handdator

Visa fullständig version : Frukostmat=bu eller bä?!

gibfel
2007-08-28, 23:50
Tjenixen alla koloiter. Skapar en ny tråd av nyfikenhet vad ny tycker om just frukostmat.
Personligen äter jag frukostmat så sällan som möjligt. ALDRIG på helgerna då jag har matcher och annat viktigt. Då blir det alltid middags eller lunchmat.
Min tränare tyckte jag var konstig som åt typ potatisgratäng och fläskfilé m.m till frukost och ringde landslagsläkaren ifriidrott. Han påstod att det egentligen var bättre att äta "riktig" mat även till frukost trots att många är känsliga och mår illa av det*spy* För mig som vill gå upp i vikt var det nästan det bästa rådet han kunde ge mig eftersom kcal-intaget ökar markant trots väldigt liten ansträngning.

Vad tycker ni om detta? Är frukostmat bu eller bä och hur ser era frukostvanor ut?

Sadde
2007-08-28, 23:54
Tycker det låter bra, självklart ska du äta "vanlig" mat till frukost om du nu vill så. Personligen så varierar det lite för mig, för det mesta så äter jag gärna havregrynsgröt eller mackor till frukost, men om det finns lasagne kvar i kylen från gårdagen så tackar jag inte nej till det precis :)

gibfel
2007-08-29, 00:13
Tycker det låter bra, självklart ska du äta "vanlig" mat till frukost om du nu vill så. Personligen så varierar det lite för mig, för det mesta så äter jag gärna havregrynsgröt eller mackor till frukost, men om det finns lasagne kvar i kylen från gårdagen så tackar jag inte nej till det precis :)

Då har vi något gemensamt;) Jag letar alltid igenom skylskåpet på morgonen efter rester sedan luch eller middag dagen innan*drool*
Jag håller med om att det funkar att äta vanlig frukost och då tar jag offtast fil och musli eller gröt och mackor men det smakar verkligen skit jämfört med en stor tallrik spagetti och köttfärsås med sallad och annat gott till:thumbup:

Raggis
2007-08-29, 00:17
Jag brukar käka rester till frukost. Passar mig bättre.

Alexton
2007-08-29, 05:03
Samma som Raggis, rester är guld. Går själv normalt upp vid 0530, skulle jag äta ett för mastigt mål skulle jag somna/koma direkt.

elderberry
2007-08-29, 05:34
jag är alldeles tvärtom. jag älskar frukostmat. mackor, yoghurt, musli.. mums! gröt äter jag ganska ofta till lunch eller middag.

King Grub
2007-08-29, 05:35
jag är alldeles tvärtom. jag älskar frukostmat. mackor, yoghurt, musli.. mums!

Samma här. Jag är less på ris och potatis. Min huvudsakliga kolhydratkälla är bröd, med flingor, müsli, pancakes och våfflor därefter. Den som påstår att det inte är "riktig" mat yrar; näringsrikare än t ex pasta i alla fall.

Alfred Nobel
2007-08-29, 06:11
Frukosten är dagens absolut godaste måltid. Vissa nätter kan jag ligga och fantisera över om smörgåsen dagen därpå skall bestå av Kaviar, korv, skina eller kanske leverpastej med gurka.

Så himmla viktigt :)

Ronja
2007-08-29, 06:30
Frukosten är absolut den bästa måltiden på dagen!! :D längtar alltid till den kvällen innan, skulle kunna äta frukost alla mål per dag, men det skulle ju bli lite ensidigt det! :D
Nej, lunch och middag ska vara riktig lagad mat, inget bröd å sånt utan kött mm, då kan man sukta efter frukosten sedan och inte tröttna på den! :eating:

Eddie Vedder
2007-08-29, 06:59
Jag käkar i regel fisk och grönsaker till frukost, idag blev det tonfisk och brocoli med rapsolja. Mer än så känner jag inte att jag behöver.

Resten av dagen blir gröt i stort sett, ofta både till lunch och middag. Olika varianter av gröt (den ena sjukare än den andra;)). Dessutom har jag testat Kellog's All Bran Plus på sistone och det smakar riktigt gott, alldeles för mycklet fibrer tyvärr så jag "törs" inte äta det alldeles för ofta.

