handdator

Visa fullständig version : Dragon flags


LadyG
2007-08-27, 17:57
Dragon flags (http://www.youtube.com/watch?v=mjCMq2zkbOo) är väl en magövning? Men vilka muskler är det som gör själva lyftet på kroppen? Det kan ju inte vara magen, för om man kollar klippet är ju mage/rygg-partiet helt rakt.

Jag betvivlar inte effektiviteten, jag är bara nyfis på vilka fler muskler den övningen involverar och vad dessa gör för själva övningen. Den fanns inte med i http://www.exrx.net/ :)

delta_mats
2007-08-27, 19:10
Den tar på magen. Jag kunde köra den förut när jag var lättare och tränade boxning. Men den är allmänt skitjobbig:)

Pepz
2007-08-27, 19:21
utför det något arbete annat än statiskt av magmuskulaturen?

Det jag kan se på filmen så borde det vara nästan en ryggövning ( latissimus kanske triceps) och resten av kroppen jobbar statiskt

BigForre
2007-08-27, 19:38
utför det något arbete annat än statiskt av magmuskulaturen?

Det jag kan se på filmen så borde det vara nästan en ryggövning ( latissimus kanske triceps) och resten av kroppen jobbar statiskt

Kika på avståndet mellan rectus abdominis fästen i båda endlägena, inte är bara statiskt. Jämför med en vanlig crunch.

Pepz
2007-08-27, 19:39
Kika på avståndet mellan rectus abdominis fästen i båda endlägena, inte är bara statiskt. Jämför med en vanlig crunch.

Jo lite rörelse är det allt. men är det magen som får jobba mest? med tanke på rörelselängden på övningen och det lilla som magen drar ihop sig så dristar jag mig till att tro att så inte är fallet.

BigForre
2007-08-27, 19:41
Jo lite rörelse är det allt. men är det magen som får jobba mest? med tanke på rörelselängden på övningen och det lilla som magen drar ihop sig så dristar jag mig till att tro att så inte är fallet.

Efter att ha provat den ett par gånger på senare tid så tvekar jag dock inte :D

Timme
2007-08-27, 19:45
Dragon flags (http://www.youtube.com/watch?v=mjCMq2zkbOo) är väl en magövning? Men vilka muskler är det som gör själva lyftet på kroppen? Det kan ju inte vara magen, för om man kollar klippet är ju mage/rygg-partiet helt rakt.

Jag betvivlar inte effektiviteten, jag är bara nyfis på vilka fler muskler den övningen involverar och vad dessa gör för själva övningen. Den fanns inte med i http://www.exrx.net/ :)

Jag hade så mycket träningsvärk i magen efter den övnignaen att jag inte kunde resa mig från sängen på 3 dagar. I 3 dagar gjorde det så ont! Den är utan tvekan den mest effektiva magövning jag någonsin provat.

Nimille
2007-08-27, 19:53
Blev sugen på att testa.. Men är förmmodligen för svag.
Går det att köra assisterade på nåt sätt?

Nitrometan
2007-08-27, 19:53
Snyggt och kontrollerat körde han också.

Helt klart en tuff magövning.

Timme, för att en magövning ska vara SL-specifik bör den utföras stående.

Nitrometan
2007-08-27, 19:54
Blev sugen på att testa.. Men är förmmodligen för svag.
Går det att köra assisterade på nåt sätt?
Med kompis?

BigForre
2007-08-27, 19:55
Blev sugen på att testa.. Men är förmmodligen för svag.
Går det att köra assisterade på nåt sätt?

Borde om man är riktigt sugen kunna trassla in benen i en kabel, men inget beprövat.

LadyG
2007-08-27, 19:56
Jo lite rörelse är det allt. men är det magen som får jobba mest? med tanke på rörelselängden på övningen och det lilla som magen drar ihop sig så dristar jag mig till att tro att så inte är fallet.

Exakt min fundering också, det ser ut som om kroppen rör sig betydligt mer än magen drar ihop sig s a s eller hur jag nu ska uttrycka det. Någon mer muskel måste ju vara involverad väl?

Den ser hur som helst ohyggligt jobbig ut, undrar hur man skulle gå tillväga för att börja lära sig en sån?

Nitrometan
2007-08-27, 20:00
Den ser hur som helst ohyggligt jobbig ut, undrar hur man skulle gå tillväga för att börja lära sig en sån?
Håller inte du på med kampsport?

Då är det nog inte så svårt. Jag lärde mig den på några veckor när jag höll på med karate.

