handdator

Visa fullständig version : Går du på biblioteket?


Allan
2007-08-28, 17:45
Nyttjar du biblioteket? Var nånstans - på orten, på skolan eller t o m åker nånstans för specialinformation? VAD lånar du? Det finns ju mer än böcker som bekant...

bertbert
2007-08-28, 17:49
Flera gånger i månaden. Spanar tidsskrifter. Förekommer även att jag lånar böcker (allt från fackböcker till skönlitteratur) men eftersom jag inte har tid :( att läsa så mycket nu för tiden så blir det inte så mycket seriös litteratur.

Kommer jag till en ny större stad måste jag ofta spana in biblioteket.

Edit: Malmö stadsbibliotek blir mest frekventerat. Jag bor ca 1km därifrån.

Sverker
2007-08-28, 17:50
Böcker.

Lexidos
2007-08-28, 17:52
Blivit rätt lite senaste men kommer nog öka väldigt mycket den närmsta tiden :)

z_bumbi
2007-08-28, 17:52
Skönliteratur
Läromedel
Filmer
Vetenskapliga artiklar etc

Lokala biblioteket
Högskolan
Svenska Lantbruksuniveristetets bibliotek inklusive veterinärbiblioteket.

King Grub
2007-08-28, 17:54
Jag läser massvis med böcker, men det är mycket sällan jag lånar dessa på biblioteket. Jag vill helst äga mina böcker. Faktaböcker emellanåt.

olle lindblad
2007-08-28, 17:55
I perioder är jag där varje dag. En gång varannan vecka blir det minst. Utöver de travar med böcker jag släpar hem blir det en del klassisk musik också. Varje gång jag flyttat har lånekort på närmaste bibliotek varit bland det första jag skaffat.
Solna centrum ligger närmast, så det blir mest dit jag går numera.

Eddie Vedder
2007-08-28, 17:55
Till biblioteket går jag oftare för att läsa än för att låna någonting. Ofta när jag har kurslitteratur att läsa in blir det helt enkelt inte av här hemma (kolo lockar för mycket:D) men att sitta i en tyst läsesal gör både att jag kan läsa mer och att jag tar till mig det jag läser bättre.

Dessutom läser jag lite utländska tidningar och ibland, dock sällan, lånas någon bok.

jakke
2007-08-28, 17:56
Aldrig eller händer väl väldigt sällan att jag sitter och pluggar i skolans bibliotek.. Gjorde det väldigt mycket när jag gick på gymnasiet och jag var en bokmal.

Jax
2007-08-28, 17:56
När jag studerade blev det en del besök, men nu är det väldigt sällan.

Vill ha mycket böcker i bokhyllorna så även om jag läser en hel del så är jag inte ofta på biblioteket.

coxie
2007-08-28, 17:57
Var där flera gånger i veckan för några år sedan. Nu har det blivit att jag köper större delen av de böcker jag vill ha.

Dock gillar jag att strosa runt där inne och kolla efter gamla utgåvor av klassiker.

Jense
2007-08-28, 17:57
lånar hundböcker ganska frekvent.

Kwon
2007-08-28, 17:57
Stadsbiblioteket.

Böcker.

Endast när jag måste.

http://www.ssb.stockholm.se/templates/OneColumn.asp?id=2756

Tenzu
2007-08-28, 17:59
Kommer bo ett tjejkast från stadsbiblioteket fr.o.m. Sept. så då lär det bli oftare. Lånar bara böcker.

-Niklas-
2007-08-28, 18:00
Aldrig fram tills nu. Nu kommer det nog bli ett par gånger i veckan iaf.

Vinter
2007-08-28, 18:05
Jag använder bibliotek som avskild studieplats. Brukar ta mig till stadsbiblioteket, om jag lånar något handlar det mest om studie relaterade böcker. Har redan spånat igenom det mesta intressanta skönlitteraturen som tonåring(nörd jaaa).

