handdator

Visa fullständig version : Dåligt immunförsvar...?


Snezz
2003-04-12, 20:03
Jag har inte tränat så länge ungefär 6månader är det. Sedan jag började träna har jag varit sjuk 5ggr. Inte alls skoj vad kan det vara jag får i för lite av? Vad skall man ändra?

Allan
2003-04-12, 20:07
Mer info tack! Hur äter du idag? Hur gammal? Väger? Längd? Andra idrotter? Sysselsättning?


allan

Ninjasmurf
2003-04-13, 08:58
http://www.mabra.info/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=1874&param=2510

Snezz
2003-04-13, 19:17
Originally posted by Allan
Mer info tack! Hur äter du idag? Hur gammal? Väger? Längd? Andra idrotter? Sysselsättning?


allan


Jag försöker att äta allsidigt, lunchen serveras i skolan och middagen hemma på kvällen övriga mål står jag själv för och det brukar blir pasta eller flingor/mussli. Jag fyller 18 i år är 182cm och väger 72 kg. Styrketräning 4 gånger i veckan ingen annan idrott

Fultjack
2003-04-13, 19:34
har faktiskt upplevt samma sak , brukade aldrig vara sjuk förut nästan , men nu när jag började träna för 2.5 år sen så har jag vart sjuk ofantligt mkt

Snafu
2003-04-13, 20:33
Jag har inte varit sjuk en dag sen jag började träna, att immunsystemet ballar ur ibland verkar vara ganska normalt. Förra vintern var jag sjuk i stort sett 1-1.5 vecka, frisk en vecka, sen sjuk igen 1-1.5 vecka. Klimax kom i april då jag fick körtelfeber på köper och var sängliggande i 2 veckor =)

Alltså, antingen är du bara inne i en sån period där ditt immunförsvar bara helt enkelt inte hinner repa sig, eller så beror det på att du tränar för mkt eller självklart en kombination av de båda. Du kanske borde gå ner till 3 dagar i veckan?

Jag är ingen läkare så är du orolig bör du helt klart gå och kolla dig, det kan ju vara så att du har ett elakt virus i kroppen och helt enkelt inte bör träna alls tills det försvinner.

Snafu
2003-04-13, 20:35
Läste länken du pejstade ninjasmurf, damn, låter fullkomligt rimligt faktiskt. Har inte tänkt på att kroppen är väldigt mottalig för "attacker" efter man styrketränat. Intressant.

Muskelsmurfen
2003-04-14, 00:29
Tänkte jag skulle svamla lite igen =)
Ja, imunförsvaret försvagas vid tung träning. Varför?
För sent på kvällen för att jag skall komma ihåg varför...
Men man kan lindra detta genom att äta glutamin. Glutaminet är nämligen något som imunförsvaret "livnär" sig på. När du tränar skall det räcka till tarmar, muskler OCH imunförsvar.
Tarmarna kan normalt tillgodogöra sig upp till 25g per dag har jag för mig. Skulle man suplementera med 25g glutamin per dag skulle alltså imunförsvaret få mycket mera näring och sålunda ha en större chans att byggas upp.
Sen har vi ju allt det vanliga.
Ät ordentligt, ät antioxidanter, m.m.
god natt =)

Gymguy
2003-04-14, 05:00
Hej Snezz,

Kan tänka mig att det är överträing du är rädd för. I och för sig är ju en sådan sak litet svår att avgöra på avstånd så att säga, men att döma av vad du svarar Allan så verkar det inte troligt...dvs, såvida du inte gör som ganska många överentusiastiska killar gör i mitt gym.... tränar kanske 4 ggr i veckan... men tillbringar 3 immar i gymmet och kör bara biceps-curls och bänkpress . varje gång de är i gymmet... då utsätter de dessa "populära muskelgrupper" för en enorm stress. de hinner aldrig återhämta sig - och överträning blir ett faktum. Öberträning karaktriseras bl a av att du blir skadebenägen, tappar aptiten, tappar motivationen, känner dig stel i leder och muskler...och, att du blir infektionsbenägen.

I vilket fall som helst, så finns det många saker som påverkar immunfösvaret. Du kan helt enklet ha haft oturen att träffa på folk som smittat dig med ovanligt aggressiva flunsavirus.... dena förkylningar behöver inte nödvändigtvis ha ett samband med tränigen! Hur man mår psykiskt påverkar också infeketionskänsligheten. En stressad person blir oftare sjuk än en som mår bra.

Gymguy

mr_ping2
2003-04-14, 10:07
Hade halsfluss c:a 10 ggr. per år förut... (sen -90 eller nåt).
Förra året opererade dom bort mandlarna och har varit sjuk EN gång sen dess och då en liten vanlig förkylning bara...

z_bumbi
2003-04-14, 10:14
Gillerstedt: Har man så dåligt immunförsvar att extra glutamin gör någon skillnad har man nog inte tankarna på att träna utan mer på att överleva..
Om man äter bra mat dvs kött, mjölkprodukter (inklusive tillskotten) så får man tillräckligt med glutamin ändå, finns ingen undersökning som visar något annat.
I de fall där det gjort någon skillnad (t ex de 340 % eller vad det nu är som skumma företag använder i reklamen.) så har testpersonerna ju varit väldigt sjuka från början dvs under intensivvård för cancer, AIDS mm..

Snezz
2003-04-14, 13:17
Originally posted by Gymguy
Hej Snezz,

Kan tänka mig att det är överträing du är rädd för. I och för sig är ju en sådan sak litet svår att avgöra på avstånd så att säga, men att döma av vad du svarar Allan så verkar det inte troligt...dvs, såvida du inte gör som ganska många överentusiastiska killar gör i mitt gym.... tränar kanske 4 ggr i veckan... men tillbringar 3 immar i gymmet och kör bara biceps-curls och bänkpress .


Gymguy

Nej, överträning är ingen fara kör i princip bara varje muskelgrupp 1 gång i veckan har ökat vissa till var 5 dag, och alla pass ligger under 1 tim. Så övertränad blir jag nog inte.