handdator

Visa fullständig version : Giftiga djur, varför bara i varma klimat?


LarsK
2007-08-29, 04:24
Varför finns det bara giftiga djur i varma klimat? Varför finns det inte i Sverige t.ex? Det måste finnas någon vetenskaplig förklaring.

z_bumbi
2007-08-29, 05:06
Varför finns det bara giftiga djur i varma klimat? Varför finns det inte i Sverige t.ex? Det måste finnas någon vetenskaplig förklaring.

Huggormar?

Sheogorath
2007-08-29, 05:44
Det gör det. Giftighet förekommer f.f.a. i två olika områden om jag greppat det hela rätt.


Områden med hög konkurrens / snäva nischer för överlevnad
Områden med riktigt sparsamt antal bytesdjur, t.ex. rysligt torra klimat


I områden med hög konkurrens (djungel och andra områden där det är bra att bo = många konkurrerande arter) blir det ett evolutionärt "arms race" mellan försvar och attack; bytesdjuret triggar upp sitt försvar och anfallaren svarar med starkare gift. Vi får en situation där giftet är mångtaligt gånger starkare än vad som skulle krävts om det jagades ett random bytesdjur av samma storlek utan specifikt försvar.

I torra ökenområden där du kanske käkar någon enstaka gång per månad, om ens det, är det typ rätt skitbra om du verkligen lyckas döda det bytesdjur du faktiskt hittar. Du får inte en andra chans. Det selekterar för starkt gift.

hejhopp
2007-08-29, 05:45
Korsspindel?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Araneus_diadematus_%28aka%29.jpg

Sheogorath
2007-08-29, 05:48
F.f.a. är ett viktigt ord i min post. Det betyder framför allt. I Sverige finns giftiga paddor, giftiga spindlar, giftiga ormar, giftiga insekter (myror, getingar, bin, myggor osv.) m.fl. Är dom giftiga nog att göra middag av en människa? Sällan. Giftiga nog att göra middag av en skalbagge eller en liten fisk? Mer ofta.

LarsK
2007-08-29, 08:36
Jag menade giftiga, såsom dödliga för oss människor alternativt väldigt sjuk. Om man som jag är allergisk mot getingstick så kan det också räknas som giftigt. Men jag menar riktigt giftiga djur för oss människor.

BigForre
2007-08-29, 09:33
Jag menade giftiga, såsom dödliga för oss människor alternativt väldigt sjuk. Om man som jag är allergisk mot getingstick så kan det också räknas som giftigt. Men jag menar riktigt giftiga djur för oss människor.

Och det har du fått svar på om du läser båda Sheos poster...

LarsK
2007-08-29, 10:44
Och det har du fått svar på om du läser båda Sheos poster...

Så vi har så mycket vilt/insekter i Sverige att gift inte behövs i den utsträckning som i varmare länder.
Känns skönt att veta när man ser en skylt på stranden i Okinawa med 11 giftiga fiskar eller ormar som kan finnas i havet.

Griip
2007-08-29, 11:02
Afrika som exempel, djungel eller inte: Där finns det bra mycket mer stora djur. Större djur kräver mer gift för att få ihjäl.

Sheogorath är ju inne på ett rätt bra spår, men det är ju också så att giftet kan vara i försvar. En liten orm har ju inte gift för att jaga lejon när den inte ens äter någonting som är hälften så stort, däremot har den det kasnke för att försvara sig.

Sheogorath
2007-08-29, 21:47
Så vi har så mycket vilt/insekter i Sverige att gift inte behövs i den utsträckning som i varmare länder.
Känns skönt att veta när man ser en skylt på stranden i Okinawa med 11 giftiga fiskar eller ormar som kan finnas i havet.

Som sagt; här applicerar du bäst punkt ett. Högt specificierade jägare. :)

Rahf
2007-08-29, 22:19
Djuret anpassar sig till den typ av jakt och försvar som funkar bäst för individernas överlevnad. Darwin på ett ungefär.

Sveriges djur är främst anpassade för att klara av kallt klimat. Anledningen till att inga djur från Afrika eller någon annanstans inte finns här är helt enkelt för att de inte skulle överleva. När förfäderna till våra nuvarande djur och insekter kom hit så var de bättre anpassade än någon annan och överlevde alltså för att avla avkommor som i sin tur bar på hela eller en del av föräldrarnas framgångsrika egenskaper.

De giftiga djuren passar inte eftersom de dog och dör innan de hinner skaffa avkommor. Där ser man också att utbredningen av mer exotiska djur har spridit sig en aning eftersom klimatet är varmare.

*Edit* Vilket svammel det blev av mig :D

Varför de inte skulle odla starkare gift är enkelt, jakten fungerar så varför bry sig? De överlever i tillräckligt omfång och behöver alltså inte utveckla starkare gift. Det är klart att någon huggorm kommer ha starkare gift än en annan men han har ändå inte någon större fördel i det. Bytesdjuren dör likaväl ändå.