handdator

Visa fullständig version : Nu ska man inte äta mellanmål längre...


Ayla
2007-08-27, 19:47
Hittade en artikel ur Arbetsmiljö och hälsa för kommuner och landsting.
Blodsockerfall kan man inte skylla på längre när man är hungrig :)


Myten om det nyttiga mellanmålet

Mellanmålet har blivit en dålig ovana och en bidragande orsak till den ökade fetman i samhället. Tillverkarna utnyttjar vår okunskap och vilja att unna oss något gott, för att sälja mer produkter. Det är den bistra sanningen om mellanmålet, enligt överviktsforskaren Claude Marcus.

Sedan sextiotalet har svenska hälsomyndigheter rekommenderat oss att äta minst två mellanmål om dagen. Men mellanmålets viktiga funktion är en myt, menar Claude Marcus, forskare på överviktsenheten på Huddinge sjukhus. Att allmänheten gått på det här beror enligt honom på den mycket omskrivna teorin att vi behöver äta ofta för att hålla blodsockret på en jämn nivå.

– Det här har blivit en sanning, fast det i själva verket är en väl underhållen myt som underblåses av bland andra GI-förespråkare och livsmedelsindustrin, säger Claude Marcus.

Viktig biologisk funktion
I själva verket kan en vuxen människa fasta i ett till två dygn innan blodsockret faller. Enligt Claude Marcus är människan skapt för att klara sig utan kost under många timmar. En funktion som tidigare varit viktig för vår överlevnad i situationer då mat var svår att hitta eller man var tvungen att fly från fara.

– Numera styrs vår hunger av de ätmönster vi är vana vid och vad vi tror är bra för oss. Om vi bryter mot dem reagerar kroppen negativt, eftersom den förväntar sig ett energiintag vid en viss tidpunkt.

Claude Marcus säger att människor ofta berättar för honom att de blir skakiga och irriterade om de inte äter var fjärde timme. Men studier gjorda på Huddinge sjukhus har visat att upplevelser av den här typen inte har något med blodsockerfall att göra, utan snarare handlar om vanor och betingade reflexer.

Unnar oss för mycket
Enligt Claude Marcus är mellanmålet inte bara ett överflödigt inslag i vår kost, utan i många fall direkt skadligt. Marknadsförarna utnyttjar myten om blodsockerfallet för att sälja sina produkter och det leder till en överkonsumtion av mat.

– Det är helt klart att reklamen av onyttig mat har bidragit enormt till det ätmönster vi har idag. Ett av budskapen är att vi ska unna oss det goda i livet och vi konsumenter får en bra anledning att fortsätta med våra dåliga vanor.

– Problemet är att 50 procent av befolkningen har genetiska svårigheter att hantera den här typen av ätande och det är en förklaring till den ökade fetman i samhället, säger han.

Svårt att vara hungrig
På företaget Procordia Food AB, som marknadsför produkten Risifrutti med hjälp av skidåkerskan Pernilla Wiberg, står man för att man marknadsför produkten som ett nyttigt mellanmål.

– Vi vill slå hål på myten att det räcker med ett äpple till mellanmål. Vi ser Risifrutti som en problemlösare i vardagen, när man snabbt och på ett enkelt sätt behöver få energi och vi följer de nordiska näringsrekommendationerna om vad ett mellanmål ska innehålla, säger Mårten Rennemark, produktchef för Risifrutti.

Men enligt Claude Marcus är ett äpple tillräckligt, om man absolut behöver något mellan måltiderna. Men egentligen tycker han att vuxna kan skippa mellanmålet helt och hållet. Han anser att det som gör att vi känner oss sugna på något beror på att vi har tappat den naturliga rytmen mellan hunger och mättnad.

– Människor har svårt att tillåta sig att vara riktigt hungriga. Istället småäter de för att stilla suget, vilket leder till att de inte äter sig ordentligt mätta vid huvudmålen och så går det runt. De tappar kontrollen över sitt matintag.

Gömmer sig bakom rekommendationer
Konsekvenserna av vår syn på mellanmålet, det enorma utbud av kaloririka produkter och stressen i samhället kan alltså leda till en beteendestörning kring mat, något som inte alls är ovanligt. Och tillverkarna av onyttig mat kan fortsätta att gömma sig bakom myten om mellanmålet och blodsockerfallet, eftersom statliga myndigheter fortfarande rekommenderar två till tre mellanmål per dag.