Slutsatsen är att jag ÄLSKAR det som kallas "frukostmat", såsom mackor, yoghurt och müsli, gröt, ägg, rågkuddar, fullkornsringar ja allt. Dock ser jag ingen anledning till att just äta det på morgonen.:)

HoppeR
2007-08-29, 07:19
Har det ganska så tungt med att få i mig ordentlig med mat till frukost, kan bero på att jag äter oftast ett mål innan jag går och lägger mig. Men annars så funkar det väl, brukar inte gå fort med att få ner maten bara!

Helt enkelt : buä

Eddie Vedder
2007-08-29, 07:22
Har det ganska så tungt med att få i mig ordentlig med mat till frukost, kan bero på att jag äter oftast ett mål innan jag går och lägger mig. Men annars så funkar det väl, brukar inte gå fort med att få ner maten bara!

Helt enkelt : buä

Men vad äter du till frukost då? Och vad tycker du om typisk "frukostmat"? Käkar du cornflakes och mjölk under dagen och falukorv med makaroner på morgon t.ex.?

HoppeR
2007-08-29, 07:44
Men vad äter du till frukost då? Och vad tycker du om typisk "frukostmat"? Käkar du cornflakes och mjölk under dagen och falukorv med makaroner på morgon t.ex.?

Började äta frukost för inte allt för länge sedan. I Början var det lite grovare frukost som t.ex. gårdagens mat, sen blev det en period med müsli,frukt, gröt o mjölk. Nu blir det oftast kesella & blåbär, mackor, mjölk o ett par ägg.

Tror att anledningen till att jag inte är för förtjust i frukost är just för att jag inte är uppvuxen med det på samma sätt som vissa andra. ( Sen är jag löjligt morgontrött! )

Tintomara
2007-08-29, 09:17
HOTELLFRUKOST är i alla fall oförenlig med bantning! All denna goda mat! Ugnsvarmt bröd, flera olika smörgåspålägg, flera olika sorters flingor och müsli... Svårt att välja bort något tycker jag! Sist jag bodde på hotell så smög jag ner till matsalen före alla andra och satte i mig fyra portioner på raken... :eating: :em: Tur att man inte bor på hotell för jämnan! Då skulle jag bergis vägt 300 kg :D

Tolkia
2007-08-29, 09:30
Jag älskar gröt, fil & müsli, mackor osv. (hörde jag någon säga "kolhydrater"?)och skulle typ kunna leva på "frukostmat". Jag försöker att inte göra det, dock. :D

Däremot finns det väl inget annat än traditionen som säger att det skall vara sådan mat på morgonen; när jag var i Mexico i fjol konstaterade jag att det där verkade vara minst lika normalt att käka typ en köttbit och bönor till frukost som att äta vad jag uppfattar som "frukostmat". Och på många ställen i Asien är det väl, har jag för mig, ris som gäller. Jag tror att det säkert är nog så nyttigt att äta "lagad" mat på morgnarna som att äta typ fil och flingor.

lectris
2007-08-29, 09:33
HOTELLFRUKOST är i alla fall oförenlig med bantning! All denna goda mat! Ugnsvarmt bröd, flera olika smörgåspålägg, flera olika sorters flingor och müsli... Svårt att välja bort något tycker jag! Sist jag bodde på hotell så smög jag ner till matsalen före alla andra och satte i mig fyra portioner på raken... Tur att man inte bor på hotell för jämnan! Då skulle jag bergis vägt 300 kg

MHM! jag är en sucker för redig engelsk frukost *whistle* bacon, äggröra, stekt ägg, stekta tomater/champinjoner, korv... *drool* tillsammans med en ofantlig mängd nybakat bröd och kaffe. där har du ultimata "breakfast of my dreams" :D

jag bor i det närmaste aldrig på hotell, och tur är väl det. Jag och sambon ska dock fira vår årsdag med en helg på hotell här om ett par veckor, och jag längtar mest på grund av frukostarna som vi kommer stoppa i oss där... :naughty:

gibfel
2007-08-29, 11:47
Samma här. Jag är less på ris och potatis. Min huvudsakliga kolhydratkälla är bröd, med flingor, müsli, pancakes och våfflor därefter. Den som påstår att det inte är "riktig" mat yrar; näringsrikare än t ex pasta i alla fall.

