handdator

Visa fullständig version : Extrem stretching ökar dina träningsresultat?


Corpze
2007-08-27, 19:10
"Extrem stretching ökar dina träningsresultat

Många personer kommer till mig med ett specifikt problem: de har stagnerat i sin träning och uppnår inte längre nya resultat. Ofta tar det sig uttryck i att konditionen inte förbättras, att musklerna inte växer eller att man inte längre blir starkare. Givetvis upplevs detta ofta som mycket frustrerande och man vill därför ha svar på frågan om hur man skall komma ur och förbi detta stadie.
Givetvis finns det inga standardsvar jag kan ge dessa personer. Anledningen till stagnationen är ofta väldigt individuell och kan påverkas av flera faktorer så som kost, träningsupplägg, teknik, intensitet, vila, återhämtning och personliga förutsättningar. Dock finns det en sak jag speciellt skulle vilja lyfta fram och som många i dagsläget inte känner till: Extreme stretch!. Jag skall nedan förklara vad detta är och vilken nytta den kan göra er.


De allra flesta känner till att stretching är något som hjälper för undvika skador och bli mjuka i kroppen. Dock finns det även en lite tuffare variant med vars hjälp man kan uppnå ett betydligt bättre träningsresultat, inte minst de som tränar på gym. Jag har valt att kalla det för Extreme stretch.


Hur fungerar Extreme stretch?


När styrkan ökar och musklerna växer i storlek är detta främst ett resultat av att muskelceller sträcks ut och ökar i volym. Men muskelcellerna kan komma till en gräns då det plötsligt blir svårt att sträcka ut dem ytterligare, varpå både muskeltillväxt och styrkeökningar blir svåra att uppnå.Extreme stretch går ut på att successivt tänja ut en viss muskel, hålla kvar muskeln i det utsträckta läget och sedan föra ihop muskeln med motstånd.
En bra styrkeövning som illustrerar detta är liggande flyes med hantlar. Lägg dig på en bänk med en relativt lätt hantel i vardera hand. För ner armarna rakt ut mot sidan tills du känner att bröstmuskeln sträcks ut ordentligt. Håll kvar denna utsträckta position i crika 5 sekunder och för sedan sakta armarna uppåt.


Extreme stretch tänjer helt enkelt ut muskelcellerna så att det finns mer utrymme för dem att växa i. Metoden kan användas specifikt på de muskler man vill utveckla ytterligare. Vid avsaknad av fria vikter kan man som motstånd istället ta hjälp av en träningskompis eller den egena kroppsvikten.
Extreme stretch utsätter musklerna för hög belastning och bör inte användas av nybörjare. Utför alltid metoden med väl uppvärmda muskler och i ett lugnt tempo, så minimeras risken för skador.


Jim Roslund"

Ja vad tror ni om ovanstående citat? värt att prova?

Pepz
2007-08-27, 19:12
herr Roslund har jag inte mycket till övers för överhuvudtaget.

Antar att han baserar detta på en studie på råttor som stretchades mekaniskt (väldigt extremt och ej applicerbart på människor) Och därmed uppnådde hyperplasi

har jag för mig att det var..

Corpze
2007-08-27, 19:13
herr Roslund har jag inte mycket till övers för överhuvudtaget.

ok, men det han skrev då *rolleyes*

King Grub
2007-08-27, 19:20
Uttalandet baseras på djurstudier, där man iakttagit fenomenet; där handlar det om våldstretching där en lem spänns fast i överstretchat läge och hålls där i en vecka eller längre. Att motsvarande skall ske på någon minut "extrem stretching" (som inte alls är extrem i sammanhanget) låter långsökt.

Corpze
2007-08-27, 19:23
Uttalandet baseras på djurstudier, där man iakttagit fenomenet; där handlar det om våldstretching där en lem spänns fast i överstretchat läge och hålls där i en vecka eller längre. Att motsvarande skall ske på någon minut "extrem stretching" (som inte alls är extrem i sammanhanget) låter långsökt.

Ja det låter lite långsökt faktiskt, men ökar inte stretching blodflödet? borde inte det isåfall leda till marginellt ökad tillväxt (blir väl isåfall samma resultat som massering)???

Allan
2007-08-27, 19:25
Han kan väl svara själv tycker jag....