– Jag har frågat livsmedelsverket vad de har för bevis på att det är nödvändigt med mellanmål, men fortfarande inte fått några. Jag tycker att det är förkastligt att inte myndigheterna omvärderar det här. Om de inte gör det, kan vi inte heller ställa krav på producenterna, säger Claude Marcus.

Styrs av traditioner
Livsmedelsverket nutritionsexpert Eva-Maj Ohlander förklarar rekommendationerna utifrån att det är lättare att få i sig det man behöver om man delar upp maten på fler måltider per dag.

– Jag tror inte att man har haft som motivering att hålla blodsockret på jämn nivå, det har jag aldrig hört talas om. Och det är mycket möjligt att Claude Marcus har rätt. Jag talar ju om tradition, man åt så här förr då man var mycket mer fysiskt aktiv. Det kan mycket väl tänkas att det blivit kontraproduktivt nu när vi lever på ett annorlunda sätt, mer stillasittande, säger Eva-Maj Ohlander.

I vår ska livsmedelsverkets rekommendationer ändras, men några planer på att ta bort rådet om mellanmål har Eva-Maj Ohlander inte hört talas om. Synd, tycker Claude Marcus, för det är inte mer mat folk behöver, utan fler små avbrott i det stressiga vardagslivet.

– Mellanmål är onödigt för alla utom småbarn, underviktiga och människor med vissa sjukdomar, till exempel diabetiker, säger han. För oss andra räcker det egentligen att dricka vatten mellan måltiderna.

Kung Bruno
2007-08-27, 19:59
– Mellanmål är onödigt för alla utom småbarn, underviktiga och människor med vissa sjukdomar, till exempel diabetiker, säger han. För oss andra räcker det egentligen att dricka vatten mellan måltiderna.

Javisst, det "räcker". Men om man kanske inte gillar att äta mycket och behöver gå upp i vikt så kanske det inte är så kul att trycka 1000 kcal/måltid och därför behöver man kanske ett extra mellanmål?

Annars var det väl bra ...

Sniggel
2007-08-27, 20:09
Sen kan det ju tas upp lite hur viktigt det är att man rör på sig/är aktiv.
Gör man inte det, fungerar inte kroppen som det är tänkt och det är nog snarare det som är den största orsaken till blodsockerfall och övervikt. Människor (djur) är fysiska varelser och behöver vara fysiska för att må bra, ingen kost kan avhjälpa en försoffad Svensson som inte känner sig pigg och frisk.

Eddie Vedder
2007-08-27, 20:11
Javisst, det "räcker". Men om man kanske inte gillar att äta mycket och behöver gå upp i vikt så kanske det inte är så kul att trycka 1000 kcal/måltid och därför behöver man kanske ett extra mellanmål?

Annars var det väl bra ...

Ja men det handlar inte om personer som behöver gå upp i vikt, det är knappast en målgrupp som berör Claude Marcus och hans kollegor.

Det här handlar om personer som inte kan hålla vikten och Marcus anser att "mellanmålshetsen" är en bov.

Jag håller helt med dig Kung Bruno, faktum är att ordentliga mellanmål ser jag egentligen mest som något som är befogat för personer med problem att få i sig energi nog på färre måltider.
Trots detta anses det vara ett krav för många dieter att äta i tid och otid.

Så Claude Marcus slår huvudet på spiken här tycker jag, har svårt att se varför man enligt vissa knappt ska hinna svälja frukosten innan ett mellanmål skall tas. Hela svenska folket är ju inte diabetiker.

elderberry
2007-08-27, 20:24
jag gör det jag mår bra av. jag mår bra av att äta mellanmål. forskare får säga vad dom vill. alltid är det någon som tycker att något ska ändras.

Ronja
2007-08-27, 20:37
jag gör det jag mår bra av. jag mår bra av att äta mellanmål. forskare får säga vad dom vill. alltid är det någon som tycker att något ska ändras.

