handdator

Visa fullständig version : nyttigaste nudlarna?


mrflyes
2007-08-28, 20:07
Någon som har något förslag på nyttiga nudlar? bra fiberinnehåll, protein osv....


MVH

Handcuff
2007-08-28, 20:09
Någon som har något förslag på nyttiga nudlar? bra fiberinnehåll, protein osv....


MVH

Söker du fibrer och protein så är det inte nudlar du vill ha...

Eddie Vedder
2007-08-28, 20:12
Finns ju nudlar som till viss del är bakade på fullkornsmjöl, är det dessutom äggnudlar lär ju proteinmängden va hyfsad.

Nudlar i sig är ju förstås ingen supermat men det utelsuter inte på något sätt att en måltid som innehåller nudlar kan vara alldeles förträfflig ur näringssynpunkt. Äter du strömming, massa näringsrika grönsaker och en knäckebrödmacka med ost till nudlarna är det ju helt plötsligt en kanonmåltid
.:thumbup:

Tolkia
2007-08-28, 20:12
Riktiga nudlar (inte instant cooking "tre för en tia"-paketen) är väl i och för sig inte "onyttigare" än motsvarande mängd spaghetti.

Edit: Pucktvåa.

Handcuff
2007-08-28, 20:13
Finns ju nudlar som till viss del är bakade på fullkornsmjöl, är det dessutom äggnudlar lär ju proteinmängden va hyfsad.

Nudlar i sig är ju förstås ingen supermat men det utelsuter inte på något sätt att en måltid som innehåller nudlar kan vara alldeles förträfflig ur näringssynpunkt. Äter du strömming, massa näringsrika grönsaker och en knäckebrödmacka med ost till nudlarna är det ju helt plötsligt en kanonmåltid
.:thumbup:

Åhå..där ser man.

Tolkia
2007-08-28, 20:17
Lite nudelinspiration. (http://matochblommor.blogspot.com/2005/11/hur-man-gr-det-bsta-av-ramen.html)

Eddie Vedder
2007-08-28, 20:19
Åhå..där ser man.

Jag har sett dom på många ställen, ICA i Degerfors och Willy's i Kga bl.a. Som jag brukar säga, finns det att få tag på där lär det ju även finnas i ställen som inte är småhålor.:D

Minns inte andelen fullkorn men att det inte är 100% är ju knappast en katastrof då medelkoloiten troligtvis inte direkt lider brist på fibrer om man säger så.;)

Handcuff
2007-08-28, 20:22
Jag har sett dom på många ställen, ICA i Degerfors och Willy's i Kga bl.a. Som jag brukar säga, finns det att få tag på där lär det ju även finnas i ställen som inte är småhålor.:D

Minns inte andelen fullkorn men att det inte är 100% är ju knappast en katastrof då medelkoloiten troligtvis inte direkt lider brist på fibrer om man säger så.;)

Nä precis. Har faktiskt övergett många "fiberprodukter" till förmån för (enligt mig) godare varianter..vit pasta och havregryn exempelvis.

Blev lite förvånad bara då jag förknippar nudlar med 2kr/st-paketen i affären med palmolja som fett *spy* ...min sambo käkar dom för glatta livet....och äggnudlar kände jag ju till också.

mrflyes
2007-08-29, 12:50
vad skiljer glasnudlar från "vanliga" nudlar egentligen?

Squirrel
2007-08-29, 13:33
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glasnudlar

AsTfL
2007-08-30, 08:07
Jag brukar ibland koka ett paket nudlar tillsammans med 3-4 ägg till mellanmål.