La mig på en bänk och försökte en bit i taget.

Timme
2007-08-27, 20:02
Snyggt och kontrollerat körde han också.

Helt klart en tuff magövning.

Timme, för att en magövning ska vara SL-specifik bör den utföras stående.

Alla magövningar behöver inte vara SL specifika. SL specifika magövingar tränar jag också (frontböj, zombieböj, böj och mark).

Nitrometan
2007-08-27, 20:14
Alla magövningar behöver inte vara SL specifika. SL specifika magövingar tränar jag också (frontböj, zombieböj, böj och mark).
Precis. Jag sa inte att alla måste vara det. Bara ett konstaterande att de som utförs stående är mest specifika för SL.

Zakath
2007-08-27, 20:33
Jag hade så mycket träningsvärk i magen efter den övnignaen att jag inte kunde resa mig från sängen på 3 dagar. I 3 dagar gjorde det så ont! Den är utan tvekan den mest effektiva magövning jag någonsin provat.

Inflammation/extrem träningsvärk i magmuskulaturen tyder visserligen på att du träffat rätt muskel, men inte att det är den "mest effektiva", snarare att din muskulatur inte riktigt var redo för den belastningen ännu.

Magrull är min personliga favorit bland de statiska magövningarna, dragonflags känns inte bra i axlarna på mig.

ramagoen
2007-08-27, 20:36
Inflammation/extrem träningsvärk i magmuskulaturen tyder visserligen på att du träffat rätt muskel, men inte att det är den "mest effektiva", snarare att din muskulatur inte riktigt var redo för den belastningen ännu.

Magrull är min personliga favorit bland de statiska magövningarna, dragonflags känns inte bra i axlarna på mig.

Magrullningar är opti för magmusklerna, träningsvärken är rätt extrem om man inte kört den på ett tag. Men som du sa för mycket träningsvärk = inte bra

Spader
2007-08-27, 21:29
Magrullningar är opti för magmusklerna, träningsvärken är rätt extrem om man inte kört den på ett tag. Men som du sa för mycket träningsvärk = inte bra

vad är magrullningar?

Zakath
2007-08-27, 22:57
vad är magrullningar?

Du håller i något som kan rulla (t.ex. en skivstång) på golvet och står på knä (tårna om du är riktigt stark) och rullar fram och sen tillbaka.

pony
2007-08-27, 23:30
Kan det inte vara så att belastningen på rectus abdominis i sig är statisk, men att sättet man vinklar kroppen på i lyftet gör belastningen allt högre fram till att man vänder och går åt andra hållet?

En spontan teori bara...

(Bra att ni nämnde magrullningar, förresten! Skulle ha gjort det i dagens magpass men glömde. Damn.)

Zakath
2007-08-28, 00:11
Kan det inte vara så att belastningen på rectus abdominis i sig är statisk, men att sättet man vinklar kroppen på i lyftet gör belastningen allt högre fram till att man vänder och går åt andra hållet?

En spontan teori bara...

(Bra att ni nämnde magrullningar, förresten! Skulle ha gjort det i dagens magpass men glömde. Damn.)

Mjaaa, det är bara att tillämpa klassisk fysik, kroppens tyngdpunkt hamnar längre bort från "fästet" och därför blir det tyngre och magen får jobba mer för att hålla kroppen rak. Och ja, magen belastas i teorin statiskt.

Men hur kan du glömma magrullningar!? Denna gudagivna övning. :D Jag är lite nyfiken på hur stark en professionell (?) poledancer som du är, klarar du av magrull på tårna?

pony
2007-08-28, 00:37
Mjaaa, det är bara att tillämpa klassisk fysik, kroppens tyngdpunkt hamnar längre bort från "fästet" och därför blir det tyngre och magen får jobba mer för att hålla kroppen rak. Och ja, magen belastas i teorin statiskt.

Men hur kan du glömma magrullningar!? Denna gudagivna övning. :D Jag är lite nyfiken på hur stark en professionell (?) poledancer som du är, klarar du av magrull på tårna?

Just det, det var så jag menade, även om jag formulerar mig mindre lyckat halv två om nätterna. Men då återstår trådskaparens fråga: vilka muskler utför själva lyftet? Triceps? Erector spinae?

Första gången jag gjorde magrullningar var på STK för ett litet tag sedan. Mats Löfström utlovade plågsamma sets och ogudaktig träningsvärt. Men övningen blev mest ett muskulärt antiklimax.
Så nog har allt mitt (statiska mag-) tränande gett resultat. Ryggen borde ge upp först i rullningar från tårna dock. Måste provas!