Håller med dig!!!! :thumbup:

Alfred Nobel
2007-08-27, 20:39
Det finns flera aspekter på mellanmål, för mig handlar det först och främst om att låta tänderna få vila. Att utsätta dem för attacker hela tiden gör att oavsett hur, vad, när eller vilken mat du proppar i dig - orkar inte tänderna försvara sig tillslut. Då kommer karius och baktur på besök :(

Eddie Vedder
2007-08-27, 20:42
jag gör det jag mår bra av. jag mår bra av att äta mellanmål. forskare får säga vad dom vill. alltid är det någon som tycker att något ska ändras.

Vart i texten påstår Claude Marcus att man inte skall göra något man mår bra av?

Alfred Nobel
2007-08-27, 20:44
jag gör det jag mår bra av. jag mår bra av att äta mellanmål. forskare får säga vad dom vill. alltid är det någon som tycker att något ska ändras.

Min vännina körde på liknande stuk. Hon lyssnade på kroppen och anpassade sig. Kännde kroppen att "Nä, nu vore de gott med ett pärpon" ja, då köpte hon sig ett päron. Fick kroppen ett superdupersug efter choklad, tog hon en bit choklad. Inga mängder, men hon följde den principen. Visst fick hon en varierande kost som inehåll mycket grönt och vackert, bra kombination, men hon fick extrema insulinhöjningar, ständiga migränanfall, trött och problem med tänderna. Pga småätande all thä time!


Hon är fit och i fin form på utsidan, men innanför läppar och bröst fanns det annat som inte orkade med.

Kung Bruno
2007-08-27, 20:48
Om jag får slänga in min personliga åsikt om mellanmål så är den - mellanmål är värdelöst :). Triggar aptiten, gör mig hungrig, gör mig trött, tar plats inom min dagliga energikvot som kunde tajmats bättre kring träning. Dessutom är mellanmål ofta så otroligt gott (man ställer sig väl inte och steker en halv älg till mellanmål) att man kan äta sjukt mycket utan att bli hämmad ...

Men det är ju min personliga åsikt, ät mellanmål ni som känner för det :).

Scratch89
2007-08-27, 20:57
Mellanmål har jag aldrig förstått mig på, och kommer nog aldrig göra heller. Hoppas att någon slänger upp en studie som visar att två mål om dagen gör en stor, stark, snygg och välhängd, för då är jag opti. :D

King Grub
2007-08-27, 20:59
Jag håller helt med det som sägs i texten. Mellanmål är onödiga, åtminstone som saken framställs.

Kung Bruno
2007-08-27, 21:01
Jag håller helt med det som sägs i texten. Mellanmål är onödiga, åtminstone som saken framställs.

Du som konditionstränar ganska mycket måste väl ändå ha i dig 3000 kcal/dag för att ligga still i vikt? Hur fördelar du det?

King Grub
2007-08-27, 21:02
Mer än 3000. 2-3 stora mål. Tränar jag före frukost blir det oftast två mål, annars tre.

Jag åt fler mål förr, men trivs klart bättre med färre och större.

Scratch89
2007-08-27, 21:02
Du som konditionstränar ganska mycket måste väl ändå ha i dig 3000 kcal/dag för att ligga still i vikt? Hur fördelar du det?

3000? Då skulle han gå ner 1,5 kg i veckan.
Har du testat att få i dig 2000 kcal på en måltid? Det brukar gå rätt så bra. Åtta mackor med bra pålägg och ett par glas mjölk (eller oboy om man gillar det). :thumbup:

Tom Jr
2007-08-27, 21:03
Det är väl en väldigt skillnad på ungdomar och feta affärsgubbar. Dom som sitter vid kontoret hela dagarna kanske inte behöver en macka efter deras gräddlunch men det kanske en ungdom behöver som ska träna på kvällen då de flesta inte får i sig den mängd näring dom behöver på endast 3 mål (frukost, lunch och middag) Hur som helst så känner jag mig tusen gånger piggare att ta en banan eller en macka när jag är och går i stan.

Eddie Vedder
2007-08-27, 21:07
Återigen handlar inte det här om medelkoloiten, Claude Marcus är inriktad på banrfetma framför allt.

Så allt han säger ska ju tas för vad det är, nämligen kritik mot att alla som vill hålla vikten måste äta mellanmål i tid och otid för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Något som är onödigt för en person utan särskilt högt energibehov.