Knabb
2007-08-27, 19:27
Det påminner lite om hur vissa byggare brukar prata om att hålla någon sekund i ytterläget för att få pump. Skulle nog kunna tänka mig att det fungerar till vis grad för vissa. Jag hade dock valt eccentrisk träning om jag stagnerade, något man vet funkar bra.

Det teoretiska resonemanget är nog tyvärr helt fel. Vill du få en förlängning av muskel fibrer är det töj runt sju minuter har jag för mig.

Knabb
2007-08-27, 19:29
Uttalandet baseras på djurstudier, där man iakttagit fenomenet; där handlar det om våldstretching där en lem spänns fast i överstretchat läge och hålls där i en vecka eller längre. Att motsvarande skall ske på någon minut "extrem stretching" (som inte alls är extrem i sammanhanget) låter långsökt.

Har för mig att det bara var något dygns tid, men har inte läst studierna själv.

Yes
2007-08-27, 19:29
Uttalandet baseras på djurstudier, där man iakttagit fenomenet; där handlar det om våldstretching där en lem spänns fast i överstretchat läge och hålls där i en vecka eller längre. Att motsvarande skall ske på någon minut "extrem stretching" (som inte alls är extrem i sammanhanget) låter långsökt.
Undrar hur det funkar att ligga våldsstretchad i en vecka samtidigt som man kör lite strypträning? Hur stor kan jag räkna med att bli? :D

Pepz
2007-08-27, 19:31
Undrar hur det funkar att ligga våldsstretchad i en vecka samtidigt som man kör lite strypträning? Hur stor kan jag räkna med att bli? :D

Ungefär lika stor som jim roslund :)

Ofta man tar resultat av djurstudier och försöker applicera det på människor.
Inte alltid så lyckat

Allan
2007-08-27, 19:31
Arne kommer nog inte svara på det här. Jag kan se ådrorna i pannan svälla ända härifrån....

Allan
2007-08-27, 19:32
Ofta man tar resultat av djurstudier och försöker applicera det på människor.
Inte alltid så lyckat

Bra påpekande!

King Grub
2007-08-27, 19:33
Har för mig att det bara var något dygns tid, men har inte läst studierna själv.

Finns säkert kortare tidsperioder också, men...

After 3 wk of incrementally applied stretch the LD muscles were 36% heavier

J Appl Physiol 83: 398-406, 1997

Kaninen fick breda lats av 3 veckors ständigt hårdare stretching. *flex*

Honken
2007-08-27, 20:09
Låter som proprioceptive neuromuscular facilitation, eller PNF-stretching. Snarlikt i alla fall.

Yes
2007-08-27, 20:31
Ungefär lika stor som jim roslund :)

Okej, han är säkert större än mig så det är bara att sätta igång då! :D

Cocadona
2007-08-27, 20:47
Låter som Jim lånat ganska så friskt från Doggcrapp-träningens tänk om Extreme Streching. DC-folket pushar ganska friskt för att stretcha en minut efter att varje muskelgrupp fått sig en omgång. Kör ju själv DC men har tränat aldeles för kort tid för att kunna utvärdera om det verkligen hjälper något att stretcha så mkt.

Rahf
2007-08-27, 21:30
Vill man öka i styrka som en bonus på stretching så kan man testa isometrisk stretching. Det där lät väl bra i den texten men känns som att det är skitsnack.

Anders The Peak
2007-08-28, 07:22
Extreme Streching är relativt vanligt använt och rekommenderat under lång tid så något positivt är det med den.

Ofta man tar resultat av djurstudier och försöker applicera det på människor.Inte alltid så lyckat

Flertal av studier som presenteras här är också djurstudier.

z_bumbi
2007-08-28, 07:46
Extreme Streching är relativt vanligt använt och rekommenderat under lång tid så något positivt är det med den.

Jag hade aldrig hört eller läst om att det användes av så många innan Dogcrap fick för sig att ta upp det igen. Det fanns en fas under 80-talet där någon annan plockade fram det ur gömmorna men eftersom inte så många annammade det då heller så vet jag inte om det går att säga att det är så vanligt.

Mina vanliga invändningar är att det är onödigt att stretcha en muskel som är tillräckligt lång och det är minst lika effektivt att köra ett set extra, eftersom återhämtningen i alla fall drabbas så kan man lika gärna göra det med något som bygger styrka i hela rörelseomfånget. Sen bidrar självklart att den stackars fågeln som jag först läste om satt fastspänd i en vecka vilket medför att en belastningstid på en minut är ganska kort i sammanhanget.