Allan
2007-08-28, 18:15
Jag köper tillräckligt med böcker för att det borde klassas som missbruk, men det är svårt att hinna med i flödet. Jag har hittat mängder med tips på bibblan, och en del som jag lånat, läst och inte mer. Dessutom gillar jag att sätta mig i en läsfåtölj och läsa en utrikes dagstidning eller ett månadsmagasin jag inte skulle prenumerera på

Larsson
2007-08-28, 18:16
När jag pluggade var man där ofta. Men sen jag slutade att plugga har det inte blivit något besök.

LadyG
2007-08-28, 18:17
Jag lånar gärna böcker jag är osäker på om jag skulle gilla, annars köper jag generellt sett de böcker jag är intresserad av.

DVD, CD och annat är jag fullständigt ointresserad av att låna. Filmer och musik köper jag hellre direkt och skänker bort om jag ogillar det.

KlopFer
2007-08-28, 18:23
Aldrig, om jag inte blir tvingad. Gillar inte lukten och det är för tyst. Jag använder internet istället. Ska jag ha en bok köper jag den.

coxie
2007-08-28, 18:24
Ett problem som jag tror många har med biblioteken är att deras utbud ofta är rätt tunt i de mindre städerna. Här i Lund har vi det grymt bra, men hemma i Varberg verkar det mest vara Lisa Marklund och andra dussindeckare som köps in.

Osten80
2007-08-28, 18:25
Det är länge sedan jag besökte biblioteket.
Nuförtiden köper jag alla mina böcker.

bertbert
2007-08-28, 18:27
Dessutom gillar jag att sätta mig i en läsfåtölj och läsa en utrikes dagstidning eller ett månadsmagasin jag inte skulle prenumerera på

+1000

Tolkia
2007-08-28, 18:28
Böcker, böcker och böcker igen, en och annan tidskrift. Skivor har jag en tendens att glömma att lämna tillbaka, så det blir inte så ofta numera. När jag går dit har det en tendens att ta minst dubbelt så lång tid som jag hade tänkt, så det är inget jag bör göra om jag har bråttom. :D

Personalen på filialen i mitt bostadsområde känner mig tillräckligt för att jag sällan skall behöva fråga efter en bok jag har beställt; det är ofta "Hej, du har en bok att hämta" direkt jag kommer in genom dörren. Jo, då har man nog varit där ett par gånger ... :em:

NiXPhoenix
2007-08-28, 18:37
Var mycket i skolbiblioteket vi hade i gymnasiet, det var ett fint bibliotek där man bara kunde sitta och läsa nån tidning eller så på rasten. Satt där väldigt många lunchraster när jag tänker tillbaka på det, det var ett ställe dit vi som var lite töntigare och ville ha lugn och ro kunde söka oss. :D

Satt ofta där i trean med en kille, han löste korsord och jag läste nån biltidning eller nåt annat kul. Ah, det var rätt trevligt när man tänker tillbaka på det, mycket bättre än man har nu.

stridis
2007-08-28, 21:14
Ungefär en gång i veckan gör jag ett besök till stadsbiblioteket, i perioder oftare. Lånar mest faktaböcker och rysare någon klassiker någon gång ibland.
Läser en del tidsskrifter där oftast body, new scientist, scientific american, men det mesta kan man hitta mig läsa där.

När jag pluggade så höll jag mer till i chalmers bibliotek.

hahavaffan
2007-08-28, 21:15
Nej usch

stridis
2007-08-28, 21:16
Dessutom gillar jag att sätta mig i en läsfåtölj och läsa en utrikes dagstidning eller ett månadsmagasin jag inte skulle prenumerera på

Det har hänt ibland. De har nämligen Åbo underrättelser och Hufvudstadsbladet, vilket jag gillar att bläddra igenom.

Timme
2007-08-28, 21:16
I skolan så bor jag i princip i biblioteket.

Muskelbyggaren
2007-08-28, 21:20
Ja, går ofta till skolans bibliotek, det är så nära till hands också. Tycker om att strosa runt och spana lite på måfå, och att få ta en spännande bok och sätta sig och bläddra vid ett bord till surret av viskande röster. *cupid* Läsa tidningar är kul också. Det är då man förstår vikten av ett lättillgängligt bibliotek för alla!

