handdator

Visa fullständig version : Icke fullvärdiga proteinkällor


Morty
2007-08-28, 09:35
Jag har tagit som vana att äta icke fullvärdiga proteiner utan att komplettera. Igår exempelvis, orkade jag inte fixa nåt kött till linserna, så det blev gröna linser med gröna linser... Då undrar jag, kan det finnas några nackdelar med att jag missar några aminosyror? Hur kan jag dessutom veta om det är essentiella aminosyror som jag missar?

Eddie Vedder
2007-08-28, 11:40
Äter du en i övrigt blandad kost under dagen behöver du inte oroa dig egentligen, du lär få i dig nog med essentiella aminosyror i vilket fall.

Grejen med icke fullvärdiga proteinkällor är sällan att dom helt saknar vissa EAA utan snarare lider brist på den ena eller den andra. Så du får i dig alla essentiella aminosyror fast iom att någon/några är i otilräcklig mängd kommer det innebära att din totala proteionabsorbtion blir sämre.

Det kallas för begränsande aminosyra och om någon är i alldeles för liten mängd kommer det påverka upptaget av övriga aminosyror likaväl. Med andra ord behövs betydligt större mängder av icke fullvärdigt protein för att kunna syntetisera vävnad än vad det krävs fullvärdigt. Du måste äta mer för att få i dig lika mycket kan man säga.

Morty
2007-08-28, 11:55
Äter du en i övrigt blandad kost under dagen behöver du inte oroa dig egentligen, du lär få i dig nog med essentiella aminosyror i vilket fall.

Grejen med icke fullvärdiga proteinkällor är sällan att dom helt saknar vissa EAA utan snarare lider brist på den ena eller den andra. Så du får i dig alla essentiella aminosyror fast iom att någon/några är i otilräcklig mängd kommer det innebära att din totala proteionabsorbtion blir sämre.

Det kallas för begränsande aminosyra och om någon är i alldeles för liten mängd kommer det påverka upptaget av övriga aminosyror likaväl. Med andra ord behövs betydligt större mängder av icke fullvärdigt protein för att kunna syntetisera vävnad än vad det krävs fullvärdigt. Du måste äta mer för att få i dig lika mycket kan man säga.

Alltså, trots att gröna linser har ~30% protein i sig så kan man räkna det mer som 20? I vilket fall så kommer jag fortsätta kalasa på det nu då :D

Eddie Vedder
2007-08-28, 12:04
Hur mycket du kan uppskatta att du får i dig har jag ingen aning om. Men att å andra sidan är det enkelt och gott att t.ex. blanda med lite fullkornsmakaroner och/eller ris. Eller bara ta en skinksmörgås till etc. Ganska lite krävs egentligen.

Men kör på vad du trivs med, inte tror jag du får proteinbrist direkt.;)

z_bumbi
2007-08-28, 12:55
Alltså, trots att gröna linser har ~30% protein i sig så kan man räkna det mer som 20? I vilket fall så kommer jag fortsätta kalasa på det nu då :D

Om du bara äter protein från gröna linser i en vecka eller mer och ligger precis på marginalen för ditt proteinbehov så skulle jag säga att din nya siffra är ganska bra, äter du andra varierande proteinkällor under samma tidsperiod så skulle jag utan tvekan räkna det som 30 % och äter du mer protein än vad kroppen kräver så kan det kvitta totalt.
Äter man bara gröna linser så är risken för proteinbrist dessutom extremt marginell då få övriga livsmedel har så mycket protein per 100 g.

Ola Wallengren
2007-08-28, 13:58
Linser är för övrigt fullvärdiga för vuxna med AASC på ca 103-106.

King Grub
2007-08-28, 14:15
Hmmmm... Är det verkligen så hög kvalitet på linsprotein?

Ur Am J Clin Nutr 1988;48:868-74:

Ola Wallengren
2007-08-28, 14:39
Det beror som sagt på vad man jämför med för rekommendationer, jag har dessutom inte justerat för absorption i min beräkning, så det är möjligt att det kan uppstå brist av en eller annan aminosyra (Met eller Cys) men då måste man äta förskräckligt lite, under 0,6g protein/kg.

Morty
2007-08-28, 16:09
Trevlig diskussion.. Såg på Grubs lista att ris var nästintill fullvärdigt, så om jag då bara kör lite leverpastej och råris till så lär det vara toppen? :D

Eddie Vedder
2007-08-28, 16:33
Trevlig diskussion.. Såg på Grubs lista att ris var nästintill fullvärdigt, så om jag då bara kör lite leverpastej och råris till så lär det vara toppen? :D

Ja ris kompletterat med sojabönor. Din frågeställning från början gällde ju just ickekompletterade proteinkällor.

Spannmål och baljväxter är en klassiker, jag sitter och äter gröt med sojabönor as we speak.:thumbup: *drool*

Sverker
2007-08-28, 17:05
0.6 g protein per kg kroppsvikt är inte alls lite. Det är säkert alldeles lagom för en fullvuxen man som är måttligt aktiv.






