Visa fullständig version : Hungerkänslor på morgonen, efter stabil nyttig frukost?
escape80
2007-08-28, 20:26
Hej alla, jag har ett problem som jag brottas med. Det är så att jag har stora hungerkänslor efter frukost. Jag anser att jag äter en bra nyttig frukost som är mättande, jag blir mätt efter jag ätit den, men en timme senare är jag redo för att käka en Pizza buffé med tillhörande sallad :) Jag blir rejält hungrig helt enkelt o tycker det är skitjobbigt o gå runt hungrig när jag vet att jag inte ska stoppa i mig så mycket mat hela tiden. Nån som har en bra förklaring?
Min frukost brukar vara såhär:
ca. 1.5-2dl Lätt A-fil med egengjord müsli som innehåller, valnötter, pumpafrö, solrosfrö o andra standard saker i müsli.
Samt 1 kopp kaffe
1 glas C-vitamin
1 Hutt ChiSan
1-2 mackor osötat mörkt bröd med t.ex leverpastej.
Är min frukost felaktig på något vis? Jag väger 93kg o är 194cm.
tack på förhand.
Eddie Vedder
2007-08-28, 20:28
Din frukost är nyttig och bra, inga som helst fel med den. Ligger du stabilt i vikt eller går du ner/upp?
Hursomhelst behöver en stor snubbe som du en hel del energi, särskilt om du tränar. Har du testat att äta ordentligt på kvällen, typ ett ordentligt skrovmål vid 20-21 tiden?
escape80
2007-08-28, 20:34
Min kost på kvällen är lite sämre, det brukar bli en banan + proteindryck efter träningen, jag tränar antingen boxning o styrketräning.
Jag går tyvärr inte upp eller ner i vikt, jag vill neråt så det är därför jag inte äter för mycket käk, blir 3 mål mat om dan o lite mellanmål med äpple/banan. O nu har jag börjat äta mer fett o protin o dra ner på kolhydrater.
Du äter en mindre frukost än mig och jag är bara 168cm och väger 47kg. Du kan ju lätt ta en tallrik(2½dl) fil och hur mkt musli har du i? Skiva i en banan också det mättar. Annars är gröt(fiberhavregryn eller råggröt) ett jättebra alternativ som mättar länge iaf för mig. En portion gröt åt dig borde väl ligga på 1½dl gryn och då menar jag inte att du inte ska äta dina två mackor utöver det:) Har du svårt att äta mkt på morgonen?
Eddie Vedder
2007-08-28, 20:36
Min kost på kvällen är lite sämre, det brukar bli en banan + proteindryck efter träningen, jag tränar antingen boxning o styrketräning.
Här har du ju förstås anledningen till hungern på morgonen. Att äta så bedrövligt lite på kvällen då du dessutom tränat innan kommer givetvis resultera i att du är hungrig på morgonen.
Jag går tyvärr inte upp eller ner i vikt, jag vill neråt så det är därför jag inte äter för mycket käk, blir 3 mål mat om dan o lite mellanmål med äpple/banan. O nu har jag börjat äta mer fett o protin o dra ner på kolhydrater.
Hur mkt äter du på huvudmålen? om du nu vill ner i vikt kanske inte mitt förslag om energiökning är den bästa men :) du kanske kan lägga om energifördelningen lite?
Tränar du något? ålder?1980 eller?
Här har du ju förstås anledningen till hungern på morgonen. Att äta så bedrövligt lite på kvällen då du dessutom tränat innan kommer givetvis resultera i att du är hungrig på morgonen.
+1 Kan mkt väl vara som Eddie säger! :)
tigerofsweden
2007-08-28, 20:38
Du äter en mindre frukost än mig och jag är bara 168cm och väger 47kg. Du kan ju lätt ta en tallrik(2½dl) fil och hur mkt musli har du i? Skiva i en banan också det mättar. Annars är gröt(fiberhavregryn eller råggröt) ett jättebra alternativ som mättar länge iaf för mig. En portion gröt åt dig borde väl ligga på 1½dl gryn och då menar jag inte att du inte ska äta dina två mackor utöver det:) Har du svårt att äta mkt på morgonen?
+1
Frukosten är ju inte stabil i den bemärkelsen att det är mkt mat! Dubbla det du äter så börjar det likna något. Jag som är 178 lång och 74kg äter ungefär de dubbla.
Så ät mer ;)
Edit. Nu ser jag att det kommit massa fler poster i ämnet, men nåja nu vet du ju varför du är hungrig :)
escape80
2007-08-28, 20:40
Ja fast då har jag iofs redan totalt sett stoppat i mig rätt så mycket mat om dagen innan om man nu tänker på det totala energi mängden om dagen. Fast jag får försöka omfördela käket under dagen o lägga mer på kvällen o se om det hjälper.
Jag tycker att min frukost är stor o jag blir väldigt mätt på det direkt, o jag brukar inte ha problem att stoppa i mig en massa mat i mängder.
Eddie Vedder
2007-08-28, 20:43
Jag personligen tycker nog inte frukosten är problemet, visst är den inte enorm men heller inte direkt jätteliten.