Att vara ung och träna hårt och tolka det som att han menar att det är dåligt för en är att missuppfatta rejält. Men att mellanmål är en nödvändighet för många som vill upp i vikt/undvika att tappa i vikt är ju ytterligare en ganska stark indikation på att det känns onödigt om man har svårt att inte gå upp.

Scratch89
2007-08-27, 21:08
Eddie, har den här rapporten, eller vad man nu ska kalla det, någon tyngd bakom sig som t.ex studier? Han hade ju titel, men det finns ju folk med liknande titlar som brukar gå ut och säga saker helt tvärt om.

Kung Bruno
2007-08-27, 21:11
3000? Då skulle han gå ner 1,5 kg i veckan.
Har du testat att få i dig 2000 kcal på en måltid? Det brukar gå rätt så bra. Åtta mackor med bra pålägg och ett par glas mjölk (eller oboy om man gillar det). :thumbup:

Kör för närvarande IF *popcorn*

Blir ganska konstant ätande i 4-6 timmar, runt 2500 kcal för underhåll och 3000 när jag går upp i vikt (0.5kg i veckan, typ).

Eddie Vedder
2007-08-27, 21:12
Eddie, har den här rapporten, eller vad man nu ska kalla det, någon tyngd bakom sig som t.ex studier? Han hade ju titel, men det finns ju folk med liknande titlar som brukar gå ut och säga saker helt tvärt om.

Nej det är väl bara en intervju med Claude Marcus så som jag uppfattar det. Hursomhelst är han professor i pediatrik på Karolinska Institutet, främst inriktad på diabets och fetma hos barn.

Han intervjuas ofta i debatter kring fetma och hatas starkt av alla antikolhydratkrigare.:D

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?l=sv&d=2248

Scratch89
2007-08-27, 21:12
Nej det är väl bara en intervju med Claude Marcus så som jag uppfattar det. Hursomhelst är han professor i pediatrik på Karolinska Institutet, främst inriktad på diabets och fetma hos barn.

han intervjuas ofta i debatter kring fetma och hatas starkt av alla antikolhydratkrigare.:D

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?l=sv&d=2248

Han verkar vara en man av rätt kaliber. :cool:

Tolkia
2007-08-27, 21:25
Marcus är högst kompetent; det jag möjligen kan gnälla på är han roll som Mr Fetma-Fighter of Sweden - å andra sidan är det ingen annan som har velat göra honom rangen stridig, och journalisterna går (förstås, även de har ju viss självbevarelsedrift) gärna till forskare som är lätta att ha och göra med. Han har hursomhelst rätt i att det gått troll i detta med att "äta för att inte blodsockret skall sjunka"; ibland låter det nästan som om vi skulle behöva kontinuerligt dropp för att fungera normalt. Det är väl liiite överdrivet kanske.

Ang. mellanmål gillar jag själv mellanmål av den enkla anledningen att jag annars blir så VÅLDSHUNGRIG mellan lunch och middag att jag har svårt att koncentrera mig på något annat överhuvudtaget. En banan och en kopp kaffe på eftermiddagen gör mycket för min effektivitet på jobbet. Å andra sidan tror jag faktiskt inte att Marcus skulle ha något att säga om den saken. :D

skaparn
2007-08-27, 21:35
Som vanligt handlar det mer om att hitta ett beteende som i praktiken underlättar för personen att nå sina mål, i detta fall underskott, än att göra det som är fysiologiskt mest optimalt på cellnivå, och att äta ostmackor till mellanmål för att undvika blodsockerfall(tm) gör nog att man underskattar sitt totala energiintag. Jag vill med detta bara understryka att det inte har att göra med vad som är optimalt i teorin, utan vad som är genomförbart i praktik.

Föga förvånande är att en av poängerna i CM's text är hur oförmågan att hantera hunger är en stor bov i dramat. Väldigt ofta handlar viktnedgång om just att vara hungrig, något som upplevs obekvämt och leder till att man misslyckas.