Skulle pannkakor och våfflor vara nyttigare än riktigt pasta*screwy*
Energiinnehållet på pannkakor och våfflor är inte alls bra plus att det man har på inte är det nyttigaste i matväg.
Den största skillnaden är ju att du äter mycket mer pasta (viktmässigt sett) än vad du äter müsli och bröd på morgonen. Sedan äter man ju massa köttfärsås och grönsaker och annat skitgott till*drool* I vanliga fall äter inte jag grönsaker till frukostmat iaf plus att det typ blir 1 tallrik fil med müsli och 2 mackor alternatvit gröt och mackor. Inte i närheten (energimässigt/näringmässigt/smaskensmässigt) av en riktigt fin pastasallad med kyckling, fetaost, oliver, lök, tomat, gurka, rucolasallad, avocado, paprika, majs och allt annat smaskig tillsammans med någon god dressing! Det är verkligen äckligt gott på morgonkvisten:D *drool*
Hemmsgjord pizza gillar jag också på morgonen ;)

King Grub
2007-08-29, 11:50
Skulle pannkakor och våfflor vara nyttigare än riktigt pasta

Vetemjöl eller vetemjöl? Vilket är bäst. Hmmmm... Dilemma.

Fullkornsvarianter finns för alla alternativ.

Nu pratade jag dock främst om bröd och gryn. Rätt bröd är bland dom främsta kolhydratkällor som finns.

Energiinnehållet på pannkakor och våfflor är inte alls bra

Ooookej. Varför inte?

plus att det man har på inte är det nyttigaste i matväg.

Man har? Vem bestämmer det? Står det skrivet någonstans?

Den största skillnaden är ju att du äter mycket mer pasta (viktmässigt sett) än vad du äter müsli och bröd på morgonen

Nej, det gör jag inte alls det.

LadyInsane
2007-08-29, 11:56
Själv älskar jag frukostmat. Äter gröt jätteofta och skulle kunna leva på mackor. Lätt, snabbt, enkelt. Det enda negativa är väl mest att det inte är alltför mättande.

Rahf
2007-08-29, 12:01
Dagens frukost:

En härlig tallrik havregryn med mjölk.
3st falu rågrut med varierande storlek. Smör och keso på dem idag.
1 glas apelsinjuice.
Slängde med ett päron också.

Hur gott som helst!

gibfel
2007-08-29, 12:01
Skulle pannkakor och våfflor vara nyttigare än riktigt pasta

Vetemjöl eller vetemjöl? Vilket är bäst. Hmmmm... Dilemma.

Fullkornsvarianter finns för alla alternativ.

Nu pratade jag dock främst om bröd och gryn. Rätt bröd är bland dom främsta kolhydratkällor som finns.

Energiinnehållet på pannkakor och våfflor är inte alls bra

Ooookej. Varför inte?

plus att det man har på inte är det nyttigaste i matväg.

Man har? Vem bestämmer det? Står det skrivet någonstans?

Den största skillnaden är ju att du äter mycket mer pasta (viktmässigt sett) än vad du äter müsli och bröd på morgonen

Nej, det gör jag inte alls det.

1. Det är inte enbart vetemjöl utan också massa margarin och annat i våfflor. Tror det är samma i pannkakor.

2. För att du äter inte 5 våfflor på en morgon (antar jag) utan någonting på som inte är onyttigt. Det vanliga är väl socker och sylt och tom glass/grädde. Energiinnehållet per våffla är 190kcal vilket jag inte tycker är så bra jämförelsevis med en stor portion riktigt mat enligt tallriksmodellen som i mitt fall innehåller runt 1000kcal.

3. Vad har du på dina våfflor som är nyttigt/nyttigare än middagsmat? En skica oxfilé och massa grönsaker eller:confused:

4. Då måste du äta väldigt lite till lunch och middag. Jag fick uträknat att mitt kcal-intag på en frukost (gröt,2 mackor, juice, 1 knäckebröd+pålägg, sylt m.m) var över 400kcal mindre än vad jag fick i mig på en frukost där jag åt "riktigt" mat.