Det är en frukost jag tror du skulle stå dig på om du nu inte hade så dåligt med energi från kvällen. Din största måltid bör vara efter passet, oroa dig inte över att mat senare skulle vara sämre för så är det inte.:)
Sedan iom att du bantar får du troligtvis räkna med att känna en viss hunger, det är ju en del av bantandet tyvärr. Men dom hungerkänslorna kan man ju göra mer eller mindre uthärdliga.
escape80
2007-08-28, 20:44
Hur mkt äter du på huvudmålen? om du nu vill ner i vikt kanske inte mitt förslag om energiökning är den bästa men :) du kanske kan lägga om energifördelningen lite?
Tränar du något? ålder?1980 eller?
Huvudmålen förutom frukosten brukar bestå av: 11bitar sushi idag, soppa o lite goda inlagda gurkor. Annars t,ex, är det fiskgratäng på 500gram o knäckebröd, korv o stroganoff 2dl ris, rejäl bit lasagne. Brukar vara min lunch då.
Kvällsmat blir det ris o tonfisk t.ex. eller köttbullar o vita bönor i tomatsås.
exempel. Som sagt, född 1980, 93kg o 194cm. O jag strävar efter att gå ner en 4kg.
escape80
2007-08-28, 20:46
Hehe jo jag vet att ska man gå ner i vikt så får man räkna med att ha lite hunger. men dom hungerkänslorna är värre än "bantar hungern". Bantarhungern har jag känt av tidigare då jag vägde 116kg för några år sedan.
escape80
2007-08-28, 20:51
tack så länge för all info jag fick av er, jag ska testa lägga om mer käk på kvällen istället.
Eddie Vedder
2007-08-28, 20:51
Hehe jo jag vet att ska man gå ner i vikt så får man räkna med att ha lite hunger. men dom hungerkänslorna är värre än "bantar hungern".
Jo och det är precis min poäng också. SÅ hungrig som du är nu på morgonen tror jag inte du skall behöva vara om du skärper till matintaget på kvällen och kanske skär ner lite på lunchen istället.
Ta med något kalorisnålare i din matlåda typ torsk och potatis, det mättar mycket bra.:thumbup:
Tycker du verkar äta väldigt lite för din längd, men du kanske inte gör av med så mkt energi, vad vet jag :virro,
Efter sushin kan jag mkt väl förstå om du blir hungrig snabbt efteråt :) inte mkt med 11 bitar och dessutom utan grönsaker.
:) ser kanske ut som jag hackar, men det är inte alls vad som är meningen från min sida!! bara reflekterar lite :D
Har du ätit så här länge? har vikten gått nedåt?:)
escape80
2007-08-28, 21:36
Tycker du verkar äta väldigt lite för din längd, men du kanske inte gör av med så mkt energi, vad vet jag :virro,
Efter sushin kan jag mkt väl förstå om du blir hungrig snabbt efteråt :) inte mkt med 11 bitar och dessutom utan grönsaker.
:) ser kanske ut som jag hackar, men det är inte alls vad som är meningen från min sida!! bara reflekterar lite :D
Har du ätit så här länge? har vikten gått nedåt?:)
Ja jag har legat på den här typen av mat ett flertal månader med en enstaka öl då o då i veckan o lite syndigt godis då o då med.
Ja jag har legat på den här typen av mat ett flertal månader med en enstaka öl då o då i veckan o lite syndigt godis då o då med.
ok :) äter du mkt färdigmat eller dagens ute annars?(kan ju vara en liten energibov :D) eller kanske en bra kock själv?:D
Lycka till iaf! Även om du säkert har en helt schysst kroppsform redan nu! ;)
escape80
2007-08-29, 08:50
Det blir en hel del halvfabrikat eller husmanskost på jobbet till lunch, där vi har ett kök. Jag är värdelös när det kommer till matlagning. Ska jag äta ute så är det Sushi som gäller eller en thai-gryta.
Eddie Vedder
2007-08-29, 08:54
Jag gissar att dina luncher är oproportionerligt energirika i förhållande till ditt kvällsmål. Således äter du på tok för lite på kvällen och är jättehungrig på morgon.
Jag kan såklart ha helt fel men det känns som det är här problemet ligger. Matlåda har jag redan tipsat om och det gör jag igen, ytterst svårt att hålla koll påhur mycket du får i dig om du äter färdigmat eller äter ute.
Jag kan såklart ha helt fel men det känns som det är här problemet ligger. Matlåda har jag redan tipsat om och det gör jag igen, ytterst svårt att hålla koll påhur mycket du får i dig om du äter färdigmat eller äter ute.
+ 1 Helt klart bäst att äta en egen rätt från matlåda. :)
mellankrigarn
2007-08-29, 09:58
Testa att inte ät frukost alls. Jag är lite hungrig på morgonen men om jag äter då (oavsett mängd) så kommer jag att bli abelhungrig typ 2h senare och så håller det i sig fram till lunch. Men om jag skippar frukosten (brukar ta ett glas juice för att jag är så törstig) så blir jag bara lite hungrig innan lunch.
Tror det har för att man sätter igång magen genom frukosten och så fyller man inte på den.
(btw gröt är det farligaste jag kan äta för hungerkänslorna 2h senare :D )
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.