Klein
2007-08-27, 23:55
Den enda fungerande lösningen på hungerproblem och sug är att inte köpa hem saker som är begärliga att småäta/skåpäta. Samt att se till att vara mätt och belåten när man väl handlar mat så att man inte frestas att köpa hem skiten. Vem kan motstå frestelsen att tugga i sig dagarna i ända om det finns godis, frukt, läsk och fikabröd hemma i matskåpet? Iaf inte jag.

elderberry
2007-08-28, 05:38
Vart i texten påstår Claude Marcus att man inte skall göra något man mår bra av?

jadu.. han tycker ju att man inte ska äta mellanmål och jag uppfattar att jag mår bra av att äta mellanmål. alltså säger han indirekt att jag inte ska göra en sak som jag mår bra av.

elderberry
2007-08-28, 05:43
Min vännina körde på liknande stuk. Hon lyssnade på kroppen och anpassade sig. Kännde kroppen att "Nä, nu vore de gott med ett pärpon" ja, då köpte hon sig ett päron. Fick kroppen ett superdupersug efter choklad, tog hon en bit choklad. Inga mängder, men hon följde den principen. Visst fick hon en varierande kost som inehåll mycket grönt och vackert, bra kombination, men hon fick extrema insulinhöjningar, ständiga migränanfall, trött och problem med tänderna. Pga småätande all thä time!


Hon är fit och i fin form på utsidan, men innanför läppar och bröst fanns det annat som inte orkade med.

fast nu pratar jag inte om ständigt småätande av päron och choklad, eller att köpa whatever kroppen är sugen på i tid och otid. jag pratar det "vanliga", typ 3 näringsrika mellanmål, förmiddag, eftermiddag, kväll, på fasta tider. det uppfattar jag att jag mår bra av, och tänker fortsätta med, om jag så dör på kuppen. :D

Eddie Vedder
2007-08-28, 06:02
jadu.. han tycker ju att man inte ska äta mellanmål och jag uppfattar att jag mår bra av att äta mellanmål. alltså säger han indirekt att jag inte ska göra en sak som jag mår bra av.

Då tycker jag du skall läsa igen, det han säger är att mellanmål var tredje/fjärde timme inte på något sätt är ett krav för att hålla blodsockret på jämn nivå och att äta massa småmål hela tiden kan innebära att man helt enkelt får i sig en massa kcal man egentligen inte behöver.

Förstår inte hur så många här inne kan tolka det som att texten riktas till dom, för tredje gången handlar det här om övervikt och fetma. Vilket det alltid handlar om när Claude Marcus intervjuas.

Så du har helt fel i att han indirekt påstår att du inte skall göra något du mår bra av. Han skulle troligtvis säga åt dig att dina mellanmål är alldeles förträffliga just p.g.a. av att dom få dig att må bra.

Att en person påstår något vara onödigt upphaussat och kan vara negativt sett ur ett samhällsperspektiv kan du ju inte applicera på dig själv om du inte känner att du tillhör målgruppen.

z_bumbi
2007-08-28, 07:36
En del av kritiken är ju mot färdiga mellanmål som marknadsförs ganska friskt, allt från färdigbredda hårda mackor till smetig risgrynspudding finns ju att köpa idag och det kan innebära att energimängden ökar mot tidigare. Men om "ungjävlarna" bara fick röra sig tillräckligt skulle de vara i behov av mellanmål och då hade man löst mycket av problemen. Alla som har haft med lekande barn att göra vet att de ofta kräver ett intag av föda med jämna mellanrum för annars blir de extremt gnälliga och plockar sönder allt som finns i närheten och då blir det valet av mellanmål jämfört med aktivitetsgraden som är det riktigt intressanta.

Det samma gäller i många fall för vuxna men då har man ju andra aspekter att väga in.

Yes
2007-08-28, 08:47
En intressant sak att notera är att ofta med personer som "kan äta allt, utan att gå upp i vikt", så tycks deras energiintag i många fall vara baserat kring ett fåtal större måltider. Därav just missuppfattningen att de äter hur mycket som helst. Jag tror alltså att det kan ligga en hel del i att färre mål mat ger en bättre viktkontroll.

Jag ska nog för egen del testa att klara mig på 2-3 mål mat om dagen ett tag framöver och se hur det känns. Vore ju skönt om man kunde vänja sig vid det och inte gå hungrig hela tiden.

mommy
2007-08-28, 09:37
En intressant sak att notera är att ofta med personer som "kan äta allt, utan att gå upp i vikt", så tycks deras energiintag i många fall vara baserat kring ett fåtal större måltider. Därav just missuppfattningen att de äter hur mycket som helst. Jag tror alltså att det kan ligga en hel del i att färre mål mat ger en bättre viktkontroll.