King Grub
2007-08-29, 12:02
Du pratar nonsens. Alla dina problem med "frukostmat" beror på dina egna dåliga val, inte på något fel på maten i sig. "Frukostmat" är minst lika riktig som din middagsmat.

gibfel
2007-08-29, 12:02
Själv älskar jag frukostmat. Äter gröt jätteofta och skulle kunna leva på mackor. Lätt, snabbt, enkelt. Det enda negativa är väl mest att det inte är alltför mättande.

Mackor i ugnen är riktigt gott! Dock gillar jag inte mackor så jättemycket kalla med pålägg. Frallor däremot funkar prima kallt:thumbup:

gibfel
2007-08-29, 12:04
Du pratar nonsens. Alla dina problem med "frukostmat" beror på dina egna dåliga val, inte på något fel på maten i sig. "Frukostmat" är minst lika riktig som din middagsmat.

Vill du ha lite smisk där bak eller *slap*
Bahh. Jag vill gå upp i vikt så en pizza drypande i fett är bara prima för mitt kolesterol och välbeffinande :thumbup:

Fed up
2007-08-29, 12:08
1. Det är inte enbart vetemjöl utan också massa margarin och annat i våfflor. Tror det är samma i pannkakor.

2. För att du äter inte 5 våfflor på en morgon (antar jag) utan någonting på som inte är onyttigt. Det vanliga är väl socker och sylt och tom glass/grädde. Energiinnehållet per våffla är 190kcal vilket jag inte tycker är så bra jämförelsevis med en stor portion riktigt mat enligt tallriksmodellen som i mitt fall innehåller runt 1000kcal.

3. Vad har du på dina våfflor som är nyttigt/nyttigare än middagsmat? En skica oxfilé och massa grönsaker eller:confused:

Jag brukar ha keso och upptinade/färska bär på pannkakorna och våfflorna. Ibland har jag iof smör och socker och sylt och skit, men vill jag vara mer nyttig så blir det keso och bär.

massa margarin är det knappast, man behöver inte ha nåt smör/margarin alls i om man vill, jag brukar inte ha nåt fett i smeten till pannkakor(våfflor gör jag så sällan så minns inte receptet och har inte mixtrat så mycket med det), bara steka i lite smör eller olja. Har man telefonpanna behöver man oftast inte ens det.
Jag brukar ha i krossade linfrön, mer ägg och en skopa prottepulver och därmed har jag lite mindre mjöl i än vanliga pannkakor. Blir mycket godare så. *drool*

gibfel
2007-08-29, 12:19
Jag brukar ha keso och upptinade/färska bär på pannkakorna och våfflorna. Ibland har jag iof smör och socker och sylt och skit, men vill jag vara mer nyttig så blir det keso och bär.

massa margarin är det knappast, man behöver inte ha nåt smör/margarin alls i om man vill, jag brukar inte ha nåt fett i smeten till pannkakor(våfflor gör jag så sällan så minns inte receptet och har inte mixtrat så mycket med det), bara steka i lite smör eller olja. Har man telefonpanna behöver man oftast inte ens det.
Jag brukar ha i krossade linfrön, mer ägg och en skopa prottepulver och därmed har jag lite mindre mjöl i än vanliga pannkakor. Blir mycket godare så. *drool*

Varför så omständigt*screwy* Ta och laga extra kvällsmat och käka på morgonen istället. Går både fort och skitnyttig mat(om du inte åt skräp dagen innan);) Jag skulle aldrig få för mig att käka pannkakor som huvudrätt eller till frukost träningdagar. Jag är väldigt petig med att det är rätt mat i stora mängder så pannkakor hör till hotellmat man kan unna sig nån gång ibland, enligt mig.

jwzrd
2007-08-29, 12:24
Varför så omständigt*screwy* Ta och laga extra kvällsmat och käka på morgonen istället. Går både fort och skitnyttig mat(om du inte åt skräp dagen innan);) Jag skulle aldrig få för mig att käka pannkakor som huvudrätt eller till frukost träningdagar. Jag är väldigt petig med att det är rätt mat i stora mängder så pannkakor hör till hotellmat man kan unna sig nån gång ibland, enligt mig.

Jag förstår inte vad ditt problem är i den här tråden. Fed Up gillar sin frukost på det viset, den är verkligen opti och mycket god. Det inlägget, herr Vedder och herr Grub visar också hur det är svårt att ens tala om särskilld frukostmat från början.

