handdator

Visa fullständig version : En vän i nöd


Spawn
2007-08-27, 07:13
Hej alla sköna,

Jag har en kompis som ska börja gymma och har bestämt sig för att börja med kostilllskott. Men problemet är att varken han eller jag är säker på va han bör börja med för varor. Han ville köpa sakerna på ************* så har ni några tips på grejor han kan köpa för runt 800kr.

Min tanke var Kreatin och proteinkur är detta att föredra eller bör man ha tränat ett tag innan brukning av dessa produkter?

Mvh/Spawn

lasse66
2007-08-27, 07:18
Smartare handla från kolozzeum shopen ..Både Fairing och Eiselt är här på forumet så är det något är det bara och fråga ...på det andra stället kan du glömma support m,m

Spawn
2007-08-27, 07:24
Smartare handla från kolozzeum shopen ..Både Fairing och Eiselt är här på forumet så är det något är det bara och fråga ...på det andra stället kan du glömma support m,m

Okey glöm *************.

Vad är det för kostillskott han bör köpa då? Gärna inte namn på kolos grejer utan är det protein eller gainers eller kreatin osv han bör köpa..

Klart kolos grejer är bäst :P

lasse66
2007-08-27, 07:37
1 Ett bra protein
2 Kreatin

Spawn
2007-08-27, 07:41
1 Ett bra protein
2 Kreatin

Okey. Då måste jag ju fråga vad är ett "bra" protein/kreatin hur vet man detta?

lasse66
2007-08-27, 08:04
800 kr sa du .
Eiselt - Protec 3 kg 495 kr
Fairing - Kreatin Monohydrate 500 gr 215 kr
Sen lite frakt m,m runt 800 kr

Spawn
2007-08-27, 08:15
800 kr sa du .
Eiselt - Protec 3 kg 495 kr
Fairing - Kreatin Monohydrate 500 gr 215 kr
Sen lite frakt m,m runt 800 kr

Okey sen till frågan du utelämnade- Hur vet man vad ett bra protein/kreatin är?

Eddie Vedder
2007-08-27, 08:21
Hur vet man vad ett bra protein/kreatin är?

Hur stor skillnad tror du det är egentligen? Ett vasslepulver från A metaboliseras inte annorlunda än motsvarande mngd vasslepulver från B. Köp det billigaste, du märker inte någon skillnad det kan jag lova dig.

lasse66
2007-08-27, 08:31
Eiselt - Protec 3 kg 495 kr
Fairing - Kreatin Monohydrate 500 gr 215 kr

Är bra produkter

Endura
2007-08-27, 08:34
Det som skiljer olika protein-produkter åt är renheten, dvs hur mycket protein i förhållande till kolhydrater och fett de innehåller. Det kommer sig av hur de har framställts, alltså reningsprocessen som använts.

I det långa loppet är det bara mängden kalorier, mängden protein och kanske mängden laktos och dyl som bestämmer vad man väljer, samt smaken förstås :)

Lyssna på Eddie och välj utifrån de kategorierna ett hyfsat billigt pulver. Vill killen gå upp i vikt, välj ett med mer kolhydrater, om han vill hålla nere kalorierna lite, ett med mer protein i (men de är ofta dyrare).

Kreatin är schysst, men skiljer sig åt i renhet även det. Monohydrat är billigast och vanligast än så länge, men många binder vätska av det. Vill man inte det kanske det är där man ska lägga pengarna på en renare variant?

Annars är de ju inge fel på vanlig hemlagad och varm husman ;)

Spawn
2007-08-27, 08:38
Det som skiljer olika protein-produkter åt är renheten, dvs hur mycket protein i förhållande till kolhydrater och fett de innehåller. Det kommer sig av hur de har framställts, alltså reningsprocessen som använts.

I det långa loppet är det bara mängden kalorier, mängden protein och kanske mängden laktos och dyl som bestämmer vad man väljer, samt smaken förstås :)

Lyssna på Eddie och välj utifrån de kategorierna ett hyfsat billigt pulver. Vill killen gå upp i vikt, välj ett med mer kolhydrater, om han vill hålla nere kalorierna lite, ett med mer protein i (men de är ofta dyrare).

Kreatin är schysst, men skiljer sig åt i renhet även det. Monohydrat är billigast och vanligast än så länge, men många binder vätska av det. Vill man inte det kanske det är där man ska lägga pengarna på en renare variant?

Annars är de ju inge fel på vanlig hemlagad och varm husman ;)

Tack äntligen ett bra svar Tack du med Eddie.
Ska framföra detta till kompisen.
Sj blev jag lite intreserad nu när du snackade om kolhydrater för jag vill gå upp i vikt. Men har nog ett 100% proteinoulver. Vad finns det för kolhydratsvaror att föredra?

Endura
2007-08-27, 08:56
Läs i innehållsförteckningarna. Ett väldigt rent proteinpulver innehåller iaf 85-90% protein, kanske 5% kolh och nästan inget fett.

Ju högre kolhydrathalt (men också framförallt fetthalt) desto mer "Gainer-aktig" är den.