Jag tycker t o m att 0.6 g/ kg låter alldeles utmärkt ur ett ekologiskt perspektiv;)

Knowledge
2007-08-28, 18:26
jag vill minnas att enligt YTS här på forumet så skulle black eye bönan ha högst proteinkvalite av alla baljväxter:

Har du kollat Black Eye bönan? Den har bättre protein än sojabönor, när jag beräknat Chemical Score på den. Om man använder referensmönstret för småbarn, vilket bäst överensstämmer med det Biologiska Värdet, så har den 100 i C.S. . Sen får man inte glömma att man får högre proteinkvalité när man kombinerar sädesslag och baljväxt.
Kolla: http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

stämmer det verkligen? han verkar grymt kunnig i varje fall (kolla sajten)

Ola Wallengren
2007-08-28, 19:06
jag vill minnas att enligt YTS här på forumet så skulle black eye bönan ha högst proteinkvalite av alla baljväxter:



stämmer det verkligen? han verkar grymt kunnig i varje fall (kolla sajten)

Jag tror det stämmer, kom i alla fall fram till samma sak.

Ola Wallengren
2007-08-28, 19:08
0.6 g protein per kg kroppsvikt är inte alls lite. Det är säkert alldeles lagom för en fullvuxen man som är måttligt aktiv.

Jag tycker t o m att 0.6 g/ kg låter alldeles utmärkt ur ett ekologiskt perspektiv;)

Väldigt många kan nog klara sig på mindre, kanske 0,3-0,4g/kg men väldigt få äter så lite. "Medelsvensson" äre ca 1,2-1,3 g/kg (och då menar jag gram per kilo kroppsvikt och dag).

Figaro
2007-08-28, 19:38
Lite offtopic. Om man äter ris och kyckling blir riset också fullvärdigt eftersom det äts tillsammans med en fullvärdig proteinkälla?

Eddie Vedder
2007-08-28, 19:42
Lite offtopic. Om man äter ris och kyckling blir riset också fullvärdigt eftersom det äts tillsammans med en fullvärdig proteinkälla?

Beror på om kycklingen har överskott på lysin, som t.ex. mjölk har. Mjölkprotein gör spannmålsprotein fullvärdigt, om samma sak gäller kyckling och spannmål vet jag inte.

Hursomhelst är ju kyckling såpass rikt på fullvärdigt protein i sig att det inte är något att fundera över egentligen.:)

Sverker
2007-08-28, 19:45
Kyckling har överskott av lysin så det är en utmärkt kombination:thumbup:

Eddie Vedder
2007-08-28, 19:59
Kyckling har överskott av lysin så det är en utmärkt kombination:thumbup:

Det är intressant att många klassiska blandingar visar sig vara så optimala. Jag menar det är ju knappast den perfekta aminosyrekombinationen som gjort kyckling och ris, havregrynsgröt och mjölk, ärtsoppa och pannkakor etc. som gjort dessa till typiska saker att äta tillsammans.:)

Morty
2007-08-28, 21:09
Faktiskt väldigt underligt att blandningarna kompletterar varandra så perfa :O

Nåväl, det tycks bli lite ris och ett glas mjölk till linserna framöver :)

Visst var insulinpeaken från mjölk inget att bry sig om?

Sniggel
2007-08-30, 11:11
Det är intressant att många klassiska blandingar visar sig vara så optimala. Jag menar det är ju knappast den perfekta aminosyrekombinationen som gjort kyckling och ris, havregrynsgröt och mjölk, ärtsoppa och pannkakor etc. som gjort dessa till typiska saker att äta tillsammans.:)

Man kan ju fundera på om vårt smaksinne är så pass anpassat att vi "tycker om" optimala kombinationer av livsmedel med olika aminosyreprofiler eller om det är en slump :p

Ola Wallengren
2007-08-30, 13:07
Man kan ju fundera på om vårt smaksinne är så pass anpassat att vi "tycker om" optimala kombinationer av livsmedel med olika aminosyreprofiler eller om det är en slump :p

Det är nog en slump.

Vi tycker om mycket som inte är "optimalt", godis tex.

Morty
2007-08-30, 13:09
Det är nog en slump.

Vi tycker om mycket som inte är "optimalt", godis tex.

Det är ju sådant man har växt upp med, och anpassat sig efter. När jag var liten så smällde mamma i mig att godis är äckligt, och varje gång jag åt godis på kalas så kräktes jag efter. Så jag antod att godis är äckligt. Nuförtiden tycker jag väl att det är ok, men jag väljer ju tandoorikyckling över vilket godis som helst anyday.

gulgnu
2007-09-04, 16:27
Det är nog en slump.

Vi tycker om mycket som inte är "optimalt", godis tex.

Godis är "optimalt" eftersom det levererar massor av energi i liten förpackning. Under 99,9 procent av mänsklighetens evolutionära historia har svält varit ett mycket större problem än övervikt, diabetes, etc.

Så visst är det intressant att vissa traditionalla kombinationer många gillar visar sig ha fina synergier.

Ola Wallengren
2007-09-04, 19:59
Godis är "optimalt" eftersom det levererar massor av energi i liten förpackning. Under 99,9 procent av mänsklighetens evolutionära historia har svält varit ett mycket större problem än övervikt, diabetes, etc.

Så visst är det intressant att vissa traditionalla kombinationer många gillar visar sig ha fina synergier.

Så kan man också se det, men i dagens Sverige är inte "massor av energi i liten förpackning" (och ned låg näringstäthet) en optimal kombination och jag tror du vet det.