Zakath
2007-08-28, 00:56
Just det, det var så jag menade, även om jag formulerar mig mindre lyckat halv två om nätterna. Men då återstår trådskaparens fråga: vilka muskler utför själva lyftet? Triceps? Erector spinae?

Första gången jag gjorde magrullningar var på STK för ett litet tag sedan. Mats Löfström utlovade plågsamma sets och ogudaktig träningsvärt. Men övningen blev mest ett muskulärt antiklimax.
Så nog har allt mitt (statiska mag-) tränande gett resultat. Ryggen borde ge upp först i rullningar från tårna dock. Måste provas!

Det måste väl vara latsen som gör det mesta av arbetet, tänk på hur armbågen flyttas i relation till resten av kroppen under övningen. Samma som i magrull faktiskt, även om man kan låta lite andra muskler jobba där också.

Jo, jag kan tänka mig att magen måste bli väldigt stark av poledancing, det var därför jag var intresserad, för att veta om jag har någon chans att kunna göra några av de mer styrkekrävande tricken. Verkar ju så kul!

När man känner att det är ryggen som ger upp, så är det faktiskt magen som inte klarar av det och låter ryggraden ta belastningen istället (inte särskilt bra). Skicka ett pm med hur det går på tårna, jag vill veta! ;)

LarsK
2007-08-29, 04:19
Hur startar man en dragon flag? Jag försökte lista ut det igår på gymmet, men jag kom fan inte någonstans i mina försök.
Lyfter man med axlar/rygg och håller kroppen rak med magmusklerna?

delta_mats
2007-08-29, 08:52
Hur startar man en dragon flag? Jag försökte lista ut det igår på gymmet, men jag kom fan inte någonstans i mina försök.
Lyfter man med axlar/rygg och håller kroppen rak med magmusklerna?

Du börjar från det övre läget, om du inte är vrålstark vill säga.

LarsK
2007-08-29, 09:02
Makes sense......provar igen.

Betar
2007-10-19, 18:58
Snyggt och kontrollerat körde han också.

Helt klart en tuff magövning.

Timme, för att en magövning ska vara SL-specifik bör den utföras stående.

Vad menas med SL-specifik övning?

DjiinZ
2007-10-19, 21:09
Dragon flag en av mina älsklings övningar, älskar smärtan o fan va man får ta i *cupid* Men aja självaste dragon flag övningen tränar mest din översta magruta den som ligger exakt under bröstet o lite resten av magen då menar jag oxå sidorna.

Jag vet inte hur ni gör dragon flag men jag brukar ligga på en bänk greppa någonstans bakom huvet o sen dra upp kroppen så jag ligger på skuldbladen o bara låta midjan få gå ner och upp, resten av kroppen försöker jag låta bli o använda.

panzerpig
2007-10-19, 23:39
Jag vet inte hur ni gör dragon flag men jag brukar ligga på en bänk greppa någonstans bakom huvet o sen dra upp kroppen så jag ligger på skuldbladen o bara låta midjan få gå ner och upp, resten av kroppen försöker jag låta bli o använda.

så kör jag också börjar att ligga på en bänk, benen en bit utanför, lyfter upp benen sen överkroppen så bara händer och axlar nuddar bänken, sen sänker jag ner benen till utgångsläget. tycker man det är jobbigt, böj benen lite.

obesogen
2007-10-20, 00:26
Dragon flag en av mina älsklings övningar, älskar smärtan o fan va man får ta i *cupid* Men aja självaste dragon flag övningen tränar mest din översta magruta den som ligger exakt under bröstet o lite resten av magen då menar jag oxå sidorna.

Jag vet inte hur ni gör dragon flag men jag brukar ligga på en bänk greppa någonstans bakom huvet o sen dra upp kroppen så jag ligger på skuldbladen o bara låta midjan få gå ner och upp, resten av kroppen försöker jag låta bli o använda.

Du kan inte isolera delar av magrutorna. Tränar du magen kommer du aktivera hela rectus abdominis, från ursprung till fäste. Det studier på att man kan en viss procentökning i övre - kontra nedre magen i vissa övningar, men det skulle i så fall handla om några få procent.

Degpekka
2007-10-20, 06:13
Dragon flags (http://www.youtube.com/watch?v=mjCMq2zkbOo) är väl en magövning? Men vilka muskler är det som gör själva lyftet på kroppen? Det kan ju inte vara magen, för om man kollar klippet är ju mage/rygg-partiet helt rakt.