Animalistic
2007-08-28, 21:49
var på stadsbiblioteket första gången i mitt liv för en månad sen, då för att låna ett lexikon på kinesiska.


Göteborg.

Zakath
2007-08-28, 21:55
Snittar kanske en gång i månad, endast skolbiblioteket.

Fatalist
2007-08-28, 21:57
Ja! Biblioteket är ett privilegie som bör utnyttjas. Mest faktaböcker, men ibland slinker det in en och annan skönlitterär bok också.

Yes
2007-08-28, 21:58
Biblioteken har sällan de böcker jag letar efter och det brukar finnas ont om böcker på engelska. Facklitteratur vill jag också helst äga själv av praktiska skäl.

Raggis
2007-08-28, 21:59
Nej.

LadyInsane
2007-08-28, 22:04
Älskar faktaböcker, så ja, går dit rätt ofta.

Är tyvärr dålig på att lämna tillbaka i tid dock..:em:

Hobbes
2007-08-28, 22:48
Lånar mycket fakta litteratur, inspiration för kommande föreläsningar, research för forskning osv.

Hämtar mycket litteratur som fjärrlånas, då mycket inte finns på plats.

Vetenskapliga artiklar, kopieras alternativt beställs.

Är där så ofta så de skrattade när jag bad om en liten genomgång av litteratursök till mina studenter - de frågade om inte jag kunde ha den själv åt dem.

Älskar böcker och köper mycket väldigt mycket av det källmaterial som jag själv använder eller läst.

Fed up
2007-08-28, 22:55
Jag älskar bibliotek men jag är ganska possesiv vad det gäller böcker så jag brukar inte låna böcker, för då om de är bra så vill jag äga dem och det är surt att köpa böcker som man redan läst när det finns så många olästa man också vill köpa. Dessutom glömmer jag att lämna tillbaka dem.

Men vi brukar göra skolarbeten på biblioteket, skolans eller stadsbibland, och så lånar jag gärna kurslitteratur.

mela
2007-08-28, 22:55
Gillar inte bibliotek och böcker som andra har snorat och dreglat i. *mini*

Hängde en del i Stadsbiblioteket i Göteborg både under gymnasiet och min korta Chalmerstid iofs, men det var enbart för att få plugga utan massa störande saker runtom.

Får se hur det blir när jag pluggar igen och vad jag ska plugga. Att skriva rapportet utan tryckta källor ärinte så uppskattat.

Angel
2007-08-28, 23:04
Ja, iallfall någon gång i veckan, stadsbibblan i Jönköping.

XroW
2007-08-28, 23:09
Stadsbibloteket har jag varit på 1 gång när vi var med skolan på lågstadiet.
Skolbibloteket på gymnasiet har jag varit ett par ggr på för att göra grupparbeten.

Nu när det inte är någon skola blir det nog inge mer biblotekbesök

Dav0d
2007-08-28, 23:10
Föredrar att köpa böckerna. Anledningen är för att man har större utbud samt att bokhyllan pryds fint :P Dessutom böckerna jag köper finns sällan på ett bibliotek.

Angel
2007-08-29, 06:14
Jag älskar bibblan, verkligen! Vilken lyx egentligen att gratis få tillgång till all denna kunskap och underhållning som rymms innom dessa väggar. Underbart, helt fucking underbart.

machine gun
2007-08-29, 08:18
Mer än ett par ggr om året, men mindre än en gång i månaden. Lånar oftast kompletterande litteratur till kurslitteraturen.

Noodles
2007-08-29, 08:45
Jag brukar besöka stadsbiblioteket minst en gång i veckan. Mest brukar jag låna böcker. Efter senaste flytten insåg jag att det inte är värt besväret att äga för mycket böcker med tanke på hur få jag läser om. Det brukar bli både fack- och skönlitteratur. Om jag hinner brukar jag även ta mig tid att läsa någon tidning.

Arnesson
2007-08-29, 11:00
Jag brukar sitta i skolans bibliotek och plugga ibland. Lånar böcker och dyl. gör jag ej.