handdator

Visa fullständig version : epikondylit


ugly_kid
2007-08-28, 21:12
Det är så att min pappa har fått epikondylit och jag undrar om det finns nån som har några tips på vad han kan göra, jag vet att det finns endel trådar om epikondylit redan men alla handlar om tränande personer som ofta får rådet att vila. Min pappa tränar inget alls å jobbar på ett kontor, kan det hjälpa att köra lätt styrketräning för att få lite blodgenomströmmning i runt armbågen eller är det bara att vila mer än vanligt å hoppas det går över?

Åse Columbus
2007-08-29, 13:46
om dun googlar så kommer du att finna att sånt där själv läker men tar väldigt lång tid.......upp till 2 år...föreslår att han går till läkare o få det kollat...sen kanske till sjukgymnast.

InaIna
2007-08-29, 14:12
Lateral epikondylit är "tennisarmbåge" eller "musarm" och är en rätt vanlig åkomma i dag eftersom många sitter allt mer framför datorn och klickar med musen.
Det finns en rad olika saker man kan göra för att det ska läka så bra som möjligt. Har din pappa väldigt ont så bör han först och främst vila, om han sitter mycket vid datorn kan han ju prova att byta hand att föra musen med eller att byta tangentbord till en sådan där mus man rullar på.
När han inte har lika ont längre så kan han köra igång med lättare styrketräning för de muskler som är drabbade, och då främst eccentrisk träning - alltså "hålla emot"-träning. En bra övning är om han lägger underarmen på en bordskiva med handen ut över kanten hållande i en lätt vikt (handflatan ned). Hjälp sedan handen upp och håll emot på vägen ned. Även gummibandsträning för hela armarna är bra och stabiliserar.

Annars kan jag rekommendera akupunktur - det har visat sig hjälpa mot tennisarmbåge rätt bra.

Åse Columbus
2007-08-29, 17:15
Lateral epikondylit är "tennisarmbåge" eller "musarm" och är en rätt vanlig åkomma i dag eftersom många sitter allt mer framför datorn och klickar med musen.
Det finns en rad olika saker man kan göra för att det ska läka så bra som möjligt. Har din pappa väldigt ont så bör han först och främst vila, om han sitter mycket vid datorn kan han ju prova att byta hand att föra musen med eller att byta tangentbord till en sådan där mus man rullar på.
När han inte har lika ont längre så kan han köra igång med lättare styrketräning för de muskler som är drabbade, och då främst eccentrisk träning - alltså "hålla emot"-träning. En bra övning är om han lägger underarmen på en bordskiva med handen ut över kanten hållande i en lätt vikt (handflatan ned). Hjälp sedan handen upp och håll emot på vägen ned. Även gummibandsträning för hela armarna är bra och stabiliserar.

Annars kan jag rekommendera akupunktur - det har visat sig hjälpa mot tennisarmbåge rätt bra.

snyggt !!!!

ett litet tillägg.....om man får...*ler*

när din far lyfter saker i det vardagliga livet så att säga..så be honom att använda sig av ett neutralt läge med handen...inte supinera eller pronera....utan hålla handen med tummen uppåt i allra möjligaste mån...

Knabb
2007-08-29, 17:32
el-akupunktur brukar vara det som funkar bäst + eccentrisk träning. Finns lite andra varianter också som ibland funkar bra.

ugly_kid
2007-08-29, 20:01
jo pappa har redan varit hos läkare å han fick diagnosen lateral epikondylit, vilket jag själv är osäker på eftersom han inte får ont vid tex dorsalflexion, utan han får ont mest när vid extensin av underarmen.
Han har inte heller jätteont men han har haft det några månader kanske 6.

InaIna
2007-08-29, 21:33
Egentligen fungerar både den eccentriska träningen och akupunkturen osv på samma sätt för i vilket stort sett vilken muskel han än har ont i i underarmen; ovansidan eller undersidan. Oftast får man problem lateralt, alltså på utsidan av armbågen där muskelsenorna som går från ovansidan av fingrarna fäster, och då fungerar pronationsövningen med den lätta vikten.

Eftersom din pappa får ont vid extension av underarmen låter det ju som om de irriterade musklerna skulle sitta lateralt.

Oj då, det blev några rätt konstigt sammansatta meningar, är rätt trött för tillfället, men jag hoppas du förstår ändå.