Själv varierar jag mellan gröt med hallonsylt och äggröra, yoghurt med keso och havrekuddar och äggröra/omelette med bröd och olika köttpålägg till frukost. Mest för att det går väldigt snabbt att fixa till de sakerna.

Vad har du emot pannkakor? Tidigare i tråden kunde du inte ens redogöra för ingredienserna till desamma så jag förstår verkligen inte hur du kan vända dig emot dem baserat på något slags antaget nyttighetsvärde... du ser ju vad Fed Up stoppar i sina. Tycker du att det är dåligt käk/hotellfrukost?

gibfel
2007-08-29, 12:29
Jag förstår inte vad ditt problem är i den här tråden. Fed Up gillar sin frukost på det viset, den är verkligen opti och mycket god. Det inlägget, herr Vedder och herr Grub visar också hur det är svårt att ens tala om särskilld frukostmat från början.

Vad har du emot pannkakor? Tidigare i tråden kunde du inte ens redogöra för ingredienserna till desamma så jag förstår verkligen inte hur du kan vända dig emot dem baserat på något slags antaget nyttighetsvärde... du ser ju vad Fed Up stoppar i sina. Tycker du att det är dåligt käk/hotellfrukost?

Om du inte såg det var det lite smiley över mitt inlägg=ironi. Jag har inget emot att hon äter vad hon vill äta.

Jag tycker inte pannkakor är bra i det syfte jag äter som bygger på att gå upp i vikt så mycket som möjligt. Därför kan jag inte äta sådant utan att det känns fel. Istället äter jag mycket är middagsmat på morgonen så att jag får i mig 4 riktigt lagade måltider per dygn. Frukost, lunch, middag innan träning och kvällsmat efter träning.

Simple!

Slartibartfast
2007-08-29, 12:31

+1

"frukostmat" mycket hellre än vanlig varm mat. Oavsett tid på dygnet.

King Grub
2007-08-29, 12:32
Jag tycker inte pannkakor är bra i det syfte jag äter som bygger på att gå upp i vikt så mycket som möjligt.

Dom flesta jag känner och har känt genom åren har inga problem med att lassa in pannkakor så kalorimängden blir rejäl, om det är vad som önskas. Eller inte önskas, om man är glupsk eller tjock...

zirak
2007-08-29, 12:32
Själv äter jag nästan alltid fruktsallad till frukost. Dvs efterrätt till frukost *drool*

jwzrd
2007-08-29, 12:33
Om du inte såg det var det lite smiley över mitt inlägg=ironi. Jag har inget emot att hon äter vad hon vill äta.

Jag tycker inte pannkakor är bra i det syfte jag äter som bygger på att gå upp i vikt så mycket som möjligt. Därför kan jag inte äta sådant utan att det känns fel. Istället äter jag mycket är middagsmat på morgonen så att jag får i mig 4 riktigt lagade måltider per dygn. Frukost, lunch, middag innan träning och kvällsmat efter träning.

Simple!

Berätta vad felet är med pannkakor (förutom att de känns fel för dig).

gibfel
2007-08-29, 12:35
Dom flesta jag känner och har känt genom åren har inga problem med att lassa in pannkakor så kalorimängden blir rejäl, om det är vad som önskas. Eller inte önskas, om man är glupsk eller tjock...

Då tycker jag det är enklare att följa en tallriksmodell utan pannkakor för jag gillar inte pannkakor med nyttiga saker på. När jag äter blir det sylt och bär samt socker. Så det funkar inte riktigt för mig.

Eddie Vedder
2007-08-29, 12:36
Vill du ha lite smisk där bak eller *slap*
Bahh. Jag vill gå upp i vikt så en pizza drypande i fett är bara prima för mitt kolesterol och välbeffinande :thumbup:

Simple!

Så har jag förstått dig rätt nu?

Pannkakor (mjöl, ägg, mjölk samt eventuellt något matfett) = "dåligt"?

Pizza = bra?

Hur resonerar du? Personligen anser jag inte något av dom vara ett dugg fel, varken klockan 6:00 eller 22:00. Båda kan ingå i en nyttig kost, båda kan göras alldeles förträffliga ur näringssynpunkt och båda kan du gå upp i vikt av.

