenix
2007-08-29, 16:25
Haha, coolt!

Tycker den här bilden är rätt lustig:
http://detsannasverige.com/gallery/originals/marsta1156.jpg

Ser väl inte så jäkla hemskt ut? För sisådär 10-15 år sedan var det iof mycket finare. Vänder man däremot lite på kameran har man en datoraffär som ser ut som en skabbig loppmarknad, och vänder man sig ytterligare ser det mest ut som ett ganska tomt och övergivet centrum varifrån de flesta affärer och människor har flytt.

Fan, det där är typ den snyggaste delen av centrum. :D



Det där var ju snyggt!
Men jag tycker det var en bra sida, även om bilden den ger kanske inte är alltför rättvisande så får man se att på många platser ser det ut precis som i en fd öststat. Sverige är inte ett speciellt rikt land.
Fan, vägarna i kommunen där jag bor är på många håll helt åt helvete, och då bor jag i en "rik" kommun.

Angel
2007-08-29, 16:26
Jag tycker fortfarande min Råslätt-bild dwarfar dom.

NiXPhoenix
2007-08-29, 16:28
Nej? Ser INGET fint med en stad där man behöver visa en fotbollsarena som måste vara full för att man inte ska se hur otroligt förstor och ful den är...ska du inte knäppa en bild på mobiliamärket nu också? Kanske du kan ta Burger King också när du ändå är i farten..?



Håller med.
Visa fotbollsarenan från utsidan istället. Det är den sidan de flesta ser.

Einar
2007-08-29, 16:55
Håller med.
Visa fotbollsarenan från utsidan istället. Det är den sidan de flesta ser.

Jag håller med om att Malmö Stadion inte är den vackraste direkt. Som tur är får vi en ny snygg arena år 2009.

Baha
2007-08-29, 18:44
Tierp e nog ett av de fulaste ställena, svårt tvätta bort den stämplen den fick igår när det verkligen inte finns ngt fint att visa upp.

Deceiver85
2007-08-29, 18:46
Pretty please?

pliz do, du bor i de finare kvarteren va?

Jag lovar, jag gör det imorgon :thumbup:

z_bumbi
2007-08-29, 18:51
Och herr bumbi, du måste få med en av de här gamla Shell-stationerna med snäckskal som tak - det finns en sådan i Göteborg, även om den inte säljer bensin längre.

Jag tänkte iofs dokumentera förändringen längs nya E4:an mellan Uppsala och Mehedeby men betalar du resan till Göteborg kan jag fota där också. :D

Krampus
2007-08-29, 18:55
Utan att rangordna, så spontant:
Södertälje, Eslöv, Borlänge, Uddevalla och Hässleholm.
Bara namnet Hässlehonom ger ångest och dödslängtan. Men det har nog högst troligen påverkats av att jag gjorde lumpen där.

Larsson
2007-08-29, 18:55
Tierp e nog ett av de fulaste ställena, svårt tvätta bort den stämplen den fick igår när det verkligen inte finns ngt fint att visa upp.

Håller med. Finns inte mycket fint att visa upp i Tierp. Så nu är Tierp kännt både som en bonnhåla och fulaste platsen i Sverige.

gibfel
2007-08-29, 18:55
Göteborg*whistle*

Sebbe_H
2007-08-29, 19:03
Göteborg*whistle*

:smash:

Guybrush
2007-08-29, 19:58
Och det säger du när du bor i Lund, ett råtthål och akademisk ankdamm enligt mitt tycke.. :laugh: ;)

Håller fullständigt med! Lund är en jävligt mossig stad! Men jag kan inte låta bli att störa mig på Malmös extremt fula Centralstation och Norra infarten! På plussidan har Malmö ett riktigt trevligt uteliv (t.ex runt Lilla Torg som Wopper visar en bild på) och det är en grym musikstad!

Man kan alltid se allting från två håll. Letar man skit hittar man det, letar man pärlor hittar man det med.

---FINA BILDER PÅ MALMÖ HÄR---



Det finns mycket vackert i Malmö också, men det fula har tyvärr övertaget...

Deceiver85
2007-09-03, 12:17
Haha, jag bor en trappuppgång till vänster om detta hus. I övrigt tycker jag det är lite fult att samtliga kort är taget mitt under en traditionell svensk vinter (slaskigt och grått). Jag kan gå ner på 3 minuter och ta ett bra mycket fräschare kort nu

http://detsannasverige.com/gallery/originals/orebro104-600x450.jpg

Samma hus som ovan, dock färskare bild och utan all gråslaskig snö.

http://image.bayimg.com/pagenaabk.jpg

Yucko
2007-09-03, 12:18
Så vad vill du ha sagt? Gör ett parkeringshus av skiten ffs. *spy*

MasterChief
2007-09-03, 12:24
Jag saknar Västerås på den där sidan. Det är en riktigt svinigt ful stad, iallafall stadskärnan.

Instämmer. Jag var där för några veckor sen. Jag har inte hämtat mig än.

eandersson
2007-09-03, 13:28
Utan att rangordna, så spontant:
Södertälje, Eslöv, Borlänge, Uddevalla och Hässleholm.
Bara namnet Hässlehonom ger ångest och dödslängtan. Men det har nog högst troligen påverkats av att jag gjorde lumpen där.
YOU FAIL IT!


Jag vill ha Vargön högt upp på en lista.

D angelo
2007-09-03, 13:43
Var i Falun för nån vecka sedan. Fy fan vilket rövhål..*spy*
Måste räknas in som topp 10.

Deceiver85
2007-09-03, 13:49
YOU FAIL IT!


Jag vill ha Vargön högt upp på en lista.

Vargön har ett av Sveriges trevligaste gym, Apell Power, och så jäkla trälig är samhället inte? På rak arm, det enda jag kan komma på som ser lite sunkigt ut är lagerlokalerna vid tågstationen, men det är ju lagerlokaler ändå ffs!

nim
2007-09-03, 15:01
Södertälje måste vara nr1.
Deras slogan "Södertälyeeeaah" gör ju inte saken bättre.