Fast jag tror att det är vanligt att de som "kan äta allt" har väldigt liten aptit och inte blir "triggade" av att äta ofta. Jag vet att jag själv har lätt att äta mycket när jag väl äter och att det då funkar det bättre med små måltider (allt eller inget är vad som brukar funka för mig).

Tycker Claude Marcus' har en väldigt bra poäng, det känns som att kostråden nu är "ät många mål eller bli fet" och vill man äta nyttigt och bra ingår det att äta minst 5-6 mål per dag. Själv har jag nyligen börjat äta större 3 mål om dagen och det funkar jättebra. Känner att jag kan sålla mig till "målgruppen", även om jag inte längre är överviktig, och hans tankar är mycket applicerbara på mig (dock kom jag på det där själv först ;) ).

Yes
2007-08-28, 09:58
Fast jag tror att det är vanligt att de som "kan äta allt" har väldigt liten aptit och inte blir "triggade" av att äta ofta.

Det är säkert vanligt också, men det gäller inte alla. Jag känner flera personer som i enstaka måltider kan vräka i sig rejäla mängder mat. Frågar man dem hur ofta de äter så är det kanske 2-3 ggr per dag. De har också alltid varit smala.

En god vän till mig har gått från att ha tränat ofta och regelbundet till ett stillasittande jobb utan någon träning. När han väl äter trycker han i sig enorma mängder mat - snabbt som f-n dessutom. Han kan lätt äta mer än mig och jag har minsann en rätt stadig aptit. Trots det har han nog alltid kunnat se magrutorna.

När han inte tränat har det varit mat just 2-3 ggr per dag, ibland kanske så lite som en stor måltid. Det är något han tycks falla tillbaks på helt naturligt och verkar funka som ett bra skydd mot övervikt.

Sen finns det förstås andra faktorer som påverkar men jag tycker det är en rätt intressant observation.

Fartman
2007-08-28, 16:37
Den enda fungerande lösningen på hungerproblem och sug är att inte köpa hem saker som är begärliga att småäta/skåpäta. Samt att se till att vara mätt och belåten när man väl handlar mat så att man inte frestas att köpa hem skiten. Vem kan motstå frestelsen att tugga i sig dagarna i ända om det finns godis, frukt, läsk och fikabröd hemma i matskåpet? Iaf inte jag.

Du har mycket rätt i vad du säger. Jag känner själv nu när jag är hemma hos päronen under sommarn så blir kosten betydligt sämre då ett välfyllt kylskåp alltid finns på lagom avstånd. När jag istället bor själv är det lite svårare att småäta om det "snaskigaste" som finns hemma är ett äpple eller ett paket knäckebröd. :D

Annars gillar jag själv att äta flera mindre mål då jag tycker jag fungerar bättre om jag inte är så djävla mätt som man kan bli efter ett större mål, att man heller inte blir sådär vrålhungrig är också en fördel då jag inte blir speciellt sugen på "skitmat" om jag är bara lite hungrig.

svartellervitt
2007-09-02, 07:51
jag läste någonstans att om man äter väldigt mkt under en måltid (som man måste om man bara äter 3 ggr om dagen och är någorlunda aktiv) så leder det till ett blodsockerfall direkt efter maten och därför gör att man får ett sug efter mer och därmed kanske råkar äta för mkt.

finns det någon sanning i det? isåfall borde det ju inte vara bra för överviktiga?

(kanske lite halft dåligt formulerad och förklarad fråga, men kommer inte ihåg så mkt av vad det var jag läste och kunde inte förklara bättre...)

Eddie Vedder
2007-09-02, 10:22
Om du istället äter en jätteliten måltid kommer ju den energin fortare ta slut och således faller blodsockret även då. Då blir du tvungen att ta ett litet mellanmål som du hade sluppit om du ätit rejält från början istället.;)

Magsäckstömningen går långsamt så det är knappast som att blodsockret rasar en timme efter måltiden eftersom näringsämnen ständigt kommer ut i blodet under tiden magsäcken töms och näringsämnen spjälkas, absorberas o.s.v.