Så berätta nu, du som vet vad som är "bra mat" och uppenbarligen t.o.m. vet vad King Grub har på sina pannkakor bättre än han tydligen vet själv. Vilken mat är "bra" och vad "skall" man äta?

gibfel
2007-08-29, 12:37
Berätta vad felet är med pannkakor (förutom att de känns fel för dig).

Funkar inte för mig att bygga upp den tallriksmodellen jag helst ska följa enligt dietisten. Då måste jag käka pannkakor med typ enbart bär. Sedan måste protein in och massa grönsaker osv. Blir inte så gott då tycker jag. Därför är det enligt mig godare när jag äter middagsmat till frukost.
Föstår du;) ?

King Grub
2007-08-29, 12:38
Vad du tycker är gott hör ju inte hit och är inget du kan basera dina kostrekommendationer åt andra på.

machine gun
2007-08-29, 12:38
Energiinnehållet per våffla är 190kcal

Enligt vilket recept då? Hur stor våffla?

Sen har ju inte alla samma energiförbrukning. En högenergiförbrukare kan äta betydligt mer energität mat än en lågenergiförbrukare och då är energität mat ofta att föredra för att man ska slippa äta gigantiska portioner av allting.

gibfel
2007-08-29, 12:41
Så har jag förstått dig rätt nu?

Pannkakor (mjöl, ägg, mjölk samt eventuellt något matfett) = "dåligt"?

Pizza = bra?

Hur resonerar du? Personligen anser jag inte något av dom vara ett dugg fel, varken klockan 6:00 eller 22:00. Båda kan ingå i en nyttig kost, båda kan göras alldeles förträffliga ur näringssynpunkt och båda kan du gå upp i vikt av.

Så berätta nu, du som vet vad som är "bra mat" och uppenbarligen t.o.m. vet vad King Grub har på sina pannkakor bättre än han tydligen vet själv. Vilken mat är "bra" och vad "skall" man äta?

Pizza äter jag inte träningsdagar men på helgdagar tar jag det gärna eftersom det är gott. Vad är felet på hemmagjord pizza föresten?

Jag äter middagsmat till frukost för att jag tycker det blir godare när jag följer det matupplägget jag ska ha. Jag vet fortfarande inte vad King Grub har på sina pannkakor men jag utgick ifrån att det inte var kött och sallad som jag skulle ha enligt dietisten;)

jwzrd
2007-08-29, 12:42
Funkar inte för mig att bygga upp den tallriksmodellen jag helst ska följa enligt dietisten. Då måste jag käka pannkakor med typ enbart bär. Sedan måste protein in och massa grönsaker osv. Blir inte så gott då tycker jag. Därför är det enligt mig godare när jag äter middagsmat till frukost.
Föstår du;) ?

Pannkaksfobi och din tallriksmodell. Jag förstår precis.

gibfel
2007-08-29, 12:45
Enligt vilket recept då? Hur stor våffla?

Sen har ju inte alla samma energiförbrukning. En högenergiförbrukare kan äta betydligt mer energität mat än en lågenergiförbrukare och då är energität mat ofta att föredra för att man ska slippa äta gigantiska portioner av allting.

Precis, och jag är högenergiförbrukare som satsar på viktuppgång. Därför passar det inte mig så bra jämfört med annan mat.
Receptet är våfflor som bygger på vetemjöl, bakpulver, mjölk, vatten, smör. Vanligt recept alltså. Storlek är väl standard våffeljärn:D

gibfel
2007-08-29, 12:47
Pannkaksfobi och din tallriksmodell. Jag förstår precis.

Du får tolka det som du vill:thumbup: Kan dock erkänna att jag ätit många pannkakor under min livstid:eating:

PiNG.
2007-08-29, 12:49
3 dl fiberhavregryn + 5 dl vatten i en microburk (tallrik räcker inte till) + lite salt i det.

Micro 7 minuter 30 sekunder (under tiden kollar jag här *whistle* )

*PLING*

Slänger över lite fruktos (istället för socker) och rårörda lingon på det och en skvätt mjölk. *drool*

Sen står jag mig 3 timmar fram tills nästa mål :eating:

Eddie Vedder
2007-08-29, 12:51

Vad är felet på hemmagjord pizza föresten?