Men om du redan har ett rent pulver som du är nöjd med, skulle jag hellre rekommendera dig att köpa ett billigt kolhydrattillskott (tex maltodextrin - kostar ofta bara 50kr/kg) för att höja upp kolhydrathalten. Det är oftast neutralt i smaken och du kan själv reglera hur mycket extra energi det ska ge.

Finns många trådar där de mest "optimala" Gainer-blandningarna diskuteras. Kolla tex i allas träningstrådar hur de blandar. Kolla ditt kaloribehov och fyll tex upp med malto i drinken om du inte hellre äter ett extra mellanmål ist.

Jag är matberoende, så jag väljer hellre maten ;)

Endura
2007-08-27, 09:00
Glömde tillägga att det inte är kolhydraterna i sig i ett pulver som gör att du får mer kalorier i dig. Protein och kolhydrater ger som vi redan vet samma kalorimängd. Däremot krävs det större mängd av pulvret för att få samma sammanlagda proteinmängd om det från början är mer kolhydrater i. Av ett renare pulver kanske du bara behöver 30g jämfört med en gainer som det krävs 50g av för att komma upp i samma proteinmängd...

Därför tycker jag det är smidigare med att själv kunna reglera efter dagens behov. Ibland behöver man mer protein för balans, ibland mer kolhydrater...
Men glöm för guds skull inte det nyttiga fettet!!

Pepz
2007-08-27, 10:05
tycker ändå att det är att börja i fel ände.

Han ska börja gymma och vill därför köpa kostillskott??
Jag anser att är man nybörjare så behöver man inte kostillskott för att få resultat. och jag tror inte kostillskott ger något extra i detta läget.

Hur ser kosten ut i övrigt?

Stoltz
2007-08-27, 11:03
Han ska inte börja med kosttillskott överhuvudtaget om han inte har ett enormt kaloribehov. Först ska han lära sig gymmet, och sen när passen blir intensivare så kan man väl prata om kosttillskott, men det är inget man börjar med.

Säg åt honom att läsa in sig på kosten först, för det är där det viktiga sker - Kosttillskottet är ingen dunderhonung.

Spawn
2007-08-27, 11:25
Glömde tillägga att det inte är kolhydraterna i sig i ett pulver som gör att du får mer kalorier i dig. Protein och kolhydrater ger som vi redan vet samma kalorimängd. Däremot krävs det större mängd av pulvret för att få samma sammanlagda proteinmängd om det från början är mer kolhydrater i. Av ett renare pulver kanske du bara behöver 30g jämfört med en gainer som det krävs 50g av för att komma upp i samma proteinmängd...

Därför tycker jag det är smidigare med att själv kunna reglera efter dagens behov. Ibland behöver man mer protein för balans, ibland mer kolhydrater...
Men glöm för guds skull inte det nyttiga fettet!!

Du är GRYM!

Just nu kör jag på sumplex kreatin och någon whey protein detta tas efter träning tillsammans. Jag äter inget mellanmål, jag äter lunch runt klockan halv 11 och är på gymet 11 för att sedan ta drinken runt 12. Slutar jobbet 4 är hemma 5 äter när jag kommer hem.

Jag tar i extremt mycket på gymet så jag kan tänka mig att jag behöver lite extra energi. Men vad ger Maltodextrinet mig är det att musklerna blir större eller är det ren energi? eller bara bra fett?

Mvh/Spawn

Eddie Vedder
2007-08-27, 11:29
Men vad ger Maltodextrinet mig är det att musklerna blir större eller är det ren energi? eller bara bra fett?

Maltodextrin är rena kolhydrater i pulverform, väldigt snabba sådana. Det utvinns ur exempelvis majs, vete eller ris och att inta maltodextrin direkt efter passet ger snabb återinlagring av glykogen i dina muskler (alltså återinlagrar kolhydrater som du förbrukat under passet så att du ska bli "fit for fight" så snart som möjligt igen) och dessutom bidrar ju gainern (proteinet och malton) till extra kcal som du lätt får i dig innan du tar dig hem och givetvis äter ett rejält skrovmål mat.

Spawn
2007-08-27, 11:47
Maltodextrin är rena kolhydrater i pulverform, väldigt snabba sådana. Det utvinns ur exempelvis majs, vete eller ris och att inta maltodextrin direkt efter passet ger snabb återinlagring av glykogen i dina muskler (alltså återinlagrar kolhydrater som du förbrukat under passet så att du ska bli "fit for fight" så snart som möjligt igen) och dessutom bidrar ju gainern (proteinet och malton) till extra kcal som du lätt får i dig innan du tar dig hem och givetvis äter ett rejält skrovmål mat.

Okey tack ska nog dra och köpa det då

Eddie Vedder
2007-08-27, 11:49
Okey tack ska nog dra och köpa det då

Fairing - Fast Carbs::thumbup:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Stoltz
2007-08-27, 13:47
Fairing - Fast Carbs::thumbup:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Ja jevlar vad billigt! Önskar att jag hade sett den innan förra beställningen :cryout: