Visa fullständig version : "Deff" på kcal=?
Om man ligger på en jämn kcal för att behålla sin vikt, i samband med träning, kan BF%/muskelmassan minska/öka?
Jag känner några på mitt gym och några utanför som ligger på samma låga BF% året runt. Måste man bulka lite i överflöd och sedan deffa för att minska fettmängden eller kommer sammansättningen av kroppen att förändras genom hård träning när man ligger på en kcal=?
Kung Bruno
2007-08-27, 21:19
Du menar energibalans?
Jag kan tyvärr inte svara, men finner det märkligt med folk som blir större och större utan att lägga på sig fett.
Aa energibalans. Sorry :D.
De blir inte större, utan håller sig på samma vikt året runt på relativt lågt BF%.
Kung Bruno
2007-08-27, 21:26
Ahh ...
Jag vet inte, det handlar ju om att vara i positiv proteinbalans samtidigt som man håller calorierna på +-0
Nog ganska svårt att ligga på kaloribalans varje dag. Nog större risk att man ligger aningen under ena dagen, och aningen över andra dagen.
Vad jag förstått så går det att bygga muskler på ett knappt överskott, men det går inte direkt lika snabbt som ett stort, och det lär ju knappast vara lätt att ligga på typ +100-200 kcal
Självklart kommer kropp-sammansättningen att förändras, till en viss gräns dock.
pragmatist
2007-08-27, 21:34
Ja, det går att ligga på positiv proteinbalans (öka muskelmassa) medan man samtidigt ligger på neutral energibalans. Man kan till och med ligga på positiv proteinbalans när man ligger på energiunderskott (d.v.s. öka i muskler och minska i fett samtidigt). Är detta framgångsrika strategier om man inte är kraftigt överviktig, nybörjare, i puberteten eller trycker i sig stora mängder anabola steroider? Nej.
Ja, det går att ligga på positiv proteinbalans (öka muskelmassa) medan man samtidigt ligger på neutral energibalans. Man kan till och med ligga på positiv proteinbalans när man ligger på energiunderskott (d.v.s. öka i muskler och minska i fett samtidigt). Är detta framgångsrika strategier om man inte är kraftigt överviktig, nybörjare, i puberteten eller trycker i sig stora mängder anabola steroider? Nej.
Eftersom nedbrytningen även kommer tugga vidare på musklerna.
Skumt... så det är alltså bättre att bulka upp några kilo extra och sedan deffa ned till önskad vikt, BF% och sedan hålla sig på energibalans föralltid?
Jag vet att det är väldigt svårt att ligga på exakt energibalans varje dag men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
Skumt... så det är alltså bättre att bulka upp några kilo extra och sedan deffa ned till önskad vikt, BF% och sedan hålla sig på energibalans föralltid?
Jag vet att det är väldigt svårt att ligga på exakt energibalans varje dag men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
Vill du inte bli större så fine, ligg på energibalans efter deff.
Vill du bli större läre du ligga på lite plus.
Du behöver ju inte sträva efter ett jättestort överskott.
Jadå, du menar relativ energibalans över en väldigt lång tidsperiod.
Precis Rafh.
Vi ändrar om frågan såhär:
Mitt mål är att ligga på 76kg med så lågt men ändå hälsosamt BF% som möjligt. Om jag efter min bulk märker att jag lagt på mig lite fett, kommer fettmängden att minska på en relativ energibalans eller måste man ligga på minus?
Dock så rör det sig om att bulka upp 6kg, så det lär ju knappast bli så mycket fett, men det är ändå intressant att veta (överväger att kanske väga mer)!
Om du lagt på dig lite fett så måste du gå ner i vikt för att tappa den fettvikten. Det smartaste vore då att öka i vikt långsamt. Du växer fortfarande så det torde inte vara några problem.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.