Du kan ju åtminstone läsa inläggen du citerar, hur kan du i ditt sinnes fulla bruk tolka "...båda kan göras alldeles förträffliga ur näringssynpunkt..." till att jag tycker det är fel på hemmagjord pizza?

gibfel
2007-08-29, 12:52
3 dl fiberhavregryn + 5 dl vatten i en microburk (tallrik räcker inte till) + lite salt i det.

Micro 7 minuter 30 sekunder (under tiden kollar jag här *whistle* )

*PLING*

Slänger över lite fruktos (istället för socker) och rårörda lingon på det och en skvätt mjölk. *drool*

Sen står jag mig 3 timmar fram tills nästa mål :eating:

Har du testat att ta havremjöl på gröten istället för standardmjölk? Tycker det är det godare alternativet!

gibfel
2007-08-29, 12:53
Du kan ju åtminstone läsa inläggen du citerar, hur kan du i ditt sinnes fulla bruk tolka "...båda kan göras alldeles förträffliga ur näringssynpunkt..." till att jag tycker det är fel på hemmagjord pizza?

Läste igenom ditt inlägg lite för fort:em:*cry*

PiNG.
2007-08-29, 13:06
Har du testat att ta havremjöl på gröten istället för standardmjölk? Tycker det är det godare alternativet!

Kör med lättmjölk och de har jag för de inte ska bli så förbannat kletigt "torrt" eller hur jag ska beskriva det. Slänger jag på havremjöl blir de ju nog ännu värre ;)

Men tack för tipset:)

Pez
2007-08-29, 13:08
Läste igenom ditt inlägg lite för fort:em:*cry*

Något av en trend verkar det som.

Du skulle tjäna på att tänka till lite mer innan du postar. En generell åskådning.

gibfel
2007-08-29, 13:10
Något av en trend verkar det som.

Du skulle tjäna på att tänka till lite mer innan du postar. En generell åskådning.

Hehe:) Jag får ta åt mig av kritiken;)

Scratch89
2007-08-29, 13:23
Det jag fortfarande inte kan förstå är hur du kan dissa pannkakor som är energitätt och inte alls särskilt mättande, när du gång på gång skriver att ditt mål är att gå upp i vikt.

gibfel
2007-08-29, 13:27
Det jag fortfarande inte kan förstå är hur du kan dissa pannkakor som är energitätt och inte alls särskilt mättande, när du gång på gång skriver att ditt mål är att gå upp i vikt.

Enligt min dietists upplägg ska jag inte äta sådant även om mitt mål är att gå upp i vikt och då följer jag upp honom och dissar pannkakor för min egen del;)
Jag har ju inget emot att andra äter pannkakor.

King Grub
2007-08-29, 13:28
Byt till en dietist som inte har fixa idéer.

gibfel
2007-08-29, 13:33
Byt till en dietist som inte har fixa idéer.

Du kanske vill bli min nya:naughty:

Scratch89
2007-08-29, 13:46
Smart dietist, eller inte. Du har ju redan fått råd av honom och alla andra. Att ha fixa idéer om att "det här är dåligt" och "det här är bra" när det är samma bas, och påståendet faktiskt är helt uppåt väggarna, är ju första steget till att inte avancera i sin träningskarriär.

gibfel
2007-08-29, 13:54
Smart dietist, eller inte. Du har ju redan fått råd av honom och alla andra. Att ha fixa idéer om att "det här är dåligt" och "det här är bra" när det är samma bas, och påståendet faktiskt är helt uppåt väggarna, är ju första steget till att inte avancera i sin träningskarriär.

Jag har en fixad mening att jag tycker det är bättre med middagsmat efter tallriksmodell än pannkakor till frukost. Jag tycker min utveckling går mer framåt än någonsin och vikten också sedan jag började följa dietisten så jag tror han vet vad han snackar om.

jwzrd
2007-08-29, 13:56
Jag har en fixad mening att jag tycker det är bättre med middagsmat efter tallriksmodell än pannkakor till frukost. Jag tycker min utveckling går mer framåt än någonsin och vikten också sedan jag började följa dietisten så jag tror han vet vad han snackar om.