Jag betvivlar inte effektiviteten, jag är bara nyfis på vilka fler muskler den övningen involverar och vad dessa gör för själva övningen. Den fanns inte med i http://www.exrx.net/ :)

Det lär ju bli som en sorts pullover. Alltså lär väl serratus, pecs, lats och triceps involveras på köpet.

DjiinZ
2007-10-20, 09:35
Du kan inte isolera delar av magrutorna. Tränar du magen kommer du aktivera hela rectus abdominis, från ursprung till fäste. Det studier på att man kan en viss procentökning i övre - kontra nedre magen i vissa övningar, men det skulle i så fall handla om några få procent.

Jag isolerar dom inte de känns så, gör dragon flags typ 20 st ifall du palla, sen nästa dag kommer du känna att du har för det mesta ont i den översta o du kommer inte kunna o luta dig så mkt utan värk :laugh:

pony
2007-10-20, 17:00
Jag isolerar dom inte de känns så, gör dragon flags typ 20 st ifall du palla, sen nästa dag kommer du känna att du har för det mesta ont i den översta o du kommer inte kunna o luta dig så mkt utan värk :laugh:

Jag vill gärna att du filmar när du gör 20 dragonflags :MrT:
Du kan posta filmen här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82188) när du är klar.

Rahf
2007-10-20, 17:03
20 dragon flags.. Lycka till.

DjiinZ
2007-10-20, 19:13
har sagt att jag gör de, jag sa ju "gör dragon flags typ 20 st ifall du palla" ser ni där det står typ och pallar. Det står ingenstans att jag gör det, bara som ett exempel på en siffra. Men jag kan visa er 10 :)

Han kankse har skit starka abs vad vet jag?

burre
2007-10-20, 20:16
Visa gärna 10 st.

überstarken
2007-10-20, 20:56
Provade på dessa idag, tog skönt som fan på magen men mindre skönt på armbågana så jag spände en rem över bröstkorgen för att avlasta armbågarna lite, blev skitbra! :thumbup:

virre678
2007-10-22, 18:33
Jag körde dragon flags för första gången i går ( mestadels bara för att prova på övningen ). Det var dock för tungt att köra med raka ben så höll benen böjda en aning. Men efter övningen så såg magmuskelaturen annorlunda ut, de 4 översta "rutorna" är ej lika synliga längre, det känns som om dom har krymit. Vad beror detta på? Har det något med uppgygnaden av magmsuklerna att göra?

Sheogorath
2007-10-22, 19:28
Det lär ju bli som en sorts pullover. Alltså lär väl serratus, pecs, lats och triceps involveras på köpet.

(det är ett vanligt missförstånd att serratus jobbar i en pullover: serratus jobbar i rakt motsatt riktning, dvs vid flexion i axeln, och styr där hur skulderbladet rör sig. den träningsvärken man får i regionen vid pullover är i obliquerna som har sitt ursprung i de sju lägsta revbenen. Obliquerna jobbar i pullovern för att flektera ryggraden så att kroppen inte sjunker ner i för djup svank.)

Degpekka
2007-10-23, 03:44
(det är ett vanligt missförstånd att serratus jobbar i en pullover: serratus jobbar i rakt motsatt riktning, dvs vid flexion i axeln, och styr där hur skulderbladet rör sig. den träningsvärken man får i regionen vid pullover är i obliquerna som har sitt ursprung i de sju lägsta revbenen. Obliquerna jobbar i pullovern för att flektera ryggraden så att kroppen inte sjunker ner i för djup svank.)

men stora och lilla pectoralis är väl synergister med serratus? ;S.. hur går det ihop? När en pullover tar på bröstet borde det ju va knas om inte serratus jobbar alls?

Doctor Snuggles
2007-10-23, 04:28
(det är ett vanligt missförstånd att serratus jobbar i en pullover: serratus jobbar i rakt motsatt riktning, dvs vid flexion i axeln, och styr där hur skulderbladet rör sig. den träningsvärken man får i regionen vid pullover är i obliquerna som har sitt ursprung i de sju lägsta revbenen. Obliquerna jobbar i pullovern för att flektera ryggraden så att kroppen inte sjunker ner i för djup svank.)

Intressant. Jag har typ enda gången någonsin fått träningsverk i serratus när jag gjort en variant av stående pullovers (d.v.s håller i ett rep och lutar mig framåt). Minns dock inte att jag fått det av vanliga pullovers.

