Logga in

Visa fullständig version : Kalcium, järn och te.

skratt
2007-08-28, 19:03
Hej!

Vet att kalcium och te/kaffe hämmar järnupptaget, men om jag fattat det rätt är det om man intar det just till en järnrik måltid? Så om jag käkar mycket järn på typ förmiddagen så är det ingen fara om jag äter kalciumrika livsmedel typ mitt på dagen?

Hur lång tid cirka måste det gå för att man tex kan ta en kopp te eller liknande efter en måltid för att inte förstöra effekten?

Tack på förhand :).

Sverker
2007-08-28, 19:10
Är du man eller kvinna ?
Jag gissar att du är en kille så det där med järn är inte lika viktigt då.

Satsa på lite kött och blodpudding så du får hemejärn. Då är du mer säker på upptaget.

King Grub
2007-08-28, 20:09
Hur lång tid cirka måste det gå för att man tex kan ta en kopp te eller liknande efter en måltid för att inte förstöra effekten?

Inte lång tid. Koffein tas upp mycket snabbt; efter en halvtimme har man både nått och passerat maximala nivåer för länge sedan.

machine gun
2007-08-29, 19:29
Inte lång tid. Koffein tas upp mycket snabbt; efter en halvtimme har man både nått och passerat maximala nivåer för länge sedan.

Men det är väl inte koffeinet som är den hämmande faktorn i kaffe/te när det gäller järnupptag? Det är väl garvämnen, tanniner o likn?

King Grub
2007-08-29, 19:33
Jag såg bara "kalciumrika" och frågan "hur lång tid cirka måste det gå för att man tex kan ta en kopp te".

Eddie Vedder
2007-08-29, 19:40
Jag såg bara "kalciumrika" och frågan "hur lång tid cirka måste det gå för att man tex kan ta en kopp te".

Du skrev för ett tag sedan att även koffeinet påverkar absorbtion, av flera mikronutrienter än bara zink, järn och kalcium dessutom.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2447344&postcount=12

Så det gäller väl inte enbart polyfenolerna i kaffet/téet??

King Grub
2007-08-29, 19:43
Men här läste jag kalcium... Mitt svar (som av misstag blev ett off-topicsvar) i den här tråden berörde ju koffeinets upptag i tarmen.

skratt
2007-09-01, 10:38
Nä, jag är en kvinna som really behöver tänka på järnet :)..

Men är det okej att ta te/kaffe cirka 1 h efter måltid eller måste det gå längre?

Morty
2007-09-01, 18:16
Lånar tråden... Läste att kofffein tas upp mycket snabbt. Är det BS att det tar 2h innan man känner sig pigg av koffein då?

Sverker
2007-09-01, 18:18
Det tar kanske 15 minuter. Du får alltså effekt inom 15 minuter med en topp efter ca 1 timme vad jag förstår.