Vi vet. Helt utan anledning anser du att pannkakor är dåligt. Bara för din skull ska jag äta pannkakor imorgon. :)

gibfel
2007-08-29, 13:58
Vi vet. Helt utan anledning anser du att pannkakor är dåligt. Bara för din skull ska jag äta pannkakor imorgon. :)

NEIN! Om du äter pannkakor kommer jorden gå under*gah!*

(är det så ni tolkar mina svar?;))

Scratch89
2007-08-29, 14:03

Hur vet du att inte resultatet skulle bli ännu bättre av pannkakorna?

gibfel
2007-08-29, 14:11
Hur vet du att inte resultatet skulle bli ännu bättre av pannkakorna?

Det bet jag inte helt säkert. Jag har aldrig enbart ätit pannkakor till frukost i några månader och det kommer jag nog aldrig att göra:banned
Ifs vet jag inte om godis funkar ännu bättre på morgonen och det tror jag inte heller jag kommer prova ;)

joriice
2007-08-29, 14:19
Ne, standardfrukost med mackor, müsli/flingor gröt osv är godast som frukost. Orka lukta bambamat när man kommer till skolan eller jobbet... :P

Timme
2007-08-29, 14:43
Det är ganska töntigt att det är en viss sorts mat som anses vara frukost. Man kan äta precis vad man vill till frukost! Själv tycker jag att det inte finns något bättre än pizza på morgonen :D

PiNG.
2007-08-29, 15:06
Allt snack om pannkakor resulterar nu i att de blir pannkakor till middag... Ungarna e överlyckliga ;)

gibfel
2007-08-29, 15:08
Allt snack om pannkakor resulterar nu i att de blir pannkakor till middag... Ungarna e överlyckliga ;)

Trodde du skulle ge dom pannkakor till frukost imorn *puh* ;)

machine gun
2007-08-29, 15:29
Precis, och jag är högenergiförbrukare som satsar på viktuppgång. Därför passar det inte mig så bra jämfört med annan mat.
Receptet är våfflor som bygger på vetemjöl, bakpulver, mjölk, vatten, smör. Vanligt recept alltså. Storlek är väl standard våffeljärn:D

Det är ju just högenergiförbrukare som kan kosta på sig att äta sådant som pannkakor, våfflor, pizza och annan energität mat lite oftare än vad lågenergiförbrukare kan göra.

Jag undrade mest var du hade fått siffran 190 kcal från.

machine gun
2007-08-29, 15:33
Själv tycker jag att det inte finns något bättre än pizza på morgonen :D

+1

Helst kall från dagen innan *drool*

heraso
2007-08-29, 15:42
+1

Helst kall från dagen innan *drool*

Jag har 3 st fjärdedels bitar i kylen från igår, från olika sorters pizzor dessutom. Guess who's gonna get some more tonight?:D

jwarlander
2007-08-29, 16:00
Äter gärna vanlig mat till frukost, men oftast går eventuella rester till nästa dags lunch istället.. Därför brukar det oftast bli två flatbröd med bregott + hamburgerkött (rökt hästkött) + 2 skivade ägg, ett ägg till med kaviar på efter det, yogurt med ingefära eller torkade bär, och lite te. Skulle dock föredra ett gäng kycklingklubbor & kokta grönsaker när som helst, bara jag orkade fixa!

fluff
2007-08-29, 16:09
Otroligt hur tråden spårade ur pga ett par pannkakor.

Äter hellre "frukostmat" frukost, lunch och middag. Havregrynsgröt är bland det godaste som finns, alla kategorier... sjukt nog.

gibfel
2007-08-29, 18:57
Det är ju just högenergiförbrukare som kan kosta på sig att äta sådant som pannkakor, våfflor, pizza och annan energität mat lite oftare än vad lågenergiförbrukare kan göra.

Jag undrade mest var du hade fått siffran 190 kcal från.

Baksidan på ICAs våfflor ;)

Pizza på morgonen är gott! :D

Knowledge
2007-09-10, 21:48
'typisk' frukostmat, t.ex bröd/gryn/flingor/musli/pålägg/mejeriprodukter/etc är opti. väljer man fullkornsvarianter får man dessutom en perfekt ratio mellan investerad tid/smak/näringstäthet. sen att det går att variera ut i det oändliga gör inte saken sämre precis.

gröt på gyllenhammars havregryn, rårivet äpple, lite kanel samt en klick keso blandad med kakao är tamejfan bland det godaste jag vet, och det går på vadå, 5 minuter. :)