Anders The Peak
2007-08-28, 07:58
Jag hade aldrig hört eller läst om att det användes av så många innan Dogcrap fick för sig att ta upp det igen. Det fanns en fas under 80-talet där någon annan plockade fram det ur gömmorna men eftersom inte så många annammade det då heller så vet jag inte om det går att säga att det är så vanligt.

Mina vanliga invändningar är att det är onödigt att stretcha en muskel som är tillräckligt lång och det är minst lika effektivt att köra ett set extra, eftersom återhämtningen i alla fall drabbas så kan man lika gärna göra det med något som bygger styrka i hela rörelseomfånget. Sen bidrar självklart att den stackars fågeln som jag först läste om satt fastspänd i en vecka vilket medför att en belastningstid på en minut är ganska kort i sammanhanget.
Stretchning skapar hypertrofi av muskelcellerna det är inte bara fågelstudier som har påvisat det. Grub som är snabb och effektiv när det gäller pubmedsökningar hittar säkert ett antal studier i området som visar att stretchningen förlänger muskelfibrern genom hypertrofi...

Anders The Peak
2007-08-28, 08:26
Stretchning skapar hypertrofi av muskelcellerna det är inte bara fågelstudier som har påvisat det. Grub som är snabb och effektiv när det gäller pubmedsökningar hittar säkert ett antal studier i området som visar att stretchningen förlänger muskelfibrern genom hypertrofi...
Jag glömde en sak som är viktig proliferation sker troligen vid extrem stretchning dock oftare hos dopade individer. källa Anders Eriksson.

z_bumbi
2007-08-28, 08:42
Stretchning skapar hypertrofi av muskelcellerna det är inte bara fågelstudier som har påvisat det. Grub som är snabb och effektiv när det gäller pubmedsökningar hittar säkert ett antal studier i området som visar att stretchningen förlänger muskelfibrern genom hypertrofi...

Men är det då en effektiv metod för att få större muskler? Du kan inte stretcha en muskel hur lång som helst och då bör hypertrofin rimligtvis ta stopp när man når ytterläget vilket man ganska snabbt gör om man stretchar så hårt.

Anders The Peak
2007-08-28, 09:03
Men är det då en effektiv metod för att få större muskler? Du kan inte stretcha en muskel hur lång som helst och då bör hypertrofin rimligtvis ta stopp när man når ytterläget vilket man ganska snabbt gör om man stretchar så hårt.
Muskelns placticitet gör att den drar ihop sig igen och blir "tjockare"(ökad tvärsnittsarea) dock inte i all oändlighet.

Yes
2007-08-28, 09:13
Eftersom du tycks ha sett studierna, skulle du inte kunna gräva fram dem? Vore intressant att läsa. :)

kspr
2007-08-28, 09:26
Det var ett par onödiga plågsamma djurförsök. :(

Knabb
2007-08-28, 10:02
Jag glömde en sak som är viktig proliferation sker troligen vid extrem stretchning dock oftare hos dopade individer. källa Anders Eriksson.

proliferation=förökning? Var det de du menade?

Anders The Peak
2007-08-28, 11:02
Muskelhypertofi eller anpassning handlar om ca kända 500 geners agerande. Några faktorer som gör att muskeln anpassar sig som är kända idag är Stretch=överbelastning, syrebrist(hypoxi).
Och beroende på hur belastningen påverkar muskelns omgivning anpassar sig muskelcellerna därefter.

Sjoba
2010-07-23, 20:31
Megabump.

Vore roligt att ta upp detta ämne igen. Läste DC's artiklar om detta och naturligtvis blev jag nyfiken på om det faktiskt är applicerbart i en faktiskt träningssituation och om man faktiskt kan få resultat med denna metod.

Känns ju som om man borde ha hört talas om det om det nu är så bra som han påstår. Har aldrig sett någon Pro BB använda sig av det.

I.a.f, finns det någon som helst känd fakta om detta, någon som har praktisk erfarenhet av det? Vore intressant med en diskussion om det, för det verkar ju helt klart fascinerande.

Om det finns en aktiv tråd; länka gärna.

r3mpuh
2010-07-23, 21:00
det var ett par onödiga plågsamma djurförsök. :(
+1 :(