Degpekka
2007-10-23, 05:14
Intressant. Jag har typ enda gången någonsin fått träningsverk i serratus när jag gjort en variant av stående pullovers (d.v.s håller i ett rep och lutar mig framåt). Minns dock inte att jag fått det av vanliga pullovers.

arnold visar även den övningen i "the new encyclopedia of modern bodybuilding"... :) lite därifrån jag fått mina tankar också att pullover borde ta på serratus.

Termy
2007-10-23, 06:37
Enligt boken 'Styrketräning - en anatomisk guide' av Frédéric Delavier, jobbar serratus anterior i pullovers. Han säger dock inte varför de jobbar. Själv är jag för virrig just nu för att få ihop det, och det som Sheogorath säger stämmer ju, att serratus jobbar i flexion/abduktion i axeln som en utåtrotator av scapulae.

Sheogorath
2007-10-23, 06:58
Till alla:

1. Jag svarade på varför man får träningsvärk i området, när man kör pullovers. Det är för att man misstar träningsvärk i obliquernas övre delar, för träningsvärk i Serratus. Jag berättade också varför obliquerna jobbar.

http://www.exrx.net/Graphics/ObliqueSide.gif

2. Arnold var värdelös på anatomi. Läs gärna vad han skriver om bicepsträning och hur man kan förändra peak och visuell längd via olika övningar han sen presenterar. Att snabbt lägga på sig snygga muskler och anatomikunskaper har i princip ingenting med varandra att göra. Det kan du se på vilket gym som helst.

3. Synergister är inte ett begrepp man kan använda på det sättet: särskilt inte om ett muskelhuvud som Pectoralis major sternalis, som arbetar från så väldigt många olika vinklar. Betänk att denna delen av bröstmuskeln t.o.m. jobbar som synergist vid roddövningar och latsdrag.

Synergister kan man tala om vid enskilda rörelser, inte om muskler. Samma muskel kan ha väldigt många olika synergister beroende på i vilken riktning muskeln arbetar.

4. Titta själva på anatomin kring skulderbladet och ni kommer att upptäcka varför Serratus inte kan hjälpa rörelsen i en pullover (extension av axeln).

5. Är ni nyfikna på hur träningsvärk i Serratus skiljer sig från träningsvärk i obliquernas ursprung; gör push-press med kontrollerad negativ och se om ni inte kan locka fram den. Alla övningar för framsida eller utsida axlar torde funka om man kör tillräckligt intensivt, men push-press är ett säkert kort för mig. Är ni inte vana vid att köra armböj "hemma på mattan" så fungerar det synnerligen väl också. Fem+ failsets borde fixa det.

Spawn
2007-10-23, 07:12
Jag testade dragon flags för första gången igår och damn vilken träningsvärk jag har i magen samt lite i ryggen. Så mage och rygg skulle jag säga denna övning tar på.


Kunde dock inte göra helt 100% strikta men inte långt ifrån, för att vara en första gång var jag nog bättre än majoriteten första gångs prövare.

Det som verkligen tog i den övningen var att gå ner så extremt snigelsakta.

FUCK SITUPS DRAGON FLAG IS THE SHIT!

Sheogorath
2007-10-23, 07:16
ExRx.net har koll som vanligt.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/CBPullover.gif

Target
Latissimus Dorsi / Pectoralis major, sternal

Synergists
Pectoralis Major, Sternal / Latissimus Dorsi
Triceps Long Head
Teres Major
Deltoid, Posterior
Rhomboids
Levator Scapulae
Pectoralis Minor

Ingen Serratus.

Belastning i rakt motsatt riktning ger vad, jo ett frontlyft. Vi tittar:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidAnterior/BBFrontRaise.gif

Target
Deltoid, Anterior

Synergists
Pectoralis Major, Clavicular
Deltoid, Lateral
Trapezius, Middle
Trapezius, Lower
Serratus Anterior, Inferior Digitations

Tada!

Sen var det här ju en tråd om Dragon flags. Ooops. :em:

Slartibartfast
2008-02-16, 17:53
Körde ett par set dragon flags igår för första gången nånsin. Det var gött som sätän! Skön värk i magen idag. :Virro Det var tungt och eländigt, men om det är en bättre magövning än t.ex. maskincrunches eller kabelcrunches låter jag någon mera kunnig eventuellt svara på.

Det SER iaf fruktansvärt haaadcooaa ut, och det är